Wel, het lijkt mij het meest zinnige antwoord dat ik kon geven. Maar als je het dan uit mijn mond wilt horen: Joh. 3 spreekt over een andere geboorte dan Openb. 12. Tevreden?DWW schreef:Als je hierop geen zinnig antwoord hebt, dan moet je de bal niet op deze wijze proberen terug te kaatsen, beste Afgewezen.....Afgewezen schreef:Lees zelf en vergelijk, zou ik zeggen.DWW schreef:Dus Joh. 3:5-8 spreekt over een andere geestelijke geboorte als Openb. 12:1-13....???
Gedenken aan de daden des HEEREN
Re: Gedenken aan de daden des HEEREN
Kanttekening 22 bij Openb. 12 vers 13 :Afgewezen schreef:Wel, het lijkt mij het meest zinnige antwoord dat ik kon geven. Maar als je het dan uit mijn mond wilt horen: Joh. 3 spreekt over een andere geboorte dan Openb. 12. Tevreden?DWW schreef:Als je hierop geen zinnig antwoord hebt, dan moet je de bal niet op deze wijze proberen terug te kaatsen, beste Afgewezen....Afgewezen schreef:Lees zelf en vergelijk, zou ik zeggen.DWW schreef:Dus Joh. 3:5-8 spreekt over een andere geestelijke geboorte als Openb. 12:1-13....???
En toen de draak zag
Dat is, toen de satan zag, dat hij Christus in Zijn leden, en de zaligheid Zijner leden, met zijn aanklachten in den hemel niet meer kon beschadigen, zo heeft hij zich weer tegen deze Kerk van Christus gekeerd, om haar ten minste in deze wereld te beledigen met beroving van hare goederen, met gevangenis, met lasteringen hunner personen, met ballingschap, vervolgingen en dergelijke kwellingen meer.
(lees ook kanttekening 4 bij Openb. 12:5)
Duidelijk genoeg zo...??
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Nee. Joh. 3 is duidelijk genoeg, en Openb. 12 ook, het eerste gaat over de mens, het tweede over Christus. Leg mij uit dat het in Joh. 3 gaat over Christus, Die in het hart geboren wordt.DWW schreef:Kanttekening 22 bij Openb. 12 vers 13 :
En toen de draak zag
Dat is, toen de satan zag, dat hij Christus in Zijn leden, en de zaligheid Zijner leden, met zijn aanklachten in den hemel niet meer kon beschadigen, zo heeft hij zich weer tegen deze Kerk van Christus gekeerd, om haar ten minste in deze wereld te beledigen met beroving van hare goederen, met gevangenis, met lasteringen hunner personen, met ballingschap, vervolgingen en dergelijke kwellingen meer.
Duidelijk genoeg zo...??
Misschien komen we dan eindelijk to the point, middels een omgekeerde vraagstelling vanuit Joh. 3. Kan dan (volgens jou) een ziel toch wederomgeboren zijn, zonder dat Christus in zijn ziel geboren is geworden, en een gestalte heeft gekregen....??Afgewezen schreef:Nee. Joh. 3 is duidelijk genoeg, en Openb. 12 ook, het eerste gaat over de mens, het tweede over Christus. Leg mij uit dat het in Joh. 3 gaat over Christus, Die in het hart geboren wordt.DWW schreef:Kanttekening 22 bij Openb. 12 vers 13 :
En toen de draak zag
Duidelijk genoeg zo...??
Ik weet wat afgwezen hier op antwoord en ben het vooraf al met haar eensDWW schreef:Misschien komen we dan eindelijk to the point, middels een omgekeerde vraagstelling vanuit Joh. 3. Kan dan (volgens jou) een ziel toch wederomgeboren zijn, zonder dat Christus in zijn ziel geboren is geworden, en een gestalte heeft gekregen....??Afgewezen schreef:Nee. Joh. 3 is duidelijk genoeg, en Openb. 12 ook, het eerste gaat over de mens, het tweede over Christus. Leg mij uit dat het in Joh. 3 gaat over Christus, Die in het hart geboren wordt.DWW schreef:Kanttekening 22 bij Openb. 12 vers 13 :
En toen de draak zag
Duidelijk genoeg zo...??
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dit bovenstaand citaat van ds. Van Reenen sluit heel goed aan bij dit onderstaand citaat van Theodorus a Brakel over de kinderkens in de genade :PvS schreef:Gedeelte uit: “Sions betalende Borg”.
…En gij, volk des Heeren, die tot zulk een dure prijs zijt gekocht, mocht gij, ziende op dat lijden van Jezus, meer leren gruwen van de zonden die Hem dat lijden aandeden. Gij hebt nog tot den bloede toe niet tegengestaan, strijdende tegen de zonde. Mocht ge veel met dat bloed van Christus werkzaam zijn. Daardoor zult u toenemen in heiligmaking. O, volk, door dat bloed ligt de weg tot het heiligdom open, zodat ge met al uw ziels- en lichaamsnoden tot de Heere mag gaan. En door dat bloed gaat u straks in door de poort des hemels. Dan is dat bloed het keurmerk, het stempel van Jezus, dat u een schaap van Zijn kudde bent.
En dat alles is nu ook van u waar, kleinen in de genade! Ook voor u is dat bloed van Jezus uitgeperst geworden. Alleen, het moet u nog toegepast, nog in geloofsbewustheid op uw ziel gesprenkeld worden. Nu, dat zal de Heere doen, op Zijn tijd. Dat zal uw grote verzoendag zijn. Wonderlijk zal de verandering zijn als u dat te beurt mag vallen.
Een weinig van de kracht van Jezus’ bloed, door de Heilige Geest toegepast aan uw zielsogen, en gij ziet Jezus in Zijn noodzakelijkheid, maar ook in Zijn algenoegzaamheid en bereidvaardigheid om u te verlossen.
Een weinig van de kracht van Jezus’ bloed, door de Heilige Geest toegepast aan uw zielsoor, en gij hoort Zijn stem die u nodigt tot Hem te komen, om geholpen en gered te worden. Een weinig van de kracht van Jezus’ bloed, door Zijn Geest toegepast aan uw geestelijke voeten, en gij gaat tot Hem met de bede: ‘Och Heer’, och wierd mijn ziel door u gered!’
En dan nog een weinig van de kracht van Jezus’ bloed, toegepast door Zijn Geest aan uw geloofshanden, en u grijpt Hem aan tot uw Verlosser, tot uw Profeet, Priester, Koning en Bruidegom.
Ja, ten slotte: Jezus’ bloed, door de eeuwige Geest, aan uw ziel toegepast, en u jubelt:
Keer, mijne ziel, tot uwe ruste weder;
Gij zijt verlost; God heeft u welgedaan.
Hier zouden we kunnen eindigen…
Tot zover ds. Van Reenen.
"Mijn zoon, zo gij nog een kind bent in de wedergeboorte, zo moet gij u niet voorstellen om in u juist te bevinden, en u te troosten met hetgeen de vaders meer eigen is als de kinderen. 't Moet u genoeg wezen, dat de Heere u voedt met melk, dat Hij u geeft lust en zoetheid in zijn woord, en een Goddelijke droefheid naar God, dat gij God vertoornd hebt, en een ijverige begeerte om met God verzoend te wezen, en te hebben een gehoorzaam hart om voor God oprecht te wandelen en Hem te gehoorzamen, en dat gij de zonden haat en vijand bent, dat is genoeg om u te verzekeren dat gij een kind Gods bent."
Wat zijn we toch ontzaggelijk ver weg gedreven van de zuivere rechtvaardigingsleer der apostelen. Ook de eenvoudige leer der reformatoren, die allen 'de rechtvaardiging van de goddeloze' leerden, zijn we nu praktisch geheel verloren. Deze leer hebben we ingeruild c.q. verwisseld voor de leer van : 'rechtvaardiging van de wedergeborene'.
De Zoon des mensen is (volgens deze leer) gekomen om te zoeken en zaligen, dat alrede wederom geboren is geworden...
Is dát je punt? Waarom maak je het dan eerst zo ingewikkeld?DWW schreef:Misschien komen we dan eindelijk to the point, middels een omgekeerde vraagstelling vanuit Joh. 3. Kan dan (volgens jou) een ziel toch wederomgeboren zijn, zonder dat Christus in zijn ziel geboren is geworden, en een gestalte heeft gekregen....??
Maar eigenlijk wil me niet vastleggen in deze kwestie. Bezie je de wedergeboorte als 'beginpunt' van het hele proces van de bekering, tot en met de rechtvaardigmaking, dan zou je (wellicht) kunnen zeggen dat er een wedergeboorte zonder Christuskennis mogelijk is. Bezie je wedergeboorte als de voltooiing van het bekeringsproces en als het moment waarop de zondaar een nieuw schepsel is in Christus, ja, dan zou ik zeggen dat er geen wedergeboorte is, zonder dat Christus in de ziel geboren is geworden en een gestalte daarin heeft gekregen.
Beste Afgewezen,Afgewezen schreef:Is dát je punt? Waarom maak je het dan eerst zo ingewikkeld?DWW schreef:Misschien komen we dan eindelijk to the point, middels een omgekeerde vraagstelling vanuit Joh. 3. Kan dan (volgens jou) een ziel toch wederomgeboren zijn, zonder dat Christus in zijn ziel geboren is geworden, en een gestalte heeft gekregen....??
Maar eigenlijk wil me niet vastleggen in deze kwestie. Bezie je de wedergeboorte als 'beginpunt' van het hele proces van de bekering, tot en met de rechtvaardigmaking, dan zou je (wellicht) kunnen zeggen dat er een wedergeboorte zonder Christuskennis mogelijk is. Bezie je wedergeboorte als de voltooiing van het bekeringsproces en als het moment waarop de zondaar een nieuw schepsel is in Christus, ja, dan zou ik zeggen dat er geen wedergeboorte is, zonder dat Christus in de ziel geboren is geworden en een gestalte daarin heeft gekregen.
Bij jouw is er dus een wedergeboorte mogelijk zonder dat Christus door barensweeen in de ziel van een verloren/verkoren zondaar geboren is geworden. Dat is een wedergeboorte zonder waarde, c.q. een wedergeboorte die de toets der Schriften niet kan doorstaan. Een ziel wordt wedergeboren wanneer ze met bewustheid uit de geestelijke kruisdood met Christus opstaat tot een nieuw leven. Gestorven aan de wet, niets meer hebbende tot betaling voor God, verloren gegaan als in een punt des tijds, afgesneden van de oude wortel. Door het geloof in Hem gerechtvaardigd en geheiligd voor God, en ingelijfd in Zijn verbroken Lichaam, Rom. 7:4-6, ontvangt ze de nieuwe levensappen uit Hem. Gewerkt door de Geest van Christus Die het uit Hem neemt en het de verloren/verkoren ziel verkondigt tot zaligheid, werkende door de liefde. Zie daar de nieuwe geestelijke geboorte / c.q. de geestelijke levendmaking. Dit is het begin van de waarachtige bekering, c.q. de wedergeboorte in nauwere zin alwaar een ziel de vergeving der zonden met bewustheid deelachtig is geworden. Daarna de wedergeboorte in ruimere zin, bestaande uit twee stukken : de afbraak van de oude mens, en de opwas door het geloof in Jezus Christus.
Ik hoop dat de intentie van mijn antwoord je duidelijk wordt. Dan zul je zien dat alles wat je nu zegt, niet echt relevant is.
Maar hoe zit het dan b.v. met Paulus DWW?. Het is toch Bijbels dat een bekering - in onze ogen - een tijdsspanne omvat?. Wat is dan volgens jouw het moment van wedergeboorte bij Paulus?. Toen hij op weg was naar Damascus en stil gezet werd?. Ergens in die 3 dagen? of toen hij door Annanias de handen werd opgelegd en gedoopt werd?.DWW schreef:Beste Afgewezen,Afgewezen schreef:Is dát je punt? Waarom maak je het dan eerst zo ingewikkeld?DWW schreef:Misschien komen we dan eindelijk to the point, middels een omgekeerde vraagstelling vanuit Joh. 3. Kan dan (volgens jou) een ziel toch wederomgeboren zijn, zonder dat Christus in zijn ziel geboren is geworden, en een gestalte heeft gekregen....??
Bij jouw is er dus een wedergeboorte mogelijk zonder dat Christus door barensweeen in de ziel van een verloren/verkoren zondaar geboren is geworden. Dat is een wedergeboorte zonder waarde, c.q. een wedergeboorte die de toets der Schriften niet kan doorstaan. Een ziel wordt wedergeboren wanneer ze met bewustheid uit de geestelijke kruisdood met Christus opstaat tot een nieuw leven. Gestorven aan de wet, niets meer hebbende tot betaling voor God, verloren gegaan als in een punt des tijds, afgesneden van de oude wortel. Door het geloof in Hem gerechtvaardigd en geheiligd voor God, en ingelijfd in Zijn verbroken Lichaam, Rom. 7:4-6, ontvangt ze de nieuwe levensappen uit Hem. Gewerkt door de Geest van Christus Die het uit Hem neemt en het de verloren/verkoren ziel verkondigt tot zaligheid, werkende door de liefde. Zie daar de nieuwe geestelijke geboorte / c.q. de geestelijke levendmaking. Dit is het begin van de waarachtige bekering, c.q. de wedergeboorte in nauwere zin alwaar een ziel de vergeving der zonden met bewustheid deelachtig is geworden. Daarna de wedergeboorte in ruimere zin, bestaande uit twee stukken : de afbraak van de oude mens, en de opwas door het geloof in Jezus Christus.
In de moderne bekeringswegen wordt de mens altijd nog tijd gelaten. Dit is nodig en dat moet geleerd worden. Neem het mee naar huis. In het gebed: wilt U de Naprediker zijn.
Later... later.
Maar wie zegt dat er een later is? Het is in de Bijbel altijd 'hier en nu' of 'nooit'.
Later... later.
Maar wie zegt dat er een later is? Het is in de Bijbel altijd 'hier en nu' of 'nooit'.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Heden...dat is de enige tijd om je te bekeren.refo schreef:In de moderne bekeringswegen wordt de mens altijd nog tijd gelaten. Dit is nodig en dat moet geleerd worden. Neem het mee naar huis. In het gebed: wilt U de Naprediker zijn.
Later... later.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Willem schreef
Toen Saulus Jezus ontmoette ....werd Hij wedergeboren tot een levende hoop ...leven buiten Christus breek daar aub toch geen lans voor. "1 Joh 5:12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft , die heeft het leven niet. "Maar hoe zit het dan b.v. met Paulus DWW?. Het is toch Bijbels dat een bekering - in onze ogen - een tijdsspanne omvat?. Wat is dan volgens jouw het moment van wedergeboorte bij Paulus?. Toen hij op weg was naar Damascus en stil gezet werd?. Ergens in die 3 dagen? of toen hij door Annanias de handen werd opgelegd en gedoopt werd?.
Mijn gedachte: na de derde dag.huisman schreef:Willem schreefToen Saulus Jezus ontmoette ....werd Hij wedergeboren tot een levende hoop ...leven buiten Christus breek daar aub toch geen lans voor. "1 Joh 5:12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft , die heeft het leven niet. "Maar hoe zit het dan b.v. met Paulus DWW?. Het is toch Bijbels dat een bekering - in onze ogen - een tijdsspanne omvat?. Wat is dan volgens jouw het moment van wedergeboorte bij Paulus?. Toen hij op weg was naar Damascus en stil gezet werd?. Ergens in die 3 dagen? of toen hij door Annanias de handen werd opgelegd en gedoopt werd?.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Ik ga nu heel kort door de bocht, driekwart van je posting kun je weglaten.DWW schreef:Beste Afgewezen,Afgewezen schreef:Is dát je punt? Waarom maak je het dan eerst zo ingewikkeld?DWW schreef:Misschien komen we dan eindelijk to the point, middels een omgekeerde vraagstelling vanuit Joh. 3. Kan dan (volgens jou) een ziel toch wederomgeboren zijn, zonder dat Christus in zijn ziel geboren is geworden, en een gestalte heeft gekregen....??
Daarmee breng je de bekommerden in uiterste benauwdheid, is m.i. onbijbels en lijkt op een lang citaat van hen die dit statelijk en standelijk hebben beleefd.
Daarmee eis je dat een iegelijk die uit de duisternis is getrokken voldoet aan al deze kretologie.
Daarmee sla je alle eenvoud uit het Evangelie weg.
Het ergste vind ik dat je een meetlat gebruikt die je langs alle mensen legt.
En velen zijn er die die meetlat langs hun beleving leggen.
Die meetlat is nimmer nauwkeurig, waardoor je de, ik noem het nu maar kleinen in de genade, van Jezus afhoudt.
Hoewel je de Heilige Geest hier niet mee kan weerstaan vrees ik toch voor schade aan zielen die uitzien naar Hem, een uitzien wat door Hem gewerkt is.