Rijssens Stille Oorlog

Katharina van Bora

Re: Rijssens Stille Oorlog

Bericht door Katharina van Bora »

helma schreef:Afbeelding

hoe hebben ze'm kunnen treffen :)
Echt humor, vind ik dit! :yahoo
Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
jvdg

Bericht door jvdg »

helma schreef: hoe hebben ze'm kunnen treffen :)
Treffend is ook dat Gijs naar de kerk kijkt.
Mooie foto!
huisman

Bericht door huisman »

jvdg schreef:
Mooie foto!
Als hij naar de camera had gekeken was zijn anonimiteit voor goed weg ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ze hebben denk ik een foto uit het archief gehaald. Want ik kan me herinneren dat het eerder over deze foto is gegaan op RF.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jongere schreef:Ze hebben denk ik een foto uit het archief gehaald. Want ik kan me herinneren dat het eerder over deze foto is gegaan op RF.

Het is geen recente foto, want op die plek wordt nu een tunnel aangelegd...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:
Jongere schreef:Ze hebben denk ik een foto uit het archief gehaald. Want ik kan me herinneren dat het eerder over deze foto is gegaan op RF.

De foto stond volgens mij een paar jaar geleden op Gijs' hyvespagina.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:

Oeps, dus een tunnelvisie vanaf dan?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

super Gijs!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
albion

Bericht door albion »

huisman schreef:
jvdg schreef:
Mooie foto!
Als hij naar de camera had gekeken was zijn anonimiteit voor goed weg ;)
Die is toch wel weg, als hij hyves heeft. Foto's genoeg :)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jammer dat maar een deel in de online krant staat...

http://www.tctubantia.nl/regio/reggestr ... ntaire.ece

Hoodredactioneel commentaar TC Tubantia:

ONREALISTISCH
De documentaire Rijssens Stille Oorlog gaat vandaag in première op het Nederlands Filmfestival in Utrecht.
Nu al heeft de documentaire veel stof doen opwaaien. De filmmaker komt tot de conclusie dat de integratie
van moslims in Rijssen vanwege het reformatorisch smaldeel in de stad niet tot stand komt. Sterker nog,
er woedt een veenbrand.

De ophef is begrijpelijk maar onterecht. We hebben hier van doen met een artistieke impressie van een deel
van de werkelijkeid, en niet met een wetenschappelijk onderzoek. In de kunst zijn uitvergrotingen acceptabel
en soms zelfs wenselijk. In de wetenschap is zoiets onaanvaardbaar.

De werkelijkheid is namelijk geheel anders dan de documentairemaker suggereert. Zoals in elke stad komen er
incidenten voor, maar er wordt al evenzeer gezocht naar consensus. Rijssenaren doen er goed aan de film
slechts te beschouwen als een kunstzinnige uiting, waarmee ze misschien geen enkele affiniteit hebben, maar
waarvoor de vrijheid in dit land terecht bestaat.

De filmmaker zou net wat minder superlatieven kunnen gebruiken. De titel doet vermoeden dat hij een beeld
van een stad wil geven, maar in interviews relativeert hij de waarde en erkent hij dat de integratie in Rijssen
niet minder verloopt dan elders.
Daarmee brengt hij Rijssens Stille Oorlog terug tot wat het in werkelijkheid is: Een beeld, maar niet hét beeld.

Tot zover het hoofdredactioneel commentaar van TC TUBANTIA.

Een persoonlijk noot:
Ik zou willen zeggen: In de kunst mag dus een onwerkelijk beeld gegeven worden, waarvan de gevolgen misschien
niet te overzien zijn. Moet dat kunnen. Mag in de kunst alles? Ook al is het niet waar? mogen op die manier
de vooroordelen die in dit land al aanwezig zijn onnodig vergroot en verscherpt worden?
Dan een tweede: Het betreft hier christenen. En men weet dat je daar makkelijker mee kan sollen als met moslims.
Maar... Na zoveel en onophoudelijke prikacties tegen reformatorische christenen kan het ook een keer te ver gaan.
Je weet niet wat dit los kan maken na zoveel valse en halve waarheden die gepubliceerd worden.
Denk ook aan de hele zaak rond de SGP.
En... als het kunst is... Ja dan mag er blijkbaar meer. Maar wat hebben de Denen ondervonden toen een krant
een klein spotprentje van Mohammed plaatstte? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier bewust word
gewerkt naar een escallatie. En niet iedereen zal dat door hebben.
blijmoedig

Bericht door blijmoedig »

Gijs83 schreef:http://www.tctubantia.nl/regio/reggestr ... ijssen.ece
http://www.tctubantia.nl/regio/reggestr ... kt%27..ece

Ik meen dat ik het in het verleden wel eens ergens vermeld heb, dat men op een zondagmorgen eens stond te filmen bij onze kerk. De film waar het om ging het heet "Rijssens Stille Oorlog". Doet onwillekeurig denken aan de term: 'koude oorlog'. Op de site van het Parkgebouw in Rijssen, waar de film op 7 oktober a.s. wordt vertoond, wordt film als volgt omschreven: ‘Er is een stille oorlog', daarmee vat Fatma Öztürk kort samen wat er voor haar als moslima in Rijssen gaande is. Het dorp heeft van oudsher een grotendeels streng christelijke bevolking. Dat reformatorische gereformeerde karakter wordt in toenemende mate bedreigd door secularisatie en een groeiende groep moslims. Net als Fatma zijn zij voor het merendeel van Turkse afkomst. Van integratie tussen beide geloofsgroepen is nauwelijks sprake. ‘Dat kan alleen maar', zegt Fatma gelaten, ‘als ik mijn geloof afleg'. Dit religieuze drama staat centraal in ‘Rijssens Stille Oorlog'.

De vraag is natuurlijk hoe dienen christenen met dit soort situatie om te gaan, dat dit nog wel mis gaat, zal de film waarschijnlijk op een pijnlijke manier bloot leggen. Tja na Barneveld en Staphorst in karikatuur te hebben gezet is dus nu Rijssen aan beurt. Het wordt vervolgens vandaag ook nog eens breed uitgemeten in Dagblad Tubantia, waardoor er weer een beeld van Rijssen wordt geschetst, die deels waar is, maar anderzijds gaan er mensen ook weer verkeerde conclusies uittreken, moet de media niet wat terughoudender zijn in dit soort situaties?
Ik denk dat de kerkelijke gemeenschap in Rijssen er verstandig aan doet, om niet in de verdediging te schieten, om proberen aan te geven wat er allemaal niet deugd aan de film. Ik denk dat zij er verstandiger aan doet, om te achterhalen wat de dieperliggende reden is van zo'n film. Want hoe je het wendt of keert, zo'n filmmaker zal niet zo maar met het idee voor zo'n film komen. Voor de kerkelijke gemeente in Rijssen biedt deze film ook de mogelijkheid tot zelfreflectie en het (opnieuw) doordenken van haar missionaire visie.
Laatst gewijzigd door blijmoedig op 25 sep 2010, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
jvdg

Bericht door jvdg »

blijmoedig schreef: Ik denk dat de kerkelijke gemeenschap in Rijssen er verstandig aan doet, om niet in de verdediging te schieten, om proberen aan te geven wat er allemaal niet deugd aan de film. Ik denk dat zij er verstandiger aan doet, om te achterhalen wat de dieperliggende reden is van zo'n film. Want hoe je het went of keert, zo'n filmmaker zal niet zo maar met het idee voor zo'n film komen. Voor de kerkelijke gemeente in Rijssen biedt deze film ook de mogelijkheid tot zelfreflectie en het (opnieuw) doordenken van haar missionaire visie.
Zelfreflectie op basis van onjuiste feiten lijkt me moeilijk, zoniet onmogelijk.
Ander

Bericht door Ander »

klopt, ik herkende hem ook. Die Gijs...
blijmoedig

Bericht door blijmoedig »

jvdg schreef:
blijmoedig schreef: Ik denk dat de kerkelijke gemeenschap in Rijssen er verstandig aan doet, om niet in de verdediging te schieten, om proberen aan te geven wat er allemaal niet deugd aan de film. Ik denk dat zij er verstandiger aan doet, om te achterhalen wat de dieperliggende reden is van zo'n film. Want hoe je het went of keert, zo'n filmmaker zal niet zo maar met het idee voor zo'n film komen. Voor de kerkelijke gemeente in Rijssen biedt deze film ook de mogelijkheid tot zelfreflectie en het (opnieuw) doordenken van haar missionaire visie.
Zelfreflectie op basis van onjuiste feiten lijkt me moeilijk, zoniet onmogelijk.
Mij niet. Mijns inziens hoef je het met de inhoud van de film niet eens te zijn, maar zou de reden waarom de film gemaakt is, toch tot nadenken kunnen strekken. Of anders gezegd, als er, naar ik begrijp, binnen Rijssen sprake van is dat twee bevolkingsgroepen volledig langs elkaar heen leven, zou ik als kerkelijke gemeente willen weten wat ons aandeel daarin is, of wij wellicht steken hebben laten vallen, en of dit ons zou moeten nopen tot verbetering of toenadering. Als Lichaam van Christus hoeven wij niet bang zijn voor kritiek. Sterker nog, bij mijn weten zegt de Bijbel zelfs dat we als christenen beter af zijn, als wij worden gesmaad om de Naam van de Heere Jezus. Ik denk dat wij ons steeds opnieuw moeten afvragen hoe wij het best een instrument in Zijn hand kunnen zijn, tot het bereiken van de mensen om ons heen. Het zitten op je "pitty pot" werkt in mijn ogen dan alleen maar contraproductief.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Maar er wordt intussen wel onnodig met vuur gespeeld.
Religieuze tegenstellingen zijn altijd emotioneel geladen.
Je weet niet wat zoiets los kan maken.
De filmmaker kan denk ik toch nooit zeggen: Wir haben es nicht gewusst?
Of wel dan?
Plaats reactie