Tiberius schreef:memento schreef:Er zijn inderdaad voorbeelden genoemd, waarvan in een aantal gevallen de HSV ongelukkig of fout vertaald.
Maar dat is nog geen reden om te spreken van een andere theologie. Bewijs maar eens, dat er sprake is van een andere theologie. Noem eens 3 concrete en controleerbare voorbeelden. Je blijft maar steeds verwijzen naar vage dingen als "er zijn vele voorbeelden genoemd". Waarom noem je niet gewoon 3 concrete en controleerbare voorbeelden, inclusief korte toelichting waarom deze voorbeelden getuigen van een andere theologie. Of moet ik uit het uitblijven daarvan maar concluderen, dat je niets te noemen weet?
Je zet met je stelling namelijk nogal wat gemeenteleden en predikanten uit de PKN GB (ook uit het rechtse, bevindelijk-gereformeerde deel) weg als mensen met een verkeerde theologie. Inclusief alle HHK-ers en CKG BWP-ers, die zich met hen verwant weten. Dat is nogal een verwijt. Dat vereist concreet en controleerbaar bewijs, in plaats van vage verwijzingen naar genoemde voorbeelden, waarvan niemand snapt over welke voorbeelden je het precies hebt...
De gevraagde voorbeelden zijn in den brede opgesomd en besproken, maar kennelijk overtuigen ze jou en anderen niet. Dat is de stand van zaken en dan houdt het voor mij op.
Dat is de enige conclusie die je mag trekken.
Waarom noem je niet 3 van die "genoemde voorbeelden", die aantonen dat aan de HSV een andere theologie ten grondslag ligt?
Nee, Tib, als je 3 concrete en controleerbare voorbeelden zou hebben, zou je die allang genoemd hebben. Jammer hoor, dat gedraai. Je doet ferme verwijten. Daar hoort ook een gedegen onderbouwing bij. Onderbouwing, waarvan je nu zelf (uit het achterwege blijven van concrete en controleerbare voorbeelden) blijk geeft, dat die niet te geven is. Jammer hoor, dat je ondanks dat je beschuldigingen niet intrekt, of toegeeft dat je beschuldigingen slechts op onderbuikgevoelens gebaseerd zijn...
PS> Wat ik vooral jammer vindt, is dat de manier waarop sommige anti-HSV-ers de discussie voeren, alleen maar het pro-HSV-kamp in de hand werkt. Juist het doen van grote, ferme beschuldigingen, en dan niet met bewijs komen als erom gevraagd wordt (maar slechts draaien en verwijzen naar eerder genoemde voorbeelden zonder concreet te maken welke van die voorbeelden je precies bedoelt) wekt sterk de indruk dat de hele anti-HSV houding slechts op onderbuikgevoelens gebaseerd is. Terwijl er wel degelijk inhoudelijk bezwaar is tegen de HSV, wél gebaseerd op concrete en controleerbare teksten. Goed, dan gaat het over genuanceerd bezwaar, waarbij geen grote woorden passen, maar toch inhoudelijk bezwaar. Bezwaar wat ergens over gaat (zie oa de topics, waarin ik argumenten van Zonderling en van getrouwevertaling.nl bespreek).