Herziene Statenvertaling nadert eindfase

coupe soleil

Re: Herziene Statenvertaling nadert eindfase

Bericht door coupe soleil »

Willem schreef:
coupe soleil schreef:
Willem schreef:
Wilhelm schreef:et referaat van Femke Halsema onlangs dat godsdienstvrijheid iets persoonlijks dient te zijn is door onze gezindte met zorg en afkeer ontvangen. Uit dit topic blijft dat onze aversie tegen de opvattingen van Femke niet gebaseerd zijn op haar ons inziens onjuiste interpretatie van godsdienstvrijheid. Die delen we volkomen. Geen God en geen meester is ook onze leus. Onze aversie was enkel gebaseerd omdat Femke Halsema deze vrijheid ook van toepassing wenste te verklaren op voor ons nog wel controversiele onderwerpen.

Ik ben bang dat je toch roomser bent dan dat jezelf beseft. Want bovenstaande vergelijking is in dit soort discussies absoluut niet aan de orde.
Helaas is deze vergelijking uitermate toepasselijk. Lees de laatste Wachter Sions maar.
Want? Is dat een geïnspireerd blad?
Neehoor. Daarin staat een tekst die aangeeft dat ook in onze gezindte de godsdienstvrijheid en de invulling daarvan als prive wordt gezien. Adviezen van kerkenraden en/of meerdere vergaderingen worden vervolgens terzijde gelegd waarvoor allerlei redenen - met schijn des rechts - worden aangevoerd. Dat we de kerkenraad - en/of de meerdere vergaderingen gewoon hebben te gehoorzamen - zie het 5e gebod e.a. bronnen - wordt terzijde gelegd. En dat principe draagt ook Femke uit, De godsdienstvrijheid is prive.

ps. Overigens kan men meestal aan de vraag al zien hoever de onkunde al reikt. Dit is er weer een mooi voorbeeld van.
Lieverd, ik weet heus wel wat de Wachter Sions is. Verder vind ik je verhaal niet correct. Jij kan helemaal niet voor een ander bepalen of iets 'met schijn des rechts' gedaan wordt.
coupe soleil

Zonderling schreef:Laat men in de bezinning dan ook eens het schrappen van de twee bijbelse woorden 'tucht(igen)' en 'kastijden/kastijding' meenemen. We zien in de HSV daar alleen maar afgezwakte vormen - of de helft van de betekenis - voor terugkomen. Idem met 'ijdelheid der ijdelheden'. Raadpleeg de kanttekening daar eens en vergelijk het met de zeer oppervlakkige hertaling in de HSV.

Dat God door Mozes Goddelijke antwoorden gaf (Hebreeën 12:25) is gewijzigd in 'aanwijzingen van God'. Simeon kwam in de tempel door een Goddelijke openbaring, maar de wijzen - waar precies hetzelfde woord staat in het Grieks - kregen slechts een 'aanwijzing van God'.

Kortom: bezint u, maar wel op goede gronden !!
In mijn HSV staat in Hebreeën 12:25 niet 'aanwijzingen van God'.
Maar in vind 'door aanwijzingen van God' beter dan 'door een Goddelijke openbaring'.
utrech

Bericht door utrech »

zonder het voor halsema te willen opnemen: de reformatie heeft zich vooral ingezet voor het persoonlijke geloof en het zelf bijbellezen.
de r.kerk wilde dat niet aan de leken overlaten.

de bijbel is nu wel niet in het latijn, maar in een oud-nederlands. en als ik willem hieronder snap moeten de leken van nu via het 5e gebod terug naar wat de kerk leert. dan was Luther toch fout?
Willem

Bericht door Willem »

Willem schreef:
coupe soleil schreef: Lieverd, ik weet heus wel wat de Wachter Sions is. Verder vind ik je verhaal niet correct. Jij kan helemaal niet voor een ander bepalen of iets 'met schijn des rechts' gedaan wordt.
1. Als je al weet wat de "Wachter Sions" is, vanwaar dan de vraag? ook 'n beetje dom. 2. Als je mijn betoog had begrepen dat had je gezien dat de "ongehoorzaamheid" aan degenen die ze beloofd hebben te zullen gehoorzamen het probleem is. Of ze feitelijk in hun gelijk staan is verder irrelevant! Vandaar de opmerking "met schijn des rechts". Men doet het voorkomen alsof men het recht heeft ongehoorzaam te zijn. Dat recht heeft men niet, met welke motieven men hun ongehoorzaamheid ook meent te moeten legitimeren.

