Dagelijks brood

Plaats reactie
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Dagelijks brood

Bericht door helma »

We zijn nu met de kinderen het "Onze Vader" aan 't bespreken
en aangekomen bij de bede: Geef ons heden ons dagelijks brood.
Gister ging het over 'heden' en 'dagelijks'
De lijn werd getrokken naar het Manna in de woestijn; voor 1 dagen rapen en de volgende dag weer opnieuw
Vertrouwen dat de Heere zal geven wat nodig is; elke dag

Een van de kinderen zei: dus u mag niet voor een hele week tegelijk boodschappen doen.?
Ehm...
Ik zei dat ik dacht dat het meer te maken had met het hamsteren in tijd van oorlogsdreiging ofzo.
Maar toen merkte een van de anderen op dat Jozef toch wel schuren mocht bouwen voor 7 jaren hongersnood.
Tja...
Het ging ook nog even over spaargeld enzo...Iets wegleggen voor kwade tijden
Ik vond het lastig.

Ik meen dat ds Pieters vindt dat een christen geen spaarrekening mag hebben (ooit las ik zoiets in de catechisant)
Wat er over is geef je aan de armen en als er tijden van nood voor jezelf komen erop vertrouwen dat de Heere dan zal voorzien.
Anderen vinden weer dat vooruitzien regeren is en dat je moet zorgen dat je wat apart heb staan voor bijvoorbeeld onvoorziene kosten (o.a. begrafenis)

De bede van dagelijks brood verbonden met het dagelijks manna in de woestijn gaf veel gesprek- en denkstof
Hoe zien jullie dat?
Beseffen we eigenlijk (nog) wel wat deze bede inhoudt in tijden van welvaart?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dagelijks brood

Bericht door refo »

Antw. Geef ons heden ons dagelijks brood. Dat is: Wil ons met alle nooddruft des lichaams verzorgen, opdat wij daardoor erkennen dat Gij de enige Oorsprong alles goeds zijt, en dat noch onze zorg en arbeid, noch Uw gaven, zonder Uw zegen ons gedijen, en dat wij derhalve ons vertrouwen van alle schepselen aftrekken en op U alleen stellen

Dat is wat de HC ervan zegt.

Ik ben op zich niet zo voor copy-paste antwoorden, maar dit is heel mooi.

Die kast met eten zegt nog niet dat we dat voedsel ook ooit genieten zullen. Dat is meer de manier waarop we tegenwoordig inkopen doen. Het ligt nu al in de kast, waar het vroeger dagelijks gekocht werd. In het kader van Gods zorg verandert er niet veel. Het brood zit al voor een week in de vriezer, maar toch moet het je nog steeds dagelijks gegeven worden. Wie weet word je ziek, brandt je huis af of moet je vluchten.
Bekijk je die kast zo: Ziel, gij hebt vele goederen, die opgelegd zijn voor vele jaren, neem rust, eet, drink, wees vrolijk. Dan vergeten we de 'Oorsprong alles goeds'.

Hetzelfde geldt voor een bankrekening. Het is niet erg wat geld op te sparen, omdat je voorziet dat de inkomsten in de toekomst lager zullen zijn dan de noodzakelijke uitgaven.
Er geldt eigenlijk hetzelfde als bij 'brood'.

Let er ook op dat b.v. niet in het gebed staat of we ons werk mogen doen. Ons te geleiden op reis etc. Dat is allemaal inbegrepen in het 'brood'.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dagelijks brood

Bericht door Orchidee »

Ik denk dat we hierin, waar mogelijk, ook zelf een stukje verantwoording moeten nemen.
Het voorbeeld van een begrafenis: ik heb wel gehoord, dat het vroeger heel gewoon was, om na je huwelijksdag, eerst te gaan sparen voor een begrafenis, tegenwoordig gaan we eerst sparen, voor wat we nog meer aan luxe en verbouwingsplannen willen :bobo
Ook denk ik dat je in beide kan doorslaan...
We zouden meer vertrouwen in God moeten hebben, maar we mogen denk ik ook niet voor onze eigen verantwoordelijkheid weglopen.
Moeilijke materie hoor!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Dagelijks brood

Bericht door albion »

Orchidee schreef:Ik denk dat we hierin, waar mogelijk, ook zelf een stukje verantwoording moeten nemen.
Het voorbeeld van een begrafenis: ik heb wel gehoord, dat het vroeger heel gewoon was, om na je huwelijksdag, eerst te gaan sparen voor een begrafenis, tegenwoordig gaan we eerst sparen, voor wat we nog meer aan luxe en verbouwingsplannen willen :bobo
Ook denk ik dat je in beide kan doorslaan...
We zouden meer vertrouwen in God moeten hebben, maar we mogen denk ik ook niet voor onze eigen verantwoordelijkheid weglopen.
Moeilijke materie hoor!

Dat komt door de 'verzekeringen' denk ik dat men niet meer spaart voor een begrafenis. Men betaalt per maand een bepaald bedrag om 'verzekerd' te zijn dat de begrafenis betaald wordt.
(ik zeg het een beetje krom)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Dagelijks brood

Bericht door Marnix »

Eerst sparen voor je begrafenis is alleen nodig als je daar niet voor verzekerd bent, anders "spaar" je daar op die manier voor.

@ Helma: Je kan de situatie in de woestijn niet vergelijken met ons dagelijks leven. God voorzag daar op een bijzondere manier het volk Israel van voedsel en ze mochten er op vertrouwen dat Hij dat iedere dag zou doen. Sparen had geen nut van iedere dag viel er weer vers manna. Zouden ze toch verzamelen, dan zouden ze aan Gods zorg twijfelen. Wij hebben 's ochtends geen manna op onze stoep liggen. We moeten ons voedsel gewoon kopen. We hebben ook niet iedere ochtend geld om eten van te kopen op de stoep liggen. Kortom, de situatie is anders. We mogen gewoon boodschappen doen, eten kopen zonder dat het bederft als we het bewaren (uitzonderingen daargelaten) en daarin ook God vragen en op Hem vertrouwen, dat Hij zorgt dat er genoeg eten is, geld om het te kopen.

Aan de andere kant kunnen we ook (zeker wij Nederlanders) te zuinig zijn en alles maar op willen potten voor eigen plezier en veiligheid. Daar moeten we voor uitkijken.... dat we niet vertrouwen op onze spaarrekening maar op Hem... en als goede rentmeesters met ons geld omgaan en delen met hen die het hard nodig hebben. Wat dat betreft zijn de eerste gemeenten wel een voorbeeld voor ons, waar we wat van kunnen leren. Iedereen had daar alles gezamelijk. Dat zie ik idd nu niet zo snel gebeuren... maar waar ligt dat aan? Vinden we geld vaak toch niet belangrijker dan het eigenlijk is?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Dagelijks brood

Bericht door MarthaMartha »

Vooral dat spaargeld vind ik moeilijk.
Pas lazen we: wie zijn broeder gebrek ziet lijden en sluit zijn hart toe voor hem..... rest weet ik even niet uit mijn hoofd....
honger in een groot deel van de wereld en ik een spaarrekening.... kan dat wel?
maar als je kinderen hebt, dan wil je toch ook dingen apart leggen voor studie enzo.... hoe verhoud zich dat?
Ik kom er niet uit, ik weet het echt niet.

Pas hoorde ik in een preek over 1 johannes, het liefhebben van de broeders: in het oude testament werden de tienden gevraagd, het nieuwe testament vertelt ons: verkoop alles wat gij hebt en geeft het de armen.

(waarmee niet gezegd werd dat je geen huis en zo mocht bezitten, maar ging wel over het delen....)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17515
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dagelijks brood

Bericht door huisman »

Ik denk dat een Christelijk leven wel erg haaks staat op deze tijd van meer meer en nog eens meer.En daar zijn wij toch allemaal door beïnvloed?
Ik vind het gebed uit Spreuken 30 altijd een mooi gebed om dagelijkse noden
armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels;
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dagelijks brood

Bericht door refo »

MarthaMartha schreef:.... het nieuwe testament vertelt ons: verkoop alles wat gij hebt en geeft het de armen....
Dat zei Jezus tegen de rijke jongeling. Dat ging niet over delen, maar over 'wat ontbreekt mij nog ?'
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Dagelijks brood

Bericht door sela »

helma schreef: Een van de kinderen zei: dus u mag niet voor een hele week tegelijk boodschappen doen.?
Ehm...
Ik zei dat ik dacht dat het meer te maken had met het hamsteren in tijd van oorlogsdreiging ofzo.
Maar toen merkte een van de anderen op dat Jozef toch wel schuren mocht bouwen voor 7 jaren hongersnood.
Tja...
Het ging ook nog even over spaargeld enzo...Iets wegleggen voor kwade tijden
Ik vond het lastig.
:) mooi gesprek, helma.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dagelijks brood

Bericht door Mara »

albion schreef:
Orchidee schreef:Ik denk dat we hierin, waar mogelijk, ook zelf een stukje verantwoording moeten nemen.
Het voorbeeld van een begrafenis: ik heb wel gehoord, dat het vroeger heel gewoon was, om na je huwelijksdag, eerst te gaan sparen voor een begrafenis, tegenwoordig gaan we eerst sparen, voor wat we nog meer aan luxe en verbouwingsplannen willen :bobo
Ook denk ik dat je in beide kan doorslaan...
We zouden meer vertrouwen in God moeten hebben, maar we mogen denk ik ook niet voor onze eigen verantwoordelijkheid weglopen.
Moeilijke materie hoor!

Dat komt door de 'verzekeringen' denk ik dat men niet meer spaart voor een begrafenis. Men betaalt per maand een bepaald bedrag om 'verzekerd' te zijn dat de begrafenis betaald wordt.
(ik zeg het een beetje krom)
Wij hebben geen begrafenisverzekering.
Wij hebben al jaren een bedrag op een aparte rekening staan waar we niet aan kunnen komen (of er moet boete betaald worden), alleen in geval van overlijden.
Dat is helemaal geen hoog bedrag, want wij houden van een sobere begrafenis.
Dus geen dure kisten, toeters en bellen, en een maaltijd toe.
Wij horen nogal eens negatieve verhalen over bepaalde verzekeraars, blijkt ineens de polis niet voldoende uit te keren, of het wordt in natura uitgekeerd, maar niet tot tevredenheid.
Als je als ouders niet zoiets regelt, zadel je je kinderen er dus mee op.
Ik denk dat je best verantwoord mag sparen, maar niet ten koste van..... vul maar in.
Waarom zou je een superhoog bedrag op de bank willen hebben ?
Ook dat gezanik van sommige bedrijven over de pensioenregeling, ja denk erom, we worden allemaal ouder, je wilt lange vakanties houden, je (klein)kinderen leuke dingen geven.
Hoe vaak lees je niet in de krant dat een werknemer slechts een paar weken van zijn AOW mocht genieten ?
En hoevelen willen er op hun 75ste overwinteren in Spanje ?
Maar volgens veel mensen is de AOW nu al niet toereikend.
Mijn schoonouders kunnen er uitstekend van rondkomen en hebben nog een autootje ook. En mijn schoonvader heeft geen pensioen !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie