Willem schreef:Afgewezen en Wilhelm? Klopt dit?GJdeBruijn schreef:G.H. Kersten: begin van genadeleven vóór de openbaring van Christus aan de ziel. Veel nadruk op adventsvolk dat daarvoor leeft en rechtvaardiging daarna als welwezen als apart te ervaren bevinding. Vooral chronologisch en herkenbaar bij bekeringsgeschiedenissen (bijv. die van ds. Chr. van Dam is een bekend voorbeeld).Afgewezen schreef:En welke visie is dat?GJdeBruijn schreef:Wat als karikatuur wordt aangeduid is de aloude visie op de standen. Ik zie echter dat de standen hier op de forum vooral verdedigd worden aan de hand van de visie van ds. J.W. Kersten.
J.W. Kersten: begin van genadeleven pas kunnen aanwijzen aan de hand van openbaring van Christus aan de ziel met sterke oproep tot geloof en bekering om Christus ook daadwerkelijk centraal te stellen (als middel tot de openbaring van Christus aan de ziel). Veel negatieve aandacht voor bevinding zonder Christuskennis en zelfs strijdlustige taal hierover. Rechtvaardigmaking betrekt hij sterk op de bewuste kennis van Christus.
Beide leerden standen. J.W. Kersten is meer te vergelijken met ds. R. Kok op dat punt.
Er is bij JW Kersten zeker een ontwikkeling geweest. Pas heb ik nog een preek van Ds JW Kersten beluisterd op PrekenWeb over Romeinen 5 : 1 over de rechtvaardigmaking. Daar laat hij een heel helder geluid horen over deze zaken, en probeert dingen te corrigeren. Maar later in de preek valt hij toch weer terug op de Commeriaanse visie op wedergeboorte en rechtvaardigmaking.
Ik denk wel dat Ds JW Kersten idd meer het accent op de kennis van Christus legt.
Maar mijn bevestiging zegt niet zoveel, als GJdeBruijn dit hier stelt zal het zeker waar zijn