Huishouden en dat soort zaken..

MarthaMartha

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door MarthaMartha »

hmprff schreef:
Mara schreef:Ik vind het de leukste h.h. klus ! Vooral het strijken, die geur die vrijkomt, heerlijk. :super
Ik was ook alles op kleur, gooien jullie alles bij elkaar ?
Wit is bij mij echt wit, en geen lichte was.
Blauw, geel, rood/roze, paars/lila, groen, zwart, bruin/beige, alles gaat apart.
nou hier heb ik maar vier wassen:
- beddengoed
- handdoeken/washanden
- witte was (60 graden)
- donkere was (40 graden)

Nog nooit last gehad van verkleurde kleren ofzo, dus ik ga echt niet moeilijk zitten doen...
uhm... bij mij gaan handdoeken en washanden met de witte was mee
en het beddengoed bij de donkere was....

dus heb ik nog maar 2 soorten :hum
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
hmprff

Bericht door hmprff »

MarthaMartha schreef:
hmprff schreef:
Mara schreef:Ik vind het de leukste h.h. klus ! Vooral het strijken, die geur die vrijkomt, heerlijk. :super
Blauw, geel, rood/roze, paars/lila, groen, zwart, bruin/beige, alles gaat apart.
- beddengoed
- handdoeken/washanden
- witte was (60 graden)

Nog nooit last gehad van verkleurde kleren ofzo, dus ik ga echt niet moeilijk zitten doen...

wij hebben niet zo'n hele grote wasmachine en meestal was ik ook het beddengoed van een van mn huisgenoten mee bij mn eigen beddengoed.

en bij de handdoekenwas zitten ook de theedoeken, handdoeken, pannenlappen, enz.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

combineren... daar hou ik ook van!!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Wij hebben af en toe een lichte was (meestal 40 graden), kleur gaat inderdaad bij elkaar op 30 graden, prima, een donkere was (ja, ik heb wel donkere kleding :D) en af en toe handdoeken + keukendoekjes op de kookwas.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

Het heeft met moeilijk doen niks te maken.
Ik heb allerlei kleuren handdoeken, dus als de rode was bijna vol is, roze handdoeken bijv.
Spijkerbroeken zijn er in overvloed, dus de blauwe is nooit een probleem.
Als witte was niet met alleen maar wit gewassen wordt, wordt het grauw/geel.
Misschien dat je dat op den duur zelf niet ziet, maar tis wel zo.
Jammer dat zakjes blauw niet meer verkrijgbaar zijn, tijdje Nibro gebruikt, maar dat is inmiddels ook weg.
Die Vanish helpt niks tegen vlekken en maakt ook niet witter :nonnon
Ik word helemaal blij ( o nee ander topic :) ) van een wapperende WITTE was.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies, als je maar genoeg kleuren en genoeg was hebt kan je vanzelf alle wassen bij elkaar doen... moet er zelf niet aan denken maar goed, wij werken allebei, dan ga je niet gemiddeld 2 wasjes per dag draaien :)

En tja, Vanish... wast wel schoon, maar het is ook weer niet zo super als ze beweren..... Moet altijd wel lachen om de tv-reclame daarvan, dan hebben ze het over Vanish Oxy Action met de intelligente vlekzoekertechnologie... ik zie dat poeder dan al in de wasmachine marcheren, ijverig samenwerkend op zoek naar de vlekken :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Barmhartigheid

Bericht door Barmhartigheid »

MarthaMartha schreef:
hmprff schreef:
- beddengoed
- handdoeken/washanden
- witte was (60 graden)

Oh, doe jij het ook zo... Ik voelde me al bijna falen bij al die veelwasserige forumvrouwen :fi Maar gelukkig, nog zo'n handig huisvrouw!!! :super
Ik ken Uw gunst, ik ken Uw trouw hieraan, Dat zich mijn vijand niet
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
Lassie

Bericht door Lassie »

gheghe... hier een bonte/witte was (alles gaat bij elkaar) en een kledingwas en dan nog het beddengoed. Dus 3.
helma

Bericht door helma »

ik heb twee bakken in de badkamer staan; 1 voor licht en 1 voor donker
aangezien ik per dag wel minstens zo'n 4 wassen draai gaat het beddengoed sowieso meestal wel apart
En voor de rest doe ik het meestal zonder erbij na te denken.
Ooit was ik hoofd van de linnenkamer in een bejaardencentrum; dus ik kende het klappen van de zweep al aardig :huhu

op het eten koken na vind ik de was het leukste van het huishouden
maar van 11 personen is het weleens frustrerend dat je bakken voor je 't weet weer overvol zitten.
vlinder

Bericht door vlinder »

Wij hebben hier geen vast taakverdeling, maar Memento helpt wel mee.
Ik werk full-time en heb daarnaast nog een studie en veel andere dingen. Hij studeert en doet veel andere dingen.
In het begin deed hij altijd de boodschappen en kookte hij altijd. Nu doe ik de boodschappen ook weleens tussendoor.
Verder doe ik alles in het huishouden, maar als ik het vraag wil hij wel helpen. Bijvoorbeeld afwassen, de was ophangen e.d.
Strijken en stoffen begint hij echt niet aan. En verder? Ach ik werk niet in een vast rooster omdat ik op wisselende dagen/nachten werk.
De was verdeel ik in:
* Handdoeken/washandjes. Op 60 graden.
* Witte was ene keer 40 andere keer 60.
* Licht bonte was 30 graden
* Donkere/zwarte was 30 of 40 graden.
* Beddengoed was ik bij licht bond, maar meestal zit mijn trommel vol. Beddengoed was ik ook op 60. Sommige bacteriën gaan echt pas vanaf 60 graden dood.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
helma

