De prediking van het Evangelie

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 10179
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door J.C. Philpot »

Bert Mulder schreef:13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.
14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengene, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
23 En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?


9 Toen zeide Hij: Ga henen, en zeg tot dit volk: Horende hoort, maar verstaat niet, en ziende ziet, maar merkt niet.
10 Maak het hart dezes volks vet, en maak hun oren zwaar, en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere, en Hij het geneze.
11 Toen zeide ik: Hoe lang, Heere? En Hij zeide: Totdat de steden verwoest worden, zodat er geen inwoner zij, en de huizen, dat er geen mens zij, en dat het land met verwoesting verstrooid worde.
12 Want de HEERE zal die mensen verre wegdoen, en de verlating zal groot wezen in het binnenste des lands.
13 Doch nog een tiende deel zal daarin zijn, en het zal wederkeren, en zijn om af te weiden; maar gelijk de eik, en gelijk de haageik, in dewelke na de afwerping der bladeren nog steunsel is, alzo zal het heilige zaad het steunsel daarvan zijn.
Bert,
Dat is 1 kant. De andere kant is:

1 Timótheüs 2:3,4
Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.

Dat staat ook in de bijbel. Laten we gewoon beide laten staan, en erkennen dat God groter is dan ons kleine menselijke verstand.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Willem »

Bert Mulder schreef:13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.
14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengene, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
23 En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?


9 Toen zeide Hij: Ga henen, en zeg tot dit volk: Horende hoort, maar verstaat niet, en ziende ziet, maar merkt niet.
10 Maak het hart dezes volks vet, en maak hun oren zwaar, en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere, en Hij het geneze.
11 Toen zeide ik: Hoe lang, Heere? En Hij zeide: Totdat de steden verwoest worden, zodat er geen inwoner zij, en de huizen, dat er geen mens zij, en dat het land met verwoesting verstrooid worde.
12 Want de HEERE zal die mensen verre wegdoen, en de verlating zal groot wezen in het binnenste des lands.
13 Doch nog een tiende deel zal daarin zijn, en het zal wederkeren, en zijn om af te weiden; maar gelijk de eik, en gelijk de haageik, in dewelke na de afwerping der bladeren nog steunsel is, alzo zal het heilige zaad het steunsel daarvan zijn.
Zo te lezen was die arme farao eigenlijk maar een zielige man die er verder ook niets aan kon doen. Want wie kan Gods wil wederstaan?
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door GJdeBruijn »

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9098
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:@Bert, wat wil je met je Bijbelcitaat zeggen? Dat er geen goedwilligheid bij God is? Je bent het op dit punt, wat binnen Calvijns theologie zeer wezenlijk is, niet met Calvijn eens?
Ps. 145:
9 Teth. De HEERE is aan allen goed, en Zijn barmhartigheden zijn over al Zijn11) werken.

11) over al Zijn
Te weten, van zodanige, die zijn barmhartigheid kunnen deelachtig worden. Anders: boven.


Nu weet ik, dat God aan allen, hoofd voor hoofd, goed is... want geen vans ons krijgt wat we verdiend hebben....

Maar dat is niet hetzelfde als te zeggen dat Gods goedheid betekend dat hij wil dat allen, hoofd voor hoofd, zalig worden...

Wat de Timotheus tekst betreft, dat is al herhaaldelijk elders wederlegt....

In Calvijn kun je verschillende citaten vinden, voor en tegen... maar, groot theoloog dat hij was, en ik heb groot ontzag voor hem en lees hem dagelijks.... de strijd over wel of geen aanbod heeft hij nooit gevoerd....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:In Calvijn kun je verschillende citaten vinden, voor en tegen... maar, groot theoloog dat hij was, en ik heb groot ontzag voor hem en lees hem dagelijks.... de strijd over wel of geen aanbod heeft hij nooit gevoerd....
Nee, maar hij leerde dat aanbod wél. Overigens heb jij hier ook wel eens met Zonderling over gesproken en uiteindelijk kwamen jullie tot elkaar. Waarom je dan toch elke keer weer met je bezwaren komt, is me een raadsel.
Bert Mulder schreef:Uit het archief;

