Oranjegekte

Josephus

Re: Oranjegekte

Bericht door Josephus »

refo schreef:Waren er in 1974 en 1978 ook van die geluiden: als NL wint is dat een oordeel?
Die zullen er vast geklonken hebben. Alleen begrijp ik niet goed waarom dat oordeel gerelateerd wordt aan het winnen van goud. Als NL de finale verliest (maar daarmee wel zilver wint), is dat dus geen oordeel?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Waren er in 1974 en 1978 ook van die geluiden: als NL wint is dat een oordeel?
Ongetwijfeld. Alleen hadden we toen nog geen RF waarop het wereldkundig werd gemaakt :hum
~~Soli Deo Gloria~~
refo

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
Ongetwijfeld. Alleen hadden we toen nog geen RF waarop het wereldkundig werd gemaakt :hum
Indertijd volgde ik het op gepaste reformatorische wijze. Maar ik herinner me niet dergelijk taalgebruik.

Op Danielkamp volgden we ook low profile tennis (Tom Okker) en Tour de France (Joop Zoetemelk). Dat beperkte zich door af en toe een krant te kopen en te lezen hoe het drie dagen geleden ging.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Josephus schreef:
Die zullen er vast geklonken hebben. Alleen begrijp ik niet goed waarom dat oordeel gerelateerd wordt aan het winnen van goud. Als NL de finale verliest (maar daarmee wel zilver wint), is dat dus geen oordeel?
En als er helemaal geen WK zou zijn? Zou er dan ook geen oordeel zijn? Dit bedoel ik met doorslaan in een anti-voetbalhouding... Naast doorslaan het supporten van Oranje, komt deze vorm van doorslaan tijdens WK's ook af en toe voor. Men wil gewoon dat Nederland snel uitgeschakeld is en gebeurt dat niet, dan wordt er in de frustratie vanalles bijgehaald.... in de zin van: Nu is Nederland echt te ver gegaan, nu zullen ze gestraft worden met een wereldkampioenschap! Ook die vorm van doorslaan is niet wijs... en volgens mij wordt God dan voor een anti-voetbal-karretje gespannen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:Oh, jij denkt dat het voetbal-gebeuren halt houdt voor de kerkdeuren?
t Zou zo moeten zijn. Maar waar dat niet het geval is, denk ik niet dat je die mensen kan overtuigen door een moralistisch vingertje. Als het liefdevolle evangelie en een rijke Christusprediking hen niet bereikt, zou koud moralistisch waarschuwen dan wél helpen?
Ja hoor, daar ken ik voorbeelden van.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:
Josephus schreef:
En als er helemaal geen WK zou zijn? Zou er dan ook geen oordeel zijn? Dit bedoel ik met doorslaan in een anti-voetbalhouding... Naast doorslaan het supporten van Oranje, komt deze vorm van doorslaan tijdens WK's ook af en toe voor. Men wil gewoon dat Nederland snel uitgeschakeld is en gebeurt dat niet, dan wordt er in de frustratie vanalles bijgehaald.... in de zin van: Nu is Nederland echt te ver gegaan, nu zullen ze gestraft worden met een wereldkampioenschap! Ook die vorm van doorslaan is niet wijs... en volgens mij wordt God dan voor een anti-voetbal-karretje gespannen.
Marnix, het WK schijnt bij jou erg te leven, je kunt maar niet ophouden met reageren. Lees even goed terug: refo zegt dat als NL wint het een oordeel is. Dat heeft niet een predikant gezegd, die opheldering is al wel gegeven.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef:Oh, jij denkt dat het voetbal-gebeuren halt houdt voor de kerkdeuren?
t Zou zo moeten zijn. Maar waar dat niet het geval is, denk ik niet dat je die mensen kan overtuigen door een moralistisch vingertje. Als het liefdevolle evangelie en een rijke Christusprediking hen niet bereikt, zou koud moralistisch waarschuwen dan wél helpen?
De vraag is dan wat je bereikt hebt...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
memento schreef:
De vraag is dan wat je bereikt hebt...
Heel veel. Overigens wil het ook niet zeggen dat die evangeliepreking niet gedaan wordt. Ik vind dat je hier een valse tegenstelling aanbrengt.

En overigens: Ik zie hier van jou als het over het onderwerp belastingontduiking gaat, of zwart-werken, ook alleen maar moralistische vingertjes van jou.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tjonge jonge, wat zijn we weer opbouwend en aardig bezig. :jongle

Voor mijn mening: zie topic werelds of niet ;)

En verder ::salut
Ik weet, mijn Verlosser leeft
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:Ik zie hier van jou als het over het onderwerp belastingontduiking gaat, of zwart-werken, ook alleen maar moralistische vingertjes van jou.
Klopt. Maar er is verschil:

1. Belastingontduiking is niet alleen zonde, ook is het een benadelen van je naaste. Als een ander opgaat in voetbal is dat zonde tussen hem en God, iets waar de naaste niet veel last van heeft (over het algemeen). Als iemand belasting ontduikt, benadeelt hij daarmee wél zijn naaste. M.i. is moralisme waardeloos als het gaat om geestelijke zaken (iemand word niet geestelijker door minder geestelijke zonden te doen, tenzij hij zich bekeerd), maar heeft het waarde als het gaat om zonden tegen de naaste: door te stoppen met zo'n zonde leeft hij rechtvaardiger tegenover zijn naaste.

2. Belastingontduiking komt voor onder mensen die de naam hebben "levend christen" te zijn (tot in de kerkenraadsbanken toe), en door genoeg avondmaalsgangers wordt deze zonde vergoeilijkt of zelfs helemaal niet als zonde gezien. Voor zover ik weet is dat wat betreft voetbal in onze kringen nog niet zo.

Kortom: Ik denk dat we hier de aloude tegenstelling aantreffen, tussen de visie die meent dat het laten van zonde tegen God in zichzelf waarde heeft, en de visie die meent dat het alleen waarde heeft als het ook met ware bekering gepaard gaat. Ik acht die eerste visie verwerpelijk (zeker in onze gezindte, waar velen op een hele nette manier onbekeerd zijn en tot hun dood toe blijven), en denk daarbij aan het Godswoord van de profeet: Jullie eren Mij met jullie lippen, maar jullie hart houden jullie verre van Mij.
Democritus

Bericht door Democritus »

Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
huisman

Bericht door huisman »

Klein stukje uit dit artikel
Napraten over preek
Bevindelijk gereformeerden moeten volgens hun geloof zondagsarbeid mijden. Uitzonderingen die wel door de beugel kunnen zijn: medische zorg, politie, en zorg voor dieren binnen de agrarische sector. Maar op zondag mag bijvoorbeeld niet uitgegaan worden, gewinkeld worden of zelfs gereisd worden.

In gezinsverband wordt vaak getracht de zondag op godsdienstige wijze door te brengen. In de prakrijk betekent dat ondermeer napraten over de preek, (godsdienstige) boeken lezen, samen psalmen zingen of spelletjes spelen.
Zo denkt een AD journalist dat wij de zondag doorbrengen, ik hoop van ganse harte dat dit waar is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Zo zie je maar, we zijn nog maar als een nachthutje in den komkommerhof. Nog iets meer dan 220.000 bevindelijk gereformeerden...... En dan onderling nog ruzie schoppen ook. Wat een les, dit op het eerste oog onbeduidende artikeltje geeft aan dat we elkaar juist zo hard nodig hebben.
huisman

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:

Zo zie je maar, we zijn nog maar als een nachthutje in den komkommerhof. Nog iets meer dan 220.000 bevindelijk gereformeerden...... En dan onderling nog ruzie schoppen ook. Wat een les, dit op het eerste oog onbeduidende artikeltje geeft aan dat we elkaar juist zo hard nodig hebben.
Precies en daarom heb ik dit een ontzettend verdrietige discussie gevonden en ik heb mij af en toe afgevraagd wat doe ik nog op dit forum. Ik ben er echt van geschrokken dat als je mensen waarschuwd voor de WK ze doen alsof je een kind zijn liefste knuffelbeer afpakt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marnix

Bericht door Marnix »

huisman schreef:
Wilhelm schreef:

Precies en daarom heb ik dit een ontzettend verdrietige discussie gevonden en ik heb mij af en toe afgevraagd wat doe ik nog op dit forum. Ik ben er echt van geschrokken dat als je mensen waarschuwd voor de WK ze doen alsof je een kind zijn liefste knuffelbeer afpakt.
Hm.. ook bij het afpakken van een knuffelbeer van een kind moet je wel goede argumenten hebben ;) Als je zonder reden een kind z'n knuffelbeer afpakt moet je niet verbaast zijn als hij/zij tegenstribbelt ;)

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:
Josephus schreef:
Marnix, het WK schijnt bij jou erg te leven, je kunt maar niet ophouden met reageren. Lees even goed terug: refo zegt dat als NL wint het een oordeel is. Dat heeft niet een predikant gezegd, die opheldering is al wel gegeven.
Tjonge, wat kinderachtig. Als die redenering opgaat leeft het WK voor half Refoforum heel erg. Men raakt er niet over uitgepraat! :D Verder ga ik op dat gedeelte maar niet serieus in... als we zo gaan discussieren.... (overigens, dat van die predikant heeft Dia aangekaart, dat een predikant het daar zondag over gehad had)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gesloten