Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Gijs83

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Gijs83 »

Er was 3 keer leesdienst gisteren. Onze dominee diende deze zondag opnieuw een gemeente die rouwt om het overlijden van hun eigen herder en leraar. Was het vorige maand: Zwijndrecht, deze maand was het: Tholen.
's-morgens: Kolos.1:18: En Hij is het Hoofd des lichaams, namelijk van de gemeente, Hij Die het Begin is, de Eersteborene uit de doden, opdat Hij in allen de Eerste zou zijn. leespreek van wijlen Ds.A.Hoogerland: Er dient niet alleen voorwerpelijk te worden gepreekt maar ook onderwerpelijk. Troost voor de ver- of bedrukte kerk is dat Christus(haar hoofd) boven is. Het lichaam is trouwens alleen Zijn uitverkorenen.
's-middags: Lukas 7:36-38: Een een van de farizieen bad Hem, dat Hij met hem ate; en ingegaan zijnde in des farizeeers huis, zat Hij aan. En zie een vrouw in de stad, welke een zondares was, verstaande dat Hij in des farizeeers huis aanzat, bracht albasten fles met zalf. En staande achteraan Zijn voeten, wenende, begon zij Zijn voeten nat te maken met tranen, en zij droogde ze af met haar van haar hoofd en kust Zijn voeten en zalfde ze met zalf. leespreek van wijlen Ds.C.de Ridder, die slechts korte tijd de gemeente van Nunspeet mocht dienen en toen om gezondheidsreden met emeritaat moest. Hij was nog geen 50 jaar toen hij overleed in 1980. Volgens Ds.de Ridder maakte de verlegenheid (vd farizeeer?) onbeleefd. Men moet niet voor of naast Jezus staan(waar velen hun mond vol van hebben), maar achter hem aankomen!
's-avonds: Amos 5:4: Zoekt mij en leeft. Leespreek van Ds.W.J.Karels uit Hardinxveld-Giessendam: Wij spiegelen ons zo vaak aan andermans zonden: die of die plaats heeft het er veel slechter van af gebracht, oordeelt God daarna? Ook werd er gewaarschuwd tegen bepaalde jongerenavonden(expres werden er geen namen genoemd van avonden, waarschijnlijk), waar de doodsstaat van de mens niet ontkent, maar wel verdoezeld word en waar met Gods recht niet recht wordt omgegaan. Ik vond dat hij daar behoorlijk genuanceerd over sprak.
Schemerlichtje

Bericht door Schemerlichtje »

's morgens over het grote goed wat weggelegd is voor degene die Hem vrezen (leespreek) en 's avonds over het komen van de Heere in de wereld, niet om te verderven maar te behouden (leespreek). Beide heel ernstig maar ook heel rijk.
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

's morgens een doopdienst en het vervolg van de serie "Mijn God is..." Deze keer: "Mijn God is Herder" Een prachtige, preek waarbij ik door de kerktelefoon voelde dat de predikant vervuld was met de Heilige Geest. Kernvragen waren: ben je door de Deur naar binnen gegaan? Herken je de stem van de Herder? Laat jij je leiden door de Herder?
's avonds een preek over het wandelen met God, nav de geschiedenis van Henoch.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Gisteravond SEZ-Hervormingsdienst met Ds.C.L.Onderdelinden.

Efeze 2:8: Want uit genade zijt gij zalig, door geloof en dat niet u het is Gods gave.

Hij wees erop dat Luther op gegeven moment meer rijp was voor psychiatrische inrichting dan om kerkhervormer, dat was het moment waar God ingreep. Als het goed is wordt het een keer uitzichtloos voor een mens, dan is het Gods tijd en zo moest en kon Luther kerkhervormer worden. Een opmerkelijke uitspraak van Ds.Onderdelinden voor jongeren, dat het niet zit een bepaalde tradities maar dat ze het zuivere Woord moet onderzoeken. Verder gaf hij drie belangrijke hoodstukken uit de Bijbel mee: Genesis 3, Johannes 3 en Romeinen 3, wel toevallig dat het allemaal hoofdstuk 3. Zelf bedacht of zijn het inderdaad belangrijke hoofdstukken? Hij besloot de preek met het bekende gedicht van McCheyne.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:Gisteravond SEZ-Hervormingsdienst met Ds.C.L.Onderdelinden.

Efeze 2:8: Want uit genade zijt gij zalig, door geloof en dat niet u het is Gods gave.

Hij wees erop dat Luther op gegeven moment meer rijp was voor psychiatrische inrichting dan om kerkhervormer, dat was het moment waar God ingreep. Als het goed is wordt het een keer uitzichtloos voor een mens, dan is het Gods tijd en zo moest en kon Luther kerkhervormer worden. Een opmerkelijke uitspraak van Ds.Onderdelinden voor jongeren, dat het niet zit een bepaalde tradities maar dat ze het zuivere Woord moet onderzoeken. Verder gaf hij drie belangrijke hoodstukken uit de Bijbel mee: Genesis 3, Johannes 3 en Romeinen 3, wel toevallig dat het allemaal hoofdstuk 3. Zelf bedacht of zijn het inderdaad belangrijke hoofdstukken? Hij besloot de preek met het bekende gedicht van McCheyne.
Hij had de preek niet verdeeld in punten. Wel had hij een thema:
ZALIG UIT GENADE ALLEEN.

Persoonlijk vind ik het altijd handig als de preek in punten wordt verdeeld.
Ds. Schreuder doet dat bij de bijbellezingen ook niet altijd.
Je kan er zelf wel wat punten uithalen vanzelf, maar toch vind ik het noemen
van een 3-tal (soms 2-tal of 4- of meertal) punten handig.

Mooi vond ik ook het voorspel van Psalm 46: waarin verwerkt het bekende Lutherlied.
Misschien voor sommigen wat te ver gaand? Muziek kan inderdaad wel eens van het punt
afleiden. Maar toch vond ik het nu niet hinderlijk.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
henriët

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:
Gijs83 schreef:Gisteravond SEZ-Hervormingsdienst met Ds.C.L.Onderdelinden.

Hij had de preek niet verdeeld in punten. Wel had hij een thema:
ZALIG UIT GENADE ALLEEN.

Persoonlijk vind ik het altijd handig als de preek in punten wordt verdeeld.
Ds. Schreuder doet dat bij de bijbellezingen ook niet altijd.
Je kan er zelf wel wat punten uithalen vanzelf, maar toch vind ik het noemen
van een 3-tal (soms 2-tal of 4- of meertal) punten handig.

Mooi vond ik ook het voorspel van Psalm 46: waarin verwerkt het bekende Lutherlied.
Misschien voor sommigen wat te ver gaand? Muziek kan inderdaad wel eens van het punt

Ondanks er geen punten waren, had hij wel een ontzettend mooi en treffend thema. Want het is enkel uit genade.. door Hem.. zalig..

Het lijkt me juist wel erg mooi joh, het muziekspel. Mooi gevonden.. Lutherlied.. een vaste Burg is onze God.. God is een Toevlucht voor de Zijnen!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

's morgens: "Mijn God is Vader" een prachtige preek en dienst, waarin we echter heel duidelijk merkte dat Satan zoiets wil verstoren, maar waarin we ook merkten dat de aanval ook door het gebed en Gods almacht wordt afgeslagen en teniet gedaan!
's avonds een hervormingspreek nav Nehemia 8. Als Gods Woord opengaat, wordt verkondigd er een verlangen naar uit gaat en het wordt verstaan, er een opwekking, een reformatie komt!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
huisman

Bericht door huisman »

's morgens "de bekering van Manasse"
's middags Zondag 15 vr en antw 37
Vraag 37
Wat verstaat gij door het woordeken: Geleden?