Zonderling:
Bert, je nodigde mij uit om ook nog hierop in te gaan. Bij deze dan.
Bert Mulder:
Algemeen - betekend dat niet aan iedereen? Hoe kun je zeggen dat het een algemeen aanbod is, als velen, de meeste mensen in de wereld dat aanbod nooit gehoord hebben?
Zonderling:
Algemeen: Dat betekent (in deze context) aan iedereen die onder het Evangelie leeft, dat wil zeggen met het Evangelie in aanraking komt.
De uitwendige roeping (en daarmee ook de nodiging of het Evangelie-aanbod) is inderdaad algemeen in deze betekenis.
Het betreft dus niet alle mensen, maar alleen de mensen tot wie het Evangelie komt.
Bert Mulder:
Welmenend - Dus wil je me zeggen dat God, welmenend een aanbod brengt aan degenen die Hij van eeuwigheid verworpen heeft? Dat God heel graag iemand zalig maken wil, die Hij in Zijn eeuwige raad verworpen heeft? Dus God spreekt zichzelf tegen? Of God wil wel, maar kan het niet?
Zonderling:
Het gaat hier om Gods wil zoals geopenbaard in Zijn Woord en in de prediking. En alles wat God in Zijn Woord tot ons zegt, is welmenend en ernstig. Wanneer God in het Evangelie, de uitwendige roeping, het Evangelie-aanbod, of hoe we het ook noemen, de zondaars nodigt, is dat dus ook welmenend en ernstig.
De tegenwerpingen die je maakt, gaan over het 'klassieke' onderscheid tussen Gods geopenbaarde wil en Zijn verborgen wil. Deze tegenwerpingen zijn door zeer velen, waaronder Calvijn, Ursinus en anderen voldoende beantwoord. Ik denk niet dat het nodig is dat verder naar voren te brengen, je bent met hun geschriften voldoende bekend.
Hiermee heb ik aan je verzoek voldaan en ook dit punt wat je naar voren bracht (over 'algemeen' en 'welmenend') beantwoord.
Bert Mulder:
Ok, dus in die zin algemeen en welmenend kan ik, en kan niemand problemen hebben. Dus stellen we dat de uitwendige roeping algemeen is. Zo stellen de DL ook dat, zovelen als door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Het is Gode aangenaam dat de geroepenen tot Hem komen.
Zo is ook de wil van God niet gescheiden. Net zoals het Gods geopenbaarde wil is, in Zijn wet, dat men niet zondigt. Ligt het toch vast in Zijn eeuwige raad dat men zondigt. Zo heeft God besloten ook dat sommigen uitverkoren, en anderen verworpen worden. Maar is de uitwendige roeping algemeen. Zo gebiedt God aan allen dat ze berouw moeten hebben over de zonde, en zich bekeren. Maar dat betekend niet, dat iedereen zich bekeerd. Maar God komt met de belofte van het eeuwig leven aan al degenen die zich bekeren. Maar dat bekeren kan niet zonder de levendmaking.
Dus geef je me ook gelijk wat betreft het 2e hoofd van de DL. Christus is niet dood voor allen. God heeft nooit in Zijn Woord beloofd dat er voor iedereen een Zaligmaker is. Dus zijn de eerdere citaten, ook in dit onderwerp, van Boston ea. uit context genomen. Ok.
Dus, ten conclusie, zijn we het eens dat God in Zijn Woord met deze beloften komt:
" En het zal zijn, dat een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen,44) zalig zal worden."
"38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u,76) en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam77) van Jezus Christus, tot vergeving78) der zonden; en gij zult de gave des79) Heiligen Geestes ontvangen.
39 Want u komt de belofte80) toe, en uw kinderen,81) en allen, die daar verre zijn,82) zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.83)"
"30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen;78) en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die79) Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.80)"