Dat dit inzicht ontbreekt bij jouw, Wilhelm en nog vele anderen is het probleem in de Ger. Gem. Want dit probleem zal ervoor zorgen dat er altijd een splijtzwam zal zijn binnen de GG. Als het de HSV niet dan is het wel iets anders. Omdat men de leus: "Geen God en geen Meester" omarmt en de persoonlijke mening laat prevaleren boven de besluiten van de over ons gestelden.
Laatst gewijzigd door Willem op 05 nov 2010, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem

Bericht door Willem »

utrech schreef:zonder het voor halsema te willen opnemen: de reformatie heeft zich vooral ingezet voor het persoonlijke geloof en het zelf bijbellezen.
de r.kerk wilde dat niet aan de leken overlaten.

de bijbel is nu wel niet in het latijn, maar in een oud-nederlands. en als ik willem hieronder snap moeten de leken van nu via het 5e gebod terug naar wat de kerk leert. dan was Luther toch fout?
Bestudeer nu eerst eens wat men beloofd als men lid wordt van de GG. En als jij het 5e gebod er niet in wilt betrekken, neem dan het 9e gebod. Gij zult geen vals getuigenis spreken.
utrech

Bericht door utrech »

o gaat dat hier zo?? ;)

maar ik bedoel eigenlijk: wat men met een t belooft als men lid wordt geldt toch niet als de gg de fout in gaat?
zo ga je via het 5e en nu ook het 9e gebod binnenhalen wat de reformatie heeft verwijderd.
coupe soleil

Willem schreef:
Willem schreef:
coupe soleil schreef: Lieverd, ik weet heus wel wat de Wachter Sions is. Verder vind ik je verhaal niet correct. Jij kan helemaal niet voor een ander bepalen of iets 'met schijn des rechts' gedaan wordt.
1. Als je al weet wat de "Wachter Sions" is, vanwaar dan de vraag?. ook 'n beetje dom. 2. Als je mijn betoog had begrepen dat had je gezien dat de "ongehoorzaamheid" aan degenen die ze beloofd hebben te zullen gehoorzamen het probleem is. Of ze feitelijk in hun gelijk staan is verder irrelevant! Vandaar de opmerking "met schijn des rechts". Men doet het voorkomen alsof men het recht heeft ongehoorzaam te zijn. Dat recht heeft men niet, met welke motieven men hun ongehoorzaamheid ook meent te moeten legitimeren.

Dat dit inzicht ontbreekt bij jouw, Wilhelm en nog vele anderen is het probleem in de Ger. Gem. Want dit probleem zal ervoor zorgen dat er altijd een splijtzwam zal zijn binnen de GG. Als het de HSV niet dan is het wel iets anders. Omdat men de leus: "Geen God en geen Meester" omarmt en de persoonlijke mening laat prevaleren boven de besluiten van de over ons gestelden.
Nou, nou, je zegt nogal wat.
Ik heb geen zin in een oeverloze discussie, maar een advies hoef je niet op te volgen. Daarnaast zijn feitelijkheid en gelijk wel degelijk relevant bij adviezen. Maar goed, schik je vooral onder adviezen, zolang je je er goed bij voelt is het prima. En mijn dank voor het ophelderen van het GG-probleem.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

coupe soleil schreef:
-DIA- schreef:
coupe soleil schreef:
-DIA- schreef:Voor degenen die het interesseert: Er staat in het nieuwste nummer van DE SAAMBINDER het eerste artikel in een reeks over waarom de GG niet meekunnen met de HSV.
Niet veel nieuws, want ik had me zelf al redelijk op de hoogte gesteld. Maar voor mensen die er interesse in hebben is het zeker verhelderend, klaar en duidelijk geschreven.
Tja, ze moesten toch iets. Voegt verder ook niets toe inderdaad. Ik stel voor dat men volgende keer ds. Vreugdenhil de andere kant laat belichten. Die komt tenminste met argumenten.

Overigens, ik blijf me verbazen over dat krampachtige gedoe. Bij ons in de gemeente (ja, GG) wordt vanuit de bijbelstudieclub een gemeete-brede discussieavond belegd met een voorstander en een tegenstander van de HSV, omdat, ik citeer, de kerkenraad en de bijbelstudieclub het belangrijk vinden zich op de HSV te bezinnen. Dit n.a.v. de reacties na alles rond de synode. Kijk, dan ga je er tenminste gezond mee om.
Zouden ze dat in de SB doen dan kan ik je voorspellen dat een scheuring niet ver meer weg zou zijn...
Als dat aanleiding zou zijn tot een scheuring vrees ik dat er meer mis is.
Niets staat op zichzelf...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Weer een spraakverring hier.
Misschien dat ik (om helderheid te scheppen) de artikelen eens moet uittypen...
Dan zou er geen discussie meer nodig hoeven te zijn lijkt mij...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
helma

