Kleding ambtsdragers

Rambam

Re: Kleding ambtsdragers

Bericht door Rambam »

Mariavt schreef:Vroeger kon je een ds. of andere ambtsdrager nog herkennen aan zijn zwarte pak en had men zodoende respect voor deze mensen. Tegenwoordig zou je niet weten als leek waar je een ds. of ambtsdrager zou moeten vinden, als dat nodig zou zijn, de eerbied voor het ambt is weg en dat vind ik het ergste
Als je een ambtsdrager enkel herkent aan zijn zwarte pak, dan is het armoedig met hem gesteld. En respect krijgt men mijns inziens niet en verdient men ook niet vanwege het dragen van het zwarte pak, maar louter door de levenswandel van de betreffende persoon.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Rambam schreef:
Mariavt schreef:Vroeger kon je een ds. of andere ambtsdrager nog herkennen aan zijn zwarte pak en had men zodoende respect voor deze mensen. Tegenwoordig zou je niet weten als leek waar je een ds. of ambtsdrager zou moeten vinden, als dat nodig zou zijn, de eerbied voor het ambt is weg en dat vind ik het ergste
Als je een ambtsdrager enkel herkent aan zijn zwarte pak, dan is het armoedig met hem gesteld. En respect krijgt men mijns inziens niet en verdient men ook niet vanwege het dragen van het zwarte pak, maar louter door de levenswandel van de betreffende persoon.
óf je snapt me niet óf je wilt het beter weten, natuurlijk gaat het om zijn handel en wandel, maar dat sluit nog niet uit dat je zo iemand zou kunnen herkennen aan zijn pak, maar ik praat er verder niet over, ik stuit alleen hier op dat, tegenwoordig álles ermee door moet kunnen. Vroeger werd er wel gezegd, je kunt God's volk herkennen aan daad, gelaat en gewaad. En dát is nu een hellend vlak.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Mara

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Mara »

Rambam schreef:
Mara schreef: Het gaat niet over voorwaarde, maar het is een veel indrukwekkender gezicht als ieder k.r. lid in een zelfde kleur zit.
Jij vindt het blijkbaar indrukwekkend, en dat is natuurlijk prima. Maar jouw persoonlijke opvattingen kunnen natuurlijk moeilijk geobjectiveerd worden.
De wereld "schijnt" het veel beter te begrijpen :huhu
Nee, men spreekt met elkaar iets af, of degene die een evenement organiseert schrijft een bepaalde dresscode voor.

Van mijn vader begreep ik altijd dat de kerkenraad om de zoveel tijd met elkaar een afspraak maakte over de kleding die op zondag gedragen zou worden als men in de kerkenraadsbank zat.
MIJN persoonlijke opvattingen :quoi
Ben ik een outsider in deze dan ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Rambam

Bericht door Rambam »

Mariavt schreef:óf je snapt me niet óf je wilt het beter weten,
Blijkbaar snap ik het niet.
natuurlijk gaat het om zijn handel en wandel, maar dat sluit nog niet uit dat je zo iemand zou kunnen herkennen aan zijn pak, maar ik praat er verder niet over, ik stuit alleen hier op dat, tegenwoordig álles ermee door moet kunnen. Vroeger werd er wel gezegd, je kunt God's volk herkennen aan daad, gelaat en gewaad. En dát is nu een hellend vlak.
Ik weet niet of het riedeltje daad-gelaat-gewaad een bijbelse inzetting is. Moet ik opeens denken aan de reactie van Fer, die art. 7 van de NGB aanhaalt.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Mara schreef:
Rambam schreef:
Mara schreef: Het gaat niet over voorwaarde, maar het is een veel indrukwekkender gezicht als ieder k.r. lid in een zelfde kleur zit.
Jij vindt het blijkbaar indrukwekkend, en dat is natuurlijk prima. Maar jouw persoonlijke opvattingen kunnen natuurlijk moeilijk geobjectiveerd worden.
De wereld "schijnt" het veel beter te begrijpen :huhu
Nee, men spreekt met elkaar iets af, of degene die een evenement organiseert schrijft een bepaalde dresscode voor.

