Dank je Zonderling.Zonderling schreef:Genade wordt geschonken in de krachtdadige roeping en dat wordt beantwoord door het geloof.
Hoewel er waarlijk een aanbod van genade is, zal geen mens dit aanbod aannemen vóórdat God in de mens krachtig Zijn genade werkt.
Het aanbod van genade overreedt de mens niet, totdat God Zelf het hart opent.
De prediking van het Evangelie
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: De prediking van het Evangelie
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert, doe nu niet net alsof er mensen in dit topic zijn die dit hebben ontkend.Bert Mulder schreef:Dank je Zonderling.Zonderling schreef:Genade wordt geschonken in de krachtdadige roeping en dat wordt beantwoord door het geloof.
Hoewel er waarlijk een aanbod van genade is, zal geen mens dit aanbod aannemen vóórdat God in de mens krachtig Zijn genade werkt.
Dit is dus precies wat ik steeds probeer duidelijk te maken. Kennelijk was mijn woordkeus niet van dien aard dat dit ook zo overkwam.Bert Mulder schreef:Dank je Zonderling.Zonderling schreef:Genade wordt geschonken in de krachtdadige roeping en dat wordt beantwoord door het geloof.
Ik geloof dat het niet zo bedoeld is, al denk ik dat het wel zo over kan komen. Ik vind het wel kernachtig uitgedrukt van Zonderling. Zo is het.Jongere schreef:Bert, doe nu niet net alsof er mensen in dit topic zijn die dit hebben ontkend.Bert Mulder schreef:Dank je Zonderling.Zonderling schreef:Genade wordt geschonken in de krachtdadige roeping en dat wordt beantwoord door het geloof.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Jongere schreef:Bert, doe nu niet net alsof er mensen in dit topic zijn die dit hebben ontkend.
refo schreef:Soms is God onmachtig. Omdat Hij middelen gegeven heeft die gebruikt moeten worden.GJdeBruijn schreef:Bert, durf jij genade te eigenen zonder dat het je aangeboden is?Bert Mulder schreef: Alsof wij een onmachtige God hadden...
Verder lijkt me alles wel gezegd wat erover te zeggen valt.
Dit onderwerp is voor mij nu afgerond.
Het is een wonder van God als er kinderen geboren worden in een huwelijk.
Maar doen de gehuwden niets op dat gebied, dan doet God ook geen wonder.
Hoewel Hij het kan.
Ik vind daarom de tegenwerping van 'alsof God onmachtig is' geen hout snijden.
Het is in de bijbel ook: Gods Geest werkt onwederstandelijk en Hij is te wederstaan.
Ga daarom de bijbel niet te wiskundig te lijf.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
De positie van Zonderling is precies mijn positie. En ik geloof dat zelfs de post van refo daar niet mee strijdig is. Wat in feite zegt is dat God niet buiten de genademiddelen om werkt.
En Bert, als ik je naam noem betekent dat nog niet gelijk dat ik op de persoon speel hoor.
En Bert, als ik je naam noem betekent dat nog niet gelijk dat ik op de persoon speel hoor.

-
Eens!Zonderling schreef:Genade wordt geschonken in de krachtdadige roeping en dat wordt beantwoord door het geloof.
@Bert en Ander: let op het woordje totdat. Het aanbod is er, maar het wordt slechts in geloof, door genade op waarde geschat.
Daar is een wonder voor nodig. Laat daar geen misverstand over bestaan!
Dogmatiek en beleving worden op verschillende wijzen onder woorden gebracht.
Het geloof(eenmaal gewerkt door Woord en Geest) richt zich op de belofte(n) Gods in het Evangelie en die beloften worden tot de mens gebracht door het geschreven Woord en de uiterlijke prediking.
Het geloof(eenmaal gewerkt door Woord en Geest) richt zich op de belofte(n) Gods in het Evangelie en die beloften worden tot de mens gebracht door het geschreven Woord en de uiterlijke prediking.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Refo zegt dat God niet buiten de middelen om KAN werken...Jongere schreef:De positie van Zonderling is precies mijn positie. En ik geloof dat zelfs de post van refo daar niet mee strijdig is. Wat in feite zegt is dat God niet buiten de genademiddelen om werkt.
hetwelk dan gelijk zou betekenen, dat God geen wonderen doen KAN...
dat de maagd Maria niet zwanger geworden is...
dat Johannes de Doper niet van zijn's moeder buik of bekeerd was... enz....
