Wedergeboorte

memento

Re: Wedergeboorte

Bericht door memento »

Ander schreef:
memento schreef:
Afgewezen schreef:
Mara schreef: Zei mijn vader: ben je ook wel eens jongeling geweest ?
Die mensen die met een paar woorden (zoals hierboven ook al een paar keer vermeld is, dat puntige bedoel ik) iemand terecht konden wijzen, dat hoor ik eigenlijk niet meer om mij heen. Ze zijn allen weggevallen :fi
Het zou niet meer geaccepteerd worden ook, denk ik.
Inderdaad, meestal zijn degenen die gezelschappen fantastisch vinden ook degenen die geen enkele kritiek kunnen verdragen. Zij immers weten precies hoe het hoort, hoe God een mens bekeerd, etc. Vaak terwijl ze zelf nog vreemdeling zijn van genade. :nonnon
Meestal... vaak... Niet zo'n sterke veronderstelling, memento.
Ik hoor er predikanten en andere ambtsdragers nog wel eens over klagen. Mensen die het graag hebben over vroeger, graag verwijzen naar gezelschappen (veelal zonder daar zelf als volwassene ooit bij geweest te zijn), die precies weten te vertellen hoe God een mens bekeerd, etc. Die rustig tegen kinderen Gods (ook predikanten) een preek gaan houden hoe God een mens bekeerd, en hen ook nog wel terecht durven te wijzen, terwijl ze zelf onbekeerd zijn. Ja, die verontwaardigd worden als zij daarin terecht gewezen worden.

Men roemt dan in gezelschappen, maar mist de ootmoedige en nederige geest, die zich graag liet corrigeren in het geestelijke, die op de goede gezelschappen kenmerkend was.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Ik stel de vraag nog maar eens @ Afgewezen,

Dat iemand zijn verloren 'staat' voor God inleeft, is wat anders, zeg je.
Nu, wat bedoel je daar dan mee?

Of accepteer je mijn 'vraag' ook al niet meer?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Ander

Bericht door Ander »

memento schreef:
Ander schreef:
memento schreef:Inderdaad, meestal zijn degenen die gezelschappen fantastisch vinden ook degenen die geen enkele kritiek kunnen verdragen. Zij immers weten precies hoe het hoort, hoe God een mens bekeerd, etc. Vaak terwijl ze zelf nog vreemdeling zijn van genade. :nonnon
Meestal... vaak... Niet zo'n sterke veronderstelling, memento.
Ik hoor er predikanten en andere ambtsdragers nog wel eens over klagen. Mensen die het graag hebben over vroeger, graag verwijzen naar gezelschappen (veelal zonder daar zelf als volwassene ooit bij geweest te zijn), die precies weten te vertellen hoe God een mens bekeerd, etc. Die rustig tegen kinderen Gods (ook predikanten) een preek gaan houden hoe God een mens bekeerd, en hen ook nog wel terecht durven te wijzen, terwijl ze zelf onbekeerd zijn. Ja, die verontwaardigd worden als zij daarin terecht gewezen worden.
Oké, dat is wat helderder. Ik ben bang dat je gelijk hebt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:Ik stel de vraag nog maar eens @ Afgewezen,

PvS, dit onderwerp is mij te heilig voor een steekspel. Ik ga dus niet op je vraag in.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Afgewezen schreef:
PvS schreef:Ik stel de vraag nog maar eens @ Afgewezen,

PvS, dit onderwerp is mij te heilig voor een steekspel. Ik ga dus niet op je vraag in.
Prima, had van jou niet anders verwacht... :hi
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gian

Bericht door Gian »

Mara schreef: Mijn vriendin kwam met een lange broek bij haar oom, hij KEEK alleen maar, niet boos, maar verdrietig.
Het sloeg zo bij haar naar binnen !
Wat heeft dit met geestelijke zaken te maken?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Joannah

Bericht door Joannah »

refo schreef:
PvS schreef:
pierre27 schreef:Is PvS soms ook DWW?
:nonnon
Wat betekent dat onderschrift van jou eigenlijk in het kader van deze discussie?
Het staat niet in de bijbel in ieder geval.
nee , wel de oplossing:
In Op 3:18
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gian

Bericht door Gian »

Lukas 6:39 En Hij zeide tot hen een gelijkenis: Kan ook wel een blinde een blinde op den weg leiden? Zullen zij niet beiden in de gracht vallen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
eenvoudige

Bericht door eenvoudige »

