Marnix schreef:Willem schreef:Marnix schreef:Ik vraag me overigens af of de catechismusprediking echt zorgt dat er geen dwalingen ontstaan, gezien de breedte (en onderlinge verschillen) van de gereformeerde kerken waar ze uit de catechismus preken....
Dit verband is - als reeds gezegd - zo overduidelijk dat het ontkennen van dit verband eerder van onwil spreekt dan van onkunde.
Maar waar zijn de onderlinge verschillen in gereformeerde kerken dan door te verklaren? Jij zal zeggen: Links leggen ze het niet goed uit... en ik zal allicht wat vragen over de uitwerking van de HC aan de rechterflank hebben.... feit blijft dat de gereformeerde kerken waar ze catechismusdiensten hebben, toch ook verdeeld zijn en verschillen in visie op allerlei zaken.
oke, toch maar wat uitleg. Om te beginnen wel even wat huiswerk doen. 1. Wat versta je (nu) onder de "gereformeerde kerken", welke kerkgenootschappen?. 2. Kun je per kerkgenootschap aangeven of de HC nog - zeer - regelmatig gepreekt wordt?. 3. Vergelijk deze regelmaat met de mening van bijbehoorende gemeenteleden over het volledige onderschrijven van de 3 formulieren. Hieronder heb ik de uitkomst al gemeld:
UItkomst: (grote) regelmaat preken HC ---> hoog percentage onderschrijft 3 formulieren
Weining preken HC ---> beschouwd 3 forumlieren als 1 van de belijdenisgeschriften, er zijn ook
andere interpretatie's mogelijk
HC wordt niet meer gepreekt ---> Noemt zich - mischien - nog gereformeerd maar is
remonstrants / vrijzinnig te noemen
Verglijk dan dit onderzoek met de situatie zo'n 50 jaar geleden. Eventueel maak een mooie grafiek en het verband zal aangetoond zijn.