Bericht door helma »

vlinder schreef:Wij hebben hier geen vast taakverdeling, maar Memento helpt wel mee.
Ik werk full-time en heb daarnaast nog een studie en veel andere dingen. Hij studeert en doet veel andere dingen.
In het begin deed hij altijd de boodschappen en kookte hij altijd. Nu doe ik de boodschappen ook weleens tussendoor.
Verder doe ik alles in het huishouden, maar als ik het vraag wil hij wel helpen. Bijvoorbeeld afwassen, de was ophangen e.d.
Strijken en stoffen begint hij echt niet aan. En verder? Ach ik werk niet in een vast rooster omdat ik op wisselende dagen/nachten werk.
De was verdeel ik in:
* Beddengoed was ik bij licht bond, maar meestal zit mijn trommel vol. Beddengoed was ik ook op 60. Sommige bacteriën gaan echt pas vanaf 60 graden dood.
licht b(l)ond? :huhu
Orchidee

Bericht door Orchidee »

helma schreef:
vlinder schreef:Wij hebben hier geen vast taakverdeling, maar Memento helpt wel mee.
De was verdeel ik in:
licht b(l)ond? :huhu
Ja daar gebruikt ze speciale kleurshampoo voor :langue
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Marnix schreef:Precies, als je maar genoeg kleuren en genoeg was hebt kan je vanzelf alle wassen bij elkaar doen... moet er zelf niet aan denken maar goed, wij werken allebei, dan ga je niet gemiddeld 2 wasjes per dag draaien :)

En tja, Vanish... wast wel schoon, maar het is ook weer niet zo super als ze beweren..... Moet altijd wel lachen om de tv-reclame daarvan, dan hebben ze het over Vanish Oxy Action met de intelligente vlekzoekertechnologie... ik zie dat poeder dan al in de wasmachine marcheren, ijverig samenwerkend op zoek naar de vlekken :D
Ja idd domme reclame :deg
Ik heb staaaapels was, ik heb ze ooit geleerd om alles in de was te gooien, om blunders te voorkomen.
En het op kleur houden valt wel mee hoor, roze/rood/fuchsia en lichtblauw/dblauw gaat bijv allemaal bij elkaar.
Maar wit moet bij mij echt wit zijn en niet wit met een rood randje of bloemetjesonderbroek bijv.
Ik zie dat het bij heel veel mensen fout gaat, helaas.
Maar het kan dat het je prioriteit niet heeft, dan kan, bij mij is het dus in volgorde:
het sanitair
de was
het koken
dus op de kasten ligt wel eens stof en de buitenboel is wel eens hard aan een beurtje toe :OO
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
henriët

Bericht door henriët »

Orchidee schreef:
henriët schreef:
Orchidee schreef:Ik doe nooit aan voorwassen in de machine, want ik doe mijn wasmiddel altijd in een wasbol, en zet dat bovenop het wasgoed, want je zeeppoeder spoelt nooit goed uit het wasbakje weg, en dan word het een vieze drab :hum
En ik was graag handdoeken, ondergoed, washandjes ed op 60 graden, want dat is veel hygiénischer, en doodt veel meer bacterién :slurp
Dat wordt idd vaak gesuggereerd, maar is wetenschappelijk bewezen niet waar.
Het is echt waar hoor :)
vertel, waar is t te vinden?
:)
Wat zouden wij dan al veel ziek moeten zijn geweest..;) met al die bacteriën die hier rondzwermen:)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Orchidee

Bericht door Orchidee »

henriët schreef:
Orchidee schreef:
henriët schreef:
Orchidee schreef:Ik doe nooit aan voorwassen in de machine, want ik doe mijn wasmiddel altijd in een wasbol, en zet dat bovenop het wasgoed, want je zeeppoeder spoelt nooit goed uit het wasbakje weg, en dan word het een vieze drab :hum
En ik was graag handdoeken, ondergoed, washandjes ed op 60 graden, want dat is veel hygiénischer, en doodt veel meer bacterién :slurp
Dat wordt idd vaak gesuggereerd, maar is wetenschappelijk bewezen niet waar.
Het is echt waar hoor :)
vertel, waar is t te vinden?
:)
Wat zouden wij dan al veel ziek moeten zijn geweest..;) met al die bacteriën die hier rondzwermen:)
:humhihi
Weet echt niet zo gauw te zeggen waar het te vinden is, maar op m'n opleiding tot gezinshelpende/verzorgende is er altijd flink op gehamerd :)
Vooral dat bacteriën het pas niet overleven boven 60 graden, en dat zal echt niet veranderd zijn in de jaren, want bij mij weten hanteren ze bij de stichting waar ik gewerkt heb nog steeds die regels:

Washanden, baddoeken, hand/theedoeken, vaatdoeken, ondergoed, beddengoed, zakdoeken op 60 graden!
Maar dat het bij jou vies zou zijn is natuurlijk onzin hé, het is ook maar net wat je gewend bent, en dan hoef je heus niet gelijk een "viezerik" te zijn hoor :nananere
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie