Gebeden voor EO?!

blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door blijmoedig »

Fjodor schreef:
blijmoedig schreef:
Afgewezen schreef:
Marnix schreef:Fijn!!!

(en tja, dat kritiek krijgt als je met "hoeren en tollenaars" omgaat is niets nieuws)
Da's wel een beetje uit zijn verband gerukt. Jezus deed het wel anders dan de EO. Hij zond geen onbekeerde hoeren en tollenaren uit, maar Zijn discipelen.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de Heere God helemaal niet afhankelijk is van Zijn discipelen. Of van ons. De discipelen waren nou ook niet echt het toonbeeld van standvastig geloof en vertrouwen. De wegen van de Heere God zijn ondoorgrondelijk. Ik kan het alleen maar een mooie gedachte vinden als Gordon daadwerkelijk in God's plan gebruikt wordt, en dat die rol niet alleen aan brave kerkmensen is voorbehouden.
Ja, laten we ook jan en alleman maar op de preekstoel zetten, want die mensen kan de onze God ook wel gebruiken..
Dat lijkt me nou weer een beetje te gechargeerd :) Maar zelfs dan denk ik dat de Heere God nou niet bepaald gebonden is aan de predikantenopleiding van welke denominatie dan ook. Uiteindelijk is het de Heilige Geest die het doet. Niet wij, met al onze structuren, regeltjes en maniertjes. Hoe goed bedoeld en nuttig deze ook kunnen zijn. Gelukkig maar.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Marnix »

Klopt. En dan hoef je mensen niet op de preekstoel te zetten. Gewoon voor in de kerk. :) Zoals Paulus ook zegt:

23 Wanneer namelijk de hele gemeente samenkomt en iedereen zich in klanktaal uit, zullen ongelovige buitenstaanders die de samenkomst bezoeken dan niet zeggen dat u krankzinnig bent? 24 Maar profeteert iedereen, dan zal een ongelovige buitenstaander door iedereen worden beoordeeld en terechtgewezen.
(...)
26 Broeders en zusters, wat betekent dit voor uw samenkomsten? Wanneer u samenkomt draagt iedereen wel iets bij: een lied, een onderwijzing, een openbaring, een uiting in klanktaal of de uitleg daarvan. Laat alles tot opbouw van de gemeente zijn. 27 Er mogen twee, hoogstens drie van u in klanktaal spreken, ieder op zijn beurt en bovendien met iemand die de uitleg geeft. 28 Is er niemand die dit kan, dan moeten ze zwijgen en alleen voor zichzelf tot God spreken. 29 Laat van hen die profeteren er telkens twee of drie spreken; daarna moeten de anderen het beoordelen. 30 Wanneer aan iemand die nog op zijn plaats zit iets geopenbaard wordt, moet degene die op dat moment spreekt verder zwijgen. 31 U kunt ieder op uw beurt profeteren, zodat ieder van u kan worden onderwezen en bemoedigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door blijmoedig »

Marnix schreef:Klopt. En dan hoef je mensen niet op de preekstoel te zetten. Gewoon voor in de kerk. :) Zoals Paulus ook zegt:

23 Wanneer namelijk de hele gemeente samenkomt en iedereen zich in klanktaal uit, zullen ongelovige buitenstaanders die de samenkomst bezoeken dan niet zeggen dat u krankzinnig bent? 24 Maar profeteert iedereen, dan zal een ongelovige buitenstaander door iedereen worden beoordeeld en terechtgewezen.
(...)
26 Broeders en zusters, wat betekent dit voor uw samenkomsten? Wanneer u samenkomt draagt iedereen wel iets bij: een lied, een onderwijzing, een openbaring, een uiting in klanktaal of de uitleg daarvan. Laat alles tot opbouw van de gemeente zijn. 27 Er mogen twee, hoogstens drie van u in klanktaal spreken, ieder op zijn beurt en bovendien met iemand die de uitleg geeft. 28 Is er niemand die dit kan, dan moeten ze zwijgen en alleen voor zichzelf tot God spreken. 29 Laat van hen die profeteren er telkens twee of drie spreken; daarna moeten de anderen het beoordelen. 30 Wanneer aan iemand die nog op zijn plaats zit iets geopenbaard wordt, moet degene die op dat moment spreekt verder zwijgen. 31 U kunt ieder op uw beurt profeteren, zodat ieder van u kan worden onderwezen en bemoedigd.
Hoewel ik, dat vergat ik nog te zeggen, wel waarde hecht aan goed bijbels onderwijs. Hoe meer men leert, hoe meer men in mijn ogen kan uitdelen aan anderen en hoe meer men de grotere verbanden gaat zien. Met, zoals gezegd, die kanttekening dat het uiteindelijk er niet om gaat wat wij mensen er allemaal van bakken, maar dat de Heilige Geest door ons heen werkt en spreekt. Dat gaat menselijke opleidings- en onderwijsstructuren te boven.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Marnix »

In de Visie van deze week staat een Interview met de deelnemers, Gordon, Dennis van der Geest en Lizelotte van Dijk. Het is mooi om te zien hoe ze aan het denken zijn gezet... en ik hoop dat het programma ook mensen aan het denken gaat zetten. Zo zegt Gordon bijvoorbeeld over zijn uitnodiging om aan het programma mee te doen: Het is echt ongelofelijk hoe God dat heeft geregisseerd, Hij is de beste Regisseur ooit." En: "Ik denk niet dat ik Hem gevonden heb, God heeft mij gevonden."

Tegelijkertijd is er een hele strijd in die mensen bezig, is het heel moeilijk voor ze, een worsteling. Ze zijn niet opeens bekeerd en opeens overtuigde christenen, die voorbeeldig leven.

Het onderwerp hier is: Gebeden voor EO. Het is fijn als jullie dat blijven doen.... en misschien ook wel voor deze mensen.... en voor al die twijfelaars die al jaren worstelen met vragen, ongeloof....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Mara »

De Visie hebben wij opgezegd, na al die escapades van de diverse EO coryfeeen. Ik kan ze niet meer serieus nemen. Gordon is zoekend ? Ik hoorde hem van de week nog op de radio, : ik heb bedongen dat ik mezelf mag blijven. Ik zeg vaak J.... als uitroep, dus ik ben zeker van plan dit te blijven doen :oO
Gordon serieus op zoek ??? Gordon is een wigdrijver, onruststoker. De dag dat hij ECHT gegrepen wordt door Het Woord, pas dan zal er een goede reuk van uitgaan. Maar nu niet ! Ze hebben meer series gemaakt met BNers, wie zijn er daadwerkelijk veranderd ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Mara »

Marnix schreef:In de Visie van deze week staat een Interview met de deelnemers, Gordon, Dennis van der Geest en Lizelotte van Dijk. Het is mooi om te zien hoe ze aan het denken zijn gezet... en ik hoop dat het programma ook mensen aan het denken gaat zetten. Zo zegt Gordon bijvoorbeeld over zijn uitnodiging om aan het programma mee te doen: Het is echt ongelofelijk hoe God dat heeft geregisseerd, Hij is de beste Regisseur ooit." En: "Ik denk niet dat ik Hem gevonden heb, God heeft mij gevonden."

Tegelijkertijd is er een hele strijd in die mensen bezig, is het heel moeilijk voor ze, een worsteling. Ze zijn niet opeens bekeerd en opeens overtuigde christenen, die voorbeeldig leven.

Het onderwerp hier is: Gebeden voor EO. Het is fijn als jullie dat blijven doen.... en misschien ook wel voor deze mensen.... en voor al die twijfelaars die al jaren worstelen met vragen, ongeloof....
Als de Heere ze stil zet, zijn ze wel opeens bekeerd en overtuigde christenen ! Maar ze doen het zelf, althans, de EO doet het en dan zal het tot niks leiden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Marnix »

Ik heb bij de EO nog nooit een houding bespeurd van: Wij kunnen mensen bekeren. Alleen die van: Wij hebben de taak het evangelie te verkondigen en verder zijn we afhankelijk van Gods werk. Daarom gaan het bedenken, maken en uitzenden van programma's ook altijd samen met gebed.
Mara schreef:De Visie hebben wij opgezegd, na al die escapades van de diverse EO coryfeeen. Ik kan ze niet meer serieus nemen. Gordon is zoekend ? Ik hoorde hem van de week nog op de radio, : ik heb bedongen dat ik mezelf mag blijven. Ik zeg vaak J.... als uitroep, dus ik ben zeker van plan dit te blijven doen :oO
Gordon serieus op zoek ??? Gordon is een wigdrijver, onruststoker. De dag dat hij ECHT gegrepen wordt door Het Woord, pas dan zal er een goede reuk van uitgaan. Maar nu niet ! Ze hebben meer series gemaakt met BNers, wie zijn er daadwerkelijk veranderd ?
Zoals ik al zei: Hij is niet opeens bekeerd en een voorbeeldig christen geworden. Maar er is wel het een en ander veranderd, hij heeft er wel iets van ontdekt, er serieuzer over na gaan denken. Verder is het inderdaad heel lastig. Hij heeft al die tijd heel werelds geleefd en dat is inderdaad niet opeens over. Tegelijkertijd is hij er nu wel mee gaan worstelen. Hij heeft er jaren niks van willen weten... Dat vind ik al winst. En omdat hij er duidelijk nog lang niet bekeerd is (waar hoor jij trouwens dit soort programma's?) lijkt gebed me juist goed. Of bidden we alleen voor mensen die Hem al kennen en niet dat mensen Hem mogen leren kennen als we zien dat ze op zoek zijn? Dat lijkt me beter dan zeggen: Komkom, jij op zoek? Je bent een grote heiden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Mara »

Nou Marnix, ik pas als je het niet erg vindt ! Ik heb er nog niks goeds uit gezien.
Dit is ook niet de weg ! Het is allemaal mensenwerk, de EO verzint een serie, beetje sentiment erbij en o o wat zijn wij onder de indruk :ouin
Beetje nuchterheid zou jou niet misstaan hierin !
De EO in het begin had ik respect voor, mijn ouders werden ook lid, maar ze zijn afgedreven tot een mengsel van helemaal niks.
Beetje werelds, snufje modern, lepetje trendy, maar zo werkt het niet.
De Heere werkt krachtdadig en doet nooit half werk en heeft de EO al helemaal niet nodig !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Marnix »

Dat laatste klopt. En dan vind ik het toch mooi om heel vaak te horen dat God het toch heeft gebruikt om mensen tot Hem te trekken. Dat maakt je klein en dankbaar.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Lizzy »

Het is mensenwerk maar Mara vergeet niet dat de EO wel een andere denkwijze heeft dan wij. God kan mensen gebruiken en wij bepalen niet op welke manier en ik zeg niet dat ik het eens ben met de eo, maar hun bedoeling is goed.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Mara »

De bedoeling van de EO WAS goed ! Toen ze pas opgericht waren, voeren ze een heel andere koers. Sinds ze die Arie B en consorte hebben binnengehaald, is het bergafwaarts gegaan. Andries K die opeens de schepping ging betwijfelen, zulke dingen moet je niet zeggen. Zo begint de uitholling van binnenuit.
Wij hebben diverse keren gemaild met de EO, dat wij ons genoodzaakt zouden zien om ons lidmaatschap op te moeten zeggen. Toen kwam dat rare cabaretprogramma: er loopt een man..... toen was voor ons de maat definitief vol !
En dan hoor je mensen zeggen: ja het valt mij ook wel tegen, nog 1 gebeurtenis en wij stappen ook op hoor, maar ze doen het niet.
Lauwheid, de bijbel waarschuwt hiervoor. De voormalige oprichters zijn het ook niet eens met de koers. Zie Doorenbos bijv. Iedere week stonden er ingezonden brieven in de Visie, dus ze zijn door veel mensen gewaarschuwd. Het heeft veel leden gekost. De EO doet zoveel water bij de wijn, dat het geeneens wijn meer genoemd mag worden !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Marnix »

Tja, ik ben het niet met je eens, maar ik deed slechts een oproep tot gebed, dus ga ik hier niet over met je discussieren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Mara »

Marnix schreef:Tja, ik ben het niet met je eens, maar ik deed slechts een oproep tot gebed, dus ga ik hier niet over met je discussieren.
Nee dat snap ik ! Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Lizzy »

Daarom is gebed ook hard nodig lijkt me en meer nodig dan bekritiseren, want daar komen we niet ver mee.
Het gebed heeft veel kracht en hoe de mensen die erachter zitten denken, daar gaat het me niet zozeer om, maar meer hoe worden de mensen bereikt en hoe proberen je mensen naar God en Zijn Woord te brengen.
Mensen uit de wereld breng je niet even met een bijbeltekst o.i.d. tot inzicht, dus moet je mensen op een andere manier bereiken.
Het is ons met de paplepel ingegoten, dat voorrecht hebben wij, maar dat heeft niet iedereen.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9307
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door parsifal »

Ik heb de programmas "Op zoek naar God" gekeken en moet zeggen dat mijn skepsis wel behoorlijk in schaamte is veranderd. Het programma geeft een goed beeld van de vragen die bij niet-Christenen leven. Veel van de antwoorden die Christenen geven zou ik niet gegeven hebben en sommige ben ik het ronduit niet mee eens. Aan de andere kant zou ik ook niet 1,2,3 de juiste antwoorden kunnen geven.

Met Gordon had de EO ook een goede persoon gevonden. Naast de rationele Dennis van der Geest en de meer relationeel ingestelde Lizelotte van Dijck geeft de super-emotioneel gerichte Gordon een goed beeld. Volgens mij heeft hij nooit echt de moeite genomen om te leren nadenken voordat hij iets zegt. Nu geeft dit wel een beeld van zijn denken. Dennis van der Geest stelt trouwens wel heel goede vragen.

Ik moet zeggen dat ik laks ben geweest in gebeden voor de EO en voor dit programma, eerder in mijn hart veroordelend. Ik ben blij dat ik er toch aardig wat van heb mogen leren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie