Maar deze gelijkenis staat toch helemaal niet in de buurt van Matth. 8?Afgewezen schreef:Er zijn handschriften waarin de rijke man ook een naam heeft.Joannah schreef:dus '5 broeders' had evengoed 2 broeders, 10 broeders, of gewoon 'vrienden' kunnen zijn?memento schreef:Inderdaad.Joannah schreef:De aangehaalde 'bijzaken' hebben volgens jou (en Memento) dus beslist geen verdere betekenis?
1. Het past niet in de context van het hoofdstuk, terwijl de gelijkenis (uitgaande van Lukas) duidelijk wel een link heeft met de rest van het hoofdstuk
2. Het past niet in de gelijkenis zelf (niets in de gelijkenis die voor onderscheid Juda/heidenen aanleiding geeft)
3. De argumentatie komt erg gezocht over, en overtuigt (iig mij) niet
en waarom had de bedelaar wel een naam, en de rijke man niet?
Verder vind ik het niet zo'n gekke gedachte dat het hier gaat over de Joden die Christus verwerpen versus de zondaren/heidenen die Hem aannemen. De passage in Matth. 8 vind ik té opvallend om zomaar terzijde te kunnen schuiven bij de uitleg van dit hoofdstuk.
Daarnaast: De context van de gelijkenis, wat er voor staat, en wat er op volgt, roepen helemaal niet om die link. Sterker nog: Wie met zn boerenverstand die gelijkenis leest, zal zeggen: Hé, dat past goed bij wat Jezus (in Lukas) ervoor zegt. Terwijl het met de uitleg van Joannah niet goed past in zn context.
Kortom, mij overtuigd het niet. De gelijkenis wordt zo m.i. uit zn context gerukt. En ik heb hier in deze topic nog geen poging gezien, om de uitleg van Joannah te verbinden met de context waarin de gelijkenis staat.