Van mijn vader begreep ik altijd dat de kerkenraad om de zoveel tijd met elkaar een afspraak maakte over de kleding die op zondag gedragen zou worden als men in de kerkenraadsbank zat.
MIJN persoonlijke opvattingen :quoi
Ben ik een outsider in deze dan ?
Nee hoor Mara, er lopen er meer rond die hetzelfde denken als jij (denk ik) :huhu
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
vlinder

Bericht door vlinder »

Mariavt schreef:Vroeger werd er wel gezegd, je kunt God's volk herkennen aan daad, gelaat en gewaad.
De rest kan ik me nog iets bij voorstellen, maar naar het dikgedrukte ben ik altijd nog benieuwd. Hoe ziet dat er uit? Is daar ergens een plaatje van? En hoe "eerbiedig" moet je kijken voordat Gods volk je gaat herkennen?
Ik bedoel dit echt niet spottend, maar volgens mij is die er namelijk bij verzonnen omdat het er goed bij klinkt. Moet het niet vervangen worden door gepraat?
Maar misschien kun je me antwoord geven op mijn vragen?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara

Bericht door Mara »

Rambam schreef:
Mariavt schreef:óf je snapt me niet óf je wilt het beter weten,
Blijkbaar snap ik het niet.
natuurlijk gaat het om zijn handel en wandel, maar dat sluit nog niet uit dat je zo iemand zou kunnen herkennen aan zijn pak, maar ik praat er verder niet over, ik stuit alleen hier op dat, tegenwoordig álles ermee door moet kunnen. Vroeger werd er wel gezegd, je kunt God's volk herkennen aan daad, gelaat en gewaad. En dát is nu een hellend vlak.
Ik weet niet of het riedeltje daad-gelaat-gewaad een bijbelse inzetting is. Moet ik opeens denken aan de reactie van Fer, die art. 7 van de NGB aanhaalt.
Riedeltje :nonnon de nieuwe koers :sweat
Mariavt

Bericht door Mariavt »

vlinder schreef:
Mariavt schreef:Vroeger werd er wel gezegd, je kunt God's volk herkennen aan daad, gelaat en gewaad.
De rest kan ik me nog iets bij voorstellen, maar naar het dikgedrukte ben ik altijd nog benieuwd. Hoe ziet dat er uit? Is daar ergens een plaatje van? En hoe "eerbiedig" moet je kijken voordat Gods volk je gaat herkennen?
Ik bedoel dit echt niet spottend, maar volgens mij is die er namelijk bij verzonnen omdat het er goed bij klinkt. Moet het niet vervangen worden door gepraat?
Maar misschien kun je me antwoord geven op mijn vragen?
Sorry vlinder je hebt gelijk, het is niet gelaat maar gepraat, ik kon het juiste woord ook even niet zo gauw vinden

Rambam

Bericht door Rambam »

Mara schreef:MIJN persoonlijke opvattingen :quoi
Niet enkel die van jou alleen, er zijn velen anderen die dezelfde opvatting hebben als jij, maar die reageren niet in dit topic. Begrijp me goed, ik heb niets tegen een volledig in het zwart gekleed gaande kerkenraad, maar persoonlijk maak ik daar geen halszaak van, mede omdat ik geen bijbelse redenen zie m.b.t. tot de kleur zwart. Ik begrijp de symbolische waarde van de kleur zwart, maar van die kleur straalt geen blijde boodschap uit, terwijl het Evangelie dat letterlijk wel is.

Dus als de kerkenraad besluit dat de kleur van de das vrij te bepalen is door het individu, vind ik dat prima. Wil men louter zwarte dassen dragen, ook prima. Persoonlijk hecht ik meer waarde aan hetgeen het betreffende kerkenraadslid doet, dan wat hij aan heeft, al heeft enigszins uniforme kledij gevoelsmatig natuurlijk wel een meerwaarde.
Mara

Bericht door Mara »

Rambam schreef:
Niet enkel die van jou alleen, er zijn velen anderen die dezelfde opvatting hebben als jij, maar die reageren niet in dit topic. Begrijp me goed, ik heb niets tegen een volledig in het zwart gekleed gaande kerkenraad, maar persoonlijk maak ik daar geen halszaak van, mede omdat ik geen bijbelse redenen zie m.b.t. tot de kleur zwart. Ik begrijp de symbolische waarde van de kleur zwart, maar van die kleur straalt geen blijde boodschap uit, terwijl het Evangelie dat letterlijk wel is.

