Herziene Statenvertaling nadert eindfase
- jakobmarin
Re: Herziene Statenvertaling nadert eindfase
Waarom laten we elkaar niet gewoon vrij hierin? Als jij de SV liever leest dan de HSV, nou prima toch? Ik heb het net andersom.
En erover praten is ook nog prima en argumenten aandragen waarom je die keuze maakt, allemaal prima. Maar om hier een splijtzwam van maken ligt niet aan de HSV of SV, maar aan de mensen die hier dit van maken.
Waar hebben we het eigenlijk over? Over een vertaling van Gods Woord.
We verliezen de lijfelijke opstanding en hemelvaart van Jezus er niet door, we verliezen Zijn Godschap er niet door, we geloven met de HSV nog steeds in verzoening door voldoening, etc. etc.
Als GBS en HSV dan niet kunnen samenwerken, laten we dan op de 'werkvloer' het goede voorbeeld geven, dan komt de rest vanzelf.
En erover praten is ook nog prima en argumenten aandragen waarom je die keuze maakt, allemaal prima. Maar om hier een splijtzwam van maken ligt niet aan de HSV of SV, maar aan de mensen die hier dit van maken.
Waar hebben we het eigenlijk over? Over een vertaling van Gods Woord.
We verliezen de lijfelijke opstanding en hemelvaart van Jezus er niet door, we verliezen Zijn Godschap er niet door, we geloven met de HSV nog steeds in verzoening door voldoening, etc. etc.
Als GBS en HSV dan niet kunnen samenwerken, laten we dan op de 'werkvloer' het goede voorbeeld geven, dan komt de rest vanzelf.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
-
Helaas..... http://www.refdag.nl/nieuws/predikant_g ... v_1_508704
Respect voor beide mannen. Goed om te lezen dat dhr. Kole wel in het bestuur blijft!
Respect voor beide mannen. Goed om te lezen dat dhr. Kole wel in het bestuur blijft!
Hier beneden is het niet.
- Oude-Waarheid
Germanicus schreef:Helaas..... http://www.refdag.nl/nieuws/predikant_g ... v_1_508704
Wel sta ik achter het besluit dat de HSV niet in onze gemeenten gebruikt moet worden.
Aldus Dhr. Kole
Op refoweb een colum..
en dan die reacties.. Appeltaart is volgens mij een forummer dia op refoforum actief is

Standbeeld voor dominee Vreugdenhil
Ik zal het niet onder stoelen of banken steken: mijn bewondering voor ds. C.G. Vreugdenhil neemt groteske vormen aan. Lopen over eieren is just a day at the office voor hem. Koorddansen boven de Grand Canyon stelt bitter weinig voor vergeleken met zijn bezigheden. Fluwelen handschoentjes zijn niet meer dan schuursponsjes om de problemen aan te pakken die zich bij hem aandienen.
In 2007 stak hij zijn nek ver boven het maaiveld door het op te nemen voor het beklimmen van de kansel van dominees uit zendingslanden. Ook staat hij dit jaar weer op de agenda van de niet overal gewaardeerde stichting Jijdaar om jongeren het evangelie te brengen. Hij nam 3 jaar geleden zitting in het bestuur van de Herziene Statenvertaling. Met maar een doel: 'niet voor mezelf, maar voor onze jongeren'. Tot vandaag.
Ik weet dat het niet allerdaags is binnen onze kringen maar het wordt de hoogste tijd voor een standbeeld voor de predikant uit Vlissingen. Deze held van de reformatorische jongeren dient een onderscheiding voor betoonde moed en wijsheid te krijgen. Niet om een Godsman op een voetstuk te plaatsen natuurlijk. Maar als waardering. Ter inspiratie.
Ik denk aan een buste naast die van Michiel de Ruyter op de Zeeuwse kade. De vergelijkingen liggen voor het oprapen tenslotte. Beide mannen waren niet bang voor wat woelige baren. Hebben veel van de globe gezien en wereldvreemd zijn is hun vreemd. Niet benauwd om lastige maar wijze beslissingen te nemen. En wat te denken van deze beroemde uitspraak van Michiel?
