Leerdiensten

Josephus

Re: Leerdiensten

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:
Willem schreef:Overigens bemerk ik dat ze bij jullie in de kerk gewoon het jaar volgen met de HC gelet op het aangehaalde voorbeeld over het "godzalig eedzweren" wat aankomende zondag juist aan de beurt van behandeling is :super
Nee hoor, ik zei het maar 'bij wijze van'. Bij ons wordt de HC niet in één jaar uit gepreekt. En wat is er zo fijn aan dat dit bij jullie aankomende zondag aan de beurt is, gezien je smiley?
Willem heeft in zijn dagelijks werk vast veel te maken met verklaringen onder ede... :hum
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Willem

Bericht door Willem »

Afgewezen schreef:
Willem schreef:Overigens bemerk ik dat ze bij jullie in de kerk gewoon het jaar volgen met de HC gelet op het aangehaalde voorbeeld over het "godzalig eedzweren" wat aankomende zondag juist aan de beurt van behandeling is :super
Nee hoor, ik zei het maar 'bij wijze van'. Bij ons wordt de HC niet in één jaar uit gepreekt. En wat is er zo fijn aan dat dit bij jullie aankomende zondag aan de beurt is, gezien je smiley?
Ow, ik dacht even dat jullie ook netjes het kerkelijk jaar volgden gelet op het voorbeeld en dat vond ik wel goed. Maar helaas. Je mag dus de smiley wijzigen in :fi
refo

Bericht door refo »

Willem schreef:
Afgewezen schreef:
Ow, ik dacht even dat jullie ook netjes het kerkelijk jaar volgden gelet op het voorbeeld en dat vond ik wel goed. Maar helaas. Je mag dus de smiley wijzigen in :fi
Het kerkelijk jaar begint begin december bij de eerste adventszondag.
Willem

Bericht door Willem »

Marnix schreef:Ik vraag me overigens af of de catechismusprediking echt zorgt dat er geen dwalingen ontstaan, gezien de breedte (en onderlinge verschillen) van de gereformeerde kerken waar ze uit de catechismus preken....
Dit verband is - als reeds gezegd - zo overduidelijk dat het ontkennen van dit verband eerder van onwil spreekt dan van onkunde.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Willem schreef:Ow, ik dacht even dat jullie ook netjes het kerkelijk jaar volgden gelet op het voorbeeld en dat vond ik wel goed. Maar helaas. Je mag dus de smiley wijzigen in :fi
Ik begrijp dat het preken van de HC niet voldoende is, het moet ook nog precies op de 52 zondagen van het jaar (anders geldt het niet of zo).
Weet je wat, laten we het lekker zonder HC doen, dan hebben we dat probleem ook niet meer. :super
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Marnix schreef:Omdat je anders ieder jaar weer dezelfde dingen behandelt... soms wat lastig om ieder jaar over dezelfde teksten / onderwerpen weer een preek te houden. Daarnaast is het volgens mij ook niet verkeerd om af en toe onderwerpen te bespreken die niet in de catechismus staan, af en toe eens seriepreken over een onderwerp of bijbelboek 's middags te houden enz.

Catechismuspreken zijn best goed, maar iedere keer herhalen is misschien wat overdreven. Het is een leerboekje, en ik kreeg op school meestal na een jaar les uit een lesboek vervolgens meer een ander lesboek. Nou hoeft dat in de kerk niet, maar af en toe varieren kan geen kwaad.
Dan weet je vast hoe diepe lessen er liggen in de catechismus liggen en het is nodig om daar elke keer weer in opgescherpt liggen. Ik denk dat een dominee echt geen moeite heeft om ieder de catechismus te behandelen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Afgewezen schreef:
Willem schreef:Maar je zult het met mee eens zijn dat het altijd noodzakelijk is geweest - en nu meer dan ooit - om de beginselen van de gereformeerde leer scherp te - blijven - prediken om allerlei wind van leer en dwalingen te weren. Je hoeft maar om je heen te kijken en je ziet een direct lineair verband tussen het regelmatig preken van de HC en de zuivere belijdenis. Dit verband is zo overduidelijk dat ik mijn vraagtekens zet bij degenen die de HC prediking willen afschaffen of verminderen, mij bekruipt dan het gevoel dat het eigenlijk begonnen is om gereformeerde beginselen aan te passen.
Zoals gezegd, ik heb er bezwaar tegen dat een menselijk boek uitgangspunt voor een preek vormt. Klaar. Verder niks.
En o ja, ik vind het ook niet zo zinvol om elk jaar een preek over het godzalig eedzweren te moeten horen, terwijl hele Bijbelboeken op de kansel gesloten blijven.
Ik zou er ook wel voor zijn om een aantal zondagen van de HC in de behandeling samen te voegen, en misschien dan over andere zondagen wat langer te doen.
Dat hele Bijbelboeken gesloten blijven, is niet een gevolg van het volledig preken van de HC, maar van de manier waarop een predikant met de keuze van de vrije stof omgaat.
Ik zie verder geen enkel bezwaar in het preken uit de HC; ik zie het ook niet als "menselijk boek als uitgangspunt nemen". Vaak wordt er ook nog een tekst bij afgelezen, maar ook dat vind ik van minder belang. Het gaat er om dat het nog steeds een preek blijft die gebaseerd is op de Bijbel. Soms hoor ik dan ook dat de predikant waarvan een preek wordt gelezen, het niet helemaal eens is met de HC. Dat mag, want het is een menselijk boek.
Marnix

Bericht door Marnix »

