De GG kunnen niet mee met de HSV

Oude-Waarheid

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Oude-Waarheid »

Grace schreef:Dit topic gaat over het feit of de GG wel of niet mee kunnen met de HSV. Op niveau van synode in ieder geval niet is gebleven. Waarschijnlijk wel incidentele voorgangers/oudsten, maar meer ook niet. Op grondvlak is er veel behoefte aan, zo hebben we reeds kunnen lezen.

Hoe zit het eigenlijk in de HHK? Het valt mij op dat het erg rustig is in het kamp van de HHK. Er hebben ook weinig tot geen mensen vanuit de HHK meegeholpen aan dit project. Wie weet hoe dat komt? Onlang zette de CGK haar kansels open voor zowel de HSV als de HHK, maar zet de HHK de kansels ook open voor de HSV?

Wie weet hier meer van? Memento?
Heb hier zelf ook vragen over gesteld.
Mij werd per mail gezegd dat er nog een beslissing is genomen.
Maar de verwachting is ook dat er geen hsv op de kansels van de HHK zullen komen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

In het Reformatorisch dagblad van vorige week formuleerde ds. Heemskerk het als volgt:
HSV: „Officieel heeft de Hersteld Hervormde Kerk nog geen besluit genomen. Als breed moderamen hebben we een commissie in het leven geroepen die deze vertaling gaat beoordelen en onze synode van advies zal dienen. Daarna zal de synodale besluitvorming plaatsvinden.

Zonder vooruit te willen lopen op de synodebeslissing verwacht ik niet dat deze herziening in kerkdiensten van onze hersteld hervormde gemeenten en kerkelijke vergaderingen gebruikt zal gaan worden.

Ik ben zelf geen voorstander van herziening(en) van onze SV. Taal is levend, de betekenis van verouderde woorden is soms niet direct duidelijk, maar er zijn kanttekeningen en vele Bijbelverklaringen en dergelijke. Gebruik van de HSV mist tevens aansluiting met het taalgebruik van belijdenisgeschriften, formulieren en geschriften van oudvaders. Het Woord is het waard om onderzocht te worden. Laten wij onze jeugd daartoe oproepen en stimuleren. De Moorman vroeg om een uitlegger en ontving Filippus (Hand. 8:26-40).

Waar houdt trouwens herzien op en begint vertaling? Helaas bevordert deze herziening ook de onderlinge eenheid niet.”
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Grace schreef:...oudsten ...
?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Grace schreef:Dit topic gaat over het feit of de GG wel of niet mee kunnen met de HSV. Op niveau van synode in ieder geval niet is gebleven. Waarschijnlijk wel incidentele voorgangers/oudsten, maar meer ook niet. Op grondvlak is er veel behoefte aan, zo hebben we reeds kunnen lezen.

Hoe zit het eigenlijk in de HHK? Het valt mij op dat het erg rustig is in het kamp van de HHK. Er hebben ook weinig tot geen mensen vanuit de HHK meegeholpen aan dit project. Wie weet hoe dat komt? Onlang zette de CGK haar kansels open voor zowel de HSV als de HHK, maar zet de HHK de kansels ook open voor de HSV?

Wie weet hier meer van? Memento?
Op de website van de HHK Apeldoorn staat dit:

op de website van Apeldoorn: http://www.hhgapeldoorn.nl/wp-content/u ... r-2010.pdf

Uit de kerkenraad
Op 31 maart hadden we een gemeenteavond over de Herziene Statenvertaling (HSV). De heer I. Kole heeft voor ons uiteengezet hoe
men tot deze herziening is gekomen, welke keuzes men heeft gemaakt en hoe de werkwijze is geweest. Op deze avond zijn
vragen gesteld en beantwoord. De kerkenraad heeft gevraagd ons na afloop per brief of email uw gevoelen of mening hier omtrent te
laten weten. Enkele van u hebben hiervan gebruik gemaakt.
De bezinning op een eventueel invoeren of toelaten van de HSV is hierna binnen de kerkenraad door gegaan. We hebben kennis
genomen van de HSV en van rapporten van anderen over de HSV. Afgelopen zaterdag
hebben we hierover doorgesproken. Uit deze bespreking werden een aantal dingen erg duidelijk:
- het is voor niemand een overweging de HSV in te voeren als kanselbijbel. Dat gaan we niet doen. Andere voorgangers moeten de vertaling kunnen gebruiken die ze gewend zijn te gebruiken. Tijdens de eredienst blijft dan ook de Statenvertaling in de oude versie gebruikt worden.
- we willen en zullen niemand verplichten de HSV te gebruiken.
- we merken dat binnen de gemeente een aantal vertalingen worden gebruikt, door jongeren en ouderen.
- we willen jong en oud bewaren bij de Statenvertaling en hechten daarom aan een herziening van deze vertaling.
- we hebben het volste vertrouwen in de betrouwbaarheid van deze herziening en in de bereidheid van het bestuur van de Stichting
Herziene Statenvertaling om te luisteren naar kritiek en wanneer deze terecht blijkt te zijn te verwerken in de herziening. De HSV is nu alleen nog in een deeluitgave verkrijgbaar. De complete versie wordt D.V. 4 december gepresenteerd in Dordrecht. De kerkenraad heeft besloten dat de HSV vanaf dat moment gebruikt mag worden tijdens alle bijeenkomsten binnen de gemeente zoals catechisaties, JV’s, Bijbelkring Vrouwengesprekskring en vervolgcatechese.
Tegelijk geldt dat het iedereen vrij staat de Statenvertaling te blijven gebruiken.
~~Soli Deo Gloria~~
Grace

