Ik neem aan omdat dit bij het Pesach hoorde, maar nergens gekoppeld is aan het avondmaal. Daar wordt alleen "brood" genoemd, nergens dat het ongezuurd moet zijn. Het brood was ongezuurd vanwege het haastige vertrek van de Israelieten uit Egypte, daar herinnerde het aan. Dat is in het nieuwe testament niet actueel omdat het Avondmaal niet wijst op de verlossing uit Egypte maar uit de slavernij van de zonde.
Willem schreef:Marnix schreef:Mara schreef:De gedachte... Een gedachte borrelt niet zomaar op. Wanneer allerlei vernieuwingen doorgevoerd worden, hapert vaak de prediking ook enigszins. Als de prediking bevindelijk is, heeft men geen behoefte aan nieuwigheden. Integendeel !
Het doorvoeren van veranderingen, is eigenlijk een teken dat de mensen ontevreden ergens mee zijn.
En de oude normen en waarden wegdoen, omdat ze slechts traditie zouden zijn, is geen vrucht van de ware Godsvreze denk ik. Want elke vernieuwing of verandering voert grote onrust met zich mee.
Ik wil graag bij de kern van het Evangelie blijven en dingen laten vernieuwen die van belang zijn. Om te beginnen: het hart !
Eenvoud is kenmerk van het ware.
Het gaat niet om "nieuwigheden". De kerkgeschiedenis kent tal van veranderingen en die kwamen er niet maar omdat men ontevreden was, er geen bevinding was. Dingen veranderen omdat ze slechts tradities zijn hoeft niet verkeerd te zijn als de Bijbel centraal staat. Oude normen en waarden bewaren enkel omdat ze traditie zijn is net zo min vrucht van ware Godsvreze. Ware Godsvreze is namelijk niet gericht op menselijke tradities maar op Gods Woord, op Hem. Ik geloof dat je graag bij de kern van het Evangelie wil blijven, maar voor 1 ding moet je uitkijken: Ook door niets te veranderen kan je de kern van het Evangelie uit het ook verliezen, als tradities belangrijk worden. En je kan ook bij de kern van het Evangelie blijven als er dingen veranderen die de kern van het evangelie niet raken. Wel of geen tafel voorin de kerk hebben staan met Avondmaal is niet en raakt ook niet de kern van het Evangelie, daarom snap ik je niet dat je zoveel belang hecht dat iets blijft, terwijl dat niet bij de kern van het Evangelie hoort.
Het lijkt me goed - om e.e.a. toch wat helderder te krijgen - om deze theoretische discussie toch wat praktischer te krijgen. Enerzijds om te begrijpen waar nu precies het inzichtverschil zit anderzijds om helder te krijgen of het niet enkel een hypothetische disucussie is.
Marnix, wat zou, gelet op de huidige praktijk, ceremonie's etc. volgens jouw wel aan vernieuwing /verandering toe zijn en waarom?
Dat verschilt per kerkverband. Daarnaast zeg ik niet dat veranderingen overal moeten plaatsvinden. Om bij het voorbeeld van een avondmaalstafel of doorgeven door de banken te blijven, dat is geen verandering die noodzakelijk is maar uit praktische overweging kan er wel voor gekozen worden.
Een paar voorbeelden. Dat b.v. een kerk in Afrika die eeuwenlang een oprit vol mul zand hadden besluiten de oprit te verharden - door de goedgevigheid van enkele toeristen - zodat de koster niet maandag en dinsdag bezig is de kerk uit te vegen lijkt me een nieuwigheid die enkel positief gewaardeerd kan worden, niet de boodschap van het Evangelie beinvloed en benoemd kan worden als een verbetering t.o.v. vroeger. Anderzijds lijkt me het gebruik van GSM's tijdens de dienst - ook al zijn dit vernieuwende aspecten - niet iets wat we toe moeten staan. Het blijven in de traditie dat in de kerk vroeger geen mobiele telefoons afgingen en nu ook geen mobiele telefoons afgaan is m.i. verdedigbaar op grond van de Bijbel ook al staat dit niet expliciet vermeld.
Voorbeeld 1: Mee eens
Voorbeeld 2: Dat er vroeger geen telefoons afgingen is meer omdat er vroeger geen mobiele telefoons waren. Die zijn er nu wel dus is de vraag: Hoe ga je er mee om? De Bijbel zegt dat er een zekere orde in de erediensten moet zijn. Dus telefoons moeten niet af gaan in de kerkdienst tenzij daar een gegronde reden voor is (ernstige ziekte in de familie, vrijwillige brandweer enz). Daarom kan een telefoon ook uit. Verder moeten we daar niet te wettisch mee omgaan. Ik heb de Bijbel op mijn iPhone en lees vaak daarmee de Bijbelgedeelten mee. Het apparaat heeft een vliegtuigmodus waarbij je niet kan bellen en gebeld kan worden dus hij kan niet afgaan en het zorgt niet voor wanorde, dus dat lijkt me ook prima verdedigbaar.