Nuwe intekenaar

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nuwe intekenaar

Bericht door Mara »

astroguy schreef:
astroguy schreef:
proregno schreef:"Gereformeerd gezind in de zin van het publiek van dit forum zijn er niet veel in Zuid Afrika. Er is een Gereformeerde gemeente in Randburg, Johannesburg, dan is er een Gereformeerde Gemeente in Nederland in Silverton, Pretoria en inderdaad de Eben Haezer gemeente in Waverley, pretoria. Officieel zijn zij aangesloten bij de Nederduitsch Hervormde Kerk van Afrika, maar zij zijn Nederlandstalig en een beetje gericht op de Gereformeerde Bond in Nederland, waar dan ook wel de predikanten als zij die hebben vandaan komen."

Dankie vir die inligting, Astro.

Het iemand kontak inligting/besonderhede van die Geref Kerk in Nederland wat in Silverton is ?
Ek sal dit later kry as ek weer by die huis is.
Kerkgebou: Jasmynlaan 493, Silverton
Lede: 83, dooplede: 103
Kontak: C. Lagemaat, tel 012 734-4470
epos: clagemaat@nes.co.za
L.W. Naberman, tel 012 808-5587
epos: bertus.naberman@za.behrgroup.com
Dienste: 9:00/16:00
Klinkt heel erg knus en bekend :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Nuwe intekenaar

Bericht door astroguy »

Mara schreef:
astroguy schreef:
astroguy schreef:
proregno schreef:"Gereformeerd gezind in de zin van het publiek van dit forum zijn er niet veel in Zuid Afrika. Er is een Gereformeerde gemeente in Randburg, Johannesburg, dan is er een Gereformeerde Gemeente in Nederland in Silverton, Pretoria en inderdaad de Eben Haezer gemeente in Waverley, pretoria. Officieel zijn zij aangesloten bij de Nederduitsch Hervormde Kerk van Afrika, maar zij zijn Nederlandstalig en een beetje gericht op de Gereformeerde Bond in Nederland, waar dan ook wel de predikanten als zij die hebben vandaan komen."

Dankie vir die inligting, Astro.

Het iemand kontak inligting/besonderhede van die Geref Kerk in Nederland wat in Silverton is ?
Ek sal dit later kry as ek weer by die huis is.
Kerkgebou: Jasmynlaan 493, Silverton
Lede: 83, dooplede: 103
Kontak: C. Lagemaat, tel 012 734-4470
epos: clagemaat@nes.co.za
L.W. Naberman, tel 012 808-5587
epos: bertus.naberman@za.behrgroup.com
Dienste: 9:00/16:00
Klinkt heel erg knus en bekend :)
Ik ben nu benieuwd...
Atze
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nuwe intekenaar

Bericht door Luther »

astroguy schreef:Kerkgebou: Jasmynlaan 493, Silverton
Lede: 83, dooplede: 103
Kontak: C. Lagemaat, tel 012 734-4470
epos: clagemaat@nes.co.za
L.W. Naberman, tel 012 808-5587
epos: bertus.naberman@za.behrgroup.com
Dienste: 9:00/16:00
Is deze gemeente aangesloten bij de Gereformeerde Gemeente in Nederland?
Volgens mij heeft meneer Lagemaat eens een interview in Koers gegeven, een jaar of 10 terug, waarin hij stelde dat het Afrikaanse ras achterlijker was dan het West-Europese en men het ook als zodanig diende te behandelen. Ik vond het toenn schokkend om te lezen dat hij tegelijk ook voorzitter van de kerkenraad van de GGiN was aldaar.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Nuwe intekenaar

Bericht door astroguy »

