De GG kunnen niet mee met de HSV

Mara

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Mara »

Wij kregen gisteren de Waarheidsvriend en een soort proefbijbeltje, waarin een stukje uit Mattheus gedrukt staat. Het lettertype is idd wel duidelijk, maar onze huisbijbel is op zich ook duidelijk gedrukt.
Opmerkelijk is dat een dominee zich minachtend uitlaat over de nieuwe vertaling van de bijbel: beuzelarij, oneerbare nieuwigheid ! Echter, dit is ds Johannes Haenius, in 1643 !! In de w.h.vr. staat verder nog : "Tradurre e tradire, Italiaans voor: vertalen is verraden.
Met voorbeelden van teksten uit de S.V., de H.S.V. en de N.B.V.
We hebben het allemaal gelezen en we zijn er nog steeds niet helemaal uit :fi
Ja wel dat de N.B.V. het zeker NIET is, maar dat wisten we al.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Kan je de bewijzen daaruit even kort opsommen (mag ook met knippen & plakken).
Zeker kan ik dat. Maar dat kan je zelf even goed.
memento schreef:Want je verwijzingen zijn nogal vaag. Terwijl je stelling concrete en controleerbare bewijzen vergen...
Het is maar wat je vaag noemt. Er zijn vele concrete voorbeelden gegeven.
Het getuigt van weinig professie om die allemaal ineens vergeten te zijn.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:Kan je de bewijzen daaruit even kort opsommen (mag ook met knippen & plakken).
memento schreef:Want je verwijzingen zijn nogal vaag. Terwijl je stelling concrete en controleerbare bewijzen vergen...
Ik heb inderdaad voorbeelden gezien waarin de HSV beter anders had kunnen vertalen. Maar welke van die voorbeelden, en hoe, die aantonen dat aan de HSV een andere theologie ten grondslag ligt, dat snap ik nog niet. Daarom vraag ik erom. Omdat je stelling nogal veroordelend is, en dus echt concreet en controleerbaar bewijs nodig heeft. Anders is het gewoon laster, die opborrelt uit knorrende onderbuiken...

Kortom, noem eens 3 HSV-teksten op basis waarvan jij zegt: Kijk, om die en die reden merk ik dat hier een andere theologie aan ten grondslag ligt. Als die teksten er zijn, is dat niet al te moeilijk...
Willem

Bericht door Willem »

Mara schreef:Wij kregen gisteren de Waarheidsvriend en een soort proefbijbeltje, waarin een stukje uit Mattheus gedrukt staat. Het lettertype is idd wel duidelijk, maar onze huisbijbel is op zich ook duidelijk gedrukt.
Opmerkelijk is dat een dominee zich minachtend uitlaat over de nieuwe vertaling van de bijbel: beuzelarij, oneerbare nieuwigheid ! Echter, dit is ds Johannes Haenius, in 1643 !! In de w.h.vr. staat verder nog : "Tradurre e tradire, Italiaans voor: vertalen is verraden.
Met voorbeelden van teksten uit de S.V., de H.S.V. en de N.B.V.
We hebben het allemaal gelezen en we zijn er nog steeds niet helemaal uit :fi
Ja wel dat de N.B.V. het zeker NIET is, maar dat wisten we al.
Een dominee uit 1643 die voorbeelden uit de HSV en de NBV gebruikt?
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Achter een andere vertaalkeuze hoeft nog niet een andere theologie te zitten. Dat zou anders zijn als over een bepaald onderwerp (verkiezing, verbond enz.) door de hele vertaling heen een manier van vertalen is gevolgd die op een andere theologie duidt. Het gaat er dus niet om om 1 of 2 teksten te noemen waar anders is vertaald, maar om alle teksten die dit theologische onderwerp aangaan te bezien.
Een vertaling moet je immers in z'n geheel beoordelen en niet alleen op een beperkt aantal teksten.
Willem schreef:Een dominee uit 1643 die voorbeelden uit de HSV en de NBV gebruikt?
Nee, een dominee uit 1643 die de SV als gevaarlijke nieuwlichterij beschouwt. Een voorbeeld waaruit blijkt dat de invoering van de SV niet overal zonder slag of stoot is gegaan.
Laatst gewijzigd door elbert op 06 dec 2010, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:
Ik heb inderdaad voorbeelden gezien waarin de HSV beter anders had kunnen vertalen. Maar welke van die voorbeelden, en hoe, die aantonen dat aan de HSV een andere theologie ten grondslag ligt, dat snap ik nog niet. Daarom vraag ik erom. Omdat je stelling nogal veroordelend is, en dus echt concreet en controleerbaar bewijs nodig heeft. Anders is het gewoon laster, die opborrelt uit knorrende onderbuiken...

