Kleding ambtsdragers

Mara

Re: Kleding ambtsdragers

Bericht door Mara »

Rambam schreef:
Mara schreef:Riedeltje :nonnon de nieuwe koers :sweat
Misschien moet je eens opzoeken wat er in het NT (en OT) staat over het herkennen van een christen en in het bijzonder aan het herkennen van een ambtsdrager. Praat en daad worden benadrukt, maar gewaad niet.

1 Tim. 3:1-7 spreekt over de eisen waaraan een ouderling dient te voldoen, evenals Exodus 18:17-23, Titus 1:5-9 en 1 Petrus 5:1-7, Mattheus 20:20-28, Titus 2:1-8, Handelingen 20:17-31 3 Johannes:5-11.

In alle door mij genoemde bijbelgedeeltes wordt niet gesproken over de kledij van een ouderling c.q. leider in de gemeente maar enkel over de levenswandel van de persoon en hetgeen hij zegt (dient te zeggen).
Rambam: het gaat mij om het doordrijven van persoonlijke meningen, bij bepaalde tradities en waarden die al heel lang in veel kerkverbanden zijn. Waarom moet je als indivudu daar opeens aan gaan tornen ?
Als iets met meerderheid van stemmen wordt afgesproken, is het iets heel anders. Maar eentje begint ergens mee, voor de 2e is dan de weg gebaand, en zo gaat nr 3 en 4, plus de rest hierin mee.
Het zit-um niet alleen in dat zwarte pak, of die effen das, het is EN EN. Maar er zijn regels en als goed gemeentelid dien je je daaraan te houden. Je kunt een ander nog tot hinder zijn, als je in de kerk zit met tegendraadse uitdossing.
Veel mensen vinden het geen gezicht als een k.r. met allerlei snoepkleurige dassen in de voorste banken zit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

jvdg schreef:Morgen ligt het in het voornemen dat onze predikant ons een bezoek zal brengen.
Vanuit eerdere bezoeken weet ik dat hij in "gepaste" kleding zal verschijnen.
En eerlijk gezegd weet ik niet meer welke kleding hij bij die eerdere bezoeken droeg.
Het gaf zeker geen aanstoot, maar het paste wel bij zijn ambt.
Ik heb niet gelet op de kleur, zijn schoenen noch op zijn stropdas.

Eigenlijk heb ik alleen maar gelet op de boodschap die hij mocht brengen.
Het enige wat mij daarnaast is opgevallen was zijn formaat, zowel letterlijk als figuurlijk. :)

Mocht hij morgen verschijnen in z'n vrijetijdskleding dan nog respecteer ik hem in zijn ambt.
Alweer, niet de boodschapper is van belang, maar wel de Boodschap.

Dan is de kleding van ondergeschikt belang
Ik heb het niet over huisbezoek, maar over ambtelijke kleding in de kerk !
Mariavt

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Mariavt »

Rambam schreef:
Mara schreef:Als het over oude waarden gaat, moeten die kennelijk anno 2011 maar zo zachiesan eens over boord gegooid gaan worden. Te stoffig. Te oubollig. Nog even verder en een spijkerbroek met kekke blazer is ook geaccepteerd. Want het maakt toch niets uit ?
De vraag is of het de Bijbel wat uitmaakt welke kledij er wordt gedragen door de kerkenraad.
Dan moet je het oude testament eens doorlezen en dan kun je ook je baard wel laten staan tot halverwege je buik.
Laatst gewijzigd door Mariavt op 22 feb 2011, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
vlinder

Bericht door vlinder »

Mariavt schreef:En in de tijd van de bijbel hádden ze geen pakken aan, maar werd wel waarde gehecht aan eenvoud.
De klederen van de priesters kosten de bevolking veel dure middelen.
En voor eenvoudige kleding moet je m.i. geen pak aantrekken. Onder de 200 euro vind je niet makkelijk een pak, maar wel een simpele broek en een T-shirt. (niet dat dat van mij hoeft, maar eenvoudig is denk ik niet het juiste argument in deze discussie.)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara

Bericht door Mara »

vlinder schreef:
Mariavt schreef:En in de tijd van de bijbel hádden ze geen pakken aan, maar werd wel waarde gehecht aan eenvoud.
De klederen van de priesters kosten de bevolking veel dure middelen.
En voor eenvoudige kleding moet je m.i. geen pak aantrekken. Onder de 200 euro vind je niet makkelijk een pak, maar wel een simpele broek en een T-shirt. (niet dat dat van mij hoeft, maar eenvoudig is denk ik niet het juiste argument in deze discussie.)
Nou Vlinder, dat vind ik geen argument, sorry. En dan maar een broek en T shirt voor de k.r. ? :nonnon Wat blijft er over van een ambt dan ? Kijk nu eens naar alle andere wereldse ambten, allemaal te herkennen, allemaal deugdelijke kleding.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Mara schreef:Veel mensen vinden het geen gezicht als een k.r. met allerlei snoepkleurige dassen in de voorste banken zit.
Hebben wij helemaal problemen.... de kerkenraad zit niet eens bij elkaar op de voorste banken....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Mara schreef:Nou Vlinder, dat vind ik geen argument, sorry. En dan maar een broek en T shirt voor de k.r. ? :nonnon Wat blijft er over van een ambt dan ? Kijk nu eens naar alle andere wereldse ambten, allemaal te herkennen, allemaal deugdelijke kleding.
Dan moeten wij JUIST anders, en niet zo wereldgelijkvormig zijn....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
Mara schreef:Veel mensen vinden het geen gezicht als een k.r. met allerlei snoepkleurige dassen in de voorste banken zit.
Hebben wij helemaal problemen.... de kerkenraad zit niet eens bij elkaar op de voorste banken....
Gewoon bij vrouw en kinders? :hi
Rambam

Bericht door Rambam »

Mara schreef:Rambam: het gaat mij om het doordrijven van persoonlijke meningen, bij bepaalde tradities en waarden die al heel lang in veel kerkverbanden zijn. Waarom moet je als indivudu daar opeens aan gaan tornen ?
Als iemand zich afvraagt waarom iets wordt gedaan, terwijl er geen expliciete bijbelse gronden zijn om datgeen te doen, vind ik het niet raar om dat onderwerp van gesprek te maken.
Maar eentje begint ergens mee, voor de 2e is dan de weg gebaand, en zo gaat nr 3 en 4, plus de rest hierin mee.
Als het zo makkelijk gaat, dan is de bijbelse onderbouwing ervan blijkbaar nogal zwak. Het kan toch niet zo zijn dat als één persoon een afwijkende kleur das draagt dat vervolgens iedereen zonder enig overleg ook maar gaat dragen wat hem goed dunkt.
Het zit-um niet alleen in dat zwarte pak, of die effen das, het is EN EN.
Dat en-en zie ik dus niet. In de Bijbel staat heel duidelijk beschreven aan welke eisen een ambtsdrager dient te voldoen, mijns inziens komt dat het meest duidelijk naar voren in 1 Tim. 3:1-7. Zolang een ambtsdrager voldoet aan alle eisen die de Bijbel aan hem stelt, zie ik geen reden om hem vanwege blijkbare menselijke inzettingen aan te spreken.
1 Dit is een getrouw woord: zo iemand tot eens opzieners ambt lust heeft, die begeert een treffelijk werk.

2 Een opziener dan moet onberispelijk zijn, ener vrouwe man, wakker, matig, eerbaar, gaarne herbergende, bekwaam om te leren;

3 Niet genegen tot den wijn, geen smijter, geen vuil-gewinzoeker; maar bescheiden, geen vechter, niet geldgierig.

4 Die zijn eigen huis wel regeert, zijn kinderen in onderdanigheid houdende, met alle stemmigheid;

5 (Want zo iemand zijn eigen huis niet weet te regeren, hoe zal hij voor de Gemeente Gods zorg dragen?)

6 Geen nieuweling, opdat hij niet opgeblazen worde, en in het oordeel des duivels valle.

7 En hij moet ook een goede getuigenis hebben van degenen, die buiten zijn, opdat hij niet valle in smaadheid, en in den strik des duivels.

8 De diakenen insgelijks moeten eerbaar zijn, niet tweetongig, niet die zich tot veel wijns begeven, geen vuil-gewinzoekers;

9 Houdende de verborgenheid des geloofs in een rein geweten.

10 En dat deze ook eerst beproefd worden, en dat zij daarna dienen, zo zij onbestraffelijk zijn.

11 De vrouwen insgelijks moeten eerbaar zijn, geen lasteressen, wakker, getrouw in alles.

12 Dat de diakenen ener vrouwe mannen zijn, die hun kinderen en hun eigen huizen wel regeren.

13 Want die wel gediend hebben, verkrijgen zichzelven een goeden opgang, en vele vrijmoedigheid in het geloof, hetwelk is in Christus Jezus.

