Formatie 2010

memento

Re: Formatie 2010

Bericht door memento »

De PVV in elkaar zakken? Ik weet het niet. Wilders heeft zich in den Haag geopenbaard als een echte politicus. Hij treed wel eens op als kamervoorzitter, en schijnt dat voorbeeldig te doen. Het zou mij niets verbazen als de PVV uiteindelijk een gewone Haagse partij lijkt te zijn, die net als andere partijen vóór de verkiezingen harde uitspraken doet, maar bij de onderhandeling en uitvoering opeens heel buigzaam blijkt te zijn. We zullen het zien... Misschien...
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Luther schreef:
Solipsis schreef:
jvdg schreef: De verliezer lijkt weer winst in te boeken.
Hoe bedoel je dat laatste?
Dat de hele formatie nu naar het CDA toe lijkt te rollen. Iets wat Verhagen steeds heeft beoogd. Want niemand kan nu meer om het CDA heen. Dat is de meest comfortabele positie die je je maar kunt wensen.
Vanuit een middenpositie werken is waarschijnlijk altijd het beste. Alleen als je op die partij stemt weet tegenwoordig nooit of ze links of rechts opaan gaan. Allemansvriendje willen zijn?
refo

Bericht door refo »

Ik denk dat Verhagen helemaal niet heeft beoogd de formatie naar zich toe te trekken.
Het afbreukrisico van regeren is veel te groot voor hemzelf en voor de partij. 20 zetels hebben ze, weet je nog?
Voor je het weet gaat hij de geschiedenis in als de man, die meewerkte aan allerlei rechtse maatregelen, die slecht afgelopen zijn voor veel mensen en zo zijn partij naar de ondergang leidde. 12 zetels in 2012.

Maar het CDA is nooit weggelopen voor de verantwoordelijkheid. Iets wat alle andere partijen nu wel doen. Weliswaar zijn 'de verschillen te groot', maar niemand heeft echt zin in regeren. behalve natuurlijk de kleine partijtjes, zoals D66 en GL. Dus misschien gaat hij nolens volens toch aan de slag.

Ik benijd het CDA niet echt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Ik denk dat Verhagen helemaal niet heeft beoogd de formatie naar zich toe te trekken.
Het afbreukrisico van regeren is veel te groot voor hemzelf en voor de partij. 20 zetels hebben ze, weet je nog?
Voor je het weet gaat hij de geschiedenis in als de man, die meewerkte aan allerlei rechtse maatregelen, die slecht afgelopen zijn voor veel mensen en zo zijn partij naar de ondergang leidde. 12 zetels in 2012.

Maar het CDA is nooit weggelopen voor de verantwoordelijkheid. Iets wat alle andere partijen nu wel doen. Weliswaar zijn 'de verschillen te groot', maar niemand heeft echt zin in regeren. behalve natuurlijk de kleine partijtjes, zoals D66 en GL. Dus misschien gaat hij nolens volens toch aan de slag.

Ik benijd het CDA niet echt.
Het CDA heeft juist heel veel te winnen bij een colaitie met de PVV. Mensen zullen teleurgesteld zijn in een regerende PVV en weer terugvloeien naar het verantwoordelijkheid nemende CDA. CDA heeft 10 zetels verloren aan de PVV, weet u nog...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Ik denk dat mensen des te eerder teleurgesteld raken in het CDA nu deze partij een middenpartij is geworden en niet meer onder categorie "rechtse partij" geschaard kan worden. Ik volgde eens een paar twitterpagina's van CDA raadsleden etc. in Amsterdam. Als ik niet wist dat zij namens het CDA spraken, zou ik denken dat ze van GL kwamen. Een coalitie VVD-PVV-CDA is sowieso dus niet helemaal rechts.
parsifal

Bericht door parsifal »

Marie-Henriëtte schreef:Ik denk dat mensen des te eerder teleurgesteld raken in het CDA nu deze partij een middenpartij is geworden en niet meer onder categorie "rechtse partij" geschaard kan worden. Ik volgde eens een paar twitterpagina's van CDA raadsleden etc. in Amsterdam. Als ik niet wist dat zij namens het CDA spraken, zou ik denken dat ze van GL kwamen. Een coalitie VVD-PVV-CDA is sowieso dus niet helemaal rechts.
Wanneer was CDA rechts?
Ik zou zwaar teleurgesteld zijn als CDA echt in een regering gaat, waarin Godsdienstvrijheid onder druk komt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Ik vraag me af wat wil het volk nou: een rechts of een links kabinet. Ze hebben wel allemaal PVV of VVD gestemd, maar ik betwijfel of men wel persé een rechts kabinet wil. Kijk Wilders is gewoon populair, die verwoord waar het volk mee zit(makkelijke positie trouwens), de PvdA heeft het in de ogen van velen in de regering wel wat verkeerd geregeerd. Goed geregeerd wordt er volgens veel mensen toch niet. Gevolg: zwevende kiezer. Wilders smult er nu van, maar is dat de oplossing? Zomaar wat gedachten...
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Gijs83 schreef:Ik vraag me af wat wil het volk nou: een rechts of een links kabinet. Ze hebben wel allemaal PVV of VVD gestemd, maar ik betwijfel of men wel persé een rechts kabinet wil. Kijk Wilders is gewoon populair, die verwoord waar het volk mee zit(makkelijke positie trouwens), de PvdA heeft het in de ogen van velen in de regering wel wat verkeerd geregeerd. Goed geregeerd wordt er volgens veel mensen toch niet. Gevolg: zwevende kiezer. Wilders smult er nu van, maar is dat de oplossing? Zomaar wat gedachten...
Het volk wil niets. Ik word zo moe van dat 'Het volk heeft rechts gekozen: dus Wilders in het kabinet". Feit: PVV is sterk gegroeid. Maar als 'het volk' zo graag rechts of links had gewild, dan was ofwel de PVV of SP met minimaal 75 zetels uit de bus gekomen.