Kortom, noem eens 3 HSV-teksten op basis waarvan jij zegt: Kijk, om die en die reden merk ik dat hier een andere theologie aan ten grondslag ligt. Als die teksten er zijn, is dat niet al te moeilijk...
Er zijn vele voorbeelden genoemd en kennelijk overtuigt dat jou niet. Dat nazoeken is niet al te moeilijk...
helma

Bericht door helma »

De Westerkerk Veenendaal (PKN) gaat voortaan i.p.v. de NBV de HSV gebruiken
(en ik hoorde het ook van een andere wijkgemeente ter plaatse; maar heb niet onthouden welke)
Dat is toch verblijdend nieuws.
BJD

Bericht door BJD »

memento schreef:
Tiberius schreef:

Wat is dan de kern van die "andere" theologie..? Of is dat niet te zeggen?
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:

Er zijn vele voorbeelden genoemd en kennelijk overtuigt dat jou niet. Dat nazoeken is niet al te moeilijk...
Er zijn inderdaad voorbeelden genoemd, waarvan in een aantal gevallen de HSV ongelukkig of fout vertaald.

Maar dat is nog geen reden om te spreken van een andere theologie. Bewijs maar eens, dat er sprake is van een andere theologie. Noem eens 3 concrete en controleerbare voorbeelden. Je blijft maar steeds verwijzen naar vage dingen als "er zijn vele voorbeelden genoemd". Waarom noem je niet gewoon 3 concrete en controleerbare voorbeelden, inclusief korte toelichting waarom deze voorbeelden getuigen van een andere theologie. Of moet ik uit het uitblijven daarvan maar concluderen, dat je niets te noemen weet, en dat je slechts sprak op basis van onderbuikgevoelens?

Je zet met je stelling namelijk nogal wat gemeenteleden en predikanten uit de PKN GB (ook uit het rechtse, bevindelijk-gereformeerde deel) weg als mensen met een verkeerde theologie. Inclusief alle HHK-ers en CKG BWP-ers, die zich met hen verwant weten. Dat is nogal een verwijt. Dat vereist concreet en controleerbaar bewijs, in plaats van vage verwijzingen naar genoemde voorbeelden, waarvan niemand snapt over welke voorbeelden je het precies hebt...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Er zijn inderdaad voorbeelden genoemd, waarvan in een aantal gevallen de HSV ongelukkig of fout vertaald.

Maar dat is nog geen reden om te spreken van een andere theologie. Bewijs maar eens, dat er sprake is van een andere theologie. Noem eens 3 concrete en controleerbare voorbeelden. Je blijft maar steeds verwijzen naar vage dingen als "er zijn vele voorbeelden genoemd". Waarom noem je niet gewoon 3 concrete en controleerbare voorbeelden, inclusief korte toelichting waarom deze voorbeelden getuigen van een andere theologie. Of moet ik uit het uitblijven daarvan maar concluderen, dat je niets te noemen weet?

Je zet met je stelling namelijk nogal wat gemeenteleden en predikanten uit de PKN GB (ook uit het rechtse, bevindelijk-gereformeerde deel) weg als mensen met een verkeerde theologie. Inclusief alle HHK-ers en CKG BWP-ers, die zich met hen verwant weten. Dat is nogal een verwijt. Dat vereist concreet en controleerbaar bewijs, in plaats van vage verwijzingen naar genoemde voorbeelden, waarvan niemand snapt over welke voorbeelden je het precies hebt...
De gevraagde voorbeelden zijn in den brede opgesomd en besproken, maar kennelijk overtuigen ze jou en anderen niet. Dat is de stand van zaken en dan houdt het voor mij op.
Dat is de enige conclusie die je mag trekken.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:Er zijn inderdaad voorbeelden genoemd, waarvan in een aantal gevallen de HSV ongelukkig of fout vertaald.

Maar dat is nog geen reden om te spreken van een andere theologie. Bewijs maar eens, dat er sprake is van een andere theologie. Noem eens 3 concrete en controleerbare voorbeelden. Je blijft maar steeds verwijzen naar vage dingen als "er zijn vele voorbeelden genoemd". Waarom noem je niet gewoon 3 concrete en controleerbare voorbeelden, inclusief korte toelichting waarom deze voorbeelden getuigen van een andere theologie. Of moet ik uit het uitblijven daarvan maar concluderen, dat je niets te noemen weet?

De gevraagde voorbeelden zijn in den brede opgesomd en besproken, maar kennelijk overtuigen ze jou en anderen niet. Dat is de stand van zaken en dan houdt het voor mij op.
Dat is de enige conclusie die je mag trekken.
Waarom noem je niet 3 van die "genoemde voorbeelden", die aantonen dat aan de HSV een andere theologie ten grondslag ligt?

Nee, Tib, als je 3 concrete en controleerbare voorbeelden zou hebben, zou je die allang genoemd hebben. Jammer hoor, dat gedraai. Je doet ferme verwijten. Daar hoort ook een gedegen onderbouwing bij. Onderbouwing, waarvan je nu zelf (uit het achterwege blijven van concrete en controleerbare voorbeelden) blijk geeft, dat die niet te geven is. Jammer hoor, dat je ondanks dat je beschuldigingen niet intrekt, of toegeeft dat je beschuldigingen slechts op onderbuikgevoelens gebaseerd zijn...

PS> Wat ik vooral jammer vindt, is dat de manier waarop sommige anti-HSV-ers de discussie voeren, alleen maar het pro-HSV-kamp in de hand werkt. Juist het doen van grote, ferme beschuldigingen, en dan niet met bewijs komen als erom gevraagd wordt (maar slechts draaien en verwijzen naar eerder genoemde voorbeelden zonder concreet te maken welke van die voorbeelden je precies bedoelt) wekt sterk de indruk dat de hele anti-HSV houding slechts op onderbuikgevoelens gebaseerd is. Terwijl er wel degelijk inhoudelijk bezwaar is tegen de HSV, wél gebaseerd op concrete en controleerbare teksten. Goed, dan gaat het over genuanceerd bezwaar, waarbij geen grote woorden passen, maar toch inhoudelijk bezwaar. Bezwaar wat ergens over gaat (zie oa de topics, waarin ik argumenten van Zonderling en van getrouwevertaling.nl bespreek).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Memento, waarom houd je je zo van de domme?
Willem

Bericht door Willem »

helma schreef:De Westerkerk Veenendaal (PKN) gaat voortaan i.p.v. de NBV de HSV gebruiken
(en ik hoorde het ook van een andere wijkgemeente ter plaatse; maar heb niet onthouden welke)
Dat is toch verblijdend nieuws.
Het is werkelijk onbegrijpelijk. Dit is een reformatorisch forum. de PKN behoort niet meer tot de reformatorische kerken. In de forumregels staat derhalve dat het onderschrijven van de grondslag en lid zijn van de PKN dit alleen kan als het bezwaarde leden zijn die lid zijn (van de PKN) omdat zij deze (de PKN) niet kunnen verlaten. Alweer een bewijs dat de HSV theologisch dus meer lijkt op de NBV dan op de SV.
Laatst gewijzigd door Willem op 06 dec 2010, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
memento

Bericht door memento »

@Willem: Je verwijzing naar de forumregels raakt kant noch wal. Aan de HSV hebben ook vertalers meegewerkt die bezwaarde PKN-ers zijn. Ook GG-ers (ouderlingen + predikant) hebben eraan meegewerkt.
Tiberius schreef:Memento, waarom houd je je zo van de domme?
Ik heb werkelijk geen idee op basis van welke HSV-teksten jij meent te kunnen concluderen, dat aan de HSV een andere theologie ten grondslag ligt.

Waarom noem je niet 3 HSV-teksten, inclusief jouw argumentatie (mag heel kort) waarom je vind dat je op basis van die teksten kan concluderen dat er een andere theologie aan ten grondslag ligt.
Marnix

Bericht door Marnix »

@ Willem: :) Alweer een vals argument...... :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gesloten