Afgewezen schreef:Nee, want zó'n dood'lijkst tijdsgewricht heb ik zelf nooit meegemaakt. Daar was nooit wanhoop aan Gods genade.
Maar ook iemand die uitroept 'verloren, verloren, voor eeuwig verloren' weet in feite niet wat hij zegt. Want hij zou het niet overleven...
Als een ziel uitroept 'verloren, verloren, voor eeuwig verloren' dan sterft hij aan de mogelijkheid van zalig worden door de wet en eigent de straf die dan volgen moet, want God is rechtvaardig. De zonde moet gestraft worden. Dit is het dodelijkst tijdsgewricht.
Dan blijft er een schreeuw om genade: 'O God, wees mij de zondaar genadig'.
Dit is een ondeelbaar ogenblik, want anders zou de mens sterven.

Een ziel die door de Heilige Geest bearbeid wordt weet enigszins wat het is te moeten sterven buiten God, want de trekkende liefde wordt dan gekend. En als dit gemist zal moet worden, omdat God rechtvaardig is in Zijn straffen, dan zal het gemis hiervan een eeuwige nacht zijn.
Mara

Bericht door Mara »

Gian schreef:
Mara schreef: Mijn vriendin kwam met een lange broek bij haar oom, hij KEEK alleen maar, niet boos, maar verdrietig.
Het sloeg zo bij haar naar binnen !
Wat heeft dit met geestelijke zaken te maken?
Op zich niet zo heel veel, maar je moet het niet uit het verband rukken. Het was een reactie op het voorgaande, wat Afgewezen zei, nl dat bepaalde terechtwijzingen niet meer geaccepteerd worden.
En je snapt toch wel waarom het om die lange broek ging ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eenvoudige

refo schreef:
Wat betekent dat onderschrift van jou eigenlijk in het kader van deze discussie?
Staan de onderschriften van alle forummers in de Bijbel?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

eenvoudige schreef:
refo schreef:
Neen het, dat hoeft ook niet. Maar de tekst van PvS lijkt heel gereformeerd, totdat je goed leest.
eenvoudige

Mister schreef:
eenvoudige schreef:
refo schreef:
Neen het, dat hoeft ook niet. Maar de tekst van PvS lijkt heel gereformeerd, totdat je goed leest.
Zo ongereformeerd als het lijkt, is het toch niet. Rutherford zegt in een van zijn brieven: 'Och, of ik Zijn Naam maar wist'.
Als in een boek het 'tere omgang' met God beschreven wordt, dan in het boek 'De brieven van Samuël Rutherford.
Hoe meer een kind van God ervan leert, hoe meer hij er achter komt, nog weinig te weten. Naar eigen waarneming steeds blinder te worden.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:
PvS schreef:
Afgewezen schreef:
DWW schreef:...wat God Zijn volk leert in de weg van Zijn heilige recht.
Nee. Je weet niet wat je zegt. Want je weet niet wat het is om voor eeuwig verdoemd te worden.
Kan jij ons dan vertellen wat er ervaren wordt als een ziel het moet uitroepen in dat dood'lijkst tijdsgwricht: Verloren, verloren, voor eeuwig verloren...!?
Nee, want zó'n dood'lijkst tijdsgewricht heb ik zelf nooit meegemaakt. Daar was nooit wanhoop aan Gods genade.
Maar ook iemand die uitroept 'verloren, verloren, voor eeuwig verloren' weet in feite niet wat hij zegt. Want hij zou het niet overleven...
Daarom geschiedt het dodelijkst tijdsgewricht als in een punt des tijds, als in een oogwenk zeiden sommige puriteinen weleens. Wanneer dit langer zou duren, dan zou een ziel dit geestelijk niet overleven. Want wie kan er leven bij de toorn en gramschap Gods? Wanneer Gods volk in het uur der minne zijn verlorenheid voor God inleeft, dat is wanneer God Zijn Beeld van heiligheid en gerechtigheid in hen opeist waarin Hij hen geschapen heeft, daar worden zij Adam voor God, en moeten zij verdrinken in hun ongerechtigheden en onheiligheden voor God, dan gevoelen zij in die stonde slechts de sprankelen van de toorn en gramschap Gods over hun bedreven zonden die Christus ten volle op Golgotha heeft weggedragen. Dat is in het uur der minnen wanneer God de Vader een verkoren zondaar trekt tot de geloofsgemeenschap met Zijn lieve Zoon, dwars door de weg van Zijn verdoemend en verzoenend recht. In het het verdoemende recht schenkt de Geest der dienstbaarheid hem het geloof in Gods heilige wet ten dode. Dit doet hem beven voor de heilige Majesteit Gods. Dit doet hem gevoelen en inleven dat God buiten Christus Jezus een verterend Vuur is, bij Wie niemand wonen kan. In die stonde verdoemt de wet die zondaar ten dode, en gaat hij middels een hartverscheurend berouw al wenende verloren voor God, niets meer hebbende tot betalen, als in een punt des tijds. Met een laatste noodschreeuw om redding tot behoudenis, Heere wees mij zondaar genadig, gaat die zondaar overboord en valt als in een mum van tijd in de golven van Gods toorn, alwaar God hem een Vis zend die hem opslokt tot zijn behoudenis, waardoor die zondaar één Lichaam wordt met die Vis en zijn overtreding veroordeeld wordt in het Lichaam van die Meerdere Vis, Jezus Christus Gods Zoon Zaligmaker. Daar is de zondaar zichzelf kwijt en ligt hij opgelost in God, (dit is wat ik bedoelde met die moeder die haar gebaarde kind op haar borst kreeg gelegd), en daalt de hemelse vrede en de blijdschap die alle verstand te boven gaat af in zijn geredde ziel, werkende door de ingestorte Liefde Gods in Christus. Dit is een verbrijzelende liefde. Daar dalen de beloftenissen Gods door het geloof af in zijn ziel tot behoudenis, gewerkt door de Geest der aanneming tot kinderen.