Bericht door Grace »

Ok. Dat heb ik ook in het RD kunnen lezen. Voorlopig nog niets bekend over synode-besluiten etc.
Maar hoe zit het met de algemene opinie in de HHK op het niveau van leidinggevenden.

Is ds. Heemskerks persoonlijke mening representatief voor het geheel van predikanten. Heemskerk is toch ook iemand met een 'GBS ligging', wat je toch niet kan zeggen van het geheel van predikanten en oudsten e.d.
Grace

Bericht door Grace »

Tiberius schreef:
?
Daar vat ik alle ouderlingen, diakenen, kerkvoogden en andere verantwoordelijken mee samen.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Hendrikus schreef:[
Uit de kerkenraad
Op 31 maart hadden we een gemeenteavond over de Herziene Statenvertaling (HSV). De heer I. Kole heeft voor ons uiteengezet hoe
men tot deze herziening is gekomen, welke keuzes men heeft gemaakt en hoe de werkwijze is geweest. .

Is er een opname van deze avond ?
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Grace schreef:Ok. Dat heb ik ook in het RD kunnen lezen. Voorlopig nog niets bekend over synode-besluiten etc.
Maar hoe zit het met de algemene opinie in de HHK op het niveau van leidinggevenden.

Is ds. Heemskerks persoonlijke mening representatief voor het geheel van predikanten. Heemskerk is toch ook iemand met een 'GBS ligging', wat je toch niet kan zeggen van het geheel van predikanten en oudsten e.d.
Denk wat hij gezegd heeft over de hsv op de kansels wel.
Hij is nl. voorzitter van de HHK dus spreekt dan ook namens de hele HHK.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Grace schreef:
Tiberius schreef:
?
Daar vat ik alle ouderlingen, diakenen, kerkvoogden en andere verantwoordelijken mee samen.
Ja, ja, ja.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Oude-Waarheid schreef:
Grace schreef:Ok. Dat heb ik ook in het RD kunnen lezen. Voorlopig nog niets bekend over synode-besluiten etc.

Terecht, om op kansels geen nieuwe/herziening her/vertaling te gebruiken, dat moet je niet overhaasten. Wat dat aangaat is de houding van de HHK Apeldoorn aanbevelingswaardig.
Laatst gewijzigd door Wilhelm op 08 dec 2010, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Wilhelm schreef:
Oude-Waarheid schreef:

Terecht, om op kansels geen nieuwe/herziening her/vertaling te gebruiken, dat moet je niet overhaasten. Wat dat aangaat is de houding van de HHK Apeldoorn aanbevelingswaardig.
Inderdaad. Beide vertalingen zijn in de kerk van nu te gebruiken, naast elkaar. Daarmee schrijf je geen vertaling af en maak je er ook geen goed/beter/best discussie van.
Laatst gewijzigd door Mister op 08 dec 2010, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Mister schreef:
Wilhelm schreef:
Oude-Waarheid schreef:

Inderdaad. Beide vertalingen zijn in de kerk van nu te gebruiken, naast elkaar. Daarmee schrijf je geen vertaling af en maak je er ook geen goed/beter/best discussie van.
Ik zie dat ik een fout heb gemaakt, zal het direct herstellen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:We stoppen met het bespreken van de meditatie; daar zijn genoeg woorden over gesproken nu.
Daarom heb ik hier wat berichten weggehaald.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

@ Tib: ik begreep al niet dat je er weer op inging ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:@ Tib: ik begreep al niet dat je er weer op inging;)
De praktijk is soms wat weerbastiger dan de theorie. :)
Gesloten