Erasmiaan schreef:Democritus schreef:Erasmiaan schreef:caprice schreef:De Gereformeerde Dogmatiek - Dr. C. Steenblok
Ik snap dat nooit; was de Dogmatiek van ds. Kersten niet genoeg (in wiens voetsporen hij toch zei te gaan)?
Tja hadden we aan Calvijn en Brakel niet genoeg? Iedereen heeft toch het recht om een dogmatiek te schijven?
Ik stelde de vraag niet aan jou maar aan een GGiN-ter.
Maar, om je een antwoord te geven, ds. Kersten heeft een actuele dogmatiek waarin gereageerd wordt op allerlei dwalingen die na Calvijn opgeld hebben gedaan. Calvijn bijvoorbeeld leefde vóór 1618-1619. Dr. Steenblok was echter een generatiegenoot van ds. Kersten. Misschien heeft hij een eigen dogmatiek geschreven om onderscheidend te zijn van de GG, maar dat is gissen.
En gissen is missen.
De dogmatiek van dr. C. Steenblok is uitgegeven in 1990 (23 jaar na het overlijden van dr. C. Steenblok) a.d.h.v. de lessen dogmatiek die de auteur gaf aan de theologische school. Deze lessen, die dr. Steenblok in vraag- en antwoordvorm goot, zijn gebundeld en voor publicatie als een geheel aangepast. (nummering, registers e.d.)
Omdat deze dogmatiek geheel in vraag- en antwoordvorm is, is het een toegankelijk werk geworden. Het bevat ruim 2200 vragen en antwoorden. De inhoud en grondslag komt volledig overheen met de dogmatiek van ds. Kersten maar ik pak zelf makkelijker de dogmatiek van dr. Steenblok.