Waarom zingen wij zo?
Re: Waarom zingen wij zo?
Ik ken ze geen van allen.
Het spijt me, ik mis er iets in. Het is blijkbaar alleen op de toppen leven zo.
Het spijt me, ik mis er iets in. Het is blijkbaar alleen op de toppen leven zo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Waarom zingen wij zo?
EN ONBEKEND MAAKT ONBEMIND ...Mara schreef:Ik ken ze geen van allen.
Het spijt me, ik mis er iets in. Het is blijkbaar alleen op de toppen leven zo.
ik mis er niets aan. Mooi lied!
Wat mis je dan, Mara?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Waarom zingen wij zo?
theoloog schreef:Ja ik heb nogal last van vernieuwingsdrangJohann schreef:Betreft zingen ben ik tevreden met wat we zingen, we zingen Datheen vertaling, erg mooie vertaling,
Waarom steeds vragen waarom?
Vernieuwingsdrang?Volgens mij moesten christenen daar niet bang voor zijn. Het hele christelijke leven gaat toch om een vernieuwd leven.
Wat betreft de berijming van Datheen. Het is niet te zingen, maar 't is natuurlijk echt veel beter dan die van 1773 qua inhoud!
Voor Albion:
Stukje Ps. 42:1
't Heigend hert van dorst bevangen.
Dat versche water begeert.
Alzo dorst mijn ziel ook zeere.
Naar u mijn God hoog geeerht.
Van wie is die vertaling dan?
Ik vind de berijming van Datheen zoals wij die zingen van psalm 42:1 toch heel duidelijk:
't Heigend hert der jacht ontkomen,
schreeuwt niet sterker naar 't genot,
van de frisse waterstromen,
dan mijn ziel verlangt naar God.
Ja, mijn ziel dorst naar den Heer;
God des levens, ach, wanneer
zal ik naad'ren voor Uw ogen,
in Uw huis Uw naam verhogen?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Waarom zingen wij zo?
Eens, er staat meer dan genoeg rommel in de Opwekkingsbundel. Dan nog zie ik het probleem niet. Hebben we dan echt niet het onderscheidingsvermogen om een inhoudelijk fout lied te laten voor wat het is? Sinds wanneer moeten we per bundel gaan verbieden? Dan houd je niets meer over. Ook de berijmde psalmen hebben inhoudelijk theologische fouten. Nergens leert de bijbel dat we ten dis geleid moeten worden. Nergens leert de Bijbel dat een kind van God bevestigd moet worden. Nergens leert de bijbel dat wij het uit Zijn mond moeten horen.huisman schreef: Maar blader eens een opwekkingsbundel door en zie hoe ontzettend veel oppervlakkige liedjes daarin staan. In veel kerken in de linkerkant van mijn kerkverband (CGK) worden de Psalmen door deze liedjes vervangen en dat mag ik toch wel zeer zorgelijk vinden ?
Ik zie niets anders dan hellend-vlak angst. Bang voor dit, bang voor dat, verkeerd voorbeeld hier, verkeerd voorbeeld daar. En ondertussen zingen we niets anders in de kerk dan wat men voor de komst van de Messias zongen.
Dit is wel zo'n ellendige dooddoener waar niemand mee gediend is. We zingen in de psalmen van een bedekte Jezus. In de psalmen zingen we vanonder de wet naar iets wat allang vervuld is! Zou Hij het fijn vinden als we alleen maar van een geprofeteerde Jezus zouden zingen? Doen we dan niet alsof hij nog niet gekomen is?Tiberius schreef:Ik denk dat je je daar in vergist. In de OT Psalmen wordt wel zeker over Christus gesproken. De profeten en dichters hadden door het geloof en de inspiratie van de Heilige Geest zo'n profetische vooruitblik ontvangen, dat ze zo helder konden spreken, als was Christus al gekomen, als had Hij al geleden, als was Hij al opgevaren.
Christus zegt Zelf dat er van Hem geschreven was in het OT.
Wat belachelijk om niet uit volle borst te willen zingen dat Hij gekomen is, dat hij gestorven is en dat Hij opgestaan is!!
Als dit je leven is, dan wil je er toch van zingen notabene!!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Waarom zingen wij zo?