Waarom zeg je dit? Wil je suggereren dat refo dit beweert en hem dan vervolgens tot ketter verklaren??Bert Mulder schreef:Refo zegt dat God niet buiten de middelen om KAN werken...Jongere schreef:De positie van Zonderling is precies mijn positie. En ik geloof dat zelfs de post van refo daar niet mee strijdig is. Wat in feite zegt is dat God niet buiten de genademiddelen om werkt.
hetwelk dan gelijk zou betekenen, dat God geen wonderen doen KAN...
dat de maagd Maria niet zwanger geworden is...
dat Johannes de Doper niet van zijn's moeder buik of bekeerd was... enz....
Hoe dan ook, God bindt Zich aan Zijn eigen middelen: "Hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehooord hebben. En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?"
-
Dat kan ook niet anders! Maar wie door Gods Geest levend gemaakt wordt, krijgt toch genade?Bert Mulder schreef:God heeft mij genade geschonken, zonder mijn toedoen.
Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
Gods Woord spreekt over aannemen. Dát aannemen bedoel ik. Het aanbod is het aanreiken van de grond waarop die aanneming plaats vindt.
En hoe stel jij vast dat je genade hebt? Ik bedoel het niet beschuldigend of insinuerend, maar om helder te krijgen waarom wij zo botsen. Ik vrees dat we langs elkaar heen praten. Ik mis nog het stuk tussen ongeloof en weten genade te hebben. Hoe werkt Gods Geest in onze gewetens zodat we van vijanden met God verzoend zijn? Er moet toch ergens een innerlijke capitulatie plaats vinden en er moet toch een vrijspraak in het geweten gekend worden?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Gods Geest getuigd met mijn geest, dat ik Zijn kind ben.GJdeBruijn schreef:Dat kan ook niet anders! Maar wie door Gods Geest levend gemaakt wordt, krijgt toch genade?Bert Mulder schreef:God heeft mij genade geschonken, zonder mijn toedoen.
Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
Gods Woord spreekt over aannemen. Dát aannemen bedoel ik. Het aanbod is het aanreiken van de grond waarop die aanneming plaats vindt.
En hoe stel jij vast dat je genade hebt? Ik bedoel het niet beschuldigend of insinuerend, maar om helder te krijgen waarom wij zo botsen. Ik vrees dat we langs elkaar heen praten. Ik mis nog het stuk tussen ongeloof en weten genade te hebben. Hoe werkt Gods Geest in onze gewetens zodat we van vijanden met God verzoend zijn? Er moet toch ergens een innerlijke capitulatie plaats vinden en er moet toch een vrijspraak in het geweten gekend worden?
-
Daar gaat het niet over. Het gaat over de waardering van de prediking van die beloften ten aanzien van alle hoorders. Ik meen: alle hoorders worden de evangeliebeloften welmenend en onvoorwaardelijk gepredikt. D.w.z. aangeboden. Niet dat een ongelovige (niet wedergeborene) hier iets mee kan. Maar wel om de nieuw wedergeboren kinderen van God (zuigelingen in de genade) geen hindernissen op te werpen als hun ogen voor de Christus worden geopend.learsi schreef:Dogmatiek en beleving worden op verschillende wijzen onder woorden gebracht.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 04 mar 2011, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dat is niet de vraag. Sorry voor mijn onduidelijkheid. Ik bedoel hoe je daartoe komt.Bert Mulder schreef:Gods Geest getuigd met mijn geest, dat ik Zijn kind ben.
Totdat... God krachtdadig roept, om de woorden van Zonderling te gebruiken.GJdeBruijn schreef:Eens!Zonderling schreef:Genade wordt geschonken in de krachtdadige roeping en dat wordt beantwoord door het geloof.
@Bert en Ander: let op het woordje totdat. Het aanbod is er, maar het wordt slechts in geloof, door genade op waarde geschat.
Daar is een wonder voor nodig. Laat daar geen misverstand over bestaan!