De GG kunnen niet mee met de HSV

Orchidee

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Orchidee »

Oude-Waarheid schreef:dus spreekt dan ook namens de hele HHK.
Dat zou ik niet durven beweren, de ligging van hhk predikanten is zeer divers, oftewel je hebt rechts, midden, links :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Orchidee schreef:
Dat zou ik niet durven beweren, de ligging van hhk predikanten is zeer divers, oftewel je hebt rechts, midden, links :)
Hoop toch dat het een eensgezinde beslissing gaat worden
het is altijd beter dan een verdeeld huis ;)
Hoop dan ook dat er nooit "Het Gekrookte Riet" binnen de HHK nodig is.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Ik daarentegen ben blij, dat hij nog in alle getrouwheid waarschuwt en oproept tot zelfonderzoek. Dat wordt niet altijd in dank afgenomen, nee ...
Flauw. Dát is niet het punt waar in deze topic de kritiek op komt en dat weet jij ook wel. Waarom maak je dan zo'n niet ter zake doende opmerking?
refo

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
Mister schreef:Het beeld wat je oproept bij meerderen hier is dat jij in ieder geval exclusief gelijk hebt in je mening over de HSV. Dat roept natuurlijk reactie op.
Gelukkig dan maar dat ik de enige in ben die dat beeld bij jou oproept.

:haha :haha :haha

Zullen we stemmen?

Overigens roept ds Hogchem niet op tot zelfonderzoek. Lees maar eens goed.
Gian

Bericht door Gian »

Tiberius schreef: 1. Enkele van die "taalkundigen en diverse hoogleraren" hebben even vrolijk aan de NBV meegewerkt. Ik zal geen namen noemen, maar dat is, dacht ik, inmiddels welbekend. Kennelijk hebben die mensen geen bezwaar om in één decennium aan de HSV en NBV mee te werken.
Wat is het probleem dan? Volgens mij profileer je nu alleen maar de beperkingen van je eigen inzicht.
De verklaring van de betreffend persoon (waarom mag zijn naam niet uitgesproken worden?) is duidelijk. Ik ben blij dat deze persoon zijn kennis breed heeft willen inzetten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Zonderling schreef:
theoloog schreef:Ik zal morgen even de tijd nemen om een korte exegese/woordstudie te doen. Vooreerst lijkt het me toe dat dit de betekenis moet zijn, omdat vrijwel alle vertalingen engels/duits/frans/nederlands deze oplossing kiezen. Je hoort nog van me.
O.k. dank je wel, ik wacht de reactie af.

Vooralsnog blijf ik van mening dat het woord 'afsnijding' en 'afgesneden zaak' vanuit de OT context (dus ook vanuit het Hebreeuws) moeten worden verklaard. Misschien wilt u daarom in uw woordstudie juist ook op de Hebreeuwse betekenis van 'afsnijden' ingaan.
Wat nu volgt is misschien nogal een lastig technisch verhaal. Dit bedoel ik dan vooral vanuit theologisch oogpunt. Als je dit vaktechnische verhaal niet helemaal volgt is dat geen schande.

Om goed te kunnen begrijpen wat er in het Grieks staat en hoe je dat zou moeten vertalen spelen er namelijk 3 zaken mee. Als eerste op het niveau van Paulus die nogal vrij citeert uit het OT. Als tweede op het niveau van de tekstkritiek: hebben overschrijvers Paulus woorden verbeterd? Als derde hoe moet deze tekst binnen de perikoop worden verstaan: wat bedoeld Paulus nu eigenlijk? Het lastige bij deze laatste is dat je volgens mij hier als vertaler al een keus moet maken, omdat anders de tekst helemaal niet meer te begrijpen is.