Het gevoelen van de toorn en gramschap over zijn bedreven zonden in deze onhoudbare zielenood, is de helse verdoemenis. We moeten deze dingen geestelijk en niet visionair voorstellen. Want God is een Geest en niemand kan God zien, ook niet wanneer Hij als Rechter Zijn gerechtigheid en heiligheid opeist in het hart van een verkoren zondaar. Daarnaast zijn deze zaken beter te beleven, dan na te vertellen. Maar wanneer een zondaar nu niet weet en/of beseft wat hij zegt wanneer hij met een laatste noodschreeuw om redding verloren gaat voor God, daar heeft men te vrezen dat hem nimmer het geloof in Gods heilige wet geschonken is tot doding en afsnijding. Want in die stonde is die zondaar het namelijk met God eens geworden, zijn wil in Gods wil overgebogen, en God is het eens geworden met die zondaar. Nogmaals de trap en mate van deze doorleving kan verschillen. Maar ieder waar kind van God weet het heel zeker hoe hij/zij verloren ging, maar ook heel zeker hoe zij behouden werden in en door het zaligmakende geloof in Jezus Christus. Anders moeten we (nog) niet spreken van geloof en genade. Dit wordt op dit forum weleens veel te vaak te onpas gebruikt. Want genade wordt alleen door een Rechter geschonken. Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus; Door Welken wij ook de toeleiding hebben door het geloof tot deze genade, in welke wij staan, en roemen in de hoop der heerlijkheid Gods, Rom. 5:1-2.

Het is wat anders wanneer er schuchtere zielen zijn die deze zaak doorleeft hebben, maar het niet voor hun verlossing durven houden. Dat zijn zielen die hebben de zaken van de woorden, maar missen de woorden van de zaken om zichzelf te kunnen verklaren. Hiervan zegt de apostel dat het Koninkrijk Gods niet gelegen is in opgeblazen woorden, maar in kracht. Dat kan zijn door dwalingen waarin ze verstrikt zitten, door pure onkunde, of door verkeerde onderwijzers die zelf geen kennis hebben aan deze zaken. Deze zielen worden op Gods tijd door God Zelf of in de middelijke weg door andere kinderen Gods opgeluisterd en verklaard, waardoor ze bij vernieuwing in de vrijheid durven te staan waarmee Christus hen in de vrijheid heeft doen staan, lees Gal. 5. Ik heb nog wel enkele vrienden die deze zaken alzo doorleefd hebben. Een ieder ging verloren en werd behouden, maar de trap en mate kon weleens verschillen. En ook ikzelf ben hier geen vreemdeling van.
Laatst gewijzigd door DWW op 15 jan 2011, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Mariavt

Bericht door Mariavt »