Dus vinden we, dat God ons, als Zijn Volk, Zijn uitverkoren, wil overtuigen van onze zonde en geestelijke doodstaat, doordat Hij in de prediking krachtdadig in ons hart werkt. Die roeping van geloof en bekering komt weliswaar tot een ieder, aan wie God, in Zijn welbehagen, het Evangelie zendt. En degenen, in wie God dit werk begonnen is, zal Hij het ook voleinden. En degenen die niet geloven, gaan om eigen schuld verloren.
En deze belofte is voor ons, en onze kinderen. Want het behaagt God door middelen te werken. Ook behaagt het God, om te werken in de lijn van de generaties.
Zo komt ook tot degenen, die nog twijfelachtig zijn, om niet wanhopig te worden, of zichzelf onder de verworpenen te scharen, maar getrouwelijk doorgaan de middelen te gebruiken, die God verordineert heeft tot Zaligheid van Zijn volk.
Zonderling:
Bert, met deze weergave ben ik het geheel eens (al vragen de uitdrukkingen die je gebruikt de persoonlijke toepassing).
Wel constateer ik dat jouw bezwaren tegen "aanbod van genade" dus feitelijk een woordenstrijd is. En dat verdriet me nog wel, omdat je daarmee erg veel verwarring aanricht. De uitdrukking "aanbod van genade" is een uitdrukking die in de Reformatie reeds gebruikt is, en een frontale "aanval" daarop - zoals jij gedaan hebt - leidt tot heel veel verwarring.
Wat Boston betreft: De woorden zijn inderdaad uit de context genomen (of door jouw buiten de context opgevat), want de geciteerde woorden van Boston hebben bij hem géén betrekking op de uitgestrektheid of reikwijdte van de verzoening.
Nogmaals, wanneer je het oordeel van de vier Nederlandse professoren over het Tweede artikel leest (Gomarus, Walaeus, Thysius en Polyander), dan zul je misschien beter begrijpen wat de Marrow men bedoeld hebben. Zij leerden namelijk precies hetzelfde.
Bert, ik wil positief afsluiten. Met jouw weergave in de quote hierboven, kan ik het geheel eens zijn.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9098
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef:In Calvijn kun je verschillende citaten vinden, voor en tegen... maar, groot theoloog dat hij was, en ik heb groot ontzag voor hem en lees hem dagelijks.... de strijd over wel of geen aanbod heeft hij nooit gevoerd....
Nee, maar hij leerde dat aanbod wél. Overigens heb jij hier ook wel eens met Zonderling over gesproken en uiteindelijk kwamen jullie tot elkaar. Waarom je dan toch elke keer weer met je bezwaren komt, is me een raadsel.
Bert Mulder schreef:Uit het archief;

Zonderling:
Bert, je nodigde mij uit om ook nog hierop in te gaan. Bij deze dan.
Bert Mulder:
Algemeen - betekend dat niet aan iedereen? Hoe kun je zeggen dat het een algemeen aanbod is, als velen, de meeste mensen in de wereld dat aanbod nooit gehoord hebben?
Zonderling:
Algemeen: Dat betekent (in deze context) aan iedereen die onder het Evangelie leeft, dat wil zeggen met het Evangelie in aanraking komt.
De uitwendige roeping (en daarmee ook de nodiging of het Evangelie-aanbod) is inderdaad algemeen in deze betekenis.
Het betreft dus niet alle mensen, maar alleen de mensen tot wie het Evangelie komt.
Bert Mulder:
Welmenend - Dus wil je me zeggen dat God, welmenend een aanbod brengt aan degenen die Hij van eeuwigheid verworpen heeft? Dat God heel graag iemand zalig maken wil, die Hij in Zijn eeuwige raad verworpen heeft? Dus God spreekt zichzelf tegen? Of God wil wel, maar kan het niet?
Zonderling:
Het gaat hier om Gods wil zoals geopenbaard in Zijn Woord en in de prediking. En alles wat God in Zijn Woord tot ons zegt, is welmenend en ernstig. Wanneer God in het Evangelie, de uitwendige roeping, het Evangelie-aanbod, of hoe we het ook noemen, de zondaars nodigt, is dat dus ook welmenend en ernstig.
De tegenwerpingen die je maakt, gaan over het 'klassieke' onderscheid tussen Gods geopenbaarde wil en Zijn verborgen wil. Deze tegenwerpingen zijn door zeer velen, waaronder Calvijn, Ursinus en anderen voldoende beantwoord. Ik denk niet dat het nodig is dat verder naar voren te brengen, je bent met hun geschriften voldoende bekend.
Hiermee heb ik aan je verzoek voldaan en ook dit punt wat je naar voren bracht (over 'algemeen' en 'welmenend') beantwoord.
Bert Mulder:
Ok, dus in die zin algemeen en welmenend kan ik, en kan niemand problemen hebben. Dus stellen we dat de uitwendige roeping algemeen is. Zo stellen de DL ook dat, zovelen als door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Het is Gode aangenaam dat de geroepenen tot Hem komen.
Zo is ook de wil van God niet gescheiden. Net zoals het Gods geopenbaarde wil is, in Zijn wet, dat men niet zondigt. Ligt het toch vast in Zijn eeuwige raad dat men zondigt. Zo heeft God besloten ook dat sommigen uitverkoren, en anderen verworpen worden. Maar is de uitwendige roeping algemeen. Zo gebiedt God aan allen dat ze berouw moeten hebben over de zonde, en zich bekeren. Maar dat betekend niet, dat iedereen zich bekeerd. Maar God komt met de belofte van het eeuwig leven aan al degenen die zich bekeren. Maar dat bekeren kan niet zonder de levendmaking.
Dus geef je me ook gelijk wat betreft het 2e hoofd van de DL. Christus is niet dood voor allen. God heeft nooit in Zijn Woord beloofd dat er voor iedereen een Zaligmaker is. Dus zijn de eerdere citaten, ook in dit onderwerp, van Boston ea. uit context genomen. Ok.
Dus, ten conclusie, zijn we het eens dat God in Zijn Woord met deze beloften komt:
" En het zal zijn, dat een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen,44) zalig zal worden."
"38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u,76) en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam77) van Jezus Christus, tot vergeving78) der zonden; en gij zult de gave des79) Heiligen Geestes ontvangen.
39 Want u komt de belofte80) toe, en uw kinderen,81) en allen, die daar verre zijn,82) zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.83)"
"30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen;78) en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die79) Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.80)"

Dus vinden we, dat God ons, als Zijn Volk, Zijn uitverkoren, wil overtuigen van onze zonde en geestelijke doodstaat, doordat Hij in de prediking krachtdadig in ons hart werkt. Die roeping van geloof en bekering komt weliswaar tot een ieder, aan wie God, in Zijn welbehagen, het Evangelie zendt. En degenen, in wie God dit werk begonnen is, zal Hij het ook voleinden. En degenen die niet geloven, gaan om eigen schuld verloren.
En deze belofte is voor ons, en onze kinderen. Want het behaagt God door middelen te werken. Ook behaagt het God, om te werken in de lijn van de generaties.
Zo komt ook tot degenen, die nog twijfelachtig zijn, om niet wanhopig te worden, of zichzelf onder de verworpenen te scharen, maar getrouwelijk doorgaan de middelen te gebruiken, die God verordineert heeft tot Zaligheid van Zijn volk.
Zonderling:
Bert, met deze weergave ben ik het geheel eens (al vragen de uitdrukkingen die je gebruikt de persoonlijke toepassing).
Wel constateer ik dat jouw bezwaren tegen "aanbod van genade" dus feitelijk een woordenstrijd is. En dat verdriet me nog wel, omdat je daarmee erg veel verwarring aanricht. De uitdrukking "aanbod van genade" is een uitdrukking die in de Reformatie reeds gebruikt is, en een frontale "aanval" daarop - zoals jij gedaan hebt - leidt tot heel veel verwarring.
Wat Boston betreft: De woorden zijn inderdaad uit de context genomen (of door jouw buiten de context opgevat), want de geciteerde woorden van Boston hebben bij hem géén betrekking op de uitgestrektheid of reikwijdte van de verzoening.
Nogmaals, wanneer je het oordeel van de vier Nederlandse professoren over het Tweede artikel leest (Gomarus, Walaeus, Thysius en Polyander), dan zul je misschien beter begrijpen wat de Marrow men bedoeld hebben. Zij leerden namelijk precies hetzelfde.
Bert, ik wil positief afsluiten. Met jouw weergave in de quote hierboven, kan ik het geheel eens zijn.