Josephus schreef:
Afgewezen schreef:
Willem heeft in zijn dagelijks werk vast veel te maken met verklaringen onder ede... :hum
Hij werkt in Bennekom of Wageningen? :D
Willem schreef:
Afgewezen schreef:
Ik denk dat Afgewezen zelf heel goed kan bepalen welke smiley gepast is. Wel erg als bij het niet behandelen van de HC in 1 jaar, je gelach al in treurnis moet veranderen ;)
Willem schreef:
Marnix schreef:Ik vraag me overigens af of de catechismusprediking echt zorgt dat er geen dwalingen ontstaan, gezien de breedte (en onderlinge verschillen) van de gereformeerde kerken waar ze uit de catechismus preken....
Dit verband is - als reeds gezegd - zo overduidelijk dat het ontkennen van dit verband eerder van onwil spreekt dan van onkunde.
Maar waar zijn de onderlinge verschillen in gereformeerde kerken dan door te verklaren? Jij zal zeggen: Links leggen ze het niet goed uit... en ik zal allicht wat vragen over de uitwerking van de HC aan de rechterflank hebben.... feit blijft dat de gereformeerde kerken waar ze catechismusdiensten hebben, toch ook verdeeld zijn en verschillen in visie op allerlei zaken.
Gijs83 schreef:
Marnix schreef:Omdat je anders ieder jaar weer dezelfde dingen behandelt... soms wat lastig om ieder jaar over dezelfde teksten / onderwerpen weer een preek te houden. Daarnaast is het volgens mij ook niet verkeerd om af en toe onderwerpen te bespreken die niet in de catechismus staan, af en toe eens seriepreken over een onderwerp of bijbelboek 's middags te houden enz.

Catechismuspreken zijn best goed, maar iedere keer herhalen is misschien wat overdreven. Het is een leerboekje, en ik kreeg op school meestal na een jaar les uit een lesboek vervolgens meer een ander lesboek. Nou hoeft dat in de kerk niet, maar af en toe varieren kan geen kwaad.
Dan weet je vast hoe diepe lessen er liggen in de catechismus liggen en het is nodig om daar elke keer weer in opgescherpt liggen. Ik denk dat een dominee echt geen moeite heeft om ieder de catechismus te behandelen.
Nou, ik heb best wel eens van predikanten gehoord dat ze het lastig vonden om iedere keer weer een nieuwe preek over een onderwerp te houden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

In de catechismus liggen geen diepe lessen. Niet in iedere zondag tenminste.
Je kunt ze er natuurlijk wel bijverzinnen. Maar daar is de HC niet voor nodig.

Ik ben ook blij met de ruimte die dit forum biedt om krietiek op de HC te hebben. Dan kun je er tenminste over praten. :super
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

refo schreef:In de catechismus liggen geen diepe lessen. Niet in iedere zondag tenminste.
Je kunt ze er natuurlijk wel bijverzinnen. Maar daar is de HC niet voor nodig.

Ik ben ook blij met de ruimte die dit forum biedt om krietiek op de HC te hebben. Dan kun je er tenminste over praten. :super
Zou dat echt bijverzinne zijn?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:Dat hele Bijbelboeken gesloten blijven, is niet een gevolg van het volledig preken van de HC, maar van de manier waarop een predikant met de keuze van de vrije stof omgaat.
Precies.
Ik denk eerder dat het andersom is: wanneer predikanten de leerdiensten a.d.h. van de HC laten vallen, zullen er nog meer bijbelboeken gesloten blijven.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
eilander schreef:Dat hele Bijbelboeken gesloten blijven, is niet een gevolg van het volledig preken van de HC, maar van de manier waarop een predikant met de keuze van de vrije stof omgaat.
Precies.
Ik denk eerder dat het andersom is: wanneer predikanten de leerdiensten a.d.h. van de HC laten vallen, zullen er nog meer bijbelboeken gesloten blijven.
Want...?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Tiberius schreef:
Precies.
Waar baseer je dat nu weer op :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
refo

Bericht door refo »

Die bijbelboeken blijven nu al gesloten.

Hoe vaak komt het voor (als je wat ouder bent) dat er een geheel onbekend bijbelgedeelte wordt gelezen en een tekst die je eigenlijk nog nooit gehoord hebt.
Theoretisch hebben we de hele canon, practisch hebben we als Marcion een groot deel niet in gebruik genomen.
Willem

Bericht door Willem »

Marnix schreef:
Willem schreef:
Maar waar zijn de onderlinge verschillen in gereformeerde kerken dan door te verklaren? Jij zal zeggen: Links leggen ze het niet goed uit... en ik zal allicht wat vragen over de uitwerking van de HC aan de rechterflank hebben.... feit blijft dat de gereformeerde kerken waar ze catechismusdiensten hebben, toch ook verdeeld zijn en verschillen in visie op allerlei zaken.
oke, toch maar wat uitleg. Om te beginnen wel even wat huiswerk doen. 1. Wat versta je (nu) onder de "gereformeerde kerken", welke kerkgenootschappen?. 2. Kun je per kerkgenootschap aangeven of de HC nog - zeer - regelmatig gepreekt wordt?. 3. Vergelijk deze regelmaat met de mening van bijbehoorende gemeenteleden over het volledige onderschrijven van de 3 formulieren. Hieronder heb ik de uitkomst al gemeld:

UItkomst: (grote) regelmaat preken HC ---> hoog percentage onderschrijft 3 formulieren
Weining preken HC ---> beschouwd 3 forumlieren als 1 van de belijdenisgeschriften, er zijn ook
andere interpretatie's mogelijk
HC wordt niet meer gepreekt ---> Noemt zich - mischien - nog gereformeerd maar is
remonstrants / vrijzinnig te noemen

Verglijk dan dit onderzoek met de situatie zo'n 50 jaar geleden. Eventueel maak een mooie grafiek en het verband zal aangetoond zijn.
Plaats reactie