Vragen rondom emeritaat

refo

Re: Vragen rondom emeritaat

Bericht door refo »

"Klopt als een bus" is een Nederlandse uitdrukking. Het is ontstaan als contaminatie, maar inmiddels zo ingeburgerd dat Van Dale het ook erkent.
Ander

Bericht door Ander »

refo schreef:"Klopt als een bus" is een Nederlandse uitdrukking. Het is ontstaan als contaminatie, maar inmiddels zo ingeburgerd dat Van Dale het ook erkent.
Dank u refo. En Auto, niet te bijdehand hè! :fouet
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Ander schreef:
refo schreef:"Klopt als een bus" is een Nederlandse uitdrukking. Het is ontstaan als contaminatie, maar inmiddels zo ingeburgerd dat Van Dale het ook erkent.
Dank u refo. En Auto, niet te bijdehand hè! :fouet
Tja dat heb als je bijdehandjes eet :nananere
Auto

Bericht door Auto »

I rest my case. Ik word er nog elke keer op gewezen dat deze uitdrukking niet klopt, maar vanwege de opmerking van oude-waarheid vermoed ik dus dat de redacteur van de Van Dale dus met zijn zwerende vinger vast heeft gezeten. En daarom deze opmerking in de Van Dale is terecht gekomen.

Dank u refo!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

JALP schreef:
Ander schreef:
huisman schreef:
Ander schreef:Vorige week is binnen de GG de emeritaatsaanvraag van ds. Golverdingen (wordt in mei 70 jaar) behandeld op de classis en deze week de aanvraag van ds. Gunst (is vorige week 70 jaar geworden). Het lijkt me dat het inderdaad meer gebeurt, maar ik kan dat uit mijn hoofd niet hard maken. Op zich is het wel goed dat ze de gelegenheid krijgen.
Ik zou bij ambtsdragers zeker pleiten voor een leeftijdsgrens. Soms gaat het prima maar er zijn ook ambtsdragers die niet van stoppen weten terwijl het wel verstandig zou zijn.
Weet jij hoe het in de GGiN/OGG geregeld is ?
Geen regels daarvoor. Je mag met emeritaat als het niet meer gaat. Maar door een groot tekort gaan ze er daar lang mee door. Dat ds. Mallan op zijn 71e al met emeritaat ging was vrij bijzonder. Ds. Aangeenbrug is destijds ook vrij vroeg (71 jaar) met emeritaat gegaan en heeft daarna nog naar ik meen meer dan 20 jaar als hulpprediker gediend.
Ik heb ooit een gehoord dat in de OGG niet eens echt emiritaat bestaat. ds. v/d Poel zei dat hij dat nergens in de bijbel las.
Ds. Smits is ook nooit met emeritaat gegaan volgens mij. Hij bleef gewoon ds., maar ging alleen niet meer voor op t laatst.
Dat zie bij Oud Gereformeerden wel vaker dat predikanten op gegeven niet meer voorgaan, maar papier nog wel predikant van die gemeente zijn. Zoals Ds.W.Kamp in Grafhorst en Ds.J.van Prooijen in (ik dacht) Rhenen destijds.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

huisman schreef:Mijn persoonlijke mening is dat je predikanten de gelegenheid moet geven om met een bepaalde leeftijd met emeritaat te gaan. Als ik het voor het zeggen had in kerkelijk nederland zou de regeling er zo uit zien: Emeritaat mag vanaf 70 jaar en moet aangevraagd worden voor het 80ste jaar. Uitzonderingen i.v.m gezondheid zijn er natuurlijk altijd. Een predikant van boven de 80 kan soms nog iedere zondag preken, maar echt nog volop in een gemeente werkzaam zijn zal bijna nooit meer gaan.
Eens! Ik zou zelf een verplichte emritering bij het 70e levensjaar willen voorstellen.
Een predikant kan daarna nog zoveel preken als hij wil, maar het zou goed zijn als men extern word't 'gedwongen' om niet meer predikant van een gemeente te zijn. Sommige predikanten gaan anders door omdat ze de nood in vele gemeenten zien, en zich moreel verplicht voelen om tot het bittere einde door te gaan.

Ik vind het een goede zaak dat binnen de GG vrijwel elke predikant tegenwoordig met emeritaat gaat met het 70e levensjaar. Dat hebben ze ook echt verdiend!
Hartelijke groet,
Evangelist
caprice

Bericht door caprice »

Ds. P. Blok was bijna 83 toen hij met emeritaat ging. Nu is hij 90 en preekt nog steeds twee maal per zondag.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

caprice schreef:Ds. P. Blok was bijna 83 toen hij met emeritaat ging. Nu is hij 90 en preekt nog steeds twee maal per zondag.
Alhoewel hij een dapper en vitaal ogend mannetje was kan ik me niet voorstellen dat zo'n groeiende gemeente als Kootwijkerbroek hem eigenlijk niet teveel was. Juist in zijn tijd heeft die gemeente een grote spurt gemaakt. Daarnaast had ik hij ook een niet echt grote kerkenraad om zich heen staan. Een gezelschap van misschien 11 a 12 man inclusief Ds.P.Blok terwijl de gemeente toch echt richting de 2000 leden ging.
huisman

Bericht door huisman »

caprice schreef:Ds. P. Blok was bijna 83 toen hij met emeritaat ging. Nu is hij 90 en preekt nog steeds twee maal per zondag.
En zo zijn er nog wel meer uitzonderingen te noemen. Maar van uitzonderingen moet je geen regel maken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik ben het daar wel mee eens. We moeten uiteindelijk altijd zoeken naar Gods wil. Gevaar van verplicht emeritaat is wel dat er allicht ook geen ruimte meer is voor die uitzonderingen. Gevaar van het niet verplichten is dat mensen zich allicht verplicht voelen om heel lang door te gaan. (en ik denk dat hoe groter het predikantentekort is, hoe groter dat gevaar ook is).
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
jvdg

Bericht door jvdg »

huisman schreef:
En zo zijn er nog wel meer uitzonderingen te noemen. Maar van uitzonderingen moet je geen regel maken.
Ik weet nog van twee van die uitzonderingen: Ds. J. Mijnders en wijlen Ds. Chr. van Dam.
Als emeritus-predikanten zijn ze nog velen tot zegen (geweest).
Overigens zijn beide predikanten op latere leeftijd tot het predikambt geroepen.
Maar een relatie tot een late beroeping en dus langere bediening is niet te leggen.

