Oranjegekte
Re: Oranjegekte
Marnix en anderen die niet zoveel kwaad zien in het volgen van het WK.
Misschien heb je tijd om deze preek te luisteren van dr. C.A. van der Sluijs:
http://www.kerkomroep.nl/#prov.php%3Fpr%3DZH
Kies: Nieuw-Lekkerland (NHK Rehoboth)
Beluister de dienst:
Is er nog visie
Dr. C.A. van der Sluijs- Veenendaal
- Handelingen 16 vs 1-14. Tekst vs 9 en 14
27/06/2010 10:00 - 1:51:43 (19MB)
Voorzang : Psalm 17 vs 1 en 8
Psalm 36 vs 2 en 3, Psalm 119 vs 32
Psalm 97 vs 1, 4 en 5, Psalm 85 vs 3
Psalm 138 vs 3
Misschien heb je tijd om deze preek te luisteren van dr. C.A. van der Sluijs:
http://www.kerkomroep.nl/#prov.php%3Fpr%3DZH
Kies: Nieuw-Lekkerland (NHK Rehoboth)
Beluister de dienst:
Is er nog visie
Dr. C.A. van der Sluijs- Veenendaal
- Handelingen 16 vs 1-14. Tekst vs 9 en 14
27/06/2010 10:00 - 1:51:43 (19MB)
Voorzang : Psalm 17 vs 1 en 8
Psalm 36 vs 2 en 3, Psalm 119 vs 32
Psalm 97 vs 1, 4 en 5, Psalm 85 vs 3
Psalm 138 vs 3
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Beetje vreemd.-DIA- schreef:Zondag sprak de dominee hier uit dat hij vreesde voor meer oordelen als het door God zou zijn besloten dat Nederland zou winnen. (...)
Leg uit!coupe soleil schreef:Beetje vreemd.-DIA- schreef:Zondag sprak de dominee hier uit dat hij vreesde voor meer oordelen als het door God zou zijn besloten dat Nederland zou winnen. (...)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Laten we hopen dat NL zondag verliest van Duitsland of Spanje. Het Wilhelmus neemt er al een voorschot op:
...ben ik van Duitsen bloed.
...de koning van Hispanje heb ik altijd geëerd.
-
Precies zoals ik zeg. Maar ik zag dat anderen het ook vreemd vonden (begon 2 pagina's terug te lezen zonder de andere reacties eerst te bekijken). Ik ga mee met Marnix.Luther schreef:Leg uit!coupe soleil schreef:Beetje vreemd.-DIA- schreef:Zondag sprak de dominee hier uit dat hij vreesde voor meer oordelen als het door God zou zijn besloten dat Nederland zou winnen. (...)
En waarom moet er nu weer gehoopt worden dat NL verliest? Ik heb ook niets met voetbal, maar er wordt nu eenmaal een wedstrijd gespeeld waarbij je een winnaar en verliezer hebt. En dan mag NL wat mij betreft gewoon winnen.
Ik zei het gisteren al: men kan beter reageren zoals Paulus, dan al die krampachtige reacties die ik ook hier lees.
Ik voel wel mee met coupe soleil. De zin klopt namelijk niet. Zo lijkt God de auteur van de zonde/het kwaad is.Luther schreef:Leg uit!coupe soleil schreef:Beetje vreemd.-DIA- schreef:Zondag sprak de dominee hier uit dat hij vreesde voor meer oordelen als het door God zou zijn besloten dat Nederland zou winnen. (...)
Duits = DietsLuther schreef:Laten we hopen dat NL zondag verliest van Duitsland of Spanje. Het Wilhelmus neemt er al een voorschot op:
-
Juist. Ik houd hier een wat nare smaak aan over. Vooropgesteld dat de dominee dit inderdaad zo gezegd zou hebben, vind ik dat hij niet nuchter het woord van God uitlegt. Het klinkt mij een beetje sektarisch in de oren.Mister schreef:Ik voel wel mee met coupe soleil. De zin klopt namelijk niet. Zo lijkt God de auteur van de zonde/het kwaad is.Luther schreef:Leg uit!coupe soleil schreef:Beetje vreemd.-DIA- schreef:Zondag sprak de dominee hier uit dat hij vreesde voor meer oordelen als het door God zou zijn besloten dat Nederland zou winnen. (...)
Ik weet niet welke dominee dit was, maar het klinkt mij helemaal niet sektarisch in de oren, maar gewoon reformatorisch.
Alleen zal de ene predikant het scherper zeggen dan de ander.
Ik denk dat hij vreest voor de oordelen Gods.
Als zovelen (11 miljoen ?) de afgod aanbidden, althans, daar lijkt het soms op, mag een rechtse predikant daar toch wel wat van zeggen ?
Alleen zal de ene predikant het scherper zeggen dan de ander.
Ik denk dat hij vreest voor de oordelen Gods.
Als zovelen (11 miljoen ?) de afgod aanbidden, althans, daar lijkt het soms op, mag een rechtse predikant daar toch wel wat van zeggen ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dus je houd je er wel mee bezig? Is hopen dat de tegenstander wint niet net zo erg als met een oranje petje op 'Holland Holland' roepen?Luther schreef:Laten we hopen dat NL zondag verliest van Duitsland of Spanje. Het Wilhelmus neemt er al een voorschot op:
Wat maakt het dat je hoopt dat Nederland verliest? Is voetbalgekte in Nederland erger dan in Duitsland of Spanje?Luther schreef:Laten we hopen dat NL zondag verliest van Duitsland of Spanje. Het Wilhelmus neemt er al een voorschot op:
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Weet ik.Jongere schreef:Duits = DietsLuther schreef:Laten we hopen dat NL zondag verliest van Duitsland of Spanje. Het Wilhelmus neemt er al een voorschot op:
Het was een opmerking met een vette knipoog...

Een dergelijke uitleg is om allerlei redenen bijzonder onwaarschijnlijk, met name omdat Willem van Oranje bij uitstek van hoge adel was en ook echt van Duitsen bloede, ook naar de hedendaagse betekenis van die term. De oorspronkelijke tekst van het Wilhelmus sprak over Duytschen bloed, wat gewoon 'Duits bloed' betekent.Luther schreef:Weet ik.Jongere schreef:Duits = DietsLuther schreef:Laten we hopen dat NL zondag verliest van Duitsland of Spanje. Het Wilhelmus neemt er al een voorschot op:
Het was een opmerking met een vette knipoog...
ff hoor
Als het Koninklijkhus ook vertegenwoordigd is op het WK voetbal mag dat dan wel ? Ik denk dat WA en zijn vrouw er zondag bij zijn
Ik heb altijd begrepen dat hun gereformeerd zijn ?
Als het Koninklijkhus ook vertegenwoordigd is op het WK voetbal mag dat dan wel ? Ik denk dat WA en zijn vrouw er zondag bij zijn
Ik heb altijd begrepen dat hun gereformeerd zijn ?