tssss.....nooit geweten dat je zo ontzettend zelfingenomen washuisman schreef: Hier de link van Prof huisman......ik bedoel Baars (ben het zo met hem eens dat ik het zelf had willen schrijven)
http://www.refdag.nl/opinie/toegespitst ... n_1_501765

tssss.....nooit geweten dat je zo ontzettend zelfingenomen washuisman schreef: Hier de link van Prof huisman......ik bedoel Baars (ben het zo met hem eens dat ik het zelf had willen schrijven)
http://www.refdag.nl/opinie/toegespitst ... n_1_501765
Sorry het spijt me..helma schreef:tssss.....nooit geweten dat je zo ontzettend zelfingenomen washuisman schreef: Hier de link van Prof huisman......ik bedoel Baars (ben het zo met hem eens dat ik het zelf had willen schrijven)
http://www.refdag.nl/opinie/toegespitst ... n_1_501765![]()
Vraag 33
Waarom is Hij Gods eniggeboren Zoon genaamd, zo wij toch Gods kinderen zijn?
Daarom, dat Christus alleen de eeuwige natuurlijke Zone Gods is, maar wij zijn om zijnentwil uit genade tot kinderen Gods aangenomen.
Vraag 34
Waarom noemt gij Hem onze Heere?
Omdat Hij ons met lichaam en ziel van al onze zonden, niet met goud of met zilver,maar met zijn dierbaar bloed gekocht, en van alle heerschappij des duivels verlost heeft, en ons alzo zich tot een eigen gemaakt.
Morgenmiddag de eerste preek over zondag 13 (Onze predikant preekt enkele keren over één zondag). Ik verheug mij erop.huisman schreef:Eenvoudiger?jvdg schreef:[quote="refo" Ik denk dat dat de HC-preek nog wat overeind houdt. Niet omdat de predikers nu zo'n behoefte eraan hebben, maar omdat de voorbereiding eenvoudiger is.
Ik geloof daar niets van.
Preken over de HC dienen op te komen vanuit de Schrift, en de predikant kan zich niet beperlen tot een "vrijblijvende" verklaring van een "zelf" gekozen tekst.
Juist het onderwijs vanuit de HC dwingt hem de Bijbel als bron naarstig te doorzoeken, om de stukken van het geloof vanuit de Bijbel te verklaren.
En dat geldt voor elke cyclus van het doornemen van de HC.
[/quote]Vraag 33
Daarom, dat Christus alleen de eeuwige natuurlijke Zone Gods is, maar wij zijn om zijnentwil uit genade tot kinderen Gods aangenomen.
Vraag 34
Omdat Hij ons met lichaam en ziel van al onze zonden, niet met goud of met zilver,maar met zijn dierbaar bloed gekocht, en van alle heerschappij des duivels verlost heeft, en ons alzo zich tot een eigen gemaakt.
Wil je svp de quotering corrigeren.jvdg schreef:Morgenmiddag de eerste preek over zondag 13 (Onze predikant preekt enkele keren over één zondag). Ik verheug mij erop.huisman schreef:Eenvoudiger?jvdg schreef:[quote="refo" Ik denk dat dat de HC-preek nog wat overeind houdt. Niet omdat de predikers nu zo'n behoefte eraan hebben, maar omdat de voorbereiding eenvoudiger is.
Ik geloof daar niets van.
Preken over de HC dienen op te komen vanuit de Schrift, en de predikant kan zich niet beperlen tot een "vrijblijvende" verklaring van een "zelf" gekozen tekst.
Juist het onderwijs vanuit de HC dwingt hem de Bijbel als bron naarstig te doorzoeken, om de stukken van het geloof vanuit de Bijbel te verklaren.
