Jij hebt het begrepen!Orchidee schreef:Mister schreef: Ja, je hoeft niet altijd te zeggen waarom. Soms is het gewoon zo als het is. Punt. Basta. Schluss.

Jij hebt het begrepen!Orchidee schreef:Mister schreef: Ja, je hoeft niet altijd te zeggen waarom. Soms is het gewoon zo als het is. Punt. Basta. Schluss.
Natuurlijk deel ik met (naar ik aanneem) alle forumgenoten de mening dat kinderen naar ouders moeten luisteren. Ja, ook dat ze moeten luisteren als ze het ergens niet mee eens zijn, maar ik kan me uit mijn eigen kinderjaren geen enkele situatie bedenken waarbij mijn ouders mij iets ver/geboden waarbij ze niet konden zeggen waarom het zo was. Ook heb ik dit nooit bij mijn eigen kinderen meegemaakt. Als je als ouder geen reden hebt om iets ge/verbieden, moet je je afvragen waarom je het dan toch opdraagt. En andersom: als je om een bepaalde regel iets ge/verbiedt kun je die reden toch ook gewoon noemen? Vind het erg belangrijk dat kinderen weten waarom iets wel of niet gebeurt, omdat ze op die manier ook geholpen worden een eigen mening te ontwikkelen. Nogmaals: het is nog wat anders of het kind de mening dan deelt. Dat kan altijd natuurlijk, maar wel reden(en) noemen zou ik zeggen.Orchidee schreef:Maar het is ook heel gezond om als ouder te zeggen, waarom?....omdat ik het zeg.
Volgens mij is gehoorzamen doen wat iemand van je vraagt.... maar als er de mogelijkheid is, zou ik dat, als daar om gevraagd wordt, wel onderbouwen. Soms is daar niet de mogelijkheid voor of is dat te lastig en kan je het bij "daarom" houden.... Maar vaak is er niet echt een onderbouwing en is het nogal een zwaktebod. Als het goed is tel je regels omdat je het goede met je kind voor hebt en wil je ze opvoeden... en een argumentatie geven hoort daar ook bij.Willem schreef:Ja, jij niet dan? Het lijkt me dat kinderen ook moeten leren gewoon te luisteren, zonder te weten en/of te vragen waarom.Orchidee schreef:Vind je dat gezondhuisman schreef: Maar het is ook heel gezond om als ouder te zeggen, waarom?....omdat ik het zeg.
Doen wat gezegd wordt als je er het nut van inziet is niet zo moeilijk, maar doen wat gezegd wordt zonder dat je het begrijpt of als je het er eigenlijk niet mee eens bent is een stuk moeilijker. Maar juist het laatste is volgens mij inherent aan "gehoorzamen".
Nee zeg, hoeven wij niet mee aan te komen.Mister schreef:Ja, je hoeft niet altijd te zeggen waarom. Soms is het gewoon zo als het is. Punt. Basta. Schluss.Willem schreef:Ja, jij niet dan? Het lijkt me dat kinderen ook moeten leren gewoon te luisteren, zonder te weten en/of te vragen waarom.Orchidee schreef:Vind je dat gezondhuisman schreef: Maar het is ook heel gezond om als ouder te zeggen, waarom?....omdat ik het zeg.
Doen wat gezegd wordt als je er het nut van inziet is niet zo moeilijk, maar doen wat gezegd wordt zonder dat je het begrijpt of als je het er eigenlijk niet mee eens bent is een stuk moeilijker. Maar juist het laatste is volgens mij inherent aan "gehoorzamen".
Ik bemerk dat de bijbelse gezagsverhoudingen ook in onze gezindte zwaar onder druk staat gelet op de reactie's.Orchidee schreef:Vind je dat gezondhuisman schreef: Maar het is ook heel gezond om als ouder te zeggen, waarom?....omdat ik het zeg.
Mara schreef:Nee zeg, hoeven wij niet mee aan te komen.
Dat kun je wel doen met kleuters, maar niet met pubers.
Je zult een goede reden moeten geven, althans, ik zie niet anders om me heen.
En laat het dan geen drogreden zijn, anders luisteren ze niet.
Ik moest zelf vroeger voor 12 uur thuis zijn, zeker op zaterdag, want dan begon de zondag.
Wij zijn hier wat minder strikt in, want ik wil niet hebben dat ze als een gek moeten racen om op tijd thuis te zijn.
Liever heel en om half 1 thuis. Tja, dan zouden mijn ouders gezegd hebben, dan ga je maar eerder weg.
En dan werd het pas gezellig !
Ab imo pectore schreef:Natuurlijk deel ik met (naar ik aanneem) alle forumgenoten de mening dat kinderen naar ouders moeten luisteren. Ja, ook dat ze moeten luisteren als ze het ergens niet mee eens zijn, maar ik kan me uit mijn eigen kinderjaren geen enkele situatie bedenken waarbij mijn ouders mij iets ver/geboden waarbij ze niet konden zeggen waarom het zo was. Ook heb ik dit nooit bij mijn eigen kinderen meegemaakt. Als je als ouder geen reden hebt om iets ge/verbieden, moet je je afvragen waarom je het dan toch opdraagt. En andersom: als je om een bepaalde regel iets ge/verbiedt kun je die reden toch ook gewoon noemen? Vind het erg belangrijk dat kinderen weten waarom iets wel of niet gebeurt, omdat ze op die manier ook geholpen worden een eigen mening te ontwikkelen. Nogmaals: het is nog wat anders of het kind de mening dan deelt. Dat kan altijd natuurlijk, maar wel reden(en) noemen zou ik zeggen.
Wie weet kan iemand mij voorbeelden geven zodat ik dit beter plaatsen kan?
Het gaat er niet om dat je geen uitleg MAG geven maar het gaat er wel om dat je geen uitleg HOEFT of MOET geven. Dus in de opvoeding WIL je soms geen reden geven omdat het kind/puber moet leren om op basis van GEZAG te luisteren en niet op basis van argumenten.Marnix schreef:[Volgens mij is gehoorzamen doen wat iemand van je vraagt.... maar als er de mogelijkheid is, zou ik dat, als daar om gevraagd wordt, wel onderbouwen. Soms is daar niet de mogelijkheid voor of is dat te lastig en kan je het bij "daarom" houden.... Maar vaak is er niet echt een onderbouwing en is het nogal een zwaktebod. Als het goed is tel je regels omdat je het goede met je kind voor hebt en wil je ze opvoeden... en een argumentatie geven hoort daar ook bij.
NeeMara schreef:Heb je zelf pubers Willem ?
Precies, ik zou bijna willen dat onze kinderen bij Meester Ander in de klas zatenAnder schreef:ik merk op mijn werk ook dat het bijna niet meer acceptabel is dat de kinderen gewoon, zonder opgaaf van redenen, doen wat ik, als schoolmeester, zeg. Sommige kinderen zijn er volgens mij ook erg gewend dat alles uitgelegd wordt en accepteren niet dat ze wat moeten doen om het simpele feit dat ik het zeg. Dus dat leer ik ze maar aan... Kinderen moeten soms gewoon luisteren, ook al snappen ze niet waarom. Maar ja, tegenwoordig hebben héél veel kinderen een aan autisme verwante stoornis en de boekjes zeggen dat je alles uit moet leggen. Ik doe dat uit principe niet en de autisten doen het best bij mij in de klas. Ze moeten ook leren dat de maatschappij niet alles uitlegt.
Zulke dingen kwamen vroeger meer voor, toen en meer kinderlijk en nauw leven met de Heere was. Vrij recent kwam iets dergelijks nog voor in een gebed dat werd afgesneden. Een ouderling lag op sterven. Hij had het niet ruim. Maar er waren kinderen Gods voor hem in gebed. Dat gebed werd bij beide kinderen Gods afgesneden. Op hetzelfde moment. Wat bleek? Op dat moment mocht de stervende ouderling voor eeuwig de hemelse heerlijkhein ingaan. Juist op dat punt dat het gebed werd afgesneden.memento schreef:Een tijdje geleden werd ik door iemand uit mijn gemeente gebeld of ik lid wilde worden van de Zondagsrust stichting. Koste nix, dus ik dacht, kan wel.
Nu kreeg ik dus via de post een boekje met verhalen van deze stichting. Bij het lezen van enkele verhalen groeide mijn afschuw. Ik zal een voorbeeld noemen:
Een dochter had haar hele leven verzondigd, en vraagt op haar doodsbed of haar vader voor haar bidden wil. Jij kan bidden, zij ze. De vader bidt enkele zinnen, en stopt, en zegt: ik kan niet bidden, mijn gebed wordt afgesneden. Waarna volgt dat de vader zich erin kan berusten, en God de eer geven.
Oh, alsof wij op mogen geven met onze voorbeden? Alsof wij het recht hebben om iemand af te schrijven, voordat de dood de mogelijkheid tot redding wegneemt. Alsof de moordenaar aan het kruis niet geredt werd. Alsof Mozes ophield met zijn voorbede, steeds weer, toen God het volk wilde wegdoen, en uit Mozes een nieuw volk bouwen. Welk een gruwelijke vader heb je dan, die onder de schijn van vroomheid, jouw laatste hoop wegneemt, die je zó makkelijk overheeft voor het verderf?
Dia, alsjeblieft...-DIA- schreef:Zulke dingen kwamen vroeger meer voor, toen en meer kinderlijk en nauw leven met de Heere was. Vrij recent kwam iets dergelijks nog voor in een gebed dat werd afgesneden. Een ouderling lag op sterven. Hij had het niet ruim. Maar er waren kinderen Gods voor hem in gebed. Dat gebed werd bij beide kinderen Gods afgesneden. Op hetzelfde moment. Wat bleek? Op dat moment mocht de stervende ouderling voor eeuwig de hemelse heerlijkhein ingaan. Juist op dat punt dat het gebed werd afgesneden.
De moderne mens die de ware religie niet meer kent (en die zitten ook in de reformatorische kerken!) zouden het bestempelen asl telepathe of zoiets. Maar latene we het toch eenvoudig houden, en gewoon kinderlijk geloven dat God zijn kinderen wel eens wat bekend maakt op een minder gewone wijze....
Wil je zeggen dat het nog steeds veel voorkomt, dan denk niet dat je het begrepen hebt...Mister schreef:Dia, alsjeblieft...-DIA- schreef:Zulke dingen kwamen vroeger meer voor, toen en meer kinderlijk en nauw leven met de Heere was. Vrij recent kwam iets dergelijks nog voor in een gebed dat werd afgesneden. Een ouderling lag op sterven. Hij had het niet ruim. Maar er waren kinderen Gods voor hem in gebed. Dat gebed werd bij beide kinderen Gods afgesneden. Op hetzelfde moment. Wat bleek? Op dat moment mocht de stervende ouderling voor eeuwig de hemelse heerlijkhein ingaan. Juist op dat punt dat het gebed werd afgesneden.
De moderne mens die de ware religie niet meer kent (en die zitten ook in de reformatorische kerken!) zouden het bestempelen asl telepathe of zoiets. Maar latene we het toch eenvoudig houden, en gewoon kinderlijk geloven dat God zijn kinderen wel eens wat bekend maakt op een minder gewone wijze....
Wij moeten wij met iets wat anderen meemaken? Niets toch?-DIA- schreef: Maar latene we het toch eenvoudig houden, en gewoon kinderlijk geloven dat God zijn kinderen wel eens wat bekend maakt op een minder gewone wijze....
Als wij daar maar niet onze grond van maken...want arglistig is ons hart, in Gods onfeilbaar Woord is alles bekentgemaakt wat een mens moet weten.-DIA- schreef:Zulke dingen kwamen vroeger meer voor, toen en meer kinderlijk en nauw leven met de Heere was. Vrij recent kwam iets dergelijks nog voor in een gebed dat werd afgesneden. Een ouderling lag op sterven. Hij had het niet ruim. Maar er waren kinderen Gods voor hem in gebed. Dat gebed werd bij beide kinderen Gods afgesneden. Op hetzelfde moment. Wat bleek? Op dat moment mocht de stervende ouderling voor eeuwig de hemelse heerlijkhein ingaan. Juist op dat punt dat het gebed werd afgesneden.memento schreef:Een tijdje geleden werd ik door iemand uit mijn gemeente gebeld of ik lid wilde worden van de Zondagsrust stichting. Koste nix, dus ik dacht, kan wel.
Nu kreeg ik dus via de post een boekje met verhalen van deze stichting. Bij het lezen van enkele verhalen groeide mijn afschuw. Ik zal een voorbeeld noemen:
Een dochter had haar hele leven verzondigd, en vraagt op haar doodsbed of haar vader voor haar bidden wil. Jij kan bidden, zij ze. De vader bidt enkele zinnen, en stopt, en zegt: ik kan niet bidden, mijn gebed wordt afgesneden. Waarna volgt dat de vader zich erin kan berusten, en God de eer geven.
Oh, alsof wij op mogen geven met onze voorbeden? Alsof wij het recht hebben om iemand af te schrijven, voordat de dood de mogelijkheid tot redding wegneemt. Alsof de moordenaar aan het kruis niet geredt werd. Alsof Mozes ophield met zijn voorbede, steeds weer, toen God het volk wilde wegdoen, en uit Mozes een nieuw volk bouwen. Welk een gruwelijke vader heb je dan, die onder de schijn van vroomheid, jouw laatste hoop wegneemt, die je zó makkelijk overheeft voor het verderf?