Paulus citeert in Romeinen 9:27-28 woorden uit Jesaja 10:22-23 en Hosea 1:10 en lijkt ze samen te nemen.
Ik zet de teksten even onder elkaar vanuit de NBV HSV en SVV
Jesaja schreef: 22 Want, Israël, al was je volk zo talrijk als zandkorrels aan de zee, slechts een rest zal terugkeren. Je vernietiging staat vast en de gerechtigheid zal overvloedig zijn. 23 Want God, de HEER van de hemelse machten, heeft tot vernietiging van het hele land besloten. (NBV)
22 Want, Israël, al is uw volk als het zand van de zee, toch zal maar een rest daarvan terugkeren; tot verdelging is vast besloten; het stroomt over van gerechtigheid. 23 Ja, een vernietigend einde – en dat is vast besloten – gaat de Heere, de HEERE van de legermachten, in het midden van heel het land ten uitvoer brengen. (HsV)
22 Want ofschoon uw volk, o Israël! is gelijk het zand der zee, zo zal toch maar het overblijfsel daarvan wederkeren; de verdelging is vastelijk besloten, overvloeiende met gerechtigheid. 23 Want een verdelging, die vastelijk besloten is, zal de Heere HEERE der heirscharen doen in het midden dezes gansen lands. (SVV)
Hosea schreef:
1 Maar eens zullen de kinderen van Israël talrijk zijn als zandkorrels aan de zee, die niet te meten en niet te tellen zijn.
10 Toch zal het aantal Israëlieten zijn als het zand van de zee, dat niet gemeten en niet geteld kan worden.
10 Nochtans zal het getal der kinderen Israëls zijn als het zand der zee, dat niet gemeten noch geteld kan worden;
Romeinen schreef: 27 En Jesaja roept over Israël uit: ‘Al zou het volk van Israël zo talrijk zijn als zandkorrels aan de zee, slechts een klein deel zal worden gered. 28 Want de Heer zal zijn woord op aarde gestand doen, onvoorwaardelijk en onverkort.’
27 En Jesaja roept over Israël uit: Al zou het getal van de Israëlieten zijn als het zand van de zee, slechts het overblijfsel zal behouden worden. 28 Want Hij voltooit een zaak en handelt die af in gerechtigheid. De Heere immers zal metterdaad Zijn zaak snel afhandelen op de aarde.
27 En Jesaja roept over Israël: Alware het getal der kinderen Israëls gelijk het zand der zee, zo zal het overblijfsel behouden worden. 28 Want Hij voleindt een zaak en snijdt ze af in rechtvaardigheid; want de Heere zal een afgesneden zaak doen op de aarde.
Uit het bovenstaande blijkt al dat er sprake is van een citaat dat niet woordelijk wordt geciteerd. Dit heeft er als eerste mee te maken, dat Paulus hier uit de LXX citeert. Daarnaast als je vervolgens de teksten naast elkaar legt, dan volgt hij in het eerste gedeelte Hosea en vult verder aan uit Jesaja.
Dat is het eerste punt.

Het tweede punt is dat zowel de SVV als de HSV een tekstversie volgen die niet waarschijnlijk is.
Letterlijk vertaald van uit het grieks staat er het volgende:

(door)Het woord= hier de daad/het werk | want | doelgericht/voleindigend | en | kortgesluitend/afgesnijdend
Tussengevoegd is [in | rechtvaardigheid | omdat | het werk (zie boven) | kortgesloten ]
Zal worden gedaan | (door) de Heer | op | de | aarde

Werkvertaling: Want het werk zal door de Heer op de aarde worden gedaan, voleindigend en afsnijdend.
Werkvertaling gecorrigeerde versie: Want het werk (zal worden) voleindigd en kortgesloten in rechtvaardigheid, omdat de Heer het afsnijdende zal doen op de aarde.

Vanuit de context is aannemelijk te maken dat Paulus hier woorden overslaat. Hij citeert parafraserend. Nu zijn er in de oudste tekstgetuigen (manuscripten) de tussengevoegde woorden niet aanwezig. Er is zelfs een manuscript met een latere verbetering in de kantlijn. Overschrijvers hebben dus Paulus gecorrigeerd in zijn citaat. Het is niet goed uit te leggen waarom de meest oudste handschriften deze extra woorden niet hebben. De Textus Receptus gaat uit van latere handschriften die de extra woorden wel hebben.

Als laatste nog iets over het woord suntemnoon = afsnijdend/verkortend/kortsluitend. Dit is een woord wat alleen hier in het NT voorkomt. In het OT (in de LXX) komt deze vorm voor in de geciteerde tekst uit Jesaja. Maar wat wordt er bedoeld? Wat is een afsnijdende daad in rechtvaardigheid? In het Hebreeuws staat hier overvloeiend van rechtvaardigheid. Laten we samen eens kijken.

Het gaat in Jesaja over een rest van het talrijke Israel dat zal terugkeren. Hij zal op zo’n manier handelen dat er vernietiging zal plaatsvinden. Tegelijkertijd zal aan het licht komen dat Gods rechtvaardigheid ‘overstroomt’. Dit woord wordt dus als afsnijdend vertaalt in de LXX. Het betekent volgens Calvijn in Jesaja dat het doel van God is dat de rest rechtvaardiger zal blijken. Een boeiende gedachte! Jesaja staat voor deze gebeurtenissen. Paulus staat erna (de ballingschap) en ervoor (de diaspora van het jaar 70 nC). Wat opvalt is dat Paulus het heeft over behouden worden in plaats van terugkeren. Het gaat niet langer over het land, maar over geloof in Christus. Niet God, maar de Heer (=Christus bij Paulus) voert dit alles uit. In vers 29 lezen we dat dit lijkt op de manier zoals God handelt bij Sodom en Gomorra.

Nu komen we toe aan het woord suntemnoon, waar alles om was begonnen. Het kan op verschillende manieren worden uitgelegd. Misschien wordt er bedoeld afsnijdend in de zin van vernietigend/doorgaand (zie NBV die vertaalt als onverkort). Dat zou kunnen in Jesaja, maar bij Paulus zit er volgens mij te veel hoop in deze verzen. Dit is nl. het thema van het hoofdstuk. Hoewel het er niet op lijkt, enkel een rest, toch is er hoop voor Israel. Of moet het woord figuurlijk worden opgevat, nl. verkortend = sneller dan verwacht. Dus hier: de zaak snel afhandelen. Ik kies samen met Calvijn en andere commentaren voor het laatste.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Orchidee schreef:
Ik hoop dat er geen "landelijk besluit" genomen wordt.
Ik zou het toejuichen als op de kansel overal de SV wordt gelaten, zo komt niemand in verlegenheid.
Maar verder is het fijn als dit aan de plaatselijke gemeenten wordt overgelaten.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

Hendrikus schreef:
Grace schreef:Dit topic gaat over het feit of de GG wel of niet mee kunnen met de HSV. Op niveau van synode in ieder geval niet is gebleven. Waarschijnlijk wel incidentele voorgangers/oudsten, maar meer ook niet. Op grondvlak is er veel behoefte aan, zo hebben we reeds kunnen lezen.

Hoe zit het eigenlijk in de HHK? Het valt mij op dat het erg rustig is in het kamp van de HHK. Er hebben ook weinig tot geen mensen vanuit de HHK meegeholpen aan dit project. Wie weet hoe dat komt? Onlang zette de CGK haar kansels open voor zowel de HSV als de HHK, maar zet de HHK de kansels ook open voor de HSV?

Wie weet hier meer van? Memento?
Op de website van de HHK Apeldoorn staat dit:

op de website van Apeldoorn: http://www.hhgapeldoorn.nl/wp-content/u ... r-2010.pdf
Ik hoorde iemand deze week zeggen dat in HHK Abbenbroek ook de HSV wordt gebruikt, in de eredienst.
Klopt dat?
JALP

Bericht door JALP »

Afgelopen zondag hoorde ik het volgende van een ds. Hij sprak ongeveer zo:

"Kan je je keuze voor of tegen de HSV voor Gods aangezicht verdedigen? Met welke intentie ben je de strijd aangegaan voor of tegen?"

Hij voegde er aan toe: "Ik ben bang dat er een wolk van zonden van de aarde opstijgt van mensen die voor zijn en van mensen die tegen zijn."

Dat maakte me even stil. Laten we eens stoppen met het wellessen-nietessen, het elkaar zwart maken, het elkaar duivels-kunstenaars noemen etc.
Ronnie

Bericht door Ronnie »

Wilhelm schreef:
Hendrikus schreef:[
Uit de kerkenraad
Op 31 maart hadden we een gemeenteavond over de Herziene Statenvertaling (HSV). De heer I. Kole heeft voor ons uiteengezet hoe
men tot deze herziening is gekomen, welke keuzes men heeft gemaakt en hoe de werkwijze is geweest. .

Is er een opname van deze avond ?
Nee, daar is geen opname van. Lees het boekje toelichting op de HSV en hebt ongeveer de lijn van het verhaal van I. Kole. Het verhaal van de kerkenraad is vast wel te verkrijgen bij de voorzitter.
Ronnie

Bericht door Ronnie »

Oude-Waarheid schreef:
Grace schreef:Ok. Dat heb ik ook in het RD kunnen lezen. Voorlopig nog niets bekend over synode-besluiten etc.
Maar hoe zit het met de algemene opinie in de HHK op het niveau van leidinggevenden.

Is ds. Heemskerks persoonlijke mening representatief voor het geheel van predikanten. Heemskerk is toch ook iemand met een 'GBS ligging', wat je toch niet kan zeggen van het geheel van predikanten en oudsten e.d.
Denk wat hij gezegd heeft over de hsv op de kansels wel.
Hij is nl. voorzitter van de HHK dus spreekt dan ook namens de hele HHK.
Nee, hij sprak in het RD niet namens de hele HHK. Er is een commissie aan het werk. Die zullen met een rapport terugkomen in de synode. De synode zal een besluit nemen en pas dan kan de preases spreken namens de kerk. M.a.w. hij sprak of op persoonlijke titel, of hij sprak voor zijn beurt.
memento

Bericht door memento »

Ronnie schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Grace schreef:Ok. Dat heb ik ook in het RD kunnen lezen. Voorlopig nog niets bekend over synode-besluiten etc.
Maar hoe zit het met de algemene opinie in de HHK op het niveau van leidinggevenden.

Is ds. Heemskerks persoonlijke mening representatief voor het geheel van predikanten. Heemskerk is toch ook iemand met een 'GBS ligging', wat je toch niet kan zeggen van het geheel van predikanten en oudsten e.d.
Nee, hij sprak in het RD niet namens de hele HHK. Er is een commissie aan het werk. Die zullen met een rapport terugkomen in de synode. De synode zal een besluit nemen en pas dan kan de preases spreken namens de kerk. M.a.w. hij sprak of op persoonlijke titel, of hij sprak voor zijn beurt.
Ik voorzie een uitspraak die luidt:
1. Op de kansel de oude SV, zodat predikanten die tegen de HSV zijn, en dus hun preek voorbereid hebben met de SV, niet opeens in problemen komen.
2. Voor gebruik binnen de gemeente bepaald de kerkenraad welke vertaling gehanteerd mag worden.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

JALP schreef:Afgelopen zondag hoorde ik het volgende van een ds. Hij sprak ongeveer zo:

"Kan je je keuze voor of tegen de HSV voor Gods aangezicht verdedigen? Met welke intentie ben je de strijd aangegaan voor of tegen?"

Hij voegde er aan toe: "Ik ben bang dat er een wolk van zonden van de aarde opstijgt van mensen die voor zijn en van mensen die tegen zijn."

Dat maakte me even stil. Laten we eens stoppen met het wellessen-nietessen, het elkaar zwart maken, het elkaar duivels-kunstenaars noemen etc.
Ik kan me hierin vinden en je moet tenslotte worden als een kind en vraag je dan eens af wat voor houding een kind heeft.
Het verdriet me dat waar het uiteindelijk werkelijk om gaat vergeten wordt.
Het Woord van God werkelijk verstaan met het hart.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Ronnie

Bericht door Ronnie »

memento schreef:
Ronnie schreef:
Oude-Waarheid schreef:

Ik voorzie een uitspraak die luidt:
1. Op de kansel de oude SV, zodat predikanten die tegen de HSV zijn, en dus hun preek voorbereid hebben met de SV, niet opeens in problemen komen.
2. Voor gebruik binnen de gemeente bepaald de kerkenraad welke vertaling gehanteerd mag worden.
Over 2 wordt geen besluit genomen want dat is kerkordelijk al zo geregeld.
rekcor

Bericht door rekcor »

memento schreef:2. Voor gebruik binnen de gemeente bepaald de kerkenraad welke vertaling gehanteerd mag worden.
Hoe werkt dit in de praktijk? Wat als een dominee in zijn preek andere vertalingen aanhaalt? Zelf vind ik het mooi en ook goed als een dominee dat doet, zo van: we lazen net zus, maar je kunt het ook zo vertalen, of zo, of zo, etc. En mag een dominee binnen de HHK/GG/OGG/GGiN dan ook zeggen: de SV heeft hier geen goede vertaling? Of krijgt hij dan een 'goed gesprek' na afloop in de consistorie?
Gesloten