Luther schreef:
astroguy schreef:Kerkgebou: Jasmynlaan 493, Silverton
Lede: 83, dooplede: 103
Kontak: C. Lagemaat, tel 012 734-4470
epos: clagemaat@nes.co.za
L.W. Naberman, tel 012 808-5587
epos: bertus.naberman@za.behrgroup.com
Dienste: 9:00/16:00
Is deze gemeente aangesloten bij de Gereformeerde Gemeente in Nederland?
Volgens mij heeft meneer Lagemaat eens een interview in Koers gegeven, een jaar of 10 terug, waarin hij stelde dat het Afrikaanse ras achterlijker was dan het West-Europese en men het ook als zodanig diende te behandelen. Ik vond het toenn schokkend om te lezen dat hij tegelijk ook voorzitter van de kerkenraad van de GGiN was aldaar.
Deze gemeente is inderdaad deel van de GGN. Ds Roos is de consulent. Verder ken ik deze gemeente niet zo heel goed. Het betreffende interview is mij niet bekend, maar als het gezegde waar is zou dat inderdaad schokkend zijn. Misschien dat iemand een kopie zou kunnen sturen?
Atze
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Nuwe intekenaar

Bericht door Joannah »

Afgewezen schreef:
Joannah schreef:
Afgewezen schreef:Alleen krijg ik hoofdpijn van dat Zuid-Afrikaans, dus ik zal je posts niet lezen. ;)
het is AFRIKAANS, "zuidafrikaans" zijn alle andere talen ook.
Zulu 24%,
Xhosa 18%,
Afrikaans 13%,
Noord-Sotho 9%,
Tswana 8%,
Engels 8%,
Zuid-Sotho 8%,
Tsonga 4%,
Swazi 3%,
Venda 2%,
Zuid-Ndebele
Sorry hoor. ;) Ik zit er niet zo in , weet je.
Dacht dat jij juist wel wat had met de "letteren" ;)

Maar goed, zo heb je weer wat geleerd op je ouwe dag :-)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nuwe intekenaar

Bericht door Luther »

astroguy schreef:
Luther schreef:
astroguy schreef:Kerkgebou: Jasmynlaan 493, Silverton
Lede: 83, dooplede: 103
Kontak: C. Lagemaat, tel 012 734-4470
epos: clagemaat@nes.co.za
L.W. Naberman, tel 012 808-5587
epos: bertus.naberman@za.behrgroup.com
Dienste: 9:00/16:00
Is deze gemeente aangesloten bij de Gereformeerde Gemeente in Nederland?
Volgens mij heeft meneer Lagemaat eens een interview in Koers gegeven, een jaar of 10 terug, waarin hij stelde dat het Afrikaanse ras achterlijker was dan het West-Europese en men het ook als zodanig diende te behandelen. Ik vond het toenn schokkend om te lezen dat hij tegelijk ook voorzitter van de kerkenraad van de GGiN was aldaar.
Deze gemeente is inderdaad deel van de GGN. Ds Roos is de consulent. Verder ken ik deze gemeente niet zo heel goed. Het betreffende interview is mij niet bekend, maar als het gezegde waar is zou dat inderdaad schokkend zijn. Misschien dat iemand een kopie zou kunnen sturen?
Ik heb het interview net opgezocht in mijn archief en hij zegt dat inderdaad bijna letterlijk zo. De digitale versie (1998) heb ik niet kunnen vinden. Voor de rest staan er niet veel stichtende, veeleer dit soort oprispingen in.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Nuwe intekenaar

Bericht door Eppo Gremdaat »

Is dit allemaal zo erg belangrijk, vraag ik me af. Wel of niet GGiN, wel of geen interview.
Laat onze `nieuwe intekenaar`eerst maar eens een poosje tot zich zelf komen en na al
het gezeur over kerkjes en kerkgenootschappen en al of niet de Suid-Afrikaanse taal al
dan niet meester zijn.
Ik hoop op leuke Suid-Afrikaanse verhalen.
Destijds (maar dat is al heel lang geleden) was ik nog lid of contribuant van het omstreden
N.Z.A.W. oftewel het Nederlands Zuid Afrikaans Werkgemeenschap. Op advies van een nogal
`rechtse`dominee die de apartheidspolitiek propageerde. Verschrikkeliijk! Hoe ik zo dom kon zijn,
maar dat was in de tijd dat je nog dominees `achterna liep`om hetgeen wat ze beweerden! Brrr.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Nuwe intekenaar

Bericht door albion »

