eilander schreef:Willem schreef:
Maar van onmatigheid kan niemand mij beschuldigen, ik rijd altijd maar 1 vehikel tegelijkertijd.
Nu kan ik het toch niet laten: je vroeg mij naar mijn definitie van onmatigheid. Nu vraag ik naar de jouwe.
Mijns inziens heeft het het discusseren over wat nu wel of niet onmatig is geen enkele zin. Eenvoudigweg omdat er zoveel afhankelijkheden zijn. De Bijbel heeft het ook niet over hoeveel men aan dit of dat mag uitgeven. Er wordt in de Bijbel geen norm of streefbedrag genoemd voor dingen. De Bijbel geeft wel de opdracht tot ondersteuning van de behoeftigen. En daarin wordt wel degelijk een norm genoemd. Het is dus omgedraaid.
Dat "onmatigheid" niet te definieren valt (en dus ook niet wat matigheid is) blijkt ook wel uit je eigen reactie. "Boven je stand leven" en "meer uitgeven dan redelijk is voor een vervoermiddel van A naar B." Dat is uitermate subjectief.
Om aan te geven hoe moeilijk het is om het onderscheid tussen matigheid/onmatigheid aan te geven de volgende stellingen:
1. Iemand die capabel genoeg is om met 50 uur werken in de week 150.000 Euro te verdienen, en dus volgens de Bijbelse norm hiervan 15000 aan de behoeftigen kan besteden is onmatig als hij genoegen neemt met 70.000 Euro omdat hij geen zin heeft om meer dan 36 uur te werken per week. Hij/Zij geeft onevenredig veel geld uit aan vrije uren.
2. Kopen van een Audi, BMW of Mercedes (voor auto's) is per definitie onmatig daar men het merk (de naam) betaalt. Voor telefoons en hebbedingen is b.v. Apple een merk wat per definitie onmatigheid in zich heeft. Voor kleding weet ik zo geen merken maar die voorbeelden zijn er m.i. ook genoeg.
3. Het hebben van een huis waarin structureel 2 of meer kamers leeg staan (zogenaamde "logeerkamers") is eveneens onmatigheid.
Bovenstaande voorbeelden geven de onzinnigheid van het definieren van "onmatigheid" omdat het oeverloze discussie opleverd. In de Christelijke Ethiek is dan ook niet enkel het
handelen van belang maar ook - juist vooral - de
gezindheid. En die kunnen wij mensen gelukkig niet beoordelen.