Paus pleit Joden vrij van dood Jezus
Paus pleit Joden vrij van dood Jezus
http://www.nu.nl/boek/2459059/paus-plei ... -boek.html
Beetje laat, dat wel.
27 En een grote menigte van volk en van vrouwen volgde Hem, welke ook weenden en Hem beklaagden.
Het was de 'elite' die in de tuin van Pilatus was.
Bovendien is Jezus door de Romeinen gekruisigd.
Beetje laat, dat wel.
27 En een grote menigte van volk en van vrouwen volgde Hem, welke ook weenden en Hem beklaagden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: Paus pleit Joden vrij van dood Jezus
En hij snapt het nog niet:
De paus komt tot de conclusie dat niet het Joodse volk, maar de joodse leiders, de 'Tempel-aristocratie', en enkele aanhangers van de figuur Barabas verantwoordelijk zijn voor de dood van Jezus.
"Hoe kan een heel volk op dat moment aanwezig zijn geweest om de dood van Jezus te eisen?" aldus Benedictus.
Het is om mijn zonden. Dus het is mijn schuld. En zolang hij dat niet beseft....
De paus komt tot de conclusie dat niet het Joodse volk, maar de joodse leiders, de 'Tempel-aristocratie', en enkele aanhangers van de figuur Barabas verantwoordelijk zijn voor de dood van Jezus.
"Hoe kan een heel volk op dat moment aanwezig zijn geweest om de dood van Jezus te eisen?" aldus Benedictus.
Het is om mijn zonden. Dus het is mijn schuld. En zolang hij dat niet beseft....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
En waar baseer jij op dat hij dat niet beseft?Bert Mulder schreef: Het is om mijn zonden. Dus het is mijn schuld. En zolang hij dat niet beseft....
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Omdat hij dat niet zegt, natuurlijk.....Faramir schreef:En waar baseer jij op dat hij dat niet beseft?Bert Mulder schreef: Het is om mijn zonden. Dus het is mijn schuld. En zolang hij dat niet beseft....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Lol. Dus omdat je iets niet benoemt (omdat je een zaak bijvoorbeeld vanuit een andere hoek belicht) geloof je er niet in.Bert Mulder schreef:Omdat hij dat niet zegt, natuurlijk.....Faramir schreef:En waar baseer jij op dat hij dat niet beseft?Bert Mulder schreef: Het is om mijn zonden. Dus het is mijn schuld. En zolang hij dat niet beseft....
Leuke manier van oordelen....
Afijn, Jezus van Nazareth - deel II zit er dus aan te komen. Ik heb deel I thuis en die kan ik zeker aanraden. Deel II zal hier dus ook wel in de boekenkast komen.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Het waren in elk geval de Joden die op dat moment in Jeruzalem waren:Gian schreef:http://www.nu.nl/boek/2459059/paus-plei ... -boek.html
Beetje laat, dat wel.
Hand. 2: 39 Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israëls, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk dezen Jezus, Dien gij gekruist hebt.
Hand. 3: En Petrus, dat ziende, antwoordde tot het volk: Gij Israëlietische mannen, wat verwondert gij u over dit, of wat ziet gij zo sterk op ons, alsof wij door onze eigen kracht of godzaligheid dezen hadden doen wandelen?
13 De God Abrahams, en Izaks, en Jakobs, de God onzer vaderen, heeft Zijn Kind Jezus verheerlijkt, Welken gij overgeleverd hebt, en hebt Hem verloochend, voor het aangezicht van Pilatus, als hij oordeelde, dat men Hem zoude loslaten.
14 Maar gij hebt den Heilige en Rechtvaardige verloochend, en hebt begeerd, dat u een man, die een doodslager was, zou geschonken worden.
Hand. 13: Mannen broeders, kinderen van het geslacht Abrahams, en die onder u God vrezen, tot u is het woord dezer zaligheid gezonden.
