Volgens mij praten jullie een beetje langs elkaar heen. Ik denk dat het zo is: de Heilige Geest werkt subjectief zó in het hart van de zondaar, dat deze het objectieve aanbod (= evangelie, belofte) aanneemt.Ander schreef:Volgens mij is dat vrij eenvoudig: God schenkt hen in de prediking, Christus en Zijn weldaden en die worden door het geloof deelachtig gemaakt. En dat schenkt God alleen aan hen die Hij daartoe krachtig (DL) of inwendig (Louter genade) roept.GJdeBruijn schreef:@Ander, ik wil graag een stukje dieper gaan in deze discussie.
Wát wordt er dan geestelijk onderscheiden? En zie mijn laatste aanvulling op de vorige post.
Je schreef: Ze vinden metterdaad in Christus wat hun hart alleen rust kan geven. De Heilige Geest doet hen door de prediking kennen wat hen als arme zondaren in Christus geschonken.
Hoe vinden ze Hem als Hij niet onvoorwaardelijk wordt gepredikt? Wat ervaren ze dan om te weten dat de voorwaarde vervuld is?
De Heilige Geest kan met eerbied gesproken de zondaar niets laten aannemen, als er niets 'aangeboden' is. Niet het feit dat de Heilige Geest in ons hart werkt, geeft ons het 'recht' de belofte aan te nemen, maar het feit dat het Evangelie wordt verkondigd!
Jammer dat mensen die tegen het 'aanbod' zijn, de ander er al snel van beschuldigen dat deze tegen de 'inwendige roeping' is. Maar dat is oneerlijk. Alleen, er kan geen inwendige roeping zijn, als er geen aanbod is. Andersom kan er wel een aanbod zijn zonder inwendige roeping.