Afgewezen, dank je voor dat citaat. Een ieder die het 'aanbod' zo bedoeld en gebruikt, zal ik geen problemen mee hebben.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 10179
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door J.C. Philpot »

Bert Mulder schreef:Wat de Timotheus tekst betreft, dat is al herhaaldelijk elders wederlegt....
Dat vind ik een beetje makkelijk. Daarnaast kunnen we allerlei constructies loslaten op de bijbel (God's woord!) om ons systeem kloppend te krijgen, maar wat er staat staat er gewoon.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door GJdeBruijn »

Bert Mulder schreef:Afgewezen, dank je voor dat citaat. Een ieder die het 'aanbod' zo bedoeld en gebruikt, zal ik geen problemen mee hebben.
Dus al die stevige kritiek van jou is enkel omdat je op de klank afging? :oO
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door GJdeBruijn »

Ander schreef:GJdebruijn, ik val Calvijn van harte bij. Maar dat zal geen verrassing zijn.
Gadsby schreef:We houden eraan vast dat het recht is van een dienstknecht van Jezus Christus het Evangelie te prediken voor het gehoor van allen die het horen; en wat we verkeerd vinden is dat men het Evangelie niet predikt tot allen die het horen, maar dat de mensen beweren dat ze gemachtigd zijn om het Evangelie aan te bieden aan allen die het horen.
Calvijn schreef:Ziet hoe Christus Zich alle mensen aanbiedt tot een fundament, opdat ze tot Gods tempel mochten opgebouwd worden. Zo is er dan geen ergernis, maar waarom ergeren zij zich dan? Omdat ze met een blinde aanval geheel wederspannig tegen Hem aanlopen, in Wien ze vredig behoorden gerust te wezen. Bron: Traktaat der ergernissen
Ik meen duidelijk te hebben onderbouwd dat bovenstaande niet buiten zijn verband is geciteerd.
Calvijn wordt door Gadsby hier toch bestreden op het woord "aanbieden". Ook ds. Krijgsman heeft het over het afgezwakte 'voorstellen' en niet over "aanbieden".
Ik begrijp niet dat je Calvijn wilt bijvallen en tegelijkertijd de hypercalvinist (volgens de min of meer internationaal gebruikelijke typering onder theologen) Gadsby die het aanbod bestrijd wilt promoten.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 03 mar 2011, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Ander »

GJdeBruijn schreef:
Bert Mulder schreef:Afgewezen, dank je voor dat citaat. Een ieder die het 'aanbod' zo bedoeld en gebruikt, zal ik geen problemen mee hebben.
Dus al die stevige kritiek van jou is enkel omdat je op de klank afging? :oO
De discussie rondom het aanbod is altijd wat mistig omdat iedereen weer wat anders bedoelt. In de GG bijv. wordt onderscheid gemaakt tussen voorwaardelijke en onvoorwaardelijke beloften. De voorwaardelijke beloften zijn voor alle mensen (voorwaarde van geloof en bekering) en onvoorwaardelijke beloften voor Gods volk, aldus het boekje 'Louter genade'. Ook wordt er onderscheid gemaakt tussen de uitwendige en inwendige roeping. De uitwendige roeping komt tot allen die onder het Woord verkeren, de inwendige roeping komt alleen tot de uitverkorenen, door de bediening van Gods Geest in het hart.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door GJdeBruijn »

Ander schreef:
GJdeBruijn schreef:
Bert Mulder schreef:Afgewezen, dank je voor dat citaat. Een ieder die het 'aanbod' zo bedoeld en gebruikt, zal ik geen problemen mee hebben.
Dus al die stevige kritiek van jou is enkel omdat je op de klank afging? :oO
De discussie rondom het aanbod is altijd wat mistig omdat iedereen weer wat anders bedoelt.
In de GG bijv. wordt onderscheid gemaakt tussen voorwaardelijke en onvoorwaardelijke beloften.
Kun je dit onderbouwen? Volgens mij is dat namelijk helemaal niet zo!
De voorwaardelijke beloften zijn voor alle mensen (voorwaarde van geloof en bekering) en onvoorwaardelijke beloften voor Gods volk, aldus het boekje 'Louter genade'. Ook wordt er onderscheid gemaakt tussen de uitwendige en inwendige roeping. De uitwendige roeping komt tot allen die onder het Woord verkeren, de inwendige roeping komt alleen tot de uitverkorenen, door de bediening van Gods Geest in het hart.
Wil je dit letterlijk citeren? Volgens mij verwar je de toezegging met de inhoud van het verbond.
Het woord 'voorwaardelijk' ben ik nog niet tegengekomen in goed gereformeerde literatuur.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 03 mar 2011, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Ander »

GJdeBruijn schreef:
Ander schreef:GJdebruijn, ik val Calvijn van harte bij. Maar dat zal geen verrassing zijn.
Gadsby schreef:We houden eraan vast dat het recht is van een dienstknecht van Jezus Christus het Evangelie te prediken voor het gehoor van allen die het horen; en wat we verkeerd vinden is dat men het Evangelie niet predikt tot allen die het horen, maar dat de mensen beweren dat ze gemachtigd zijn om het Evangelie aan te bieden aan allen die het horen.
Calvijn schreef:Ziet hoe Christus Zich alle mensen aanbiedt tot een fundament, opdat ze tot Gods tempel mochten opgebouwd worden. Zo is er dan geen ergernis, maar waarom ergeren zij zich dan? Omdat ze met een blinde aanval geheel wederspannig tegen Hem aanlopen, in Wien ze vredig behoorden gerust te wezen. Bron: Traktaat der ergernissen
Ik meen duidelijk te hebben onderbouwd dat bovenstaande niet buiten zijn verband is geciteerd.
Calvijn wordt door Gadsby hier toch bestreden op het woord "aanbieden". Ook ds. Krijgsman heeft het over het afgezwakte 'voorstellen' en niet over "aanbieden".
Ik begrijp niet dat je Calvijn wilt bijvallen en tegelijkertijd de hypercalvinist (volgens de min of meer internationaal gebruikelijke typering onder theologen) Gadsby die het aanbod bestrijd wilt promoten.
Wanneer je mijn postings over dit onderwerp doorleest dan snap je waarom ik én Calvijn bijval en ook het artikel van Gadsby bijval. Dat heeft niks met het promoten van Gadsby (wat een rare taal overigens) te maken. We hebben over een posting zelfs wat pb-contact gehad, dus ik begrijp deze zwart-wit reactie niet zo goed.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door GJdeBruijn »

Ander schreef:Wanneer je mijn postings over dit onderwerp doorleest dan snap je waarom ik én Calvijn bijval en ook het artikel van Gadsby bijval. Dat heeft niks met het promoten van Gadsby (wat een rare taal overigens) te maken. We hebben over een posting zelfs wat pb-contact gehad, dus ik begrijp deze zwart-wit reactie niet zo goed.
Gadsby noemt iets 'verkeerd' wat letterlijk door Calvijn is gezegd. Het aanbod van Calvijn is toch werkelijk een andere dan die Gadsby voorstond als het gaat om de inhoud! Zie uitvoerig citaat, dat nooit zo door Gadsby zou zijn gezegd. Want dat was de kritiek van o.a. Spurgeon in de richting van zijn stroming.
Je pendelt tussen Calvijn en de hypercalvinisten (met een knipoog naar de andere pendel-vergelijking ;) )
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Ander »

