Kijkdaar...

hmprff

Re: Kijkdaar...

Bericht door hmprff »

Ik heb de lezing bekeken, wat is die man bewogen met de mensen. Ik heb weer wat mogen leren (praktisch).
Nu ik alle kritiek hier heb gelezen vraag ik me af hoeveel mensen niet alleen de lezing beluisterd hebben, maar ook meegebeden hebben!
uit het gebed van ds simons schreef: wees met al deze avonden, die soms zo makkelijk kritisch worden beoordeeld. Laat het oordeel ophouden, maar laat de geur van Christus de kamers binnen komen en onze harten. Laat ons ophouden in Nederland om elkaar kapot te maken met ons kerkje en met onze godsdienst. Kom Heere Jezus, kom haastiglijk. Want de kerk maakt zichzelf dood, graaft zichzelf een graf.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
henriët

Bericht door henriët »

hmprff schreef:Ik heb de lezing bekeken, wat is die man bewogen met de mensen. Ik heb weer wat mogen leren (praktisch).
Nu ik alle kritiek hier heb gelezen vraag ik me af hoeveel mensen niet alleen de lezing beluisterd hebben, maar ook meegebeden hebben!
uit het gebed van ds simons schreef: wees met al deze avonden, die soms zo makkelijk kritisch worden beoordeeld. Laat het oordeel ophouden, maar laat de geur van Christus de kamers binnen komen en onze harten. Laat ons ophouden in Nederland om elkaar kapot te maken met ons kerkje en met onze godsdienst. Kom Heere Jezus, kom haastiglijk. Want de kerk maakt zichzelf dood, graaft zichzelf een graf.
kijk..
daar...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Democritus schreef:Bewustwording dat het in kern gaat om het voor waarachtig houden van God en Zijn woord. Dat je niet je uitgangspunt moet nemen in wat voel ik en wat ervaar ik of wat denk je te moeten voelen of ervaren.

Dat is denk ik voor veel mensen een relevante boodschap.
Jij geeft er m.i. nu een draai aan die ik bij ds. Simons zo niet vond. Waarachtig houden van God en Zijn woord is niet in tegenspraak met voelen of ervaren.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Democritus schreef:Bewustwording dat het in kern gaat om het voor waarachtig houden van God en Zijn woord. Dat je niet je uitgangspunt moet nemen in wat voel ik en wat ervaar ik of wat denk je te moeten voelen of ervaren.

Dat is denk ik voor veel mensen een relevante boodschap.
Jij geeft er m.i. nu een draai aan die ik bij ds. Simons zo niet vond. Waarachtig houden van God en Zijn woord is niet in tegenspraak met voelen of ervaren.
Wat ik bij, Afgewezen , nu merk is dat je heel robotachtig met een lezing of een preek omgaat. Waarschijnlijk ben jij niet gevoelig voor een rusten op je gevoel, je emotie, je ervaring, maar ik ben slechts een mens, en ik ben dat dus wel. En dan is het goed dat juist d;at af en toe eens grondig aangepakt wordt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
helma

Bericht door helma »

eilander schreef:
Luther schreef: Klopt, maar ik gaf een samenvatting. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk letterlijke zinnen uit de lezing op te schrijven en er geen enkel ondedeel uit weg te laten. Laten Helma, Afgewezen en eilander maar getuigen of dit een getrouwe weergave is van wat ds. Simons zei. Dus je kunt eventueel ook reageren op deze samenvatting.
Ik vind dat Luther een hele goede en dus eerlijke samenvatting heeft gegeven. Dank!
sluit me bij Eilander aan!
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

Hoe leren wij de Heere kennen?
Door Woord en Geest.
Als de liefde van God in je hart wordt uitgestort 'merk' je dat echt, hoor!
Zijn Geest getuigt dan met onze geest dat wij kinderen Gods zijn.
Het gaat niet buiten het gevoel om!
Maar maak van dat gevoel geen grond.
Zachea
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ander schreef:
Mister schreef:Waar lees jij dat dan??
In de samenvatting van Luther.
Verblijd ons met je inzichten die mij blijkbaar ontgaan...
memento

Bericht door memento »

DIA zou nog inhoudelijk aantonen voor ons wat in de lezing van ds. Simons niet overeenstemt met "de oude waarheid". Ook anderen, die deze man en/of zijn lezingen zo stellig veroordeelden, zijn nog een inhoudelijke, feitelijke en controleerbare verantwoording schuldig. Want zonder bewijzen iemand veroordelen (slechts op basis van een gevoel) is tegen de Schrift in!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

memento schreef:DIA zou nog inhoudelijk aantonen voor ons wat in de lezing van ds. Simons niet overeenstemt met "de oude waarheid". Ook anderen, die deze man en/of zijn lezingen zo stellig veroordeelden, zijn nog een inhoudelijke, feitelijke en controleerbare verantwoording schuldig. Want zonder bewijzen iemand veroordelen (slechts op basis van een gevoel) is tegen de Schrift in!
Maar ik vraag wel geduld. Want ik hou niet van half werk. Verder heb ik vandaag ook weer niet bar veel tijd over.
Ik moet denk ik er wel echt een uurtje of meer voor uittrekken. Bovendien is het min of meer een taak die me
is opgedrongen, dus ook niet iets wat je echt met plezier doet. Begrijpt u, mijn lieve vriend?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ZWP

Bericht door ZWP »

-DIA- schreef:
memento schreef:DIA zou nog inhoudelijk aantonen voor ons wat in de lezing van ds. Simons niet overeenstemt met "de oude waarheid". Ook anderen, die deze man en/of zijn lezingen zo stellig veroordeelden, zijn nog een inhoudelijke, feitelijke en controleerbare verantwoording schuldig. Want zonder bewijzen iemand veroordelen (slechts op basis van een gevoel) is tegen de Schrift in!
Maar ik vraag wel geduld. Want ik hou niet van half werk. Verder heb ik vandaag ook weer niet bar veel tijd over.
Ik moet denk ik er wel echt een uurtje of meer voor uittrekken. Bovendien is het min of meer een taak die me
is opgedrongen, dus ook niet iets wat je echt met plezier doet. Begrijpt u, mijn lieve vriend?
Dat had je je natuurlijk moeten bedenken voordat je die aantijgingen deed.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:Maar ik vraag wel geduld. Want ik hou niet van half werk. Verder heb ik vandaag ook weer niet bar veel tijd over.
Ik kan mij heel goed DIA's verlegenheid voorstellen. Omdat er veel is op zo'n avond wat je niet op formele gronden kunt afwijzen, maar dat op de een of andere manier toch tegenstaat. Zo ervaar ik het ook.
Ook het hele optreden van ds. Simons heeft iets wat mij tegenstaat. Het spijt me. En nogmaals, hij had bar weinig te vertellen: als je niets voelt, moet je je maar vastklampen aan de beloften. Ik weet echt niet wat ik met zo'n boodschap aan moet.
Nee, grove dwalingen verkondigt ds. Simons niet, maar daar heb je ook alles mee gezegd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Afgewezen schreef:
-DIA- schreef:Maar ik vraag wel geduld. Want ik hou niet van half werk. Verder heb ik vandaag ook weer niet bar veel tijd over.
Ik kan mij heel goed DIA's verlegenheid voorstellen. Omdat er veel is op zo'n avond wat je niet op formele gronden kunt afwijzen, maar dat op de een of andere manier toch tegenstaat. Zo ervaar ik het ook.
Ook het hele optreden van ds. Simons heeft iets wat mij tegenstaat. Het spijt me. En nogmaals, hij had bar weinig te vertellen: als je niets voelt, moet je je maar vastklampen aan de beloften. Ik weet echt niet wat ik met zo'n boodschap aan moet.
Nee, grove dwalingen verkondigt ds. Simons niet, maar daar heb je ook alles mee gezegd.
Begrijp mij goed: het is voor mij ook een brug te ver om naar een dergelijke avond toe te gaan. Dit neemt echter niet weg dat de boodschap die daar gebracht wordt, in onze beoordeling centraal hoort te staan.
Het is overigens ook niet verplicht om je op zo'n avond thuis te voelen, denk ik. Maar we zijn wel aan elkaar verplicht om de boodschap van een predikant eerlijk naast de Schrift te leggen. En daar past een verhaal over de entourage - waarop de spreker duidelijk geen invloed heeft - nauwelijks bij. Tenzij die entourage zodanig verkeerd zou zijn, dat iemand zou moeten zeggen: ik kan daar beter niet komen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Je kunt boodschap en entourage niet loskoppelen. Kennelijk vindt ds. Simons het geen bezwaar om in zulke bijeenkomsten te spreken. Dan is hij in zekere zin medeverantwoordelijk voor wat daar gebeurt. Daar worden refojongeren naartoe 'gelokt' en híj gaat spreken. Moet je dat willen?
In de tweede plaats is zijn boodschap niet 'goed'. In elk geval zeer onvolledig en ook eigenlijk misleidend. De insteek is fout: je denkt dat je als gelovige je goed moet voelen, maar dat hoeft niet.
Daar kun je een hoop kanten mee uit. Mensen die niet veel van het bevindelijk-gereformeerde moeten hebben, kunnen hiermee meteen op het verkeerde been gezet worden: 'Zie je wel, je hoeft niets te voelen. Altijd maar dat gewroet in je innerlijk, helemaal fout!'
Zal ds. Simons dat bedoeld hebben? Dat weet ik niet. Maar zijn manier van behandelen - veel te onvolledig - geeft hier wél aanleiding toe.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Afgewezen schreef:Je kunt boodschap en entourage niet loskoppelen. Kennelijk vindt ds. Simons het geen bezwaar om in zulke bijeenkomsten te spreken. Dan is hij in zekere zin medeverantwoordelijk voor wat daar gebeurt. Daar worden refojongeren naartoe 'gelokt' en híj gaat spreken. Moet je dat willen?
Ik vind dit wel ver gaan, om ds. Simons "in zekere zin medeverantwoordelijk" te houden voor de avond van jijdaar. Zo wordt het ook wel lastiger: entourage is onder andere: liedkeuze. Het blijkt uit wat ds. Simons ná zijn lezing zegt, dat hij niet weet wat er gezongen wordt. Maar inderdaad: als hij de entourage totaal verkeerd zou vinden, zou hij er gewoon niet moeten komen. Zover vind ik het echter niet gaan.
Afgewezen schreef:In de tweede plaats is zijn boodschap niet 'goed'. In elk geval zeer onvolledig en ook eigenlijk misleidend. De insteek is fout: je denkt dat je als gelovige je goed moet voelen, maar dat hoeft niet.
Daar kun je een hoop kanten mee uit. Mensen die niet veel van het bevindelijk-gereformeerde moeten hebben, kunnen hiermee meteen op het verkeerde been gezet worden: 'Zie je wel, je hoeft niets te voelen. Altijd maar dat gewroet in je innerlijk, helemaal fout!'
Zal ds. Simons dat bedoeld hebben? Dat weet ik niet. Maar zijn manier van behandelen - veel te onvolledig - geeft hier wél aanleiding toe.
Dit is stevige, maar wel inhoudelijke kritiek. Ik heb meen ik al eerder gezegd dat de duivel altijd op zoek zal zijn naar een mogelijkheid om misbruik te maken van een bijbelse boodschap: bij de ene kerkdienst zal hij proberen de mensen lijdelijk en afwachtend te maken/houden, bij de andere juist activistisch.
Dat zal zeker ook met deze boodschap gebeuren.
Ds. Simons heeft gewezen op het gevaar van: teveel in jezelf wroeten, het centraal zetten van het gevoel. Dat zou een onevenwichtigheid op kunnen leveren, alsof het gevoel niet meespeelt! Dat laatste heeft hij zeker niet gezegd, maar dat zou een gevolgtrekking kunnen zijn. Is daarmee zijn boodschap "niet goed"? Dit ben ik absoluut niet met je eens.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:Je kunt boodschap en entourage niet loskoppelen. Kennelijk vindt ds. Simons het geen bezwaar om in zulke bijeenkomsten te spreken. Dan is hij in zekere zin medeverantwoordelijk voor wat daar gebeurt. Daar worden refojongeren naartoe 'gelokt' en híj gaat spreken. Moet je dat willen?
In de tweede plaats is zijn boodschap niet 'goed'. In elk geval zeer onvolledig en ook eigenlijk misleidend. De insteek is fout: je denkt dat je als gelovige je goed moet voelen, maar dat hoeft niet.
Hier maak ik echt bezwaar tegen, Afgewezen!
Eerst heb je de avond beluisterd via internet en zeg je: Wat hij zei, was niks mis mee, maar hij zei vrijwel niets.
Vervolgens kom je toch steeds weer met: mijn gevoel zegt dat er iets niet klopt.
En nu is het opeens toch zeer misleidend. Nu is ds. Simons opeens verantwoordelijk voor alle entourage. (Gelukkig dacht Paulus op de Areapagus anders, maar dat terzijde!) Echte argumenten geef je niet. Je bent nu bezig met wat de HC in Zondag 43 genoemd wordt: "...niemand zijn woorden verdraaie..., niemand lichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen..." Deze zondag noemt dat de eigen werken des duivels en geeft de opdracht mee om mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voor te staan en te bevorderen.

Als je in dit topic terugleest, dan ben ik met een hoop scepsis gaan luisteren, omdat ik ds. Simons teveel vond hangen naar de heiligingstheologie van HeartCry. Ik heb dus kritisch zitten kijken en luisteren naar http://www.kijkdaar.nu, eigenlijk ook vanwege de niet beargumenteerde beschuldigingen van DIA. En ik heb moeten constateren dat er met deze lezing niets mis was. Eilander schreef het al eerder: Deze lezing had een duidelijk adres, namelijk aan hen die de Heere wel kennen, maar vastzitten in de vraag: Hoe komt het nu toch, dat ik zo vaak de blijdschap van het geloof niet ervaar? (Waarbij men dan denkt: vaak een fijn en vredig gevoel te hebben.) Zo dient de lezing ook beluisterd te worden. En als je dan eerlijk de lijnen die hij trok (ik ontken dus wat jij zegt dat hij bijna niets zei), naast de Bijbel legt, dan zeg ik: Er was in deze lezing niets wat de toets van de Schrift niet kon doorstaan.

Ik ga toch even naar de vraag van memento: Toon nu eens gewoon aan met bewijsplaatsen uit Gods Woord, waar hier volgens jou de boel scheef gaat?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gesloten