Ick sal my als een heerlyck Capeteyn in myn harte gedraghen, in de hoope dat Godt het werck daer wy op uet syn gesonden sal segenen, tot heere van ons lieve vaderlandt.
- MarthaMartha
BJD schreef:Op refoweb een colum..en dan die reacties.. Appeltaart is volgens mij een forummer dia op refoforum actief is
Standbeeld voor dominee Vreugdenhil
Ik zal het niet onder stoelen of banken steken: mijn bewondering voor ds. C.G. Vreugdenhil neemt groteske vormen aan. Lopen over eieren is just a day at the office voor hem. Koorddansen boven de Grand Canyon stelt bitter weinig voor vergeleken met zijn bezigheden. Fluwelen handschoentjes zijn niet meer dan schuursponsjes om de problemen aan te pakken die zich bij hem aandienen.
In 2007 stak hij zijn nek ver boven het maaiveld door het op te nemen voor het beklimmen van de kansel van dominees uit zendingslanden. Ook staat hij dit jaar weer op de agenda van de niet overal gewaardeerde stichting Jijdaar om jongeren het evangelie te brengen. Hij nam 3 jaar geleden zitting in het bestuur van de Herziene Statenvertaling. Met maar een doel: 'niet voor mezelf, maar voor onze jongeren'. Tot vandaag.
Ik weet dat het niet allerdaags is binnen onze kringen maar het wordt de hoogste tijd voor een standbeeld voor de predikant uit Vlissingen. Deze held van de reformatorische jongeren dient een onderscheiding voor betoonde moed en wijsheid te krijgen. Niet om een Godsman op een voetstuk te plaatsen natuurlijk. Maar als waardering. Ter inspiratie.
Ik denk aan een buste naast die van Michiel de Ruyter op de Zeeuwse kade. De vergelijkingen liggen voor het oprapen tenslotte. Beide mannen waren niet bang voor wat woelige baren. Hebben veel van de globe gezien en wereldvreemd zijn is hun vreemd. Niet benauwd om lastige maar wijze beslissingen te nemen. En wat te denken van deze beroemde uitspraak van Michiel?
Ick sal my als een heerlyck Capeteyn in myn harte gedraghen, in de hoope dat Godt het werck daer wy op uet syn gesonden sal segenen, tot heere van ons lieve vaderlandt.

Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Die column geeft wel aan dat de HSV een splijtzwam is geworden en dat de stap van ds Vreugdenhil gezien wordt als een zich de minste tonen in een strijd met de grote boze synode. Dat is denk ik heel erg jammer en denk ik ook niet echt waar Ds Vreugdenhil op zit te wachten.
Ik denk dat het splijtende karakter van de HSV vooral veroorzaakt is door het als "mogelijke splijtzwam" te bestempelen. Zoals ik al eerder aangaf, in veel kerken is er geen enkel probleem door de aanwezigheid van verschillende vertalingen in de kerkbanken. Door de "splijtzwam" retoriek krijgen sommige mensen het idee dat ze voorstander of tegenstander van de nieuwe vertaling moeten zijn.
Het valt me dan ook tegen dat de synode dit ook als argument lijkt te gebruiken en niet inhoudelijk op de vertaling ingaat. (Voor zover ik weet is de GBS niet een orgaan van de Gergem).
Ik denk dat het splijtende karakter van de HSV vooral veroorzaakt is door het als "mogelijke splijtzwam" te bestempelen. Zoals ik al eerder aangaf, in veel kerken is er geen enkel probleem door de aanwezigheid van verschillende vertalingen in de kerkbanken. Door de "splijtzwam" retoriek krijgen sommige mensen het idee dat ze voorstander of tegenstander van de nieuwe vertaling moeten zijn.
Het valt me dan ook tegen dat de synode dit ook als argument lijkt te gebruiken en niet inhoudelijk op de vertaling ingaat. (Voor zover ik weet is de GBS niet een orgaan van de Gergem).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zo'n column gaat mij ook veel te ver.
Dit geeft juist de inhoudelijke discussie een vervelende bijsmaak.
En ik geloof ook echt niet dat Ds V dit leuk vind.
Wel blijkt uit vele reactie's op internet (bv forums, reacties en twitter) dat jongeren deze discussie over wel of niet HSV gebruik of meewerken daaraan, echt niet begrijpen. Zeker in het licht van de werkelijke fronten in onze tijd.
Dit geeft juist de inhoudelijke discussie een vervelende bijsmaak.
En ik geloof ook echt niet dat Ds V dit leuk vind.
Wel blijkt uit vele reactie's op internet (bv forums, reacties en twitter) dat jongeren deze discussie over wel of niet HSV gebruik of meewerken daaraan, echt niet begrijpen. Zeker in het licht van de werkelijke fronten in onze tijd.
Dat je voor- of tegenstander moet zijn, dat gevoel bekruipt ook idd. Mensen die beweren dat het geen splijtzwam wordt zit er ik denk erg naast, wat moeten gezaghebbende bladen als het RD, Terdege en Gezinsgids? Voor scholen is het al evenmin eenvoudig. Je krijgt echt toornige gezichten en boze weglopers het zij naar de ene of de andere kant. Daarom alleen is het wijs van de synode om de HSV niet goed te keuren.parsifal schreef:Die column geeft wel aan dat de HSV een splijtzwam is geworden en dat de stap van ds Vreugdenhil gezien wordt als een zich de minste tonen in een strijd met de grote boze synode. Dat is denk ik heel erg jammer en denk ik ook niet echt waar Ds Vreugdenhil op zit te wachten.
- MarthaMartha
ze kunnen er gewoon ook niets over zeggen.... dat is nog véél beterGijs83 schreef:Dat je voor- of tegenstander moet zijn, dat gevoel bekruipt ook idd. Mensen die beweren dat het geen splijtzwam wordt zit er ik denk erg naast, wat moeten gezaghebbende bladen als het RD, Terdege en Gezinsgids? Voor scholen is het al evenmin eenvoudig. Je krijgt echt toornige gezichten en boze weglopers het zij naar de ene of de andere kant. Daarom alleen is het wijs van de synode om de HSV niet goed te keuren.parsifal schreef:Die column geeft wel aan dat de HSV een splijtzwam is geworden en dat de stap van ds Vreugdenhil gezien wordt als een zich de minste tonen in een strijd met de grote boze synode. Dat is denk ik heel erg jammer en denk ik ook niet echt waar Ds Vreugdenhil op zit te wachten.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Precies. Iets wat onder de christelijke vrijheid valt, gewoon lekker onder de christelijke vrijheid laten blijven vallen, en vertrouwen dat de gemeenten en scholen dit zelf goed op kunnen lossen. Ik zie het handelen van de synode als een wantrouwen tegen sommige plaatselijke gemeenten en leraren, clubleiding, etc.MarthaMartha schreef:ze kunnen er gewoon ook niets over zeggen.... dat is nog véél beterGijs83 schreef:Dat je voor- of tegenstander moet zijn, dat gevoel bekruipt ook idd. Mensen die beweren dat het geen splijtzwam wordt zit er ik denk erg naast, wat moeten gezaghebbende bladen als het RD, Terdege en Gezinsgids? Voor scholen is het al evenmin eenvoudig. Je krijgt echt toornige gezichten en boze weglopers het zij naar de ene of de andere kant. Daarom alleen is het wijs van de synode om de HSV niet goed te keuren.parsifal schreef:Die column geeft wel aan dat de HSV een splijtzwam is geworden en dat de stap van ds Vreugdenhil gezien wordt als een zich de minste tonen in een strijd met de grote boze synode. Dat is denk ik heel erg jammer en denk ik ook niet echt waar Ds Vreugdenhil op zit te wachten.
-
Inderdaad, Memento.
De HSV is geen splijtzwam, er wordt een splijtzwam van gemaakt. Het wordt een soort weegschaal. Wie de HSV aanbeveelt of gebruikt wordt al snel te licht bevonden. Jammer.
