borstvoeding~flesvoeding

Marnix

Re: borstvoeding~flesvoeding

Bericht door Marnix »

@ Joannah: Logisch dat de Bijbel die band noemt, aangezien er toen weinig alternatieven waren en dat dus de standaard was. Maar volgens mij kan je niet stellen dat een moeder die geen borstvoeding kan geven, daardoor een minder hechte band met het kind opbouwt. Het kind is sowieso in de buik van de moeder gegroeid en dus uit haar ontstaan, dat zorgt volgens mij voor die band.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

Marnix schreef:@ Joannah: Logisch dat de Bijbel die band noemt, aangezien er toen weinig alternatieven waren en dat dus de standaard was. Maar volgens mij kan je niet stellen dat een moeder die geen borstvoeding kan geven, daardoor een minder hechte band met het kind opbouwt. Het kind is sowieso in de buik van de moeder gegroeid en dus uit haar ontstaan, dat zorgt volgens mij voor die band.
Zo is het helaas niet altijd Marnix. Wij hadden probleem met 1 van onze kinderen, hij bleek later de diagnose PDDNos te krijgen, maar het eerste wat alle deskundigen vroegen : hoe was de zwangerschap ? Hoe was de bevalling, het kraambed.
Er kan nog heel wat mis gaan in dit traject, dat de band ten nadele kan beinvloeden !
Ongeacht of er b.v. of f.v. gegeven is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marnix

Bericht door Marnix »

Dat snap ik. het ging me er om of vrouwen die borstvoeding gegeven hebben een andere of betere band met hun kinderen hebben dan vrouwen die flesvoeding gegeven hebben en volgens mij is dat niet het geval. Anders is het niet kunnen geven van borstvoeding om wat voor reden dan ook een groter gebrek dan ik dacht.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

Flesvoeding is zeker prima, voor de band heeft het niet zo veel nadelen denk ik.
Maar ik weet wel zeker en dat is ook wetenschappelijk onderbouwd, dat b.v. nu eenmaal stoffen bevat die natuurlijk zijn.
Weerstandsverhogend, omdat moeder elke dag anders eet, smaakt het ook elke dag anders, flesv smaakt altijd hetzelfde.
Bovendien kan het nooit bederven, is voor handen, geen gedoe verder met opwarmen, flessen steriliseren enz.
Maar ja, je zit als moeder een paar maanden vast, ik vond het geen probleem, integendeel.
Overal is wel een plekje waar je ongestoord je baby kunt voeden, zonder dat iemand er aanstoot aanneemt.
Desnoods in je eigen auto.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ja, dat laatste is geen punt. Ik zie regelmatig vrouwen een baby de borst kijken, volgens mij is dat wel geaccepteerd.

Het kan niet bederven maar heeft dus wel andere nadelen, de vrouw moet na 9 maanden zwangerschap en een zware bevalling weer iedere nacht het bed uit, de eerste weken meerdere keren. Ik kan me voorstellen dat men dat niet goed trekt (afkolven is wel een optie dan idd). Maar feit blijft dat moedermelk wel gezond en goed is en ook al komen ze met flesvoeding aardig in de buurt, zo goed als borstvoeding wordt het nooit.
Mara

Bericht door Mara »

Ik kwam niet uit bed hoor. Baby lag vlak naast me, ik pakte hem/haar en voedde in bed.
Daarna evt schoon luiertje, allemaal op de vierkante meter.
Ik heb een diepslapende man, merkte niks :hum
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:Ik kwam niet uit bed hoor. Baby lag vlak naast me, ik pakte hem/haar en voedde in bed.
:super Zo deed ik het ook vaak...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:
Mara schreef:Ik kwam niet uit bed hoor. Baby lag vlak naast me, ik pakte hem/haar en voedde in bed.
:super Zo deed ik het ook vaak...
Ach, wij moeders zijn creatief. We lijken net een octopus. Problemen zijn er om op te lossen en ik ben snachts nogal "lui".
Marnix

Bericht door Marnix »

Hehe, bij ons is het precies andersom... dus dat gaat, als wij ooit kinderen mogen krijgen, nog wat worden dan :D
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Zo deed Käthe dat ook. Geen enkel punt. Soms sliep ze zelfs gewoon weer in, terwijl babylief naast 'r lag te lurken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
vlinder

Bericht door vlinder »

Joannah schreef:Als de moeder volledig borstvoeding geeft, wordt door de ovulatieremmende werking van prolactine de terugkeer van de menstruatiecyclus en daarmee de vruchtbaarheid van de vrouw vertraagd. Deze vorm van anticonceptie (de LAM-methode) heeft de eerste 4 maanden een betrouwbaarheid die vergelijkbaar is met die van een spiraaltje (0,32), mits aan alle voorwaarden van LAM wordt voldaan. Daarom werkt het alleen maar als volledige en exclusieve borstvoeding op verzoek wordt gegeven en de menstruatie nog niet op gang is gekomen.
Dat hadden ze tegen mijn moeder ook gezegd. Binnen 5 maanden was ze alweer zwanger.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Precies ,Vlinder!! Ik heb dezelfde ervaring!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Zo deed Käthe dat ook. Geen enkel punt. Soms sliep ze zelfs gewoon weer in, terwijl babylief naast 'r lag te lurken.
Daar heb ik wat opmerkingen over gehad ! Zou gevaarlijk zijn, je gaat op je kind liggen, zo verwen je een kind teveel enz enz.
Niets van dat alles. Het was een heerlijke tijd, vol warmte.
En het zijn allemaal leuke mensen geworden, die heel goed (op zn tijd dan he) zonder hun mammie kunnen. :)
Ook het slapen in eigen bed, was totaal geen probleem.
Mara

Bericht door Mara »

Margriet schreef:Precies ,Vlinder!! Ik heb dezelfde ervaring!!
Zo kreeg mijn zusje er 4 !
Als je niet menstrueert, wil niet zeggen dat je niet zwanger kunt worden.
Mara

Bericht door Mara »

Marnix schreef:
Hehe, bij ons is het precies andersom... dus dat gaat, als wij ooit kinderen mogen krijgen, nog wat worden dan :D
uh, even denken, tja, b.v. gaat natuurlijk niet.
Fles misschien klaarmaken, in fleswarmer zetten en indien nodig ff opwarmen dan ?
Maar dat mag natuurlijk niet zo lang, ivm bederf.
Maar een kort nachtje moet kunnen.
Marnix, we horen toch wel als het zover is ?
Plaats reactie