borstvoeding~flesvoeding

Marnix

Re: borstvoeding~flesvoeding

Bericht door Marnix »

Mara schreef:
Marnix schreef:
Mara schreef:Ik kwam niet uit bed hoor. Baby lag vlak naast me, ik pakte hem/haar en voedde in bed.
Daarna evt schoon luiertje, allemaal op de vierkante meter.
Ik heb een diepslapende man, merkte niks :hum
Hehe, bij ons is het precies andersom... dus dat gaat, als wij ooit kinderen mogen krijgen, nog wat worden dan :D
uh, even denken, tja, b.v. gaat natuurlijk niet.
Fles misschien klaarmaken, in fleswarmer zetten en indien nodig ff opwarmen dan ?
Maar dat mag natuurlijk niet zo lang, ivm bederf.
Maar een kort nachtje moet kunnen.
Marnix, we horen toch wel als het zover is ?
Dan moet je dus wel flesvoeding geven en geen borstvoeding, dan werkt dat niet. Joanne heeft me net uitgelegd dat je niet alleen 's avonds kan afkolven voor 's nachts omdat ze vaak moeten drinken en je niet zomaar een dubbele portie kan "aftappen", en daarnaast als er geen regelmaat in zit, je 's ochtends wakker wordt met borsten die op springen staan :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Marnix schreef:
Mara schreef:
Marnix schreef:
Mara schreef:Ik kwam niet uit bed hoor. Baby lag vlak naast me, ik pakte hem/haar en voedde in bed.
Daarna evt schoon luiertje, allemaal op de vierkante meter.
Ik heb een diepslapende man, merkte niks :hum
Hehe, bij ons is het precies andersom... dus dat gaat, als wij ooit kinderen mogen krijgen, nog wat worden dan :D
uh, even denken, tja, b.v. gaat natuurlijk niet.
Fles misschien klaarmaken, in fleswarmer zetten en indien nodig ff opwarmen dan ?
Maar dat mag natuurlijk niet zo lang, ivm bederf.
Maar een kort nachtje moet kunnen.
Marnix, we horen toch wel als het zover is ?
Dan moet je dus wel flesvoeding geven en geen borstvoeding, dan werkt dat niet. Joanne heeft me net uitgelegd dat je niet alleen 's avonds kan afkolven voor 's nachts omdat ze vaak moeten drinken en je niet zomaar een dubbele portie kan "aftappen", en daarnaast als er geen regelmaat in zit, je 's ochtends wakker wordt met borsten die op springen staan :)
:) is helemaal waar :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Marnix

Bericht door Marnix »

Oh ja, en wat dat andere betreft Mara, voorlopig acht ik de kans niet groot hoor... maar als er nieuws is laten we het weten. (Joanne is om bepaalde medische redenen aan de pil, ze kan daar mee stoppen maar dat heeft wel weer wat vervelende bijwerkingen en we kiezen er voor het nog een poos zo te houden... en van de vrijheid te genieten, misschien nog wel een keer iets van de wereld te gaan zien, of te gaan backpacken in Schotland ofzo, iets wat je met kinderen minder makkelijk doet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

Dan moet je dus wel flesvoeding geven en geen borstvoeding, dan werkt dat niet. Joanne heeft me net uitgelegd dat je niet alleen 's avonds kan afkolven voor 's nachts omdat ze vaak moeten drinken en je niet zomaar een dubbele portie kan "aftappen", en daarnaast als er geen regelmaat in zit, je 's ochtends wakker wordt met borsten die op springen staan :)[/quote]
Nope. Je kunt beiden geven hoor. Door bep omstandigheden moest ik 1 van de kinders om en om geven. Ging heel goed. Gelukkig accepteerde hij de speen van de fles. Dus je hoeft niet perse of het 1 of het andere te kiezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marnix

Bericht door Marnix »

ja, om en om kan wel omdat je borsten de hoeveelheid melk die wordt aangemaakt daarop aanpast. Maar het kan niet onregelmatig. (stel, je geeft om de 4 uur 0,3 liter borstvoeding, dan wordt dat in je lichaam dus ook aangemaakt. Sla je dan een keer de fles over, dan wordt er wel nog steeds weer die hoeveelheid per 4 uur aangemaakt en zit je na 8 uur met de dubbele hoeveelheid. :) Zoiets was het ongeveer. Bij om en om doen maakt het niet uit, dan hou je een ritme. en wordt er gewoon in het voorbeeld 0.3 liter per acht uur aangemaakt. Zal in de praktijk wat minder eenvoudig zijn en de hoeveelheden kloppen allicht voor geen meter maar het gaat om het idee :)
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

In mijn moeders tijd (zo'n 35 jaar geleden) stonden ze bijna raar te kijken als je borstvoeding ging geven. Toen werd flesvoeding aangeraden. Nu wordt je bijna voor gek versleten als je helemaal niet aan de borstvoeding begint. Nou, ik heb zelf 5 weken borstvoeding gegeven, terwijl ik super gemotiveerd was. Echt, ik zou er voor gaan, mij zou het lukken. Het leek me geweldig. Maar niets was minder waar. Vanaf dag 1 giga-kloven.... huiduitslag... huilbuien....
Ik voelde me zo schuldig over het feit dat het gewoon niet ging. Na 5 weken kolven en borstvoeding geven was ik zo zat van de kloven dat ik ermee stopte. Ik had het gevoel dat mijn kind iets tekort kwam want borstvoeding is toch het beste??? De bladen staan er bol van!
Het zal allemaal zo zijn, maar je doet je kind echt niets tekort als je kunstvoeding geeft. Die is tegenwoordig zo goed dat je je daar echt geen zorgen over hoeft te maken.
En wat een geschenk en gave van God! Voedsters zijn nu niet meer nodig. Vroeger hadden ze alleen maar borstvoeding... maar de zuigelingensterfte was mede daardoor ook veel hoger. Als het niet ging en er was geen voedsters... tja... dan was er een heel groot probleem. En in die tijd aten de mensen echt niet gevarieerd... dus genoeg voedingstoffen zaten er vaak ook niet in. Nee, we mogen blij zijn dat we tegenwoordig zoveel weten en een supergoed alternatief hebben.

En al die verhalen over dat de borstvoeding zo goed is voor het lichaam van de moeder... ik geloof dat die alleen maar voor een klein percentage gelden. Tja... je baarmoeder gaat supersnel terug naar zijn oorspronkelijke vorm, maar je buik blijft enorm blubberig de eerste tijd (ze beweren dat je sneller strakker in je vel zit). En afvallen? ho maar.... ik ken alleen uitzonderingsgevallen. En een goed anti-conceptie middel? Er wordt flink gewaarschuwd voor het feit dat deze methode niet 100% waterdicht is en dat is ook wel gebleken. En een betere hechting? Nou dan hebben zijn alle flesgevoede baby's zeker niet goed gehecht. Nou daar geloof ik echt niet in. Goed hechten doet een baby echt niet alleen door borstvoeding maar vooral door de liefde, aandacht en tijd die er voor een kindje wordt genomen. En hormonaal?? De meesten worden er heel moe van, heel labiel en dat is voor een vrouw die al 9 maanden zichzelf niet is geweest een hele opgave.. Ik kon er niet tegen. Op het moment dat ik volledig gestopt was, voelde ik me sterker worden en mijn motto is: "Beter met liefde de fles, dan met gemartel de borst!" Een rustige liefdevolle moeder is voor een baby veel waardevoller dan een gestressde moeder die koste wat het kost toch borstvoeding wil geven.

Voordelen van kunstvoeding:
* je weet hoeveel ze binnen krijgen
* je hebt sneller een ritme
* papa kan ook eens een flesje geven (en alle anderen die het ook geweldig vinden: versgebakken opa's en oma's, tantes en ooms)
* je bent flexibeler... je kunt zelf eens een dagje weg zonder te hoeven kolven
* net zo gemakkelijk mee te nemen als borstvoeding: thermoskannetje heet water mee en je bent zo klaar
* ook voor de nacht kun je de voeding al klaar maken hoor, je mag het niet langer dan 12 uur bereid laten staan...
* er zit al vit K in en zelfs pre-biotische vezels

Mijn overtuiging is dat je het als moeder wel moet proberen. Het is toch door God zo geschapen. Maar als het om (medische) redenen niet kan of het loopt allemaal anders... stap dan zonder schuldgevoelens over op de kunstvoeding. Je doet je kind er echt niet tekort mee!
Lassie

Bericht door Lassie »

Mijn zus geeft haar jongste nog steeds bv.. gelukkig maar want hij weigerd om warm te eten. En nu wil hij ook ineens geen fruitpotjes meer, maar gewoon vers fruit (terwijl dat voorheen een ramp was). Het is me een boefje.
Mara

Bericht door Mara »

Marnix schreef:ja, om en om kan wel omdat je borsten de hoeveelheid melk die wordt aangemaakt daarop aanpast. Maar het kan niet onregelmatig. (stel, je geeft om de 4 uur 0,3 liter borstvoeding, dan wordt dat in je lichaam dus ook aangemaakt. Sla je dan een keer de fles over, dan wordt er wel nog steeds weer die hoeveelheid per 4 uur aangemaakt en zit je na 8 uur met de dubbele hoeveelheid. :) Zoiets was het ongeveer. Bij om en om doen maakt het niet uit, dan hou je een ritme. en wordt er gewoon in het voorbeeld 0.3 liter per acht uur aangemaakt. Zal in de praktijk wat minder eenvoudig zijn en de hoeveelheden kloppen allicht voor geen meter maar het gaat om het idee :)
Nee nog anders. 1 van mijn knulletjes groeide niet. Ik moest dus b.v. geven en DAARNA nog een flesje, aangemaakt met Nutrix en Fantomalt. Hij heeft een ziekte, waardoor hij meer kcal moet innemen om te kunnen groeien, + medicatie.
Marnix

Bericht door Marnix »

oh oke!
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:oh oke!
Als ik dit topic zo eens doorneem, zie ik dat je al aardig voorgelicht bent. :)
Marnix

Bericht door Marnix »

ik praat ook in dit soort topics graag mee :) En ik wist er niet veel van maar heb me laten informeren door mijn wederhelft, die weer een broer en zus met kinderen heeft :)
Mara

Bericht door Mara »

Dan kun je veel afkijken bij anderen, overkomt het jezelf, sta je toch verwonderd. Heb je ineens de verantwoording voor een mensje. Ik had heel veel opgepast bij mijn broers en zussen, soms dagenlang, maar stond toch wel ff met mn handjes in het haar, toen zuster weg was (destijds kreeg ik nog 10 dagen hulp !)
Waarom huiltie nu weer ? Alweer natte luier. Nog geen natte luier, is dat wel goed ? Help, het navelstompje valt eraf.
Alweer die fles niet leeg. Alweer honger ? Moet ik nog doorgaan Marnix ? :gni
Marnix

Bericht door Marnix »

Nee hoor. Ik ken die verhalen wel ;)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:Dan kun je veel afkijken bij anderen, overkomt het jezelf, sta je toch verwonderd. Heb je ineens de verantwoording voor een mensje. Ik had heel veel opgepast bij mijn broers en zussen, soms dagenlang, maar stond toch wel ff met mn handjes in het haar, toen zuster weg was (destijds kreeg ik nog 10 dagen hulp !)
Waarom huiltie nu weer ? Alweer natte luier. Nog geen natte luier, is dat wel goed ? Help, het navelstompje valt eraf.
Alweer die fles niet leeg. Alweer honger ? Moet ik nog doorgaan Marnix ? :gni
Gewoon je hart volgen, dan komt het vrijwel altijd goed.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies... verder wordt een dergelijk ontmoedigingsbeleid natuurlijk niet getolereerd :D
Plaats reactie