Er wordt in de theologie-wetenschap (zeker in de Duitse school) veel gespeculeerd. Dat is jammer. Gelukkig zijn er ook vele wetenschappers (zeker in Engelstalige wereld) die goede theologie bedrijven.Afgewezen schreef:Studie is studie, of dat nu onder een officieel parapluutje gebeurt of niet. Het gaat om de argumenten, niet of prof. X of dr. Y iets heeft beweerd. De geleerde heren spreken elkaar overigens niet zelden tegen...Rambam schreef:Het eerste klopt als een bus, je hoeft niet iemand geloven louter vanwege het feit dat hij of zij academisch geschoold is. Het feit dat iemand zoals Prof. Den Hertog geen afstand neemt van de zienswijze van Flusser op dit punt, zegt mij voldoende.Afgewezen schreef:Ook academisch opgeleide personen zullen goede argumenten moeten hebben. En 'leken' hebben wij niet in de kerk...
Het tweede lijkt mij onjuist, in de loop der eeuwen zijn er allerlei ideeen in de kerk geslopen die niet afkomstig zijn van theologen, maar van doe-het-zelvers.
Zoals eerder aangegeven, de onder ons geliefde oud-vaders waren allesbehalve doe-het-zelvers, het waren geleerde heren die zaken in een breed perspectief konden plaatsen. Bij doe-het-zelvers ontbreekt vaak dit laatste.
Het grote verschil is, dat die mannen (en vrouwen) vaak een enorme berg kennis hebben, die en gewone leek niet heeft. Niet alleen over het OT/NT, maar ook over de achtegronden, etc. En achtegrondkennis is toch een belangrijk middel om dingen in hun context te kunnen zien. Daarnaast is er ook nog de hoeveelheid die geinvesteerd wordt in onderzoek en nadenken. Ik denk dat het wat naïef en ook een btje hooghartig is, om te denken dat een leek dat even kan evenaren. Daarmee is niet gezegd dat een prof altijd gelijk heeft, maar respect voor zijn ambt en zijn kennis is denk ik wel op zn plaats, evenzeer als voor de hoeveelheid tijd die zo iemand investeert in zijn vak.
Wel is het zo: Een goede theoloog kan uitleggen waarom hij tot iets gekomen is, en kan aan gewone mensen met begrijpbare argumenten aantonen wat zijn stelling onderbouwd. M.i. heeft een theoloog de taak om bij alles wat hij zegt en vind ook uit te leggen waar dat in de Schrift staat en wat dat voor het Schriftverstaan betekend. Helaas gebeurt dat soms niet, en verwordt soms theologie (zeker moderne theologie) tot een hoogdravende specularij die weinig met God en Zijn Woord te maken heeft. Maar het is niet terecht om hierop alle goede theologen, waarvan er ook nog velen zijn, op af te rekenen.