GJdeBruijn schreef:
Ander schreef:De discussie rondom het aanbod is altijd wat mistig omdat iedereen weer wat anders bedoelt.
In de GG bijv. wordt onderscheid gemaakt tussen voorwaardelijke en onvoorwaardelijke beloften.
Kun je dit onderbouwen? Volgens mij is dat namelijk helemaal niet zo!
Zijn Verbond en woorden, louter genade voor jongeren toegelicht schreef:Er zijn absolute beloften van het genadeverbond die alleen Christus en in Hem de uitverkorenen betreffen, en voorwaardelijke beloften waarin aan ieder zonder onderscheid de weg gewezen wordt waarin het God behaagt de zaligheid te schenken.
Dit is een samenvatting van een hoofdstuk over het verbond der genade en de beloften. Als voorbeeld worden twee teksten uit Ezechiël genoemd, hier onlangs besproken in een andere topic: Ezechiël 33:11 bevat een voorwaardelijke belofte (bevel van bekering en geloof) en Ez. 36:26 een absolute belofte. (Ik noemde de term onvoorwaardelijk, maar dat is dan niet zoals louter genade dat zegt.)
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door GJdeBruijn »

Ander schreef:
GJdeBruijn schreef:
Ander schreef:De discussie rondom het aanbod is altijd wat mistig omdat iedereen weer wat anders bedoelt.
In de GG bijv. wordt onderscheid gemaakt tussen voorwaardelijke en onvoorwaardelijke beloften.
Kun je dit onderbouwen? Volgens mij is dat namelijk helemaal niet zo!
Zijn Verbond en woorden, louter genade voor jongeren toegelicht schreef:Er zijn absolute beloften van het genadeverbond die alleen Christus en in Hem de uitverkorenen betreffen, en voorwaardelijke beloften waarin aan ieder zonder onderscheid de weg gewezen wordt waarin het God behaagt de zaligheid te schenken.
Dit is een samenvatting van een hoofdstuk over het verbond der genade en de beloften. Als voorbeeld worden twee teksten uit Ezechiël genoemd, hier onlangs besproken in een andere topic: Ezechiël 33:11 bevat een voorwaardelijke belofte (bevel van bekering en geloof) en Ez. 36:26 een absolute belofte. (Ik noemde de term onvoorwaardelijk, maar dat is dan niet zoals louter genade dat zegt.)
Bedankt, dat is snel opgezocht!
De voorwaarde betreft de weg waarlangs een zondaar geleidt wordt en daarmee daadwerkelijk deelt in de genade, en niet het aanbod van genade als zodanig! Ander, je concludeert ten onrechte dat de aanbieding van het heil in Christus onder voorwaarde staat van de weg waarlangs het heil door Gods Geest wordt toegepast. Dat is namelijk wat anders! Sterker nog, dat is de omgekeerde volgorde. Iemand die deelt in de genade (voorwaarde vervuld), hoef je geen genade meer aan te bieden.
Zie de link die ik plaatste naar het andere forum waarin een GG predikant laat zien hoe het aanbod in de GG bedoeld is. Onvoorwaardelijk voor mensen die niet weten of ze uitverkoren zijn!

--aanvulling
De aanbieding van genade is de onvoorwaardelijke evangeliebelofte, de prediking van de Christus, de uitwendige roeping. Deze is algemeen en welmenend.
De voorwaardelijke beloften van het genadeverbond zijn door Christus vervuld.
Wie gelooft in de gepredikte Christus (inwendige roeping, toepassing door de Heilige Geest) deelt in de verworven rechten van Christus: alle goederen van het genadeverbond.
Dit onderscheid is de officiële lijn van de GG.
Plaats reactie