Slechts schaduwen? Als wij op goede vrijdag Psalm 22: 1 zingen kan mij dat aangrijpen hoe dicht wij dan bij het lijden van Christus komen in ons zingen.Afgewezen schreef:Maar wij leven in de tijd van de vervulling. Dat is het toch wat arm om te blijven steken bij de voorzegging. Ik vind het een gemis als in een kerkdienst nooit 'voluit' over Christus en Diens volbrachte werk gezongen wordt, maar slechts in de schaduwen.Tiberius schreef:Ik denk dat je je daar in vergist. In de OT Psalmen wordt wel zeker over Christus gesproken. De profeten en dichters hadden door het geloof en de inspiratie van de Heilige Geest zo'n profetische vooruitblik ontvangen, dat ze zo helder konden spreken, als was Christus al gekomen, als had Hij al geleden, als was Hij al opgevaren.
Christus zegt Zelf dat er van Hem geschreven was in het OT.
Mijn God, mijn God, waarom verlaat Gij mij,
En redt mij niet, terwijl ik zwoeg en strij',
En brullend klaag in d' angsten die ik lij'?
Dus fel geslagen?
't Zij ik, mijn God, bij dag moog' bitter klagen.
Gij antwoordt niet; 't Zij ik des nachts moog' kermen.
Ik heb geen rust, ook vind ik geen ontfermen,
In mijn verdriet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Waarom zingen wij zo?
Beste Albion, ik wrijf nog maar eens mijn ogen uitalbion schreef:theoloog schreef:Ja ik heb nogal last van vernieuwingsdrangJohann schreef:Betreft zingen ben ik tevreden met wat we zingen, we zingen Datheen vertaling, erg mooie vertaling,
Waarom steeds vragen waarom?
Vernieuwingsdrang?Volgens mij moesten christenen daar niet bang voor zijn. Het hele christelijke leven gaat toch om een vernieuwd leven.
Wat betreft de berijming van Datheen. Het is niet te zingen, maar 't is natuurlijk echt veel beter dan die van 1773 qua inhoud!
Voor Albion:
Stukje Ps. 42:1
't Heigend hert van dorst bevangen.
Dat versche water begeert.
Alzo dorst mijn ziel ook zeere.
Naar u mijn God hoog geeerht.
Van wie is die vertaling dan?
Ik vind de berijming van Datheen zoals wij die zingen van psalm 42:1 toch heel duidelijk:
't Heigend hert der jacht ontkomen,
schreeuwt niet sterker naar 't genot,
van de frisse waterstromen,
dan mijn ziel verlangt naar God.
Ja, mijn ziel dorst naar den Heer;
God des levens, ach, wanneer
zal ik naad'ren voor Uw ogen,
in Uw huis Uw naam verhogen?





Re: Waarom zingen wij zo?
Zie post van Gian.huisman schreef:Slechts schaduwen? Als wij op goede vrijdag Psalm 22: 1 zingen kan mij dat aangrijpen hoe dicht wij dan bij het lijden van Christus komen in ons zingen.Afgewezen schreef:Maar wij leven in de tijd van de vervulling. Dat is het toch wat arm om te blijven steken bij de voorzegging. Ik vind het een gemis als in een kerkdienst nooit 'voluit' over Christus en Diens volbrachte werk gezongen wordt, maar slechts in de schaduwen.Tiberius schreef:Ik denk dat je je daar in vergist. In de OT Psalmen wordt wel zeker over Christus gesproken. De profeten en dichters hadden door het geloof en de inspiratie van de Heilige Geest zo'n profetische vooruitblik ontvangen, dat ze zo helder konden spreken, als was Christus al gekomen, als had Hij al geleden, als was Hij al opgevaren.
Christus zegt Zelf dat er van Hem geschreven was in het OT.
Mijn God, mijn God, waarom verlaat Gij mij,
En redt mij niet, terwijl ik zwoeg en strij',
En brullend klaag in d' angsten die ik lij'?
Dus fel geslagen?
't Zij ik, mijn God, bij dag moog' bitter klagen.
Gij antwoordt niet; 't Zij ik des nachts moog' kermen.
Ik heb geen rust, ook vind ik geen ontfermen,
In mijn verdriet.
Re: Waarom zingen wij zo?
Als dit een voorbeeld is van een goed lied ben ik blij dat wij alleen Psalmen in de kerk zingen. Hij redde de wereld ???????
Ik geloof in God de Vader
Ik geloof in God de Vader,
Schepper, die de schepping draagt.
In zijn Zoon, in Christus Jezus
die, geboren uit een maagd,
aan het kruis de wereld redde,
onze zonden op zich nam.
Opgestaan en opgevaren
troont Hij aan Gods rechterhand.