DWW schreef: Daarom geschiedt het dodelijkst tijdsgewricht als in een punt des tijds, als in een oogwenk zeiden sommige puriteinen weleens. Wanneer dit langer zou duren, dan zou een ziel dit geestelijk niet overleven. Want wie kan er leven bij de toorn en gramschap Gods? Wanneer Gods volk in het uur der minne zijn verlorenheid voor God inleeft, dat is wanneer God Zijn Beeld van heiligheid en gerechtigheid in hen opeist waarin Hij hen geschapen heeft, daar worden zij Adam voor God, en moeten zij verdrinken in hun ongerechtigheden en onheiligheden voor God, dan gevoelen zij in die stonde slechts de sprankelen van de toorn en gramschap Gods over hun bedreven zonden die Christus ten volle op Golgotha heeft weggedragen. Dat is in het uur der minnen wanneer God de Vader een verkoren zondaar trekt tot de geloofsgemeenschap met Zijn lieve Zoon, dwars door de weg van Zijn verdoemend en verzoenend recht. In het het verdoemende recht schenkt de Geest der dienstbaarheid hem het geloof in Gods heilige wet ten dode. Dit doet hem beven voor de heilige Majesteit Gods. Dit doet hem gevoelen en inleven dat God buiten Christus Jezus een verterend Vuur is, bij Wie niemand wonen kan. In die stonde verdoemt de wet die zondaar ten dode, en gaat hij middels een hartverscheurend berouw al wenende verloren voor God, niets meer hebbende tot betalen, als in een punt des tijds. Met een laatste noodschreeuw om redding tot behoudenis, Heere wees mij zondaar genadig, gaat die zondaar overboord en valt als in een mum van tijd in de golven van Gods toorn, alwaar God hem een Vis zend die hem opslokt tot zijn behoudenis, waardoor die zondaar één Lichaam wordt met die Vis en zijn overtreding veroordeeld wordt in het Lichaam van die Meerdere Vis, Jezus Christus Gods Zoon Zaligmaker. Daar is de zondaar zichzelf kwijt en ligt hij opgelost in God, (dit is wat ik bedoelde met die moeder die haar gebaarde kind op haar borst kreeg gelegd), en daalt de hemelse vrede en de blijdschap die alle verstand te boven gaat af in zijn geredde ziel, werkende door de ingestorte Liefde Gods in Christus. Dit is een verbrijzelende liefde. Daar dalen de beloftenissen Gods door het geloof af in zijn ziel tot behoudenis, gewerkt door de Geest der aanneming tot kinderen.

Het gevoelen van de toorn en gramschap over zijn bedreven zonden in deze onhoudbare zielenood, is de helse verdoemenis. We moeten deze dingen geestelijk en niet visionair voorstellen. Want God is een Geest en niemand kan God zien, ook niet wanneer Hij als Rechter Zijn gerechtigheid en heiligheid opeist in het hart van een verkoren zondaar. Daarnaast zijn deze zaken beter te beleven, dan na te vertellen. Maar wanneer een zondaar nu niet weet en/of beseft wat hij zegt wanneer hij met een laatste noodschreeuw om redding verloren gaat voor God, daar heeft men te vrezen dat hem nimmer het geloof in Gods heilige wet geschonken is tot doding en afsnijding. Want in die stonde is die zondaar het namelijk met God eens geworden, zijn wil in Gods wil overgebogen, en God is het eens geworden met die zondaar. Nogmaals de trap en mate van deze doorleving kan verschillen. Maar ieder waar kind van God weet het heel zeker hoe hij/zij verloren ging, maar ook heel zeker hoe zij behouden werden in en door het zaligmakende geloof in Jezus Christus. Anders moeten we (nog) niet spreken van geloof en genade. Dit wordt op dit forum weleens veel te vaak te onpas gebruikt. Want genade wordt alleen door een Rechter geschonken. Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus; Door Welken wij ook de toeleiding hebben door het geloof tot deze genade, in welke wij staan, en roemen in de hoop der heerlijkheid Gods, Rom. 5:1-2.

Het is wat anders wanneer er schuchtere zielen zijn die deze zaak doorleeft hebben, maar het niet voor hun verlossing durven houden. Dan kan zijn door dwalingen waarin ze verstrikt zitten, door pure onkunde, of door verkeerde onderwijzers die zelf geen kennis hebben aan deze zaken. Deze zielen worden op Gods tijd door God Zelf of in de middelijke weg door andere kinderen Gods opgeluisterd en verklaard, waardoor ze bij vernieuwing in de vrijheid durven te staan waarmee Christus hen in de vrijheid heeft doen staan, lees Gal. 5. Ik heb nog wel enkele vrienden die deze zaken alzo doorleefd hebben. Een ieder ging verloren en werd behouden, maar de trap en mate kon verschillen. En ook ik ben hier geen vreemdeling van.
Zie pb
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Plaats reactie