Marnix, we zijn onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Van nature kunnen we ook niet bidden (gelijk het behoort). Het zou een eeuwig wonder zijn als de Geest voor ons bidt met onuitsprekelijke zuchtingen.Marnix schreef:En hoe lang dit soort ononderbouwde reacties die ook nog eens heel ongereformeerd zijn?Willem schreef:Hoe lang blijft het refoforum deze ketterse taal gedogen?Marnix schreef:Ik denk dat als we het Hem zouden kunnen vragen (en ik geloof dat we dat ook kunnen), dat het antwoord van Hem altijd actief zal zijn. Niet: Ja of nee. Of wacht maar af. Maar "volg mij".
Ik stel op basis van de Bijbel dat het antwoord actiever is dan wij er wel eens van maken. Niet afwachten of er iets gebeurt, maar Hem volgen. Dat is de volop Bijbelse lijn. Als een rijke jongeman Jezus vraagt wat hij moet doen om behouden te worden zegt Jezus: Verkoop je bezittingen, geef het aan de armen, kom dan terug en volg mij. Blijkbaar mag dat niet meer gezegd worden? Verder stel ik dat we het Hem kunnen vragen omdat we mogen bidden tot Hem en Hij antwoordt op gebed. Ook die zaken zijn helder in de Bijbel terug te vinden. Ik zeg dus niet dat we onszelf kunnen bekeren, ik zeg dat we Hem kunnen en mogen aanroepen. En als het goed is leren we dat onze kinderen ook bij het opgroeien.
Mocht hier iets ketters of onbijbels zijn, toon dat dan ook. Ik krijg nu het idee dat je nog wel de moeite wil nemen om me voor van alles en nog wat uit te maken maar niet meer de moeite wil nemen om te aan te tonen vanuit de Bijbel wat ik verkeerd zeg. En dat is heel vervelend. Ik spreek de Bijbel na en krijg als antwoord: Je bent een ketter, dat dit nog wordt toegestaan hier... maar ik ga niet uitleggen waarom.
Gezellig hoor.
Tja, blijkbaar is zelfs dat al niet meer Bijbels...... Opmerkelijk....parsifal schreef:Help me hier even? Is het nu al ketters als we geloven dat we de Heere dingen kunnen vragen?Willem schreef:Hoe lang blijft het refoforum deze ketterse taal gedogen?Marnix schreef:Ik denk dat als we het Hem zouden kunnen vragen (en ik geloof dat we dat ook kunnen), dat het antwoord van Hem altijd actief zal zijn. Niet: Ja of nee. Of wacht maar af. Maar "volg mij".
14 En dit is de vrijmoedigheid die wij hebben in het toegaan tot God, dat Hij ons verhoort, telkens als wij iets bidden naar Zijn wil.
15 En als wij weten dat Hij ons verhoort, wat wij ook bidden, dan weten wij dat wij het gevraagde, dat wij van Hem hebben gebeden, ontvangen.
Verder vind ik het bizar dat je de geschiedenis van de rijke jongeling gebruikt om te bewijzen dat wij actief moeten zijn, wat moeten doen. Jezus wijst hem er juist op dat zijn goede werken onvolkomen waren, dat hij nog wat open had staan, om hem te laten zien dat men niet door de werken der wet zalig wordt, maar door het geloof in Jezus Christus.