Eppo Gremdaat schreef:Is dit allemaal zo erg belangrijk, vraag ik me af. Wel of niet GGiN, wel of geen interview.
Laat onze `nieuwe intekenaar`eerst maar eens een poosje tot zich zelf komen en na al
het gezeur over kerkjes en kerkgenootschappen en al of niet de Suid-Afrikaanse taal al
dan niet meester zijn.
Ik hoop op leuke Suid-Afrikaanse verhalen.
Destijds (maar dat is al heel lang geleden) was ik nog lid of contribuant van het omstreden
N.Z.A.W. oftewel het Nederlands Zuid Afrikaans Werkgemeenschap. Op advies van een nogal
`rechtse`dominee die de apartheidspolitiek propageerde. Verschrikkeliijk! Hoe ik zo dom kon zijn,
maar dat was in de tijd dat je nog dominees `achterna liep`om hetgeen wat ze beweerden! Brrr.
Waarom brr? Wist je dan niet waar de NZAW voor stond? Doen ze het nu veel beter in Zuid Afrika volgens jou?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Nuwe intekenaar

Bericht door Germanicus »

haaf schreef:Welkom!
En schrijf inderdaad maar lekker Afrikaans. Dat vind ik een prachtige taal! :super En van Engels snap ik, en waarschijnlijk meerdere forummers, weinig van..


Germanicus schreef: Welkom, wat gaaf dat refoforum blijkbaar zo'n internationaal publiek heeft!! :)
Inderdaad! Zelfs af en toe een Duitser :nananere ;)
Haha! Eigenlijk is mijn naam eigenlijk meer geïnspireerd door Tiberius....
:paladin
Hier beneden is het niet.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Nuwe intekenaar

Bericht door Germanicus »

astroguy schreef: Gereformeerd gezind in de zin van het publiek van dit forum zijn er niet veel in Zuid Afrika. Er is een Gereformeerde gemeente in Randburg, Johannesburg, dan is er een Gereformeerde Gemeente in Nederland in Silverton, Pretoria en inderdaad de Eben Haezer gemeente in Waverley, pretoria. Officieel zijn zij aangesloten bij de Nederduitsch Hervormde Kerk van Afrika, maar zij zijn Nederlandstalig en een beetje gericht op de Gereformeerde Bond in Nederland, waar dan ook wel de predikanten als zij die hebben vandaan komen.
Weet je toevallig of er ook contacten zijn met de Gereformeerde Bond?!
Hier beneden is het niet.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Nuwe intekenaar

Bericht door astroguy »

Germanicus schreef:
astroguy schreef: Gereformeerd gezind in de zin van het publiek van dit forum zijn er niet veel in Zuid Afrika. Er is een Gereformeerde gemeente in Randburg, Johannesburg, dan is er een Gereformeerde Gemeente in Nederland in Silverton, Pretoria en inderdaad de Eben Haezer gemeente in Waverley, pretoria. Officieel zijn zij aangesloten bij de Nederduitsch Hervormde Kerk van Afrika, maar zij zijn Nederlandstalig en een beetje gericht op de Gereformeerde Bond in Nederland, waar dan ook wel de predikanten als zij die hebben vandaan komen.
Weet je toevallig of er ook contacten zijn met de Gereformeerde Bond?!
Op 13 oktober 1996 werd de gemeente als Nederlandstalige gemeente opgenomen in de Nederduitsch Hervormde Kerk van Afrika (Ring Noordelike Pretoria). Ds J.A. van den Berg diende de gemeente parttime van 7 december 1997 tot medio 2002 toen hij vertrok naar de Hervormde Gemeente te Nieuw-Lekkerland. Hij was tijdens zijn verblijf in Zuid Afrika tevens verbonden aan de Mukhanyo Theologische Opleiding als docent. De stichting Stephanus betaalde dat gedeelte. De gemeente telde ongeveer 90 leden waarvan ca. 40 belijdende leden in deze periode. Na het vertrek van ds Van den Berg halveerde het ledental. In december 2004 werd dr A.C. Neele predikant (deeltijds) in deze gemeente. Hij was tevens docent aan de Universiteit van Pretoria. Wegens problemen met zijn visum moest hij in september 2007 Zuid Afrika verlaten.