De HSV is geen splijtzwam, er wordt een splijtzwam van gemaakt. Het wordt een soort weegschaal. Wie de HSV aanbeveelt of gebruikt wordt al snel te licht bevonden. Jammer.
Hier beneden is het niet.
Gijs83 schreef:Dat je voor- of tegenstander moet zijn, dat gevoel bekruipt ook idd. Mensen die beweren dat het geen splijtzwam wordt zit er ik denk erg naast, wat moeten gezaghebbende bladen als het RD, Terdege en Gezinsgids? Voor scholen is het al evenmin eenvoudig. Je krijgt echt toornige gezichten en boze weglopers het zij naar de ene of de andere kant. Daarom alleen is het wijs van de synode om de HSV niet goed te keuren.parsifal schreef:Die column geeft wel aan dat de HSV een splijtzwam is geworden en dat de stap van ds Vreugdenhil gezien wordt als een zich de minste tonen in een strijd met de grote boze synode. Dat is denk ik heel erg jammer en denk ik ook niet echt waar Ds Vreugdenhil op zit te wachten.

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Nee, dat is het niet.memento schreef:Precies. Iets wat onder de christelijke vrijheid valt, gewoon lekker onder de christelijke vrijheid laten blijven vallen, en vertrouwen dat de gemeenten en scholen dit zelf goed op kunnen lossen. Ik zie het handelen van de synode als een wantrouwen tegen sommige plaatselijke gemeenten en leraren, clubleiding, etc.MarthaMartha schreef:ze kunnen er gewoon ook niets over zeggen.... dat is nog véél beterGijs83 schreef:Dat je voor- of tegenstander moet zijn, dat gevoel bekruipt ook idd. Mensen die beweren dat het geen splijtzwam wordt zit er ik denk erg naast, wat moeten gezaghebbende bladen als het RD, Terdege en Gezinsgids? Voor scholen is het al evenmin eenvoudig. Je krijgt echt toornige gezichten en boze weglopers het zij naar de ene of de andere kant. Daarom alleen is het wijs van de synode om de HSV niet goed te keuren.parsifal schreef:Die column geeft wel aan dat de HSV een splijtzwam is geworden en dat de stap van ds Vreugdenhil gezien wordt als een zich de minste tonen in een strijd met de grote boze synode. Dat is denk ik heel erg jammer en denk ik ook niet echt waar Ds Vreugdenhil op zit te wachten.
Het heeft niets met wantrouwen te maken; integendeel: (sommige) plaatselijke gemeenten hebben om besluit inzake deze vertaling gevraagd.
Precies, wel wantrouwen. Bepaalde gemeenten vertrouwde andere plaatselijke gemeenten niet. Was dat vertrouwen er wel, dan waren beide synode-uitspraken niet nodig geweest....Tiberius schreef:Nee, dat is het niet.memento schreef: Precies. Iets wat onder de christelijke vrijheid valt, gewoon lekker onder de christelijke vrijheid laten blijven vallen, en vertrouwen dat de gemeenten en scholen dit zelf goed op kunnen lossen. Ik zie het handelen van de synode als een wantrouwen tegen sommige plaatselijke gemeenten en leraren, clubleiding, etc.
Het heeft niets met wantrouwen te maken; integendeel: (sommige) plaatselijke gemeenten hebben om besluit inzake deze vertaling gevraagd.
Nee, dan heb je de toelichting bij de agenda niet gelezen. Men wilde een heldere richtlijn voor zichzelf.memento schreef:Precies, wel wantrouwen. Bepaalde gemeenten vertrouwde andere plaatselijke gemeenten niet. Was dat vertrouwen er wel, dan waren beide synode-uitspraken niet nodig geweest....Tiberius schreef:Nee, dat is het niet.memento schreef: Precies. Iets wat onder de christelijke vrijheid valt, gewoon lekker onder de christelijke vrijheid laten blijven vallen, en vertrouwen dat de gemeenten en scholen dit zelf goed op kunnen lossen. Ik zie het handelen van de synode als een wantrouwen tegen sommige plaatselijke gemeenten en leraren, clubleiding, etc.