Bericht door helma »

Germanicus schreef:
helma schreef:weet iemand of er op korte termijn ook een uitgave komt met de berijmde psalmen erbij?
Zoals in onze gewone zakbijbeltjes.
Deze staan gepland rond het voorjaar 2011, dacht ik.
Oh, daar ga ik niet op wachten
Zonderling

Bericht door Zonderling »

coupe soleil schreef:
Zonderling schreef:Laat men in de bezinning dan ook eens het schrappen van de twee bijbelse woorden 'tucht(igen)' en 'kastijden/kastijding' meenemen. We zien in de HSV daar alleen maar afgezwakte vormen - of de helft van de betekenis - voor terugkomen. Idem met 'ijdelheid der ijdelheden'. Raadpleeg de kanttekening daar eens en vergelijk het met de zeer oppervlakkige hertaling in de HSV.

Dat God door Mozes Goddelijke antwoorden gaf (Hebreeën 12:25) is gewijzigd in 'aanwijzingen van God'. Simeon kwam in de tempel door een Goddelijke openbaring, maar de wijzen - waar precies hetzelfde woord staat in het Grieks - kregen slechts een 'aanwijzing van God'.

Kortom: bezint u, maar wel op goede gronden !!
In mijn HSV staat in Hebreeën 12:25 niet 'aanwijzingen van God'.
Maar in vind 'door aanwijzingen van God' beter dan 'door een Goddelijke openbaring'.
Ik heb het niet over jouw HSV, maar over de HSV van nu & 4 december.
Het Griekse woord houdt in een 'godssprake', in de SV dikwijls vertaald als 'Goddelijke aanspraak'.
In de HSV is dit veelal (maar niet altijd) verzwakt tot 'een aanwijzing van God'.
Veel mensen denken een aanwijzing van God te hebben, maar dat is toch echt niet wat hier bedoeld wordt!!

Maar dit was slechts één voorbeeld. Ik noemde ook nog enkele andere voorbeelden van verzwakking en vervlakking.
En er is nog zoveel meer.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Germanicus schreef:
helma schreef:weet iemand of er op korte termijn ook een uitgave komt met de berijmde psalmen erbij?
Zoals in onze gewone zakbijbeltjes.
Deze staan gepland rond het voorjaar 2011, dacht ik.
De nieuwe "tafelbijbel" heb ik besteld, maar voor de kinderen koop ik er 1 als er ook 1 is met psalmen, formulieren enz.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:
coupe soleil schreef:Haha, ik ben ook helemaal niet benieuwd. Ik bladerde vandaag de SB door en legde het vermoeid terzijde na het artikel gezien te hebben. Een van de schrijvers is ook nog eens ds. de Heer...

Zijn het meerdere scribenten ?
Ds. De Heer en ds. Moens. Beide mensen kennende zullen het wel zeer doorwrochte artikelen zijn.
Ds. Moens weet veel van de grondtalen en bijbelvertalingen af en ds. De Heer is een academicus van hoog niveau, met een warm hart zowel voor de waarheid als voor de jeugd.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:
coupe soleil schreef:Haha, ik ben ook helemaal niet benieuwd. Ik bladerde vandaag de SB door en legde het vermoeid terzijde na het artikel gezien te hebben. Een van de schrijvers is ook nog eens ds. de Heer...

Zijn het meerdere scribenten ?
Ds. De Heer en ds. Moens. Beide mensen kennende zullen het wel zeer doorwrochte artikelen zijn.
Ds. Moens weet veel van de grondtalen en bijbelvertalingen af en ds. De Heer is een academicus van hoog niveau, met een warm hart zowel voor de waarheid als voor de jeugd.
Tja, een deel zal zo denken. Opzich twijfel ik niet aan hun capaciteiten maar ze vertegenwoordigen wel een smaldeel binnen de GG. Ook staan ze (vanuit het verleden ) mi niet helemaal onbevooroordeeld richting een vd voormalige bestuursleden vd HSV.

Ik had over zon onderwerp liever een serie gezien geschreven door scribenten die groot gezag hebben binnen de gehele breedte vd GG. (bv Ds v Eckeveld /Ds P Mulder/Ds Golverdingen /Ds Silfhout / Ds Visscher/ Ds Karens)
refo

Bericht door refo »

En een verantwoording van ds Vreugdenhil en IA Kole.
Gesloten