Overlijden in kerk
Overlijden in kerk
In de krant van gisteren staat dat een pastoor tijdens het opdragen van de mis onwel werd en stierf. Voor het oog van de kerkgangers, zakte hij in elkaar. Reanimatie mocht niet baten.
Heeft 1 van jullie wel eens zoiets meegemaakt ? Bij ons is wel een aantal keren iemand onwel geworden en soms daarna overleden. Maar niet tijdens een dienst dus. Mijn ouders hebben meegemaakt dat een predikant op de preekstoel overleed. Dat was heel schokkend natuurlijk.
Is daar eigenlijk een draaiboek voor ? Voor de k.r., de koster ? Ik weet wel dat bepaalde mensen verplicht een EHBO diploma moeten hebben en in de meeste gemeentes zit "toevallig" een arts.
Heeft 1 van jullie wel eens zoiets meegemaakt ? Bij ons is wel een aantal keren iemand onwel geworden en soms daarna overleden. Maar niet tijdens een dienst dus. Mijn ouders hebben meegemaakt dat een predikant op de preekstoel overleed. Dat was heel schokkend natuurlijk.
Is daar eigenlijk een draaiboek voor ? Voor de k.r., de koster ? Ik weet wel dat bepaalde mensen verplicht een EHBO diploma moeten hebben en in de meeste gemeentes zit "toevallig" een arts.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- MarthaMartha
Re: Overlijden in kerk
als het goed is heeft elke gemeente een draaiboek hiervoor, dat is zelfs verplicht.Mara schreef:In de krant van gisteren staat dat een pastoor tijdens het opdragen van de mis onwel werd en stierf. Voor het oog van de kerkgangers, zakte hij in elkaar. Reanimatie mocht niet baten.
bij ons een grote groep BHV-ers en EHBO-ers die om beurten dienst hebben.
En elk jaar een ontruimingsoefening.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- Oude-Waarheid
Heb jaren geleden van Ds. Cuperus gehoord dat hij in een preek als afsluiting gezegd heeftMara schreef:In de krant van gisteren staat dat een pastoor tijdens het opdragen van de mis onwel werd en stierf. Voor het oog van de kerkgangers, zakte hij in elkaar. Reanimatie mocht niet baten.
ter waarschuwing "misschien is dit de laatste keer dat uw dit hoort" na het amen van de preek
zakte een mevrouw in elkaar en overleed wat een preek opzicht voor deze gemeente.
Ontr. oef ? Dat hebben wij nog nooit gedaan
Ik zit toevallig vlak bij een uitgang.

- MarthaMartha
is verplicht voor elke gemeente hoor....Mara schreef:Ontr. oef ? Dat hebben wij nog nooit gedaan![]()
brandweer regels
Ja maar bij een kerk hoeft dat niet midden in de zondagse preek....MarthaMartha schreef:is verplicht voor elke gemeente hoor....Mara schreef:Ontr. oef ? Dat hebben wij nog nooit gedaan![]()
brandweer regels
Wij hebben inderdaad wel zoiets. De BHV-ers regelen zelf zo'n soort oefening. Je kunt dat onmogelijk met een volle kerk doen. We moeten wel een beetje nuchter blijven. Van brand tijdens een kerkdienst heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, maar ik heb er geen onderzoek naar gedaan.
Klopt. Een ontruimingsplan etc. is voor elk openbaar gebouw verplicht.MarthaMartha schreef:is verplicht voor elke gemeente hoor....Mara schreef:Ontr. oef ? Dat hebben wij nog nooit gedaan![]()
brandweer regels
Bij ons hangt er zelfs een AED.
- MarthaMartha
dat hoeft toch ook niet?eilander schreef:Ja maar bij een kerk hoeft dat niet midden in de zondagse preek....MarthaMartha schreef:is verplicht voor elke gemeente hoor....Mara schreef:Ontr. oef ? Dat hebben wij nog nooit gedaan![]()
brandweer regels
Wij hebben inderdaad wel zoiets. De BHV-ers regelen zelf zo'n soort oefening. Je kunt dat onmogelijk met een volle kerk doen. We moeten wel een beetje nuchter blijven. Van brand tijdens een kerkdienst heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, maar ik heb er geen onderzoek naar gedaan.
bij ons is het standaard op biddag (of dankdag, sorry weet ik even niet) na de dienst, iedereen moet toch al naar buiten....
Nou dat vind ik dus helemaal niks. Iedereen praat dan over de oefening en niet over de preek. (Bij ons kan dat hetzelfde zijn als er een preek van oefenaar W. Floor is gelezen...)MarthaMartha schreef:dat hoeft toch ook niet?eilander schreef:Ja maar bij een kerk hoeft dat niet midden in de zondagse preek....MarthaMartha schreef:is verplicht voor elke gemeente hoor....Mara schreef:Ontr. oef ? Dat hebben wij nog nooit gedaan![]()
brandweer regels
bij ons is het standaard op biddag (of dankdag, sorry weet ik even niet) na de dienst, iedereen moet toch al naar buiten....
Stel dat de cv ketel in de fik zou vliegen, is er nog weinig aan de hand, want die staat in een bijgebouw. Misschien kan de bliksem inslaan, maar er zitten afleiders op, dus lijkt me ook niet echt waarschijnlijk.
Paniek is er vrijwel altijd, hoe groter de gemeente, hoe meer mensen je in de hand moet houden. Je kunt dit oefenen (ik zou dat door de weeks doen, om alles eerbaar te houden, er zijn altijd mensen die van de spanning gaan lachen of zo) maar tijdens een echte ramp komen er altijd onvoorziene omstandigheden om de hoek kijken. Dan kan iemand zelfs een hartaanval krijgen van de spanning !
Ik wilde graag weer teruggaan naar de vraag: wat gebeurde er toen iemand overleed tijdens een kerkdienst ?
Paniek is er vrijwel altijd, hoe groter de gemeente, hoe meer mensen je in de hand moet houden. Je kunt dit oefenen (ik zou dat door de weeks doen, om alles eerbaar te houden, er zijn altijd mensen die van de spanning gaan lachen of zo) maar tijdens een echte ramp komen er altijd onvoorziene omstandigheden om de hoek kijken. Dan kan iemand zelfs een hartaanval krijgen van de spanning !
Ik wilde graag weer teruggaan naar de vraag: wat gebeurde er toen iemand overleed tijdens een kerkdienst ?
- MarthaMartha
zolang het bijzonder is misschien, maar je went eraan hoor....eilander schreef:Nou dat vind ik dus helemaal niks. Iedereen praat dan over de oefening en niet over de preek. (Bij ons kan dat hetzelfde zijn als er een preek van oefenaar W. Floor is gelezen...)MarthaMartha schreef:dat hoeft toch ook niet?eilander schreef:Ja maar bij een kerk hoeft dat niet midden in de zondagse preek....MarthaMartha schreef:
is verplicht voor elke gemeente hoor....
brandweer regels
en voor de dienst kan ook, gewoon als iedereen binnen is alarm en naar buiten, en dan weer naar binnen, dienst kwartiertje later... zoiets? hier kijkt niemand er meer van op... sterker nog, normaal praat iedereen met iedereen, maar omdat nu iedereen van het plein af moet, gaat iedereen zo'n beetje direct naar huis... het wordt ook gewoon na verloop van tijd natuurlijk...
Hm ja, en ik zou het niet door de week oefenen, je moet oefenen als het druk is, en door de week is het denk ik veel rustiger?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tijdens de rouwdienst van wijlen ds Mieras (1981) is ds Hegeman onwel geworden en overleden.
Ik weet nog wel dat dit erg schokkend was!
Ik weet nog wel dat dit erg schokkend was!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ik heb wel eens geopperd om het op een bid- of dankdag te doen, maar dan voor de dienst...Marnix schreef:Hm ja, en ik zou het niet door de week oefenen, je moet oefenen als het druk is, en door de week is het denk ik veel rustiger?
Maar blijkbaar heerst er wat antipathie tegen dingen die anders gaan/zijn dan gewend (bij ons tenminste). Nu doen ze (af en toe) doordeweeks een oefening met wat lotusslachtoffers. Geeft wel wat verbeterpunten, maar toch, 's zondag's is het echt gewoon heel druk...
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Ds. J. van Vliet is ook overleden op de kansel van de Hervormde kerk in Kapelle (Zeeland) tijdens zijn intrededienst. Dat was eveneens schokkend.