Jezus, Hij is Heer,
Hij is Heer.
Jezus, Hij is Heer,
Hij is Heer.
Jezus, Hij is Heer,
Hij is Heer.
Jezus, Hij is Heer,
Hij is Heer.
Naam aller namen, naam aller namen.
Ik geloof in God de Trooster,
gaven van de Heil'ge Geest,
die Gods woord aan ons bevestigt:
gaat en predikt en geneest.
Als Hij komt met macht en luister
zal de mensheid voor Hem staan.
Dan zal elke knie zich buigen,
elke tong belijdt zijn naam:
Jezus, U bent Heer,
U bent Heer.
Jezus, U bent Heer,
U bent Heer.
Jezus, U bent Heer,
U bent Heer.
Jezus, U bent Heer,
U bent Heer.
Naam aller namen, naam aller namen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Waarom zingen wij zo?
theoloog schreef:Beste Albion, ik wrijf nog maar eens mijn ogen uitalbion schreef:theoloog schreef:Ja ik heb nogal last van vernieuwingsdrangJohann schreef:Betreft zingen ben ik tevreden met wat we zingen, we zingen Datheen vertaling, erg mooie vertaling,
Waarom steeds vragen waarom?
Vernieuwingsdrang?Volgens mij moesten christenen daar niet bang voor zijn. Het hele christelijke leven gaat toch om een vernieuwd leven.
Wat betreft de berijming van Datheen. Het is niet te zingen, maar 't is natuurlijk echt veel beter dan die van 1773 qua inhoud!
Voor Albion:
Stukje Ps. 42:1
't Heigend hert van dorst bevangen.
Dat versche water begeert.
Alzo dorst mijn ziel ook zeere.
Naar u mijn God hoog geeerht.
Van wie is die vertaling dan?
Ik vind de berijming van Datheen zoals wij die zingen van psalm 42:1 toch heel duidelijk:
't Heigend hert der jacht ontkomen,
schreeuwt niet sterker naar 't genot,
van de frisse waterstromen,
dan mijn ziel verlangt naar God.
Ja, mijn ziel dorst naar den Heer;
God des levens, ach, wanneer
zal ik naad'ren voor Uw ogen,
in Uw huis Uw naam verhogen?![]()
![]()
Dit is nou 1773.
Hoe kom je erbij dat jullie Datheen zingen. Tenminste als dit liedje in je psalmboekje staat dan is het 1773. Zekur tu weetuh. Ik zal maar denken dat ik op zaterdagmorgen ook mijn pleziertje mag hebben
Stom, ik ben nog niet goed wakker. Ik heb eerst jaren 1773 gezongen en nu zingen we Datheen en die vind ik ook heel mooi:
Als een hert gejaagd o Heere,
Dat versche water begeert
Alzo dorst mijn ziel ook zere
Naar U mijn God hoog geëerd
En spreek bij haar met geklag
O Heer, wanneer komt dien dag
Dat ik toch bij U zal wezen
En zien Uw aanschijn geprezen
Zo zingen wij die, ik weet niet welke berijming jij hier boven gequote hebt?
Maar ik vind psalm 25 van Datheen mooier dan van 1773:
Wij hadden op het internaat een ds uit Leiden en die wilde van mij persé de Datheen versie want hij kon niets met Heer, ai, maak mij Uwe wegen. Waar slaat dat ai op, vroeg hij mij.
Heer wijs mij toch Uwe wegen vond hij veel mooier. Met de herdenking van het ontzet van Leiden hield hij een herdinkingsdienst en wilde hij dat de gemeente Datheen zong. Hij kwam
niet uit 'onze' gezindte, want het internaat waar ik op was, was ook interkerkelijk.
Laatst gewijzigd door albion op 08 jan 2011, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Waarom zingen wij zo?
Heb je zeker de laatste twee coupletten van 'ik bouw op U' en heel het laatste lied niet gelezen.Mara schreef:Ik ken ze geen van allen.
Het spijt me, ik mis er iets in. Het is blijkbaar alleen op de toppen leven zo.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Waarom zingen wij zo?
Moet ik hier nogmaals Boston quoten over het genadeverbond waar hij uitlegt dat Christus de Zaligmaker van de gehele wereld is? Of 1 Johannes 2 waar dat gewoon letterlijk staat?huisman schreef:Als dit een voorbeeld is van een goed lied ben ik blij dat wij alleen Psalmen in de kerk zingen. Hij redde de wereld ???????
