Sorry dat ik het zeg, hoor, maar Wakker dier is nu niet het prototype van eerlijkheid. Zij proberen nog steeds met oude foto`s de mensen te laten geloven dat er in de laatste jaren niets is veranderd. Mensen die niet weten hoe het er werkelijk aan toe gaat in het agrarische leven blijven dus lekker met oogkleppen op geloven dat Wakker dier waarheid spreekt en weet waar ze het over hebben. Kijk zelf maar eens op de site van ze: Ik heb in anderhalve minuut een stuk of vijf stellingen en foto`s gezien die gewoon onzin zijn! Wanneer je werkelijk wilt weten hoe het er aan toe gaat bij de boeren zou je er verstandig aan doen om zelf te gaan kijken (je bent welkom!) ipv klakkeloos geloven wat ze bij WD zeggen. Die hopen met zo negatief mogelijke foto`s e.d. zoveel mogelijk giften binnen te krijgen. Zij moeten nl. ook eten, nietwaar?
Er zijn de laatste jaren voor de boeren zo gigantisch veel regeltjes en eisen bij gekomen, dat het voor bijna niemand nog bijna niet bij te houden is... En dan de regels die door een leek vanachter een bureautje zijn bedacht maar die in de praktijk onuitvoerbaar zijn...
Bestrijdingsmiddelen....kan dat?
Re: Bestrijdingsmiddelen....kan dat?
Ik denk dat je gelijk hebt !
Ook mevrouw Thieme is niet altijd recht !
Er zijn veel boeren die liefde voor hun vak hebben en ook tot hun dieren.
Zeker de biologische boeren.
En ik las wel eens aan welke regels ze allemaal zijn gebonden. Er zijn er niet voor niks zoveel geemigreerd !
En er zijn stallen waar de kippetjes lekker los mogen lopen, buiten een graantje pikken.
Of varkentjes die in de modder liggen te rollen.
Volgens mij smaken die dieren een stuk beter dan die stresskippen en stressvarkens.
Er zijn veel boeren die liefde voor hun vak hebben en ook tot hun dieren.
Zeker de biologische boeren.
En ik las wel eens aan welke regels ze allemaal zijn gebonden. Er zijn er niet voor niks zoveel geemigreerd !
En er zijn stallen waar de kippetjes lekker los mogen lopen, buiten een graantje pikken.
Of varkentjes die in de modder liggen te rollen.
Volgens mij smaken die dieren een stuk beter dan die stresskippen en stressvarkens.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Inderdaad, en zolang de Partij voor de Dieren niets tegen abortus wil doen, vind ik ze sowieso ongeloofwaardig. Want als je opkomt voor het allerkwetsbaarste (staat in het beginselprogram van de PvdD) en je bekommert je alleen om slachtkuikens en niet om het ongeboren leven, dan zit er wel iets scheef.Mara schreef:Ik denk dat je gelijk hebt !
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mevr Thieme maakt zich overal druk om en haar man heeft een slagerij, wist je dat ?
Weliswaar biologisch, maar ze versmaden dus zelf ook geen karbonaadje en biefstukje.
Weliswaar biologisch, maar ze versmaden dus zelf ook geen karbonaadje en biefstukje.
Ik vind het allemaal prima hoor, maar het gaat mij om de tegenstrijdigheid in datgene wat men zegt: Als je zegt op te komen voor het allerkwetsbaarste en je zegt tegelijkertijd dat abortus de verantwoordelijkheid is van de vrouw zelf, daar moet de overheid niet tussen zitten, dan denk ik: Laat die kuikens dan ook maar zitten.Mara schreef:Mevr Thieme maakt zich overal druk om en haar man heeft een slagerij, wist je dat ?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Maar abortus is allang geen issue meer.
Dat is breed geaccepteerd, behalve in de reform gezindte.
Men vindt dat het pas gaat leven ergens in de 4e maand of zo ?
Heb zelf wel eens een miskraam gehad in de 12e week, nou dat hakt er enorm in !
Ik geloofde al nooit in dat "slechts een klompje" verhaal, maar als je het in werkelijkheid ziet, is dat behoorlijk traumatisch.
Ik denk dat andere moeders hier dit zullen beamen.
Ik geloofde al nooit in dat "slechts een klompje" verhaal, maar als je het in werkelijkheid ziet, is dat behoorlijk traumatisch.
Klopt.Mara schreef:Maar abortus is allang geen issue meer.
Ik lees vandaag heel veel ophef en ontzetting over die Franse moeder die 8 kinderen van haarzelf gedood heeft. Dat is natuurlijk vreselijk! Maar zou er ook zoveel ophef zijn geweest, als deze meoder 8 keer abortus had laten plegen?
-
Tuurlijk hoor je me niet zeggen dat het overal zo is, absoluut niet, want ik ken ook heus wel het boerenleven (en nog best van dichtbij ook). Maar zeg zelf, er zijn ook mensen die niet normaal met dieren omgaan...refoma schreef:Sorry dat ik het zeg, hoor, maar Wakker dier is nu niet het prototype van eerlijkheid. Zij proberen nog steeds met oude foto`s de mensen te laten geloven dat er in de laatste jaren niets is veranderd. Mensen die niet weten hoe het er werkelijk aan toe gaat in het agrarische leven blijven dus lekker met oogkleppen op geloven dat Wakker dier waarheid spreekt en weet waar ze het over hebben. Kijk zelf maar eens op de site van ze: Ik heb in anderhalve minuut een stuk of vijf stellingen en foto`s gezien die gewoon onzin zijn! Wanneer je werkelijk wilt weten hoe het er aan toe gaat bij de boeren zou je er verstandig aan doen om zelf te gaan kijken (je bent welkom!) ipv klakkeloos geloven wat ze bij WD zeggen. Die hopen met zo negatief mogelijke foto`s e.d. zoveel mogelijk giften binnen te krijgen. Zij moeten nl. ook eten, nietwaar?
Er zijn de laatste jaren voor de boeren zo gigantisch veel regeltjes en eisen bij gekomen, dat het voor bijna niemand nog bijna niet bij te houden is... En dan de regels die door een leek vanachter een bureautje zijn bedacht maar die in de praktijk onuitvoerbaar zijn...
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
- Ab imo pectore
Toch blijft het lastig om het thema 'dierenwelzijn' goed te benaderen. Aan de ene kant is het een feit dat de mens ook de dieren mag gebruiken om te eten, tenminste: na de zondvloed. In Gen. 1: 29 krijgt de mens het kruid tot voedsel. Hij is dan wel heerser over de dieren (vs 28), maar dat het tot voedsel is, wordt alleen gezegd van het kruid. Echter in Gen. 9: 3 zegt God dat de mens al wat zich roert (levend is) en het kruid mag eten, bahelve het bloed (vs 4).
Je mag dus als christen wel vlees eten, dus ook doden. Echter: volgens mij alleen om te eten. Bont/dierenvellen had men vroeger ook nodig (van God gekregen: Gen. 3: 21), maar nu is dat niet meer nodig. Dan moet je volgens mij ook geen dieren meer fokken/doden om het bont. Het kan veel natuurvriendelijker. Denk aan andere stoffen en bijvoorbeeld fleece.
Dit gezegd hebbend: is er dan geen verschil tussen dieren? Blijkbaar wel. Als ik een vlieg/mug doodsla die zoemend door mijn slaapkamer gaat zodat ik niet kan slapen, zal ik niemand horen. Echter: als ik mijn kat doodsla omdat hij heel de dag zit te miauwen in de tuin, wordt dat slecht gevonden. Hoewel ik daarmee hetzelfde probleem wil oplossen...
Ander voorbeeld: vissen voor de aardigheid (let op: dus niet voor voedsel) vinden we geaccepteerd, maar wat als ik het leuk vind om met een buks met kleine kogeltjes op koeien te schieten? Niet dat ze doodgaan, maar wel gewond, net als een vis? Dat vinden we toch weer -terecht- vreemd?
Ik sprak eens iemand die zei: "Het hangt ervan af hoe intelligent een dier is". Een vlo is dan lager van 'rang' dan een aap bijvoorbeeld. Maar hoe je dan de grens trekt lijkt me ook lastig. En moet je dieren laag in rang, zoals bijvoorbeeld de mieren inderdaad eens bestuderen. Dan wordt dat ook relatief.
Misschien een van-de-hak-op-de-tak-posting, maar ik wil ook maar aangeven hoe lastig het allemaal is en ben benieuwd naar reacties.
Je mag dus als christen wel vlees eten, dus ook doden. Echter: volgens mij alleen om te eten. Bont/dierenvellen had men vroeger ook nodig (van God gekregen: Gen. 3: 21), maar nu is dat niet meer nodig. Dan moet je volgens mij ook geen dieren meer fokken/doden om het bont. Het kan veel natuurvriendelijker. Denk aan andere stoffen en bijvoorbeeld fleece.
Dit gezegd hebbend: is er dan geen verschil tussen dieren? Blijkbaar wel. Als ik een vlieg/mug doodsla die zoemend door mijn slaapkamer gaat zodat ik niet kan slapen, zal ik niemand horen. Echter: als ik mijn kat doodsla omdat hij heel de dag zit te miauwen in de tuin, wordt dat slecht gevonden. Hoewel ik daarmee hetzelfde probleem wil oplossen...
Ander voorbeeld: vissen voor de aardigheid (let op: dus niet voor voedsel) vinden we geaccepteerd, maar wat als ik het leuk vind om met een buks met kleine kogeltjes op koeien te schieten? Niet dat ze doodgaan, maar wel gewond, net als een vis? Dat vinden we toch weer -terecht- vreemd?
Ik sprak eens iemand die zei: "Het hangt ervan af hoe intelligent een dier is". Een vlo is dan lager van 'rang' dan een aap bijvoorbeeld. Maar hoe je dan de grens trekt lijkt me ook lastig. En moet je dieren laag in rang, zoals bijvoorbeeld de mieren inderdaad eens bestuderen. Dan wordt dat ook relatief.
Misschien een van-de-hak-op-de-tak-posting, maar ik wil ook maar aangeven hoe lastig het allemaal is en ben benieuwd naar reacties.
Niets openbaart meer de verdorvenheid van het hart dan wanneer het geconfronteerd wordt met Hem die oneindig en eeuwig heilig is. (A.W. Pink)
Gisteravond was in het nws dat ze dozen met duizenden wasbeerhondjesvellen (pff mooi scrabblewoord) hadden gevonden, gedumpt aan de kant van de weg, midden in de weilanden. Er was slechts een reepje bont uit, DAT is nl nodig voor jassen en bontkragen.
Schande
De dader(s) flink straffen, kan mij niet hard genoeg zijn.
Sorry Marnix als je me weer te mopperig vindt, maar ik kan hier zo boos om worden !
Schande

De dader(s) flink straffen, kan mij niet hard genoeg zijn.
Sorry Marnix als je me weer te mopperig vindt, maar ik kan hier zo boos om worden !
Uiteraard zijn er mensen die niet normaal met dieren omgaan, dat is gewoon zo. Er zijn burgers die hun huisdier verwaarlozen of mishandelen (vaak ontstaat dit door problemen) en er zijn ook boeren die hun vee niet goed behandelen. Maar ik geloof nooit dat iemand boer is geworden om zijn vee te kunnen verwaarlozen: Ook hier is dit vaak een gevolg van (psychische, financiële of beide) problemen. Het water kan zo tot aan de lippen komen doordat er gewoon niet genoeg financiële middelen zijn bijvoorbeeld om te kunnen investeren in voer, schoonhouden van stallen (af laten voeren van mest kost bijv. al een vermogen!) etc. dat daardoor ook dieren de dupe worden. Dat is natuurlijk helemaal niet goed te praten (men moet in zo`n geval gewoon op tijd hulp zoeken) maar de moeilijkheden die (vaak door overheden en hun regeldruk) veroorzaakt worden hebben op sommige mensen echt een negatieve uitwerking.Schemerlichtje schreef:Tuurlijk hoor je me niet zeggen dat het overal zo is, absoluut niet, want ik ken ook heus wel het boerenleven (en nog best van dichtbij ook). Maar zeg zelf, er zijn ook mensen die niet normaal met dieren omgaan...refoma schreef:Sorry dat ik het zeg, hoor, maar Wakker dier is nu niet het prototype van eerlijkheid. Zij proberen nog steeds met oude foto`s de mensen te laten geloven dat er in de laatste jaren niets is veranderd. Mensen die niet weten hoe het er werkelijk aan toe gaat in het agrarische leven blijven dus lekker met oogkleppen op geloven dat Wakker dier waarheid spreekt en weet waar ze het over hebben. Kijk zelf maar eens op de site van ze: Ik heb in anderhalve minuut een stuk of vijf stellingen en foto`s gezien die gewoon onzin zijn! Wanneer je werkelijk wilt weten hoe het er aan toe gaat bij de boeren zou je er verstandig aan doen om zelf te gaan kijken (je bent welkom!) ipv klakkeloos geloven wat ze bij WD zeggen. Die hopen met zo negatief mogelijke foto`s e.d. zoveel mogelijk giften binnen te krijgen. Zij moeten nl. ook eten, nietwaar?
En wil je voor jezelf zeker weten dat je er niet aan meedoet dat er zoiets als bio-industrie bestaat, dan zul je dus inderdaad dieper in de buidel moeten tasten door biologisch, uitloop, scharrel e.d. te kopen. (Waar ook weer een kant aanzit: Bij scharrel en uitloop zitten veel meer bacteriën in de eieren bijvoorbeeld dan bij gangbaar, simpelweg omdat die beesten overal in en aan scharrelen...)