Denk aan de McCheynes, jong geroepen, jong gestorven.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

jvdg schreef:
huisman schreef:
Ik weet nog van twee van die uitzonderingen: Ds. J. Mijnders en wijlen Ds. Chr. van Dam.
Overigens zijn beide predikanten op latere leeftijd tot het predikambt geroepen.
Maar een relatie tot een late beroeping en dus langere bediening is niet te leggen.

Misschien een domme vraag, maar gaat het er niet om dat de predikanten zélf moet horen te bepalen wanneer ze met emeritaat gaan? En een nog dommere vraag, wat is nou éigenlijk emeritaat, wat houdt het precies in?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Marnix

Bericht door Marnix »

Google: Emeritaat
Result:

Emeritaat is de naam voor het pensioen van een hoogleraar, magistraat of geestelijke. Emeritus is een Latijns woord dat letterlijk vertaald 'uitgediend' betekent; de gangbare betekenis in het Nederlands is 'rustend'.

Wetenschap

Veel hoogleraren blijven ook na hun pensioen wel actief in hun vakgebied; het ius promovendi vervalt echter meestal na 5 jaar. Soms voeren hoogleraren die met emeritaat zijn de titel em. prof. of prof. em. (emeritus professor). Verder komt men ook wel tegen 'emeritus hoogleraar' of 'erehoogleraar'. Een en ander ter onderscheiding van een oud- of ex-hoogleraar, die ook na zijn (tijdelijke) aanstelling op jongere leeftijd of eerder dan zijn pensioen is gestopt.
Vroeger konden hoogleraren pas met pensioen gaan op 70-jarige leeftijd, tegenwoordig op 65-jarige. Velen willen desondanks nog verbonden blijven aan hun instelling, vaak in de vorm van een nulaanstelling of gasthoogleraarschap. Gewoonlijk verrichten emeriti dan geen beheers- of bestuurstaken meer, en vaak geven ze ook geen onderwijs meer. In de praktijk houden ze zich vooral bezig met het begeleiden van hun promovendi die hun proefschrift niet vóór het emeritaat van hun promotor hebben kunnen afronden. Daarnaast verricht een emeritus vaak nog onderzoek; vaak heeft dat het karakter van het afronden van "losse eindjes", dat wil zeggen de dingen die vóór het emeritaat zijn blijven liggen.

Geestelijkheid

Bij priesters en bisschoppen betekent het emeritaat dat de geestelijke niet langer verplicht is zijn missie of parochie te bedienen, en vervangen wordt. Emeriti geestelijken blijven echter veelal op kleinere schaal actief in de bedieningen van de Sacramenten. Bisschoppen consacreren nog andere bisschoppen, priesters celebreren veelal nog de H. Mis.
Bij predikanten betekent emeritering dat iemand geen eigen gemeente meer heeft. Men behoudt echter het recht om in kerkdiensten voor te gaan en de sacramenten, zoals doop en avondmaal, te bedienen.
Emeritaat kan ook wegens ziekte worden verleend, en in de praktijk vragen de meeste predikanten die iets anders gaan doen emeritaat aan, zij treden niet werkelijk af.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
huisman

Bericht door huisman »

Mariavt schreef:
jvdg schreef:
huisman schreef:

Misschien een domme vraag, maar gaat het er niet om dat de predikanten zélf moet horen te bepalen wanneer ze met emeritaat gaan? En een nog dommere vraag, wat is nou éigenlijk emeritaat, wat houdt het precies in?
Ik denk dat de kerkenraad het moet bepalen. Als de predikant zelf niet meer bemerkt dat het niet meer gaat moet de kerkenraad ingrijpen. Ik vind het aangrijpend als predikanten te lang doorgaan, ze hebben soms een rijke bediening gehad en de kerkmensen herinneren zich alleen de laatste tijd toen het niet meer ging. Dat moet een verstandige kerkenraad voorkomen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

Gijs83 schreef:
Alhoewel hij een dapper en vitaal ogend mannetje was kan ik me niet voorstellen dat zo'n groeiende gemeente als Kootwijkerbroek hem eigenlijk niet teveel was. Juist in zijn tijd heeft die gemeente een grote spurt gemaakt. Daarnaast had ik hij ook een niet echt grote kerkenraad om zich heen staan. Een gezelschap van misschien 11 a 12 man inclusief Ds.P.Blok terwijl de gemeente toch echt richting de 2000 leden ging.
Indertijd in Dirksland deed ds Blok weinig bezoeken. Ds Hoogerland heeft diverse oude mensen erg laten schrikken toen hij in het begin van zijn ambtsperiode zo maar op bezoek kwam.
Want kwam de dominee dan was er slecht nieuws.

Als hij dat niet veranderd heeft zal hij met preken, catechiseren, trouwen en begraven de gemeente wat dat betreft wel hebben kunnen dienen.
Plaats reactie