27 Want die te Jeruzalem wonen, en hun oversten, Dezen niet kennende, hebben ook de stemmen der profeten, die op elken sabbat dag gelezen worden, Hem veroordelende, vervuld;
28 En geen oorzaak des doods vindende, hebben zij van Pilatus begeerd, dat Hij zou gedood worden.
1 Thess. 2: Want gij, broeders, zijt navolgers geworden der Gemeenten Gods, die in Judea zijn, in Christus Jezus; dewijl ook gij hetzelfde geleden hebt van uw eigen medeburgers, gelijk als zij van de Joden;
15 Welken ook gedood hebben den Heere Jezus, en hun eigen profeten; en ons hebben vervolgd, en Gode niet behagen, en allen mensen tegen zijn;
16 En verhinderen ons te spreken tot de heidenen, dat zij zalig mochten worden; opdat zij te allen tijd hun zonden vervullen zouden. En de toorn is over hen gekomen tot het einde.
Dit is een soort juridische gedachtengang, waarmee ik het maar gedeeltelijk eens ben. De Heere Jezus is inderdaad door de Romeinen gekruisigd, maar dat zijn min of meer alleen de uitvoerders geweest. Als de overpriesters Hem niet overgeleverd hadden, was de Heere niet gekruisigd.Gian schreef:http://www.nu.nl/boek/2459059/paus-plei ... -boek.html
Beetje laat, dat wel.
Maar daarnaast gaat de paus totaal voorbij aan het feit dat de Joden wel degelijk de Heere Jezus verworpen hebben. Dat is al veel eerder begonnen en had zijn climax in het overleveren van Jezus aan Pilatus. Wie dit ontkent (en dat komt best vaak voor), is m.i. echt niet Bijbels bezig.
Bert Mulder geeft hier natuurlijk de beste toepassing weer: het is om mijn zonden. Als we dat allemaal voorbijgaan, zijn we oppervlakkig bezig. Hoewel dat waar is, is het denk ik toch niet waar het in dit boek om gaat.
Ik ben benieuwd of de paus ook hierbij argumenten geeft, waarom hier geen sprake is van representatie. Vertegenwoordigen de leiders van het volk niet het volk? Doet dat wel recht aan de sociaal-historische context?De paus schreef:"Hoe kan een heel volk op dat moment aanwezig zijn geweest om de dood van Jezus te eisen?" aldus Benedictus.
Op basis van een krantenartikel van een paar regels kunnen we onmogelijk uitspraken doen over waar de paus al dan wel niet aan voorbij zou gaan.
Jij en Bert Mulder begrijpen het niet echt. Jullie horen iets zeggen, en steken dan gelijk van wal. Voor Bert Mulder zal ik een stuk uit een engelstalige krant posten:eilander schreef:Dit is een soort juridische gedachtengang, waarmee ik het maar gedeeltelijk eens ben. De Heere Jezus is inderdaad door de Romeinen gekruisigd, maar dat zijn min of meer alleen de uitvoerders geweest. Als de overpriesters Hem niet overgeleverd hadden, was de Heere niet gekruisigd.
Maar daarnaast gaat de paus totaal voorbij aan het feit dat de Joden wel degelijk de Heere Jezus verworpen hebben. Dat is al veel eerder begonnen en had zijn climax in het overleveren van Jezus aan Pilatus. Wie dit ontkent (en dat komt best vaak voor), is m.i. echt niet Bijbels bezig.
Bert Mulder geeft hier natuurlijk de beste toepassing weer: het is om mijn zonden. Als we dat allemaal voorbijgaan, zijn we oppervlakkig bezig. Hoewel dat waar is, is het denk ik toch niet waar het in dit boek om gaat.
Het gaat er hier om dat in de loop der eeuwen het anti-semitisme welig heeft getierd en dat acties tegen Joden werden gerechtvaardigd door te stellen dat zij de moordenaars van Jezus waren. Met dit schrijven neemt de Paus hier afstand van, door te stellen dat de Joden als volk niet in zijn geheel, dat wil zeggen de komende generaties gerekend vanaf de dood van Christus, verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de kruisiging van Jezus.NY Times schreef: In a new book, Pope Benedict XVI makes a sweeping exoneration of the Jewish people for the death of Jesus Christ.
The Second Vatican Council made a similar declaration in 1965. But Benedict is the first pope to personally do so, and Jewish scholars said Wednesday that his arguments were a milestone attack on the “foundation of anti-Semitic persecution.”
The book, “Jesus of Nazareth — Part II,” argues in detail that there is no biblical basis for the argument that the Jewish people as a whole were responsible.
De vraag is in hoeverre de toenmalige leiders een afspiegeling waren van het volk. Het was niet bepaald zo dat de leiders werden verkozen, zeker niet in de tijd van de Romeinse overheersing. Bovendien is het nog maar de vraag welke factie in de tijd rond de dood van Jezus de overhand had. De Joodse geestelijke leiding was nu eenmaal geen homogene groep.memento schreef:Vertegenwoordigen de leiders van het volk niet het volk? Doet dat wel recht aan de sociaal-historische context?
In het OT speelt representatie/vertegenwoordiging een belangrijke rol. Wij hebben de erfzonde, omdat Adam het gehele menselijke geslacht representeerde. Izak en Jacob waren in het verbond wat met Abraham gesloten was, omdat Abraham daarin zijn nageslacht representeerde. Toen Achan iets stal wat God toebehoorde, werd niet alleen hij, maar zijn hele huis verantwoordelijk gehouden. Etc.Rambam schreef:De vraag is in hoeverre de toenmalige leiders een afspiegeling waren van het volk. Het was niet bepaald zo dat de leiders werden verkozen, zeker niet in de tijd van de Romeinse overheersing. Bovendien is het nog maar de vraag welke factie in de tijd rond de dood van Jezus de overhand had. De Joodse geestelijke leiding was nu eenmaal geen homogene groep.memento schreef:Vertegenwoordigen de leiders van het volk niet het volk? Doet dat wel recht aan de sociaal-historische context?
Ik ben benieuwd of de paus op deze notie ingaat of niet.
Op het gevaar af dat je ook nu weer zegt dat ik het niet echt begrijp: mag ik het met het schrijven van de paus oneens zijn?Rambam schreef: Jij en Bert Mulder begrijpen het niet echt. (...) Het gaat er hier om dat in de loop der eeuwen het anti-semitisme welig heeft getierd en dat acties tegen Joden werden gerechtvaardigd door te stellen dat zij de moordenaars van Jezus waren. Met dit schrijven neemt de Paus hier afstand van, door te stellen dat de Joden als volk niet in zijn geheel, dat wil zeggen de komende generaties gerekend vanaf de dood van Christus, verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de kruisiging van Jezus.
Ik las in een andere krant ook een artikel hierover. Ik begreep hieruit dat de Paus met name stelling neemt tegen de motivatie voor Jodenvervolging in de loop der eeuwen. In hoeverre de Paus de toenmalige generatie Joden aanrekent dat Jezus is gekruisigd, weet ik niet. Dat zal ik lezen als het boek uitkomt.memento schreef:In het OT speelt representatie/vertegenwoordiging een belangrijke rol. Wij hebben de erfzonde, omdat Adam het gehele menselijke geslacht representeerde. Izak en Jacob waren in het verbond wat met Abraham gesloten was, omdat Abraham daarin zijn nageslacht representeerde. Toen Achan iets stal wat God toebehoorde, werd niet alleen hij, maar zijn hele huis verantwoordelijk gehouden. Etc.
Ik ben benieuwd of de paus op deze notie ingaat of niet.
Je mag het met de Paus oneens zijn, dat staat buiten kijf. Je mag het met iedereen oneens zijn. Echter jouw opmerking dat de Joden Jezus hebben verworpen klopt niet met de feiten. Ten eerste had Jezus zelf volgelingen en ten tweede waren ook degenen die naar aanleiding van de preek van Petrus bekeerd werden ook allemaal Joden.eilander schreef: Op het gevaar af dat je ook nu weer zegt dat ik het niet echt begrijp: mag ik het met het schrijven van de paus oneens zijn?
Dat men Jezus overdroeg aan Pilatus kwam door de Romeinse overheersing. Men volgde in feite de juiste procedure.