Ik geloof in God de Vader
Ik geloof in God de Vader,
Schepper, die de schepping draagt.
In zijn Zoon, in Christus Jezus
die, geboren uit een maagd,
aan het kruis de wereld redde,
onze zonden op zich nam.
Opgestaan en opgevaren
troont Hij aan Gods rechterhand.
Als dat voor jou de alverzoening inhoudt dan begrijp je de bijbel misschien niet goed genoeg.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Waarom zingen wij zo?
Boston schrijft nog veel meer en dat staat niet in dit lied, dit is idd een lied waarmee je het idee geeft dat een ieder gered is door Chrsitus kruisdood en dat is een gevaarlijke ketterij.Fjodor schreef:Moet ik hier nogmaals Boston quoten over het genadeverbond waar hij uitlegt dat Christus de Zaligmaker van de gehele wereld is? Of 1 Johannes 2 waar dat gewoon letterlijk staat?huisman schreef:Als dit een voorbeeld is van een goed lied ben ik blij dat wij alleen Psalmen in de kerk zingen. Hij redde de wereld ???????
Ik geloof in God de Vader
Ik geloof in God de Vader,
Schepper, die de schepping draagt.
In zijn Zoon, in Christus Jezus
die, geboren uit een maagd,
aan het kruis de wereld redde,
onze zonden op zich nam.
Opgestaan en opgevaren
troont Hij aan Gods rechterhand.
Als dat voor jou de alverzoening inhoudt dan begrijp je de bijbel misschien niet goed genoeg.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Waarom zingen wij zo?
Ik heb trouwens ook nog wel een paar mooie gezangen in petto:
1. God, enkel licht,
Voor wiens gezicht
Niets zuiver wordt bevonden.
Ziet ons bevlekt,
Met schuld bedekt,
Misvormd door duizend zonden.
2. Der sterren pracht
Is bij Hem nacht,
Hoe hel zij schitt'ren mogen;
En wij, belaân
Met euveldaân
Wat zijn wij in zijn oogen?
3. Heer! waar dan heen?
Tot U alleen,
Gij zult ons niet verstooten;
Uw eigen Zoon
Heeft tot de troon
Den weg ons weer ontsloten.
4. Ja, Amen! ja,
Op Golgotha
Stierf Hij voor onze zonden;
En door zijn bloed
Wordt ons gemoed
Gereingd van de zonden.
5. Maar, ach wat smart!
Dit dwaalziek hart
Doet ons voortdurend vreezen.
O God! aanschouwt,
Hoe 't ons berouwt
Steeds weer bevlekt te weezen.
6. Wil U ter eer,
Steeds meer en meer
't Geloof in ons versterken!
Dan zullen wij
Gereed en blij,
Uit liefde 't goede werken.
Vers 1:
Vaste rots van mijn behoud,
als de zonde mij benauwt,
laat mij steunen op uw trouw,
laat mij rusten in uw schauw,
waar het bloed door u gestort,
mij de bron des levens wordt.
Vers 2:
Jezus, niet mijn eigen kracht,
niet het werk door mij volbracht,
niet het offer dat ik breng,
niet de tranen die ik pleng,
schoon ik ganse nachten ween,
kunnen redden, Gij alleen.
Vers 3:
Zie, ik breng voor mijn behoud
U geen wierook, mirr' of goud;
moede kom ik, arm en naakt,
tot de God, die zalig maakt,
die de arme kleedt en voedt,
die de zondaar leven doet.
Vers 4:
Eenmaal als de stonde slaat,
dat dit lichaam sterven gaat,
als mijn ziel uit d' aardse woon
opklimt tot des rechters troon,-
Rots der eeuwen, in uw schoot
berg mijn ziele voor de dood.
Gezang 25
1
Hoor, de eng'len zingen d' eer
van de nieuw geboren Heer!
Vreed' op aarde, 't is vervuld:
God verzoent der mensen schuld.
Mengt u, volken, in het koor,
dat weerklinkt de hemel door,
mensentong en eng'lenstem,
zingt het kind van Bethlehem!
Hoor, de eng'len zingen d' eer
van de nieuw geboren Heer!
2
Hij, die heerst op 's hemels troon,
Christus, d' eeuw'ge, 's Vaders Zoon,
wordt geboren uit een maagd
op de tijd, die God behaagt.
Vleesgeworden woord van God,
mens geworden om ons lot,
U, der mensen een, o Heer,
U, Immanuël, zij eer!
