Waarschuwen voor de hel.

Luther
Contacteer:

Re: Waarschuwen voor de hel.

Bericht door Luther »

refo schreef:Tja, Fjodor. In feite versterk je mijn bezwaren alleen maar.

Ik heb geen bezwaren tegen wat Gods Woord zegt. Ik heb bezwaren tegen bepaalde combinaties van leerstellingen op grond van flinterdun bewijs.

Het omgekeerde van de verkiezing is dit: Voor de grondlegging der wereld heeft God mensen verkoren die Hij voor eeuwig zal laten lijden. De Dordtsche professors lieten daar, gezien Berts citaat geen twijfel over bestaan. Daarom: hoort die interpretatie ook bij onze belijdenis? Volgens mij niet.

We zijn als gereformeerden gepreoccupeerd door de leer van dat eeuwige straflijden, zodat als je die leer ter discussie stelt, je meteen naar je hoofd krijgt geslingerd niet gereformeerd te zijn + einde discussie. Of men gaat haastig bladeren om met teksten aan te komen dat er toch echt wel een eeuwige straf is, want kijk maar: daar staat 'hel' en daar staat 'straf'. Ik weet echt wel welke teksten dat zijn.
Het kan gewoon niet waar zijn omdat God Zichzelf als de Barmhartige openbaart. Dan moet ook zijn rechtvaardige straf barmhartig zijn.
En volgens mij is dat precies wat God zegt: ik ben de Pottenbakker. Ik maak van dezelfde klomp klei een vaas die zo praschtig is dat het een erfstuk is dat van vader op zoon wordt doorgegeven. En een binnenpotje (tegenwoordig zijn ze meest van plastic) dat als de plant doodgaat in oneer in de container gaat. Maar daar heeft dat potje uiteindenlijk geen last van: het was stof en keert tot stof weer.
Ik kan je redenering goed volgen, omdat het (als je er dieper over nadenkt) inderdaad botst. Ik weet dat iemand als dr. Woelderink ook enorm geworsteld heeft met deze zaken. Hij was zo overweldigd door Gods liefde en barmhartigheid dat hij uitriep: Het kan niet dat deze God, Die ik in Christus als een liefdevol Vader heb leren kennen, die gaarne vergevend is, mensen in de eeuwige rampzaligheid werpt om daar eeuwig pijn te moeten lijden.

Ik denk dat Woelderink in zijn oprechte worsteling toch een karikatuur maakte van Wie God is. Hij heet Zich niet ten volle geopenbaard in Zijn Woord. Hij heeft voldoende geopenbaard tot onze zaligheid.
Verder moeten we Gods Woord maar laten staan; tenminste ik meen toch echt dat daar wel (en hoe moeten we daarover huiveren) gesproken wordt over eeuwig starflijden, "omdat zij niet gewild hebben, dat Ik Koning over hen zou zijn". Maar laten we daarover nooit spreken zonder het over Christus gewilligheid te hebben om te zaligen een ieder die het Woord hoort.

De consequentie van jouw betoog is overigens ook dat niet geloven geen enkele consequentie heeft, dan alleen "dood is dood". Dat lijkt me in tegenspraak met zoveel Bijbelse gegevens dat de ziel eeuwig leeft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Luther schreef:
refo schreef:Tja, Fjodor. In feite versterk je mijn bezwaren alleen maar.

Ik heb geen bezwaren tegen wat Gods Woord zegt. Ik heb bezwaren tegen bepaalde combinaties van leerstellingen op grond van flinterdun bewijs.

Het omgekeerde van de verkiezing is dit: Voor de grondlegging der wereld heeft God mensen verkoren die Hij voor eeuwig zal laten lijden. De Dordtsche professors lieten daar, gezien Berts citaat geen twijfel over bestaan. Daarom: hoort die interpretatie ook bij onze belijdenis? Volgens mij niet.

We zijn als gereformeerden gepreoccupeerd door de leer van dat eeuwige straflijden, zodat als je die leer ter discussie stelt, je meteen naar je hoofd krijgt geslingerd niet gereformeerd te zijn + einde discussie. Of men gaat haastig bladeren om met teksten aan te komen dat er toch echt wel een eeuwige straf is, want kijk maar: daar staat 'hel' en daar staat 'straf'. Ik weet echt wel welke teksten dat zijn.
Het kan gewoon niet waar zijn omdat God Zichzelf als de Barmhartige openbaart. Dan moet ook zijn rechtvaardige straf barmhartig zijn.
En volgens mij is dat precies wat God zegt: ik ben de Pottenbakker. Ik maak van dezelfde klomp klei een vaas die zo praschtig is dat het een erfstuk is dat van vader op zoon wordt doorgegeven. En een binnenpotje (tegenwoordig zijn ze meest van plastic) dat als de plant doodgaat in oneer in de container gaat. Maar daar heeft dat potje uiteindenlijk geen last van: het was stof en keert tot stof weer.
De consequentie van jouw betoog is overigens ook dat niet geloven geen enkele consequentie heeft, dan alleen "dood is dood". Dat lijkt me in tegenspraak met zoveel Bijbelse gegevens dat de ziel eeuwig leeft.
Wat refo natuurlijk heel goed weet.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Jongere

Bericht door Jongere »

Je ziet in de posts van refo wat er gaat gebeuren als je misbruik maakt van de predestinatieleer. Je maakt van God Iemand die met potjes speelt en ze puur voor Zijn eigen plezier maakt - tot eer of tot oneer.

Ik geloof absoluut dat Romeinen 9 betrekking heeft op de uitverkiezing en dat deze teksten dus alles te maken hebben met verkiezing en verwerping. Maar daar is het laatste woord nog lang niet mee gezegd. Wie dat ene punt zo ridicuul doortrekt als refo dat doet, neemt de Bijbel in het geheel niet serieus. We zien in heel de Bijbel ook de verantwoordelijkheid van mensen staan en vooral hun schuld tegenover God. En tegenover schuld staat straf.
En wie werkelijk meent dat barmhartigheid betekent dat de schuld niet wordt gestraft, kan Golgotha nooit werkelijk begrijpen.

In het bestrijden van de predestinatieleer (want dat is refo's standpunt, gezien eerdere discussies daarover op het forum) is het bijzonder zwak om er een karikatuur van te maken en die in te zetten. Het klink wat afgezaagd maar dat is precies wat de remonstranten destijds deden. En het is al helemaal niet eerlijk om aan déze redenatie een argumentatie tegen de hel te ontlenen. Dat is nu precies wat refo noemt een "combinatie van leerstellingen op basis van flinterdun bewijs".
jvdg

Bericht door jvdg »

Jongere schreef:Je ziet in de posts van refo wat er gaat gebeuren als je misbruik maakt van de predestinatieleer. Je maakt van God Iemand die met potjes speelt en ze puur voor Zijn eigen plezier maakt - tot eer of tot oneer.

Ik geloof absoluut dat Romeinen 9 betrekking heeft op de uitverkiezing en dat deze teksten dus alles te maken hebben met verkiezing en verwerping. Maar daar is het laatste woord nog lang niet mee gezegd. Wie dat ene punt zo ridicuul doortrekt als refo dat doet, neemt de Bijbel in het geheel niet serieus. We zien in heel de Bijbel ook de verantwoordelijkheid van mensen staan en vooral hun schuld tegenover God. En tegenover schuld staat straf.
En wie werkelijk meent dat barmhartigheid betekent dat de schuld niet wordt gestraft, kan Golgotha nooit werkelijk begrijpen.

In het bestrijden van de predestinatieleer (want dat is refo's standpunt, gezien eerdere discussies daarover op het forum) is het bijzonder zwak om er een karikatuur van te maken en die in te zetten. Het klink wat afgezaagd maar dat is precies wat de remonstranten destijds deden. En het is al helemaal niet eerlijk om aan déze redenatie een argumentatie tegen de hel te ontlenen. Dat is nu precies wat refo noemt een "combinatie van leerstellingen op basis van flinterdun bewijs".
Ja, jongere, ik moet je van harte hierin bijvallen.
We kunnen geen loopje nemen met Gods Woord, dat staat eeuwig vast, en we kunnen op grond van de barmhartigheid van God niet ontkennen dat de eeuwige straf, hoe die ook moge zijn, die niet ontlopen, of van wegvluchten, met onze gedachtenspinsels.
huisman

Bericht door huisman »

jvdg schreef:
Jongere schreef:Je ziet in de posts van refo wat er gaat gebeuren als je misbruik maakt van de predestinatieleer. Je maakt van God Iemand die met potjes speelt en ze puur voor Zijn eigen plezier maakt - tot eer of tot oneer.

Ja, jongere, ik moet je van harte hierin bijvallen.
We kunnen geen loopje nemen met Gods Woord, dat staat eeuwig vast, en we kunnen op grond van de barmhartigheid van God niet ontkennen dat de eeuwige straf, hoe die ook moge zijn, die niet ontlopen, of van wegvluchten, met onze gedachtenspinsels.
Daarom blijf ik pleiten om onze confessie na te spreken als het over de verwerping gaat, als een in hun val laten waar zij zichzelf ingeworpen hebben. Om met jongere te spreken, zij gingen moedwillig aan de barmharigheid van Golgotha voorbij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Misschien goed, met name voor refo, om dit er eens op na te lezen:
http://www.ngk.nl/ngp/Studiemat-DeJong/ ... .%20de.pdf
Fjodor

Bericht door Fjodor »

@refo:
En je hoeft Golgotha volgens refo niet werkelijk te begrijpen. Als je maar aanneemt dat er toen iemand gehangen heeft. Dat zal wel voldoende zijn.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Fjodor schreef:@refo:
En je hoeft Golgotha volgens refo niet werkelijk te begrijpen. Als je maar aanneemt dat er toen iemand gehangen heeft. Dat zal wel voldoende zijn.
Waarom nu gelijk zo'n persoonlijke sneer? Je kunt over dit onderwerp ook gewoon discussiëren hoor. Als ik het goed zie, heeft refo er zodanig over nagedacht dat het geen losse flodder was. Dan moet er ook gewoon op basis van argumenten gesproken kunnen worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara

Bericht door Mara »

Wijlen ds Cabaret zei dat de hel geplaveid zal zijn met dominees !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:Wijlen ds Cabaret zei dat de hel geplaveid zal zijn met dominees !
Ik hou niet van zulke uitspraken :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Orchidee schreef:
Ik evenmin.
Wat doet het ertoe waarmee de hel geplaveid is? Hoe verschrikkelijk zal het zijn om daar voor eeuwig te moeten zijn. Zeker als we de weg geweten maar niet bewandeld hebben.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Mara

Bericht door Mara »

Da Capo schreef:
Orchidee schreef:
Ik evenmin.
Wat doet het ertoe waarmee de hel geplaveid is? Hoe verschrikkelijk zal het zijn om daar voor eeuwig te moeten zijn. Zeker als we de weg geweten maar niet bewandeld hebben.
De uitspraken van wijlen ds C werden niet alom geaccepteerd :huhu
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Da Capo schreef:
Orchidee schreef:
Ik evenmin.
De uitspraken van wijlen ds C werden niet alom geaccepteerd :huhu

Ik heb ds. C. nooit gekend, maar heb de uitspraak wel door verschillende predikanten horen doen.
Als ik me niet vergis vroeger veel meer dan de laatste jaren...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

Ja, zulke dingen mag je niet meer zeggen, gezien de reacties ook nu.
Men wil het niet horen.
Ik begrijp wel wat hiermee bedoeld wordt.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:Ja, zulke dingen mag je niet meer zeggen, gezien de reacties ook nu.
Men wil het niet horen.
Ik begrijp wel wat hiermee bedoeld wordt.
Ik begrijp ook wat hier mee bedoeld word, en daarom houd ik niet van die menselijke uitspraken.
Ik heb er nooit van gehouden, en ben er gelukkig ook niet mee opgegroeid.
En als er bepaalde uitspraken langskwamen, dan werden wij gewaarschuwd, dat we voorzichtig moesten zijn met zulke uitspraken, en daar niet aan mee moesten doen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie