Jean le Fontain schreef:Wilhelm schreef:Is dit Jet of Jean ?

Samen is dat ook goed?
Wilhelm schreef:Huisman haalt Calvijn erbij. De verbondsvisie van Calvijn, incl de leer van tweeërlei kinderen van het verbond wordt ook geleerd en hartelijk onderschreven door tweeverbonders. En mi legt Huisman nu een claim op Calvijn en het doopsformulier die niet terecht is. Ten diepste vind ik het ook een discussie van weinig waarde. Rutherford is wel een bekende drieverbonder en wordt onder tweeverbonders zeer hoog geacht. Daarentegen leren de meeste oudvaders de tweeverbonden leer. Laten we eerlijk zijn.
Wel is het een feit dat het Arminianisme de drieverbonden visie hebben aangegrepen om de eigen wils leer uit te werken. Daar ligt een gevaar. Anderzijds kan bij een verkeerd gebruik van de tweeverbondenleer de verantwoordelijkheid van de mens onder druk te komen staan, zelfs zo dat er gesteld wordt dat de doop geen pleitgrond zou zijn.
Bij goed gebruik behoren de verbondsdiscussies onder ons geen twistpunt te zijn, zolang je maar leert dat een verbondskind alleen door wedergeboorte behouden wordt en verloren gaat om eigenschuld. Daar gaat het uiteindelijk om.
Je kunt niet zondermeer Calvijn op de 2 of 3 verbondsopvattingen projecteren. De discussie werd toen niet op deze wijze gevoerd.
Wel vind ik het heel spannend hoe je als strikte 2 verbonder met het doopformulier om gaat: kom je dan niet eigenlijk bij de volwassendoop uit?
En de 'doorgeslagen' 3-verbonder kan volgens mij ook niet met het klassieke formulier uit de voeten. Met de doop is toch de zaligheid een feit.
Nee, het klassieke doopsformulier stuurt heel voorzichtig en pastoraal tussen die twee klippen door.
Ik kan overigens iedereen het boekje van prof. De Bruin aanraden waarin het doopformulier in lange versie is opgenomen, dus langer dan de versie zoals achterin onze kerkbijbel. Deze professor legt heel begrijpelijk uit hoe de zaken liggen. Tis wel een CGK-prof... dat wel...
Al doe je het met zn drieeën , prima
Maar zonder gekheid.
Ik denk dat je gelijk hebt als het over Calvijn gaat. Die kun je niet echt ergens "plaatsen' De verbondsuitwerking kwam pas later op gang.
Maar denk je niet dat zowel twee- als drie- verbonders op zoek zijn naar een rationele benadering ven Gods heilgeheimen ?
Moeten we op een gegeven moment niet zeggen : dit zijn de verborgenheden Gods ?
Je ziet het ook in het stukje wat Ander post. Als we zaken rationeel niet kloppend krijgen dan gaan we aan de hand van bevinding etc aan het filosoferen. Daar moeten we voor oppassen.
Heel duidelijk zegt de HEERE : Joh1: 11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
Daar ligt ons aller verantwoordelijkheid, of je nu gedoopt bent vanuit een twee- of een drieverbonden visie.
En dat het H. Doopsformulier vragen oproept ? Dat moeten we maar eens gaan erkennen. In veel preken en uitleggingen wordt er enigzins heen en weer gedraaid om het rationeel kloppend te krijgen, maar elke keer roept het weer vragen op. Misschien moeten we als gezindte eens serieus overwegen om tot een gezamelijke acceptabele H. Doopsformulier te komen. Die duidelijk geformuleerd is en niet voor tweeërlei uitleg vatbaar is.