Ik vermoed dat ds Van de Berg en ds Neele Gereformeerde Bonders zijn.
Atze
proregno
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 aug 2010, 19:42

Re: Nuwe intekenaar

Bericht door proregno »

Dr. AC Neele is tans verbonde aan die Jonathan Edwards Study Centre, Yale, asook die Universiteit van die Vrystaat, Bloemfontein, SA. Hy preek nog gereeld by Ebenhaesar in Pta, as hy in SA is.

http://edwards.yale.edu/node/120
"Daarom, omdat ons 'n onwankelbare koninkryk ontvang, laat ons dankbaar wees." - Hebr.12:28
http://proregno.wordpress.com/
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Nuwe intekenaar

Bericht door Germanicus »

astroguy schreef:Ik vermoed dat ds Van de Berg en ds Neele Gereformeerde Bonders zijn.
Ds. J.A. van den Berg is inderdaad een Gereformeerde Bonder. Hij staat sinds 2008 (meen ik) niet meer in Nieuw-Lekkerland, maar in IJsselmuiden. Hij is ook lid van het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond.
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Nuwe intekenaar

Bericht door caprice »

astroguy schreef:
Luther schreef:
astroguy schreef:Kerkgebou: Jasmynlaan 493, Silverton
Lede: 83, dooplede: 103
Kontak: C. Lagemaat, tel 012 734-4470
epos: clagemaat@nes.co.za
L.W. Naberman, tel 012 808-5587
epos: bertus.naberman@za.behrgroup.com
Dienste: 9:00/16:00
Is deze gemeente aangesloten bij de Gereformeerde Gemeente in Nederland?
Volgens mij heeft meneer Lagemaat eens een interview in Koers gegeven, een jaar of 10 terug, waarin hij stelde dat het Afrikaanse ras achterlijker was dan het West-Europese en men het ook als zodanig diende te behandelen. Ik vond het toenn schokkend om te lezen dat hij tegelijk ook voorzitter van de kerkenraad van de GGiN was aldaar.
Deze gemeente is inderdaad deel van de GGN. Ds Roos is de consulent. Verder ken ik deze gemeente niet zo heel goed. Het betreffende interview is mij niet bekend, maar als het gezegde waar is zou dat inderdaad schokkend zijn. Misschien dat iemand een kopie zou kunnen sturen?
De GGiN heeft alleen een gemeente in Pretoria, en daar is ds. Schultink consulent van.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Nuwe intekenaar

Bericht door astroguy »

caprice schreef:
astroguy schreef:
Luther schreef:
astroguy schreef:Kerkgebou: Jasmynlaan 493, Silverton
Lede: 83, dooplede: 103
Kontak: C. Lagemaat, tel 012 734-4470
epos: clagemaat@nes.co.za
L.W. Naberman, tel 012 808-5587
epos: bertus.naberman@za.behrgroup.com
Dienste: 9:00/16:00
Is deze gemeente aangesloten bij de Gereformeerde Gemeente in Nederland?
Volgens mij heeft meneer Lagemaat eens een interview in Koers gegeven, een jaar of 10 terug, waarin hij stelde dat het Afrikaanse ras achterlijker was dan het West-Europese en men het ook als zodanig diende te behandelen. Ik vond het toenn schokkend om te lezen dat hij tegelijk ook voorzitter van de kerkenraad van de GGiN was aldaar.
Deze gemeente is inderdaad deel van de GGN. Ds Roos is de consulent. Verder ken ik deze gemeente niet zo heel goed. Het betreffende interview is mij niet bekend, maar als het gezegde waar is zou dat inderdaad schokkend zijn. Misschien dat iemand een kopie zou kunnen sturen?
De GGiN heeft alleen een gemeente in Pretoria, en daar is ds. Schultink consulent van.
Je hebt gelijk, ds Roos is niet de consulent. Slilverton is een voorstad van Pretoria, dus we praten wel over dezelfde gemeente.
Atze
Plaats reactie