Op de tweede dienst was bij ons van oudsher geen creche. Zeker niet bij de avonddienst.huisman schreef:Zondagschoolleeftijd is volgens mij 4 t/m 11 jaar zulke kinderen horen met het gezin naar de kerk te gaan. Om zulke kinderen tijdens de kerkdienst uit de kerk te halen (zoals Laurens schrijft) is m.i. absoluut geen vooruitgang.henriët schreef:Kleine kinderen -peuters/kleuters- leren doorgaans meer op zondagsschool dan in de kerk..huisman schreef:Dit lijkt verdacht veel op een kindernevendienst en die heeft als nadeel dat kinderen(tot 12 jaar?) niet meer in de kerk zitten onder de bedienig van het Woord. Zondagschool tijdens een kerkdienst lijkt mij een slecht idee.Lourens schreef:Voor paar jaar geleden waren de diensten in beide gebouwen om 0930 en 1900 uur.
's Middags was er dan zondagsschool.
Gevolg was dat één van de ouders dan vaak 's avonds thuisbleef voor de oppas.
Ook wij hebben te kampen met terugloop in kerkbezoek, met name de 2e dienst.
Er is toen een wijziging gekomen.
In één kerkgebouw is de 2e dienst verplaatst naar 16.30 uur.
Tijdens de dienst is dan ook de zondagsschool, na het gebed, vlak voor de collecte gaan de kinderen de kerkzaal uit voor de zondagsschool.
We zien nu een toename in de kerkgang, er zitten meer gezinnen.
Maar ook een enorme toename van zondagsschoolleden.
Natuurlijk kleeft er ook een nadeel aan: het andere kerkgebouw heeft nu bezoekers die ouder zijn en geen kinderen hebben.
Maar zelf ben ik er blij mee, helemaal om de dienst van half 5, die heb ik liever dan 1900 uur.
Je kunt toch zondagsschool voor kleintjes doen?
En de grote s middags?
Anders gaan ze naar de chreche..
Preken luisteren moeten kinderen ook leren en daar kun je niet jong genoeg mee beginnen.
Jammer dat iedereen direct zo lichtgeraakt reageert als ik op een ontwikkeling in een gemeente negatief reageer.
(Trouwens ik ken die gemeente vrij goed, ben er nog ouderling geweest 18 jaar geleden)
Nu is de creche geïntergreerd in de zondagsschool.
En wat jij zei, Huisman, kinderen van 4,5,6 jaar blijven toch echt over het algemeen thuis bij een dienst om 19.00 uur.
Nee, ik ben er een grote voorstander van hoe het nu gaat. Ze gaan daadwerkelijk samen met de ouders naar de kerk zodat dat op de zondagmiddag nu een gewoonte is.
Denk dat er heel veel positief veranderd is t.o.v. 18 jaar geleden.