Kleding ambtsdragers

Mara

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Mara »

Rambam schreef:
Mara schreef:[Bij dergelijke discussies, komt men altijd met een ander land. Wha, moet je in Afrika kijken ! In dit geval Roemenie. Het gaat erom wat hier "gewoon" was en opeens dan niet meer. Het moet allemaal kunnen, streepjes, stipjes, grijs, gestreept, ach, het is toch buitenkant ?
Het is inderdaad maar de buitenkant. Het feit dat men in andere landen hier anders mee omgaat, wil enkel maar zeggen dat het dragen van zwarte pakken traditie is en derhalve niet wezenlijk.
Juist, het is MAAR buitenkant, maar die laat wel zien wat er van binnen leeft.
En wat zegt het dat iemand een gekleurde das draagt en/of een gekleurd overhemd?
Maar m.i. moeten we om de discussie helder en inzichtelijk te houden, alleen met Nederlandse argumenten komen.
Volgens mij hechten enkel mensen uit onze gezindte aan de kleur zwart.
Nou volgens mij niet ! Als ik bijv kijk naar koninklijke begrafenissen, wordt er over het algemeen ook zwart gedragen. Het jaquet tijdens prinsjesdag: zwart ! Juist door hier zo denigrerend over te doen, in eigen kring !, haal je het zo naar beneden.
Wederom blijkt dat kennelijk de uitholling van binnenuit begint, jammer. :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
Rambam schreef:
Mara schreef:[Bij dergelijke discussies, komt men altijd met een ander land. Wha, moet je in Afrika kijken ! In dit geval Roemenie. Het gaat erom wat hier "gewoon" was en opeens dan niet meer. Het moet allemaal kunnen, streepjes, stipjes, grijs, gestreept, ach, het is toch buitenkant ?
Het is inderdaad maar de buitenkant. Het feit dat men in andere landen hier anders mee omgaat, wil enkel maar zeggen dat het dragen van zwarte pakken traditie is en derhalve niet wezenlijk.
En wat zegt het dat iemand een gekleurde das draagt en/of een gekleurd overhemd?
Maar m.i. moeten we om de discussie helder en inzichtelijk te houden, alleen met Nederlandse argumenten komen.
Nou volgens mij niet ! Als ik bijv kijk naar koninklijke begrafenissen, wordt er over het algemeen ook zwart gedragen. Het jaquet tijdens prinsjesdag: zwart ! Juist door hier zo denigrerend over te doen, in eigen kring !, haal je het zo naar beneden.
Wederom blijkt dat kennelijk de uitholling van binnenuit begint, jammer. :nonnon
Maar dat gaat over rouwkleding...daar ben ik helemaal voor!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
albion

Bericht door albion »

Orchidee schreef:
Mara schreef:
Rambam schreef:
Mara schreef:Het is toch: gij, geheel anders ?? K.r. lid is toch een ambt ? Je bent geroepen, of niet ?
's Lands wijs, 's lands eer. Ik kwam vroeger regelmatig in Roemenië, en daar droegen de gereformeerde predikanten geen zwarte kleding, maar liepen ze vaak in een oude trainingsbroek of andere vrijetijdskleding.

Mijns inziens dien je een ambtsdrager niet te beoordelen op de kleur van zijn kleding, maar om zijn levenswandel. Daarin dient hij mijns inziens ook de gemeente als voorbeeld te dienen.
Bij dergelijke discussies, komt men altijd met een ander land. Wha, moet je in Afrika kijken ! In dit geval Roemenie. Het gaat erom wat hier "gewoon" was en opeens dan niet meer. Het moet allemaal kunnen, streepjes, stipjes, grijs, gestreept, ach, het is toch buitenkant ?
En in een tropisch land, heb je nu eenmaal een heel andere cultuur.
In mijn hele leven hebben deze buitenkanten nog nooit een rol gespeeld :hum
Wij ( familie en ouders) hebben daar altijd al door heen geprikt!
Netheid en matigheid, liefde en meeleven/bidden voor onze naasten DAT wel!

Ook dat hoeft niet altijd de maatstaf te zijn, alhoewel het prijzenswaardig is. Er zijn heel veel instanties die het ook doen: Leger des Heils b.v. of RK (goede werken weet je wel?)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Rambam

Bericht door Rambam »

Mara schreef:Elke club schijnt zn eigen kleur das te hebben. De trainiers een mooi kostuum. Daar wel !
Volgens mij ging het niet bepaald om het al dan niet dragen van een kostuum dan wel jasje, maar om de kleur zwart. En wat is er relevant aan de vergelijking tussen een kerkenraad en een voetbalclub?

Omdat ze bij een voetbalclub blijkbaar een kostuum dragen moeten kerkenraadsleden dat ook doen? Misschien heeft die trainer een representatieve functie en verwacht zijn werkgever van hem dat hij in kostuum gekleed gaat. Net zoals mijn werkgever van mij en mijn mannelijke collega's verwacht dat wij in pak gekleed gaan en een das dragen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

albion schreef:
Orchidee schreef: In mijn hele leven hebben deze buitenkanten nog nooit een rol gespeeld :hum
Wij ( familie en ouders) hebben daar altijd al door heen geprikt!
Netheid en matigheid, liefde en meeleven/bidden voor onze naasten DAT wel!

Ook dat hoeft niet altijd de maatstaf te zijn, alhoewel het prijzenswaardig is. Er zijn heel veel instanties die het ook doen: Leger des Heils b.v. of RK (goede werken weet je wel?)
Ja en...met goede weken verdien je de zaligheid niet, en ook niet in een zwart pak of een zwarte jurk...
Ik ken genoeg mensen die in het zwart gaan, maar dit alles missen, ik heb daar dan toch mijn vraagtekens bij...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Lourens

Bericht door Lourens »

albion schreef:

Ik vraag me af waarom ze in het Oude Testament zo uitgebreid over de kleding van de priester en de hogepriester geschreven is.
Ik denk niet dat je de OT-priester kan vergelijken met de hedendaagse ambtsdrager. Ook het ambt niet.
Was in het OT de priester niet de middelaar die het offer moest brengen voor de verzoening?

Nu de Hogepriester is gekomen, de zonden voor ons gedragen heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft niet sterve maar het eeuwige leven heeft, heeft ook het ambt een andere functie gekregen.
Verkondiging van het Woord van God en het Evangelie, de blijde boodschap van genade.

Dat is voor mij de reden dat zwart niet hoeft. Met pasen is het zwarte pak uitgegaan!
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Rambam

Bericht door Rambam »

Mara schreef:Nou volgens mij niet !
Dat heeft veelal te maken met etiquette. Voor bepaalde evenementen is een bepaalde dresscode voorgeschreven.
Als ik bijv kijk naar koninklijke begrafenissen, wordt er over het algemeen ook zwart gedragen.
En waarom zou dat zijn?
Het jaquet tijdens prinsjesdag: zwart !
Een jacquet is nu eenmaal niet wit.
Juist door hier zo denigrerend over te doen, in eigen kring !, haal je het zo naar beneden.
Niemand doet hier denigrerend over de kleur zwart, maar bij jou schijnt die kleur een voorwaarde te zijn voor kerkenraadsleden als ik je goed begrijp.
Uitholling lijkt mij niet bepaald in de kleur van de kleding te zitten, daar dit cultureel bepaald is/wordt.
Willem

Re: Kleding ambtsdragers

Bericht door Willem »

Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld worde!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Willem schreef:Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld worde!
Dit geld voor beide kanten :)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Markus 7:

5 Daarna vraagden Hem de Farizeën en de Schriftgeleerden: Waarom wandelen Uw discipelen niet naar de inzetting der ouden, maar eten het brood met ongewassen handen?

6 Maar Hij antwoordde en zeide tot hen: Wel heeft Jesaja, van u, geveinsden, geprofeteerd, gelijk geschreven is: Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij.

7 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden zijn der mensen;

8 Want, nalatende het gebod Gods, houdt gij de inzettingen der mensen, als namelijk wassingen der kannen en drinkbekers; en andere dergelijke dingen doet gij vele.

9 En Hij zeide tot hen: Gij doet zeker Gods gebod wel te niet, opdat gij uw inzettingen zoudt onderhouden.

10 Want Mozes heeft gezegd: Eer uw vader en uw moeder; en: wie vader of moeder vloekt, die zal den dood sterven.

11 Maar gijlieden zegt: Zo een mens tot vader of moeder zegt: Het is korban (dat is te zeggen, een gave), zo wat u van mij zou kunnen ten nutte komen, die voldoet.

12 En gij laat hem niet meer toe, iets aan zijn vader of zijn moeder te doen;

13 Makende alzo Gods woord krachteloos door uw inzetting, die gij ingezet hebt; en vele dergelijke dingen doet gij.

14 En tot Zich de ganse schare geroepen hebbende, zeide Hij tot hen: Hoort Mij allen en verstaat.

15 Er is niets van buiten den mens in hem ingaande, hetwelk hem kan ontreinigen; maar de dingen, die van hem uitgaan, die zijn het, welke den mens ontreinigen.

16 Zo iemand oren heeft om te horen, die hore.

17 En toen Hij van de schare in huis gekomen was, vraagden Hem Zijn discipelen van de gelijkenis.

18 En Hij zeide tot hen: Zijt ook gij alzo onwetende? Verstaat gij niet, dat al wat van buiten in den mens ingaat, hem niet kan ontreinigen?

19 Want het gaat niet in zijn hart, maar in den buik, en gaat in de heimelijkheid uit, reinigende al de spijzen.

20 En Hij zeide: Hetgeen uitgaat uit den mens, dat ontreinigt den mens.

21 Want van binnen uit het hart der mensen komen voort kwade gedachten, overspelen, hoererijen, doodslagen,

22 Dieverijen, gierigheden, boosheden, bedrog, ontuchtigheid, een boos oog, lastering, hovaardij, onverstand.

23 Al deze boze dingen komen voort van binnen, en ontreinigen den mens.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Willem

Bericht door Willem »

Overigens kan men zich afvragen - als men alle excessen in elk kerkverband weet of gehoord heeft - of men wel omgaat met mensen die een juiste prioritering in spreken, luisteren en daden hebben. Zeg mij wie uw vrienden zijn en ik zal zeggen wie gij zijt is een bekend spreekwoord. Wat betreft hoeden is het al eerder opgemerkt, degenen die er het meest van weten en zoveel horen en zien hoe het bij anderen eraan toegaat hebben er blijkbaar de meeste belangstelling voor.
Fer3107

Bericht door Fer3107 »

Mara schreef:
Rambam schreef:
In theorie belijden we het Sola Scriptura. Ambtskleding behoort tot het Oude Testament. Het voorhangsel is gescheurd. Daarom heb ik er grote moeite mee om een zwart pak te moeten dragen als ambtsdrager. Naar mijn vaste overtuiging is het onbijbels. Ik bid iedere zondag of de Heere mij die dwaasheid wil vergeven. Is dat uitholling? Dat is een pijnlijke beschuldiging. Ik wil leven naar Gods Woord en uit Gods Woord en met dat Woord de wereld in. We zeggen te staan op Schrift en belijdenis. Lees dan artikel 7 van de NGB nog eens na. Dan lijkt mij dat er geen enkele reden over blijft om een zwart pak voor te schrijven of af te schrijven maar blijft over dat een ieder in zijn gemoed ten volle verzekerd moet zijn.
Mara

Bericht door Mara »

Rambam schreef:
Mara schreef:Nou volgens mij niet !
Dat heeft veelal te maken met etiquette. Voor bepaalde evenementen is een bepaalde dresscode voorgeschreven.
Als ik bijv kijk naar koninklijke begrafenissen, wordt er over het algemeen ook zwart gedragen.
En waarom zou dat zijn?
Het jaquet tijdens prinsjesdag: zwart !
Een jacquet is nu eenmaal niet wit.
Juist door hier zo denigrerend over te doen, in eigen kring !, haal je het zo naar beneden.
Niemand doet hier denigrerend over de kleur zwart, maar bij jou schijnt die kleur een voorwaarde te zijn voor kerkenraadsleden als ik je goed begrijp.
Uitholling lijkt mij niet bepaald in de kleur van de kleding te zitten, daar dit cultureel bepaald is/wordt.
Het gaat niet over voorwaarde, maar het is een veel indrukwekkender gezicht als ieder k.r. lid in een zelfde kleur zit. Van oudsher is dat zwart ja. Nu wordt het zwart, anthraciet, donkergrijs, lichtgrijs. De wereld "schijnt" het veel beter te begrijpen :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Vroeger kon je een ds. of andere ambtsdrager nog herkennen aan zijn zwarte pak en had men zodoende respect voor deze mensen. Tegenwoordig zou je niet weten als leek waar je een ds. of ambtsdrager zou moeten vinden, als dat nodig zou zijn, de eerbied voor het ambt is weg en dat vind ik het ergste
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Rambam

Bericht door Rambam »

Mara schreef: Het gaat niet over voorwaarde, maar het is een veel indrukwekkender gezicht als ieder k.r. lid in een zelfde kleur zit.
Jij vindt het blijkbaar indrukwekkend, en dat is natuurlijk prima. Maar jouw persoonlijke opvattingen kunnen natuurlijk moeilijk geobjectiveerd worden.
De wereld "schijnt" het veel beter te begrijpen :huhu
Nee, men spreekt met elkaar iets af, of degene die een evenement organiseert schrijft een bepaalde dresscode voor.

Van mijn vader begreep ik altijd dat de kerkenraad om de zoveel tijd met elkaar een afspraak maakte over de kleding die op zondag gedragen zou worden als men in de kerkenraadsbank zat.
Gesloten