Gijs83 schreef:Orchidee schreef:Tiberius schreef:
Petrus onderwijst de ouderlingen om het volgende te doen:
Weidt de kudde Gods die onder u is, hebbende opzicht daarover
Waarbij de kanttekening zegt:
Dat is, leert en verzorgt de gemeente Gods, als rechte herders, van al hetgeen haar nodig is ter zaligheid. Of: hebt acht op dezelve, gelijk Paulus spreekt Hand. 20:28. Een gelijkenis genomen van de zorg der herders over hun schapen; waarvan zie breder Johannes 10.
Over een maximum-grootte lees ik nergens in de Bijbel; de gemeente in Jeruzalem met 5000 zielen werd geleid door 12 apostelen.
Allemaal goed en wel, maar ik ben toch blij dat onze kinderen onderwijs van een predikant krijgen, die kennis van zaken heeft, dan van een ouderling die alleen lagere school heeft gehad, en verder weinig theologische en dogmatische kennis heeft.
Moeten het dan hooggeleerde kindertjes worden. De leer waar het omgaat moet een ieder toch kennen, anders kun je toch geen belijdenis doen, dus eenvoudige ouderling heeft nog genoeg verstand van de leer als het goed is...
Nee Gijs, tegenwoordig moet je als predikant, maar zeker ook als ouderling meer kennis van zaken hebben. De jeugd neemt geen genoegen met: zo hebben we dat nou eenmaal altijd gedaan. Nee je jongelui heeft gestudeerd, kunnen snel verbanden leggen en stellen kritische vragen. Je moet als ambtsdrager wel op dezelfde golflengte zitten als je hoorders.
En ja ik weet het, er zijn ook genoeg jongeren die VWO doen, maar de Bijbelboeken nog niet kunnen opzeggen. En ik weet ook dat iemand die de Heere kent, meer kennis heeft dan iemand die Hem niet kent, maar wel de hele Bijbel kan opzeggen, maar ik denk niet dat het goed is om een ongeschoolde arbeider voor een groep met hoogopgeleide jongeren te zetten...het is niet voor niets dat dominees moeten STUDEREN....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.