Marie-Henriëtte schreef:Marnix schreef:Maar, staat er in Genesis 2 dat een man maar 1 vrouw mag hebben? Ik zou dan eerder verwijzen naar de teksten uit het NT die er op wijzen dat ambtsdragers maar 1 vrouw mogen hebben.
Er staat dat man en vrouw tot 1 vlees zullen worden. Een ambtsdrager mag inderdaad niet met meerdere vrouwen zijn gehuwd. Maar of dat voor een ieder geldt, daar ben ik nog niet over uit.
Ik snap je moeite, de Bijbel keurt het niet explictiet af. We zien bijvoorbeeld ook dat David meerdere vrouwen heeft. Toch lijkt de Bijbel in het NT duidelijk een andere lijn te kiezen. Volgens mij was het monogaam zijn in die tijd ook al normaal geworden.... maar lijkt dat ook de christelijke moraal te zijn geworden, en wordt het daarom ook aan ambtsdragers als eis gesteld. Niet omdat vanwege hun bijzondere taak zich ook aan bijzondere regels zouden moeten houden. Nee, juist omdat ze een voorbeeldfunctie hadden moesten ze ook voorbeeldig en dus onbesproken in hun gedrag zijn.
2 Een opziener dan moet zijn onbesproken, de man van één vrouw, nuchter, bezadigd, beschaafd, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen, 3 niet aan de wijn verslaafd, niet opvliegend, maar vriendelijk, niet strijdlustig of geldzuchtig, enz. (1 Tim 3)
6 die onberispelijk zijn, één vrouw hebben, die gelovige kinderen hebben, die niet in opspraak zijn wegens losbandigheid of van geen tucht willen weten. 7 Want een opziener moet onberispelijk zijn als een beheerder van het huis Gods, niet aanmatigend, niet driftig, niet aan de wijn verslaafd, niet opvliegend, niet op oneerlijke winst uit, 8 maar gastvrij, met liefde voor wat goed is, bezadigd, rechtvaardig, vroom, ingetogen, 9 zich houdende aan het betrouwbare woord naar de leer, zodat hij ook in staat is te vermanen op grond van de gezonde leer en de tegensprekers te weerleggen. (Titus 1)
De andere zaken waarmee het "de man van één vrouw" genoemd wordt, nuchterheid, gastvrijheid, vroomheid, niet opvliegend, beschaafdheid etc. zijn ook geen dingen die ook de overige christenen gelden.
Later zou je in het ambt kunnen worden geroepen, kan je dan uberhaupt een tweede vrouw trouwen? (ik moet er overigens niet aan denken).
Hoewel de Bijbel er verder niet veel over zegt denk ik dat polygamie een gewoonte was in veel culturen en dat het daardoor ook een gewoonte is geworden in Israel (een gewoonte die later blijkbaar weer verdween) maar die niet Bijbels goed te keuren is.