Antwoord 37
Dat Hij aan lichaam en ziel, den ganse tijd zijns levens op de aarde, maar inzonderheid aan het einde zijns levens, de toorn Gods tegen de zonde des gansen menselijken geslachts gedragen heeft , opdat Hij met zijn lijden, als met het enige zoenoffer , ons lichaam en onze ziel van de eeuwigeverdoemenis verloste , en ons Gods genade, gerechtigheid en het eeuwige levenverwierf

Twee preken waarvan je dit mag zeggen, Ruimer kan het Evangelie niet gepredikt worden , ernstiger ook niet.
Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo grote zaligheid geen acht nemen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
helma

Bericht door helma »

huisman schreef:'s morgens "de bekering van Manasse"
's middags Zondag 15 vr en antw 37
Vraag 37
Wat verstaat gij door het woordeken: Geleden?

Antwoord 37
Dat Hij aan lichaam en ziel, den ganse tijd zijns levens op de aarde, maar inzonderheid aan het einde zijns levens, de toorn Gods tegen de zonde des gansen menselijken geslachts gedragen heeft , opdat Hij met zijn lijden, als met het enige zoenoffer , ons lichaam en onze ziel van de eeuwigeverdoemenis verloste , en ons Gods genade, gerechtigheid en het eeuwige levenverwierf

indrukwekkende preken
aanbevolen om te luisteren: http://www.kerkomroep.nl/#prov.php%3Fpr ... 3Doverberg
Twee preken waarvan je dit mag zeggen, Ruimer kan het Evangelie niet gepredikt worden , ernstiger ook niet.
Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo grote zaligheid geen acht nemen?
Marnix

Bericht door Marnix »

's Morgens: Tabernaker deel 6, over de lampenstandaard (kandelaar)
's Middags: De lijdende mens en leidende God, deel 3, n.a.v. Dat zonder de Vader geen mus dood neervalt en HC Zondag 10 over Gods voorzienigheid.

Mooie, rijke preken weer!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
coupe soleil

Bericht door coupe soleil »

-DIA- schreef:Mooi vond ik ook het voorspel van Psalm 46: waarin verwerkt het bekende Lutherlied.
Te ver gaand? Ik begrijp dat jullie het Lutherlied niet gezongen hebben...
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Zacharia 2: 1-5 over de Man met het meetsnoer. Prachtige preek! Jeruzalem zal dorpsgewijs bewoond worden, dit betekend dat er geen muren om heen zijn zodat niemand kan zeggen dat hij/zij daar niet kon komen wonen.
albion

Bericht door albion »

's Morgens Hooglied 2: 15 en 's avonds Jona 2:9.

Wij hadden oogst-zondag en ds. Zwartbol heeft bij ons gepreekt.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DE TEKST IN DE MORGENDIENST WAS:

JESAJA 64 : 6 midden
Al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed...
HET THEMA WAS:
DE HERVORMING: LUTHER'S PIJ EEN WEGWERPELIJK KLEED
1. De noodzaak van hervorming
(De verkregen pij)
2. De inhoud van dehervorming
(De verloren pij)
3. De vrucht van de hervorming
(Een vervangen pij)

De middagdienst een leesdienst (preek van Wulfert Floor)
over:
JESAJA 45 : 22a
In die tekst gaat het over:
EEN VRIENDELIJKE NODIGING DES HEEREN
1. De nodigende Persoon
2. Zijn nodiging zelf
3. De bijgevoegde belofte

In de avonddienst een preek over
ZONDAG 8
Over
HET GELOOF IN DE DRIE-EENHEID GODS
1. Beleden
2. Geleerd
3. Gekend
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
coupe soleil

Bericht door coupe soleil »

FlyingEagle schreef:Zacharia 2: 1-5 over de Man met het meetsnoer. Prachtige preek! Jeruzalem zal dorpsgewijs bewoond worden, dit betekend dat er geen muren om heen zijn zodat niemand kan zeggen dat hij/zij daar niet kon komen wonen.
Dat is mooi ja. Ik heb jaren geleden daarover een preek gehoord. Verbazingwekkend wat er allemaal 'in zit'.
Plaats reactie