14 Deze dingen schrijf ik u, hopende zeer haast tot u te komen;

15 Maar zo ik vertoef, opdat gij moogt weten, hoe men in het huis Gods moet verkeren, hetwelk is de Gemeente des levenden Gods, een pilaar en vastigheid der waarheid.

16 En buiten allen twijfel, de verborgenheid der godzaligheid is groot; God is geopenbaard in het vlees, is gerechtvaardigd in den Geest, is gezien van de engelen, is gepredikt onder de heidenen, is geloofd in de wereld, is opgenomen in heerlijkheid.
Je kunt een ander nog tot hinder zijn, als je in de kerk zit met tegendraadse uitdossing.
Een verschillende kleur das zou ik persoonlijk niet willen typeren als een tegendraadse uitdossing. Ongeacht dit, de vraag is in hoeverre je jouw argument in bovenstaand citaat kunt gebruiken in deze discussie.
Veel mensen vinden het geen gezicht als een k.r. met allerlei snoepkleurige dassen in de voorste banken zit.
Dat zou kunnen. Ik vermoed dat er ook veel mensen zijn die het niet zoveel uitmaakt. Belangrijker is of het gebod om geen aanstoot te geven op dit onderwerp van toepassing is.
Mara

Bericht door Mara »

Bert Mulder schreef:
Mara schreef:Nou Vlinder, dat vind ik geen argument, sorry. En dan maar een broek en T shirt voor de k.r. ? :nonnon Wat blijft er over van een ambt dan ? Kijk nu eens naar alle andere wereldse ambten, allemaal te herkennen, allemaal deugdelijke kleding.
Ga jij maar linksaf, ik ga rechtsaf ::salut
Bert Mulder
Contacteer:

refo schreef:
Bert Mulder schreef:
Gewoon bij vrouw en kinders? :hi

yep
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Bert Mulder schreef:
We zitten hier niet in Canada Bert, en het is nog altijd 's lands wijs 's lands eer. In Canada vinden ze een lange broek van een vrouw heel normaal zelfs bij kinderen van een predikant, toen die predikant in Nederland kwam wonen, werd erover gevallen dat zijn kinderen een lange broek droegen, dus heeft hij dat maar afgeschaft. Maar dat is even off topic!

Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Bert Mulder
Contacteer:

Mariavt schreef: We zitten hier niet in Canada Bert, en het is nog altijd 's lands wijs 's lands eer. In Canada vinden ze een lange broek van een vrouw heel normaal zelfs bij kinderen van een predikant, toen die predikant in Nederland kwam wonen, werd erover gevallen dat zijn kinderen een lange broek droegen, dus heeft hij dat maar afgeschaft. Maar dat is even off topic!

En dat is JUIST mijn punt, Maria...

Er wordt nogal krampachtig omgegaan met hetgeen geen Bijbels gebod is, maar geboden van mensen. En die geboden (ambtsdragers kleding) staan zelfs niet eens in de DKO! Het is dus een ongeschreven wet, dus 'not worth the paper it ain't even printed on!'
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Bert Mulder schreef:
Mariavt schreef: We zitten hier niet in Canada Bert, en het is nog altijd 's lands wijs 's lands eer. In Canada vinden ze een lange broek van een vrouw heel normaal zelfs bij kinderen van een predikant, toen die predikant in Nederland kwam wonen, werd erover gevallen dat zijn kinderen een lange broek droegen, dus heeft hij dat maar afgeschaft. Maar dat is even off topic!

En dat is JUIST mijn punt, Maria...

Er wordt nogal krampachtig omgegaan met hetgeen geen Bijbels gebod is, maar geboden van mensen. En die geboden (ambtsdragers kleding) staan zelfs niet eens in de DKO! Het is dus een ongeschreven wet, dus 'not worth the paper it ain't even printed on!'
Nou laten we er dan maar mee ophouden dan kan dit topic gesloten worden........

Bert Mulder
Contacteer:

Ach, waarom op slot...

dit leuteronderwerp is net zo goed als een ander leuteronderwerp...
Gesloten