Ander schreef:Ik kan geen Engels lezen maar zegt Calvijn in dat stukje dat de blinde man in geloof tot Jezus kwam? Eerlijk gezegd kan ik me dat niet zo voorstellen. Dat zou namelijk inlegkunde zijn, volgens mij.
Calvijn zegt niets over het komen. Wel dat Christus het slijk op de ogen streek, om het geloof van de man te beproeven. Deze man openbaart hier een geloof, omdat hij Christus woord gehoorzaamd, terwijl er veel aanleiding is een andere koers te kiezen. Dit is de beproeving van een waar geloof, dat een vroom gemoed, tevreden met het eenvoudige woord van God, beloofd te doen wat andersgezind onmogelijk lijkt. Geloof wordt onmiddellijk gevolgd door een bereidwilligheid om te gehoorzamen.
Germanicus schreef:Hoera. We verzanden weer in een eindeloze discussie. Het gaat mij er niet om dat er persé onbijbelse dingen worden gezegd door de predikant. Waar het om gaat is dat er gemakkelijk al dan niet Bijbels verantwoorde inlegkunde wordt gebezigd (zoals dat Jezus slijk op de ogen van de blinde deed om zijn situatie helemaal onhoudbaar te maken; alsof blind-zijn nog niet erg genoeg is). En dat het schetsen van zo'n perfect kloppend dogmatisch praatje heus niet persé recht doet aan de bedoeling van de Heere Jezus (zie de voorbeelden van Memento).
Wat wel gelukt is, is dat we ons weer lekker druk maken om allerlei details. Ik merk dat er nog niemand heeft gereageerd op mijn posting over het laatste oordeel. Kunnen we daar - dogmatisch - te weinig mee?[/
Ik denk dat dit wel heel belangrijk is. Als wij spreken over kenmerken en standen in de genade, en deze komen niet uit Gods Woord, dan is dat nogal wat. Ik denk niet dat we op zo'n exegetische manier met Gods Woord om mogen gaan, om een gewone geschiedenis (waar zeer vele duidelijke geestelijke lessen aan verbonden worden in de tekst zelf) te gaan vergeestelijken. Volgens mij ben je dan bezig niet Gods Woord uit te leggen, maar je eigen bevindelijke ideeën terug te lezen in de Schrift.
Ik denk dat de grote uitleggers meer recht doen aan de tekst, door te wijzen op de toepassingen die regelrecht uit de tekst komen, die de tekst zelf maakt. Ik denk dat die toepassingen echt niet minder geestelijk zijn.