Hoor, de eng'len zingen d' eer
van de nieuw geboren Heer!
3
Heil de Vorst der eeuwigheid,
Zonne der gerechtigheid!
Van zijn vleug'len dalen neer
licht en leven altijd weer.
Lof U, die uw glorie deed
schuilen in het aardekleed,
opdat wij, van zonde rein,
nieuwgeboren zouden zijn,
Hoor, de eng'len zingen d' eer
van de nieuw geboren Heer!
1. God, enkel licht,
Voor wiens gezicht
Niets zuiver wordt bevonden.
Ziet ons bevlekt,
Met schuld bedekt,
Misvormd door duizend zonden.
2. Der sterren pracht
Is bij Hem nacht,
Hoe hel zij schitt'ren mogen;
En wij, belaân
Met euveldaân
Wat zijn wij in zijn oogen?
3. Heer! waar dan heen?
Tot U alleen,
Gij zult ons niet verstooten;
Uw eigen Zoon
Heeft tot de troon
Den weg ons weer ontsloten.
4. Ja, Amen! ja,
Op Golgotha
Stierf Hij voor onze zonden;
En door zijn bloed
Wordt ons gemoed
Gereingd van de zonden.
5. Maar, ach wat smart!
Dit dwaalziek hart
Doet ons voortdurend vreezen.
O God! aanschouwt,
Hoe 't ons berouwt
Steeds weer bevlekt te weezen.
6. Wil U ter eer,
Steeds meer en meer
't Geloof in ons versterken!
Dan zullen wij
Gereed en blij,
Uit liefde 't goede werken.
Vers 1:
Vaste rots van mijn behoud,
als de zonde mij benauwt,
laat mij steunen op uw trouw,
laat mij rusten in uw schauw,
waar het bloed door u gestort,
mij de bron des levens wordt.
Vers 2:
Jezus, niet mijn eigen kracht,
niet het werk door mij volbracht,
niet het offer dat ik breng,
niet de tranen die ik pleng,
schoon ik ganse nachten ween,
kunnen redden, Gij alleen.
Vers 3:
Zie, ik breng voor mijn behoud
U geen wierook, mirr' of goud;
moede kom ik, arm en naakt,
tot de God, die zalig maakt,
die de arme kleedt en voedt,
die de zondaar leven doet.
Vers 4:
Eenmaal als de stonde slaat,
dat dit lichaam sterven gaat,
als mijn ziel uit d' aardse woon
opklimt tot des rechters troon,-
Rots der eeuwen, in uw schoot
berg mijn ziele voor de dood.
Gezang 25
1
Hoor, de eng'len zingen d' eer
van de nieuw geboren Heer!
Vreed' op aarde, 't is vervuld:
God verzoent der mensen schuld.
Mengt u, volken, in het koor,
dat weerklinkt de hemel door,
mensentong en eng'lenstem,
zingt het kind van Bethlehem!
Hoor, de eng'len zingen d' eer
van de nieuw geboren Heer!
2
Hij, die heerst op 's hemels troon,
Christus, d' eeuw'ge, 's Vaders Zoon,
wordt geboren uit een maagd
op de tijd, die God behaagt.
Vleesgeworden woord van God,
mens geworden om ons lot,
U, der mensen een, o Heer,
U, Immanuël, zij eer!
Hoor, de eng'len zingen d' eer
van de nieuw geboren Heer!
3
Heil de Vorst der eeuwigheid,
Zonne der gerechtigheid!
Van zijn vleug'len dalen neer
licht en leven altijd weer.
Lof U, die uw glorie deed
schuilen in het aardekleed,
opdat wij, van zonde rein,
nieuwgeboren zouden zijn,
Hoor, de eng'len zingen d' eer
van de nieuw geboren Heer!
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Waarom zingen wij zo?
Tja, maar alle apothekersweegschaaltjes zijn al uit de kast gehaald om te kijken of er geen milligrammetje ketterij in zit. 

Re: Waarom zingen wij zo?
Jawel, maar er zit heel veel van de mens in deze verzen.Fjodor schreef:Heb je zeker de laatste twee coupletten van 'ik bouw op U' en heel het laatste lied niet gelezen.Mara schreef:Ik ken ze geen van allen.
Het spijt me, ik mis er iets in. Het is blijkbaar alleen op de toppen leven zo.
Ik ga, ik bouw...
Dat is niet wat wij leren in de reformatorische kerken.
Gingen we maar naar de rivier, maar we gaan niet ! Waar is die ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon