Zondagsschool

Mister
Administrator

Re: Zondagsschool

Bericht door Mister »

Solipsis schreef:Goed, vader en moeder kunnen hierin een stimulerende rol spelen, maar laten we een en ander eerst bekijken aan de hand van de leeftijd. Jean Piaget heeft hierbij een belangrijke indeling gemaakt in de verschillende stadia die een kind doorloopt. Grofweg gezegd zou je kunnen stellen dat een kind een preek pas enigszins zou begrijpen na het 6e levensjaar.
Denk je ook niet dat God bij machte is buiten de fasen van Piaget om te werken?
Ooit gehoord dat de eerste 3 a 4 jaar van een kind van uitermate groot belang zijn?
Solipsis

Bericht door Solipsis »

Mister schreef: Denk je ook niet dat God bij machte is buiten de fasen van Piaget om te werken?
Die vraag is niet aan de orde: God is overal bij machte. Dat laat echter niet onverlet dat we daarom alles maar in Zijn handen moeten leggen omdat het ons van onze verantwoordelijkheid zou ontnemen. We lopen immers ook geen ravijn in omdat God bij machte is de zwaartekracht tijdelijk op te heffen.
Ooit gehoord dat de eerste 3 a 4 jaar van een kind van uitermate groot belang zijn?
Ja, maar niet voor het taalgevoel en het vermogen om abstract te kunnen denken. De eerste 3/4 jaar zijn belangrijk aangaande thema's als hechting en geborgenheid en hebben verder weinig met de latere educatieve ontwikkeling van doen.
helma

Bericht door helma »

Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet....
dat houdt voor mij in: ze meenemen naar Gods huis en ze brengen onder de bediening van het Evangelie.
In de werkplaats van de Heilige Geest.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Mister schreef:
Solipsis schreef:Goed, vader en moeder kunnen hierin een stimulerende rol spelen, maar laten we een en ander eerst bekijken aan de hand van de leeftijd. Jean Piaget heeft hierbij een belangrijke indeling gemaakt in de verschillende stadia die een kind doorloopt. Grofweg gezegd zou je kunnen stellen dat een kind een preek pas enigszins zou begrijpen na het 6e levensjaar.
Denk je ook niet dat God bij machte is buiten de fasen van Piaget om te werken?

Precies.

En het is juist de mysterieuse, krachtdadige werking van Gods Woord en Geest, in de levendmaking en inwendige roeping door dat Woord, hetwelk niet met of door des mensens verstand geschied. Dus een zuigeling krijgt, op dat gebied, hetzelfde uit de prediking van het Woord als een doctor in de theologie.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Solipsis

Bericht door Solipsis »

Bert Mulder schreef:Precies.

En het is juist de mysterieuse, krachtdadige werking van Gods Woord en Geest, in de levendmaking en inwendige roeping door dat Woord, hetwelk niet met of door des mensens verstand geschied. Dus een zuigeling krijgt, op dat gebied, hetzelfde uit de prediking van het Woord als een doctor in de theologie.
Die inwendige roeping en levendmaking bestaat uit 2 elementen: allereerst de verlichting in het verstand, en ten tweede de ombuiging in het hart.

Met wat jij omschrijft zou immers betekenen dat men met een gerust hart in de kerk in slaap kan vallen bij wijze van spreken... wat me pertinente onzin lijkt.
Auto

Bericht door Auto »

Solipsis schreef:

Die inwendige roeping en levendmaking bestaat uit 2 elementen: allereerst de verlichting in het verstand, en ten tweede de ombuiging in het hart.

Met wat jij omschrijft zou immers betekenen dat men met een gerust hart in de kerk in slaap kan vallen bij wijze van spreken... wat me pertinente onzin lijkt.
Dan zou je toch eerst moeten aangeven waar Bert die mogelijkheid die jij hier aangeeft in zijn posting schrijft?
Solipsis

Bericht door Solipsis »

Auto schreef:
Solipsis schreef:

Dan zou je toch eerst moeten aangeven waar Bert die mogelijkheid die jij hier aangeeft in zijn posting schrijft?
Bert geeft aan dat een zuigeling hetzelfde uit de prediking meekrijgt als een doctor in de theologie, omdat het een mysterieuze werking betreft die niet met of door het verstand geschiedt. Dat laat nogal veel ruimte over voor de manier waarop die roeping wel zou kunnen geschieden. Als een zuigeling deze roeping zou kunnen ontvangen (wat tot niet veel meer in staat is dan waarneming met de zintuigen, leven en 'zijn'), komt dat nauw overeen met de toestand van een mens waarin men slaapt.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Solipsis schreef:
Mister schreef: Denk je ook niet dat God bij machte is buiten de fasen van Piaget om te werken?
Die vraag is niet aan de orde: God is overal bij machte. Dat laat echter niet onverlet dat we daarom alles maar in Zijn handen moeten leggen omdat het ons van onze verantwoordelijkheid zou ontnemen. We lopen immers ook geen ravijn in omdat God bij machte is de zwaartekracht tijdelijk op te heffen.
Dat zeg ik ook niet. Dat verzin jij. Ik geef alleen maar aan dat we niet met een horizontaal argument de verticale dimensie uit het oog verliezen. Fasen of niet, God kan met 1 woord volstaan in het leven van een kind. Dat moeten we laten staan.
Solipsis schreef:
Mister schreef:Ooit gehoord dat de eerste 3 a 4 jaar van een kind van uitermate groot belang zijn?
Ja, maar niet voor het taalgevoel en het vermogen om abstract te kunnen denken. De eerste 3/4 jaar zijn belangrijk aangaande thema's als hechting en geborgenheid en hebben verder weinig met de latere educatieve ontwikkeling van doen.
In de kerk gaat het ook zeker over hechting en geborgenheid hoor. ;)
Solipsis

Bericht door Solipsis »

Mister schreef:
Solipsis schreef:
Dat zeg ik ook niet. Dat verzin jij. Ik geef alleen maar aan dat we niet met een horizontaal argument de verticale dimensie uit het oog verliezen. Fasen of niet, God kan met 1 woord volstaan in het leven van een kind. Dat moeten we laten staan.
Prima, maar dat lijkt nogal ridicuul. Kinderen onder de 6 jaar laten we dan maar toe in de eredienst ondanks dat ze er niets van begrijpen, in de hoop dat God ooit nog eens 1 écht Woord zou kunnen spreken in het leven van een kind. Daarmee is alle redelijkheid en logica weggeslagen.
n de kerk gaat het ook zeker over hechting en geborgenheid hoor. ;)
:haha :huhu
Bert Mulder
Contacteer:

Solipsis schreef: Bert geeft aan dat een zuigeling hetzelfde uit de prediking meekrijgt als een doctor in de theologie, omdat het een mysterieuze werking betreft die niet met of door het verstand geschiedt. Dat laat nogal veel ruimte over voor de manier waarop die roeping wel zou kunnen geschieden. Als een zuigeling deze roeping zou kunnen ontvangen (wat tot niet veel meer in staat is dan waarneming met de zintuigen, leven en 'zijn'), komt dat nauw overeen met de toestand van een mens waarin men slaapt.
Dat zei ik NIET!

Ik zei:

Dus wat dat betreft, is het zo dat Gods Woord en Geest best in de mensen werken kan, zonder des mensen bewustzijn. Maar, op andere vlakken, waar Gods Woord door middel van het verstand werkt, zoals in de groei van geloof, is wakker zijn beslist nodig.

DL 3/4:

3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Solipsis schreef:Prima, maar dat lijkt nogal ridicuul. Kinderen onder de 6 jaar laten we dan maar toe in de eredienst ondanks dat ze er niets van begrijpen, in de hoop dat God ooit nog eens 1 écht Woord zou kunnen spreken in het leven van een kind. Daarmee is alle redelijkheid en logica weggeslagen.
Jij wilt dus stellen dat de mens door eigen verstand wedergeboren wordt?

De prediking van het Evangelie is zeker dwaasheid, dat werd in de dagen van Paulus al gesteld....

1.1 Korinthiërs 1 [3 v.] „Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;”
2.1 Korinthiërs 2 [1 v.] „Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.”
3.1 Korinthiërs 3 [1 v.] „Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid bij God; want er is geschreven: Hij vat de wijzen in hun arglistigheid;”
Solipsis

Bericht door Solipsis »

Bert Mulder schreef: Dat zei ik NIET!
Ik vraag me af waar dan een essentieel onderscheid ligt met hetgeen ik op pikte van je woorden, maar goed.
Auto schreef: Dan zou je toch eerst moeten aangeven waar Bert die mogelijkheid die jij hier aangeeft in zijn posting schrijft?
Hier dus:
Ik zei:

Dus wat dat betreft, is het zo dat Gods Woord en Geest best in de mensen werken kan, zonder des mensen bewustzijn.
Jongere

Bericht door Jongere »

Jongere schreef:We bekijken in dit topic de preek ook wel heel eenzijdig: alsof het alleen iets is waarvan we iets leren. Dus met andere woorden: je moet iets van de woorden begrijpen, dan heb je iets aan de preek. Van de Beek heeft ook oog voor het feit dat er veel méér gebeurt tijdens een dienst. De gemeente is bijeen, God is aanwezig. Het gaat niet alleen om iets verstandelijks, het gaat ook om het 'geheimenis' van de gemeente. Dat gegeven kan ook bevrijden van het krampachtige idee dat iedereen aangesproken moet worden. Een preek moet kindvriendelijk zijn, oudervriendelijk, alleenstaandenvriendelijk en weet ik niet wievriendelijk. Natuurlijk moet er een boodschap zijn voor de hoorders, maar er gebeurt veel meer.
henriët

Bericht door henriët »

Bert Mulder schreef:
Bonny schreef:
Volgens mij beantwoordt Marnix die vraag wel. Ik heb het even dik gemaakt.
Dus ze zijn tot die taak door God zelf geroepen, en zijn officiele gezanten Gods, en brengen dus Zijn Woord direkt uit?
Jij durft dat te ontkennen?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Solipsis

Bericht door Solipsis »

Jongere schreef:
Jongere schreef:We bekijken in dit topic de preek ook wel heel eenzijdig: alsof het alleen iets is waarvan we iets leren. Dus met andere woorden: je moet iets van de woorden begrijpen, dan heb je iets aan de preek. Van de Beek heeft ook oog voor het feit dat er veel méér gebeurt tijdens een dienst. De gemeente is bijeen, God is aanwezig. Het gaat niet alleen om iets verstandelijks, het gaat ook om het 'geheimenis' van de gemeente. Dat gegeven kan ook bevrijden van het krampachtige idee dat iedereen aangesproken moet worden. Een preek moet kindvriendelijk zijn, oudervriendelijk, alleenstaandenvriendelijk en weet ik niet wievriendelijk. Natuurlijk moet er een boodschap zijn voor de hoorders, maar er gebeurt veel meer.
Daar kan ik me wel in vinden.
Plaats reactie