En dat geldt voor elke cyclus van het doornemen van de HC.Vraag 33
Vraag 34
en ik verheug me nog na.huisman schreef:Morgenmiddag de eerste preek over zondag 13 (Onze predikant preekt enkele keren over één zondag). Ik verheug mij erop.Vraag 33
Ja, echt bijzonder dit was nu echt een Bijbelse leerdienst, onze predikant liet zien uit de Schrift dat de H.C. Bijbels is. En dat Gods eniggeboren Zoon alle eer waardig is (Openbaring 5).helma schreef:en ik verheug me nog na.huisman schreef:Morgenmiddag de eerste preek over zondag 13 (Onze predikant preekt enkele keren over één zondag). Ik verheug mij erop.Vraag 33
Precies... daarom kunnen we beter kijken of ergens de Bijbelse leer wordt gepreekt in plaats van of er wel iedere zondag uit de HC wordt gepreekt. De HC is maar een middel daartoe. Een goed middel, dat wel.... maar niet het enige middel.... en het kan wel eens verfrissend zijn om ook in die middelen te varireren.Tiberius schreef:Niet uit de catechismus, nee, want die bestond nog niet.Marnix schreef:@ Tiberius, in de eerste kerken werd toch ook niet uit de catechismus gepreekt?
Maar wel werd er aandacht aan de leer besteedt: "Ze waren volhardende in de leer van de apostelen...".
Calvijn noemt de leer het merg van het geloof en daar kan ik me wel in vinden.
Verfrisssend, vandaar dus dat binnen de GKV Universiteit een aardige discussie gaande is om de HC weer heel duidelijk terug te brengen in de leerdiensten en vandaar dat de Geref.Bond dus ook weer aandacht vraagt voor het fenomeen leerdiensten, vandaar dat evangelisten in het buitenland tegen het feit aan lopen dat degenen die tot geloof komen om leeravonden vragen. Inderdaad heel verfrissend.Marnix schreef:Precies... daarom kunnen we beter kijken of ergens de Bijbelse leer wordt gepreekt in plaats van of er wel iedere zondag uit de HC wordt gepreekt. De HC is maar een middel daartoe. Een goed middel, dat wel.... maar niet het enige middel.... en het kan wel eens verfrissend zijn om ook in die middelen te varireren.Tiberius schreef:Niet uit de catechismus, nee, want die bestond nog niet.Marnix schreef:@ Tiberius, in de eerste kerken werd toch ook niet uit de catechismus gepreekt?
Maar wel werd er aandacht aan de leer besteedt: "Ze waren volhardende in de leer van de apostelen...".
Calvijn noemt de leer het merg van het geloof en daar kan ik me wel in vinden.
Ik zeg dan maar weer eens, kijk eens buiten de deur. Want ik herken het beeld wat je elke keer schetst totaal niet. In onze gemeente zijn we vacant, maar sinds we een emeritus predikant hebben was de eerste roep vanuit de gemeente naar hem en de kerkenraad "wilt u de HC gaan behandelen?". Dit is opgepakt en het enige wat ik hoor is dat mensen van onze gemeente en ook de bezoekers er erg veel aan mogen hebben. En ik kan je zeggen degenen waarover ik het heb, zijn mensen van hele diverse pluimage.refo schreef:Inderdaad verfrissend. Doordat de HC maar een beperkt aantal issues aankaart blijven een heleboel andere meestal liggen, die ook best een via een 'leerpreek' doordacht zouden kunnen worden.
Sjonge, het moet wel erg dramatisch zijn. Maar een plaatselijke situatie is niet exemplarisch. Ik ken ook predikanten die altijd een bekende geschiedenis bepreken. Maar ik ken ook verschillende predikanten die onbekende, weinig verklaarde teksten niet schuwen.refo schreef:Die bijbelboeken blijven nu al gesloten.
Hoe vaak komt het voor (als je wat ouder bent) dat er een geheel onbekend bijbelgedeelte wordt gelezen en een tekst die je eigenlijk nog nooit gehoord hebt.
Theoretisch hebben we de hele canon, practisch hebben we als Marcion een groot deel niet in gebruik genomen.
Dat is wel héél bijzonder, ja.huisman schreef: Ja, echt bijzonder dit was nu echt een Bijbelse leerdienst, onze predikant liet zien uit de Schrift dat de H.C. Bijbels is.