We hebben in Nederland geen tweepartijenstelsel, waarbij de uitkomst duidelijk is. Er zijn meerdere partijen nodig voor 76 zetels. Alle combinaties zijn daarbij mogelijk en ook in samenspraak met de democratie
The Groom's still waiting at the altar
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

parsifal schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Ik denk dat mensen des te eerder teleurgesteld raken in het CDA nu deze partij een middenpartij is geworden en niet meer onder categorie "rechtse partij" geschaard kan worden. Ik volgde eens een paar twitterpagina's van CDA raadsleden etc. in Amsterdam. Als ik niet wist dat zij namens het CDA spraken, zou ik denken dat ze van GL kwamen. Een coalitie VVD-PVV-CDA is sowieso dus niet helemaal rechts.
Wanneer was CDA rechts?
Ik zou zwaar teleurgesteld zijn als CDA echt in een regering gaat, waarin Godsdienstvrijheid onder druk komt.
Dat gaat ook niet gebeuren. Heeft Verhagen juist expliciet gesteld.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
jvdg

Bericht door jvdg »

Luther schreef:
parsifal schreef:
Wanneer was CDA rechts?
Ik mag niet achterklappen, maar de heer Verhagen is uiterst creatief in het nader nuanceren van eerdere stellig gedane uitspraken.
Neemt desondanks niet weg dat ik deze politicus in hoge mate respecteer.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jvdg schreef:
Luther schreef:
parsifal schreef:
Wanneer was CDA rechts?
Ik mag niet achterklappen, maar de heer Verhagen is uiterst creatief in het nader nuanceren van eerdere stellig gedane uitspraken.
Neemt desondanks niet weg dat ik deze politicus in hoge mate respecteer.
Blijft wel de vraag: Hoe moet je de islam weren en uitroeien (art. 36 NGB) zonder de vrijheid van godsdienst aan te tasten?
Solipsis

Bericht door Solipsis »

Luther schreef: Blijft wel de vraag: Hoe moet je de islam weren en uitroeien (art. 36 NGB) zonder de vrijheid van godsdienst aan te tasten?
Zoals ik ergens anders al stelde: je maait de grond daarmee ook onder je eigen voeten weg, omdat het anders onmogelijk is.
Laatst gewijzigd door Solipsis op 24 jul 2010, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
jvdg

Bericht door jvdg »

Luther schreef: Blijft wel de vraag: Hoe moet je de islam weren en uitroeien (art. 36 NGB) zonder de vrijheid van godsdienst aan te tasten?
Met die vraag sta ik met een mond vol tanden.
SGP stemmen?
PVV stemmen?

Nee dus.

Het enige wat ik clichématig kan zeggen is: Voluit te leven als christen en aanhoudend bidden voor de bekering van hen die die godsdienst aanhangen.
Het gesprek met hen aangaan en wijzen op de Verlosser die zonder enige eis, voorwaarde, goede werken vooraf, de volkomen zaligheid uit vrije genade aan de grootste der zondaren aanbiedt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Solipsis schreef:
Zoals ik ergens anders al stelde: je maait de grond daarmee ook onder je eigen voeten weg, omdat het anders onmogelijk is.
Praktisch gezien kan dat dus niet; principieel is een christen, denk ik, tegen de vrijheid van godsdienst.
parsifal

Bericht door parsifal »

Luther schreef: Praktisch gezien kan dat dus niet; principieel is een christen, denk ik, tegen de vrijheid van godsdienst.
Nee, dat denk ik niet. Er is veel discussie over artikel 36 van de NGB en of dit een Bijbelse visie op de taak van de huidige overheid bevat.

Een ander mogelijk Christelijk standpunt kan zijn dat de overheid de gewetens van de mensen vrijlaat. Er is vrijheid om het Woord te verkondigen, ook buiten de kerk, maar de overheid laat mensen die een moskee willen bouwen net zo vrij als hen die een kerk willen bouwen. Ook is er de vrijheid om een hoofddoek te dragen, net zoals er de vrijheid is om een kruisje of een visje aan een kettinkje te dragen. De valse godsdienst kan bestreden worden door de Christenen door middel van het evangelie en niet door middel van wetten.

Natuurlijk kan de vrijheid van de een de vrijheid van de ander beperken, daar moeten wetten voor zijn, maar preventief een hele godsdienst aanpakken gaat te ver. Hier valt ook het onnodig lastigvallen van aanhangers van een bepaalde godsdienst onder (hoofddoeken belasting o.i.d.).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie