Absoluut mee oneens.Willem schreef:Ik moet er toch nog wel even over nadenken. Ik mis de noodzakelijkheid van de wedergeboorte. De notie dat het geloof geschonken moet worden. Dat hij preekt als Luther vind ik niet echt een compliment, dan loop je toch zo'n 500 jaar achter? Dat Luther ontzettend ageerde tegen de dwaling van die tijd dat de rechtvaardigmaking in de heiligmaking verdient moest worden en dat zekerheid des geloofs niet bestaat (volgens de RK) is duidelijk. Dat zijn kernpunt in z'n prediking derhalve het Bijbelse "De rechtvaardige zal uit het geloof leven" was daarom destijds de spijker op z'n kop. Maar ik geloof niet dat dat het grote hedendaagse manco in de christelijke godsdienst is. Dat is veel meer een rusten op de beloften zonder dat deze geschonken zijn! En dan schiet zo'n lezing z'n doel wel voorbij.
Als ik een "manco" zou moeten aanwijzen (maar wie ben ik) zou dat denk ik nog steeds het gebrekkige verstaan van de rechtvaardiging van de goddeloze zijn. En de vrijheid van de christen die daaruit voortkomt, zoals Luther dat ook beschrijft.