Marnix schreef:Ik heb gezien dat er op dit forum regelmatig van Matthew Henry wordt geciteerd. Laat ik dat ook maar eens doen dan, aangezien mensen hier aan zijn uitleggingen veel waarde schijnen te hechten:mrgreen: :roll:

sterke redenering...Marnix schreef:Ik heb gezien dat er op dit forum regelmatig van Matthew Henry wordt geciteerd. Laat ik dat ook maar eens doen dan, aangezien mensen hier aan zijn uitleggingen veel waarde schijnen te hechten:mrgreen: :roll: Hij zegt over wat Paulus schrijft in 1 Cor 11:
III. Hetgeen hij afkeurt is, dat vrouwen ongedekt bidden en profeteren, en dat de mannen het gedekt doen, vers 4, 5 <#1Co 11.4,5>. Om dit goed te begrijpen dient men zich te herinneren, dat gesluierd of met gedekten hoofde te zijn in oostelijke landen een teken van schaamte of van onderwerping is, in tegenstelling met onze gewoonten, waar het blootshoofds zijn onderwerping beduidt en het gedekte hoofd meerderheid en gezag. Daardoor zullen we beter de bedoeling verstaan.
Henry neemt de cultuur als uitgangspunt voor waarom Paulus dit schrijft aan de Korinthiers en geeft aan dat onze cultuur op dit punt totaal verschillend is. Hij keurt het dragen van hoeden niet af maar ziet wel in dat het duidelijk geen verplichting is. Dus mensen hebben totaal niet het recht om andere vrouwen die geen hoed dragen te veroordelen.
Dat is nog een zeer "eenvoudige" prijs hoor, hier ben je toch al gauw zo'n 200 euro voor een hoed kwijthelma schreef:ik heb een dilema...
Ik heb een hoed gekregen; een vreselijke sjieke
ga ik die dragen of niet?
ik heb hem gratis...
Maar hij kost 109 euro (het kaartje zit er nog aan)
Zelf heb ik bezwaar tegen het kopen van een dure hoed
Maar is het anders als je hem krijgt??
Hij staat wel (ik heb echt een hoedenhoofd) maar als ik in de spiegel kijk 'herken' ik mezelf niet echt
Als je m gekregen hebt, en je vindt m mooi en je voelt je er prettig bij hoe je er dan uitziet zeg maar, meid,helma schreef:ik heb een dilema...
Ik heb een hoed gekregen; een vreselijke sjieke
ga ik die dragen of niet?
ik heb hem gratis...
Maar hij kost 109 euro (het kaartje zit er nog aan)
Zelf heb ik bezwaar tegen het kopen van een dure hoed
Maar is het anders als je hem krijgt??
Hij staat wel (ik heb echt een hoedenhoofd) maar als ik in de spiegel kijk 'herken' ik mezelf niet echt
Huh, een hoed op je 'kop' de wereld op z'n kop? Dat moet je uitleggen...Mara schreef:Ik vind het de wereld op zn kop nl.
Ha ha, ik heb de wereld op het hoofd, niet echt dus !Ander schreef:Huh, een hoed op je 'kop' de wereld op z'n kop? Dat moet je uitleggen...Mara schreef:Ik vind het de wereld op zn kop nl.
Wat ik nog toe had willen voegen was, dat als de Heere die hoed zou afkeuren jij hem nooit gekregen had.jvdg schreef:Helma, ik praat nu even als man, maar als je jezelf onder die hoed prettig voelt, en je niet het gevoel hebt de Heere hiermee te mishagen of aanstoot te geven aan hen die Hem van harte vrezen, dan zeg ik uit de grond van mijn hart:
Zet 'm op!
De Heere ziet jouw hart aan,..... niet die hoed.
Dit ben ik niet met je eens, Marnix.Marnix schreef:Ik heb gezien dat er op dit forum regelmatig van Matthew Henry wordt geciteerd. Laat ik dat ook maar eens doen dan, aangezien mensen hier aan zijn uitleggingen veel waarde schijnen te hechten:mrgreen: :roll: Hij zegt over wat Paulus schrijft in 1 Cor 11:
III. Hetgeen hij afkeurt is, dat vrouwen ongedekt bidden en profeteren, en dat de mannen het gedekt doen, vers 4, 5 <#1Co 11.4,5>. Om dit goed te begrijpen dient men zich te herinneren, dat gesluierd of met gedekten hoofde te zijn in oostelijke landen een teken van schaamte of van onderwerping is, in tegenstelling met onze gewoonten, waar het blootshoofds zijn onderwerping beduidt en het gedekte hoofd meerderheid en gezag. Daardoor zullen we beter de bedoeling verstaan.
Henry neemt de cultuur als uitgangspunt voor waarom Paulus dit schrijft aan de Korinthiers en geeft aan dat onze cultuur op dit punt totaal verschillend is. Hij keurt het dragen van hoeden niet af maar ziet wel in dat het duidelijk geen verplichting is. Dus mensen hebben totaal niet het recht om andere vrouwen die geen hoed dragen te veroordelen.
helma schreef:ik vind dat 'zet 'm op' wel een goeie
jvdg schreef:Wat ik nog toe had willen voegen was, dat als de Heere die hoed zou afkeuren jij hem nooit gekregen had.jvdg schreef:Helma, ik praat nu even als man, maar als je jezelf onder die hoed prettig voelt, en je niet het gevoel hebt de Heere hiermee te mishagen of aanstoot te geven aan hen die Hem van harte vrezen, dan zeg ik uit de grond van mijn hart:
Zet 'm op!
De Heere ziet jouw hart aan,..... niet die hoed.