Dus als de kerkenraad besluit dat de kleur van de das vrij te bepalen is door het individu, vind ik dat prima. Wil men louter zwarte dassen dragen, ook prima. Persoonlijk hecht ik meer waarde aan hetgeen het betreffende kerkenraadslid doet, dan wat hij aan heeft, al heeft enigszins uniforme kledij gevoelsmatig natuurlijk wel een meerwaarde.
Nou prima dan. Ik heb begrepen dat men zich niets meer laat gezeggen, maar ook hiermee "eigen smaak en voorkeur" kenbaar wil maken. Stel je voor dat politieagenten dat gaan doen ! Of de ene dokter draagt een blauwe en de andere een oranje jas.
Als het over oude waarden gaat, moeten die kennelijk anno 2011 maar zo zachiesan eens over boord gegooid gaan worden. Te stoffig. Te oubollig. Nog even verder en een spijkerbroek met kekke blazer is ook geaccepteerd. Want het maakt toch niets uit ?
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Rambam schreef:

Ik zal het dan wel verkeerd verwoord hebben, maar dát bedoelde ik nou rambam, wat je hierboven schrijft.

jvdg

Bericht door jvdg »

Morgen ligt het in het voornemen dat onze predikant ons een bezoek zal brengen.
Vanuit eerdere bezoeken weet ik dat hij in "gepaste" kleding zal verschijnen.
En eerlijk gezegd weet ik niet meer welke kleding hij bij die eerdere bezoeken droeg.
Het gaf zeker geen aanstoot, maar het paste wel bij zijn ambt.
Ik heb niet gelet op de kleur, zijn schoenen noch op zijn stropdas.

Eigenlijk heb ik alleen maar gelet op de boodschap die hij mocht brengen.
Het enige wat mij daarnaast is opgevallen was zijn formaat, zowel letterlijk als figuurlijk. :)

Mocht hij morgen verschijnen in z'n vrijetijdskleding dan nog respecteer ik hem in zijn ambt.
Alweer, niet de boodschapper is van belang, maar wel de Boodschap.

Dan is de kleding van ondergeschikt belang
Rambam

Bericht door Rambam »

Mara schreef:Riedeltje :nonnon de nieuwe koers :sweat
Misschien moet je eens opzoeken wat er in het NT (en OT) staat over het herkennen van een christen en in het bijzonder aan het herkennen van een ambtsdrager. Praat en daad worden benadrukt, maar gewaad niet.

1 Tim. 3:1-7 spreekt over de eisen waaraan een ouderling dient te voldoen, evenals Exodus 18:17-23, Titus 1:5-9 en 1 Petrus 5:1-7, Mattheus 20:20-28, Titus 2:1-8, Handelingen 20:17-31 3 Johannes:5-11.

In alle door mij genoemde bijbelgedeeltes wordt niet gesproken over de kledij van een ouderling c.q. leider in de gemeente maar enkel over de levenswandel van de persoon en hetgeen hij zegt (dient te zeggen).
Rambam

Bericht door Rambam »

Mara schreef:Als het over oude waarden gaat, moeten die kennelijk anno 2011 maar zo zachiesan eens over boord gegooid gaan worden. Te stoffig. Te oubollig. Nog even verder en een spijkerbroek met kekke blazer is ook geaccepteerd. Want het maakt toch niets uit ?
De vraag is of het de Bijbel wat uitmaakt welke kledij er wordt gedragen door de kerkenraad.
Laatst gewijzigd door Rambam op 22 feb 2011, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

jvdg schreef:Morgen ligt het in het voornemen dat onze predikant ons een bezoek zal brengen.
Vanuit eerdere bezoeken weet ik dat hij in "gepaste" kleding zal verschijnen.
En eerlijk gezegd weet ik niet meer welke kleding hij bij die eerdere bezoeken droeg.
Het gaf zeker geen aanstoot, maar het paste wel bij zijn ambt.
Ik heb niet gelet op de kleur, zijn schoenen noch op zijn stropdas.

Eigenlijk heb ik alleen maar gelet op de boodschap die hij mocht brengen.
Het enige wat mij daarnaast is opgevallen was zijn formaat, zowel letterlijk als figuurlijk. :)

Mocht hij morgen verschijnen in z'n vrijetijdskleding dan nog respecteer ik hem in zijn ambt.
Alweer, niet de boodschapper is van belang, maar wel de Boodschap.

Dan is de kleding van ondergeschikt belang
Nou laat mij dan maar lekker ouderwets zijn, toen een paar jaar geleden, ik nog ergens anders woonde en
er kwam een ouderling op bezoek dan was hij ook gewoon in een donkere broek en trui, dus niet in pak, daar gáát het ook helemaal niet om, m.i. gaat het erom of je zo iemand zou kunnen herkennen als zijnde een ambtsdrager, zéker in de eredienst.

En in de tijd van de bijbel hádden ze geen pakken aan, maar werd wel waarde gehecht aan eenvoud.

Gesloten