memento schreef:refo schreef:memento schreef:refo schreef:Over welk bedrag hebben we het nu eigenlijk?
Soms om een paar 100 EUR niet afgedragen belasting. Maar soms ook om duizenden euro's.
Maar t gaat om het principe. Als iemand een paar duizend euro zou jatten, vindt iedereen hem een dief. Als iemand zwart werkt, wordt dat door velen in onze kringen heel normaal gevonden. Terwijl beide pure diefstal is.
Niet zo overdrijven.
Soms is het handiger om 50 of 100 euro gewoon maar te overhandigen.
Want het is niet alleen die 50 of 100 euro. Er moet ook
aangifte loonheffingen gedaan worden. En als de 'werkgever' dat niet zelf kan (het is behoorlijk ingewikkeld), doet de boekhouder dat. Dat kost al snel een paar tienstjes, want zo'n aangifte moet nauwkeurig gebeuren: wie is het, waar woont hij, kopie ID, noem maar op.
Meestal is er maar een paar euro aan lasten verschuldigd, zeker als de 'werknemer' verder geen of weinig inkomen heeft.
Al met al kost een loontje van 50 al snel 100. En dat is vervelend.
En ik wil nog steeds weten over welk bedrag en welke situatie het gaat.
Voor huishoudelijk werk is er niet altijd een werkgever-werknemer verhouding.
Als iemand ergens gaat schilderen, idem, tenzij het een schilderbedrijf is.
En zo is iedere situatie anders.
Goed, 2 casussen (namen veranderd).
1. Jan (belijdend lid) is schilder. Hij werkt voor zijn baas 36 uur per week. Daarnaast klust hij bij, gemiddeld 10 uur per week (de ene week meer dan de andere, bv vakanties meer), a 20 EUR per uur. Jan vind dat hij al genoeg belasting betaald, en geeft dus niets op. Terwijl zijn jaarlijkse bijverdienste wel 10.000 EUR bedragen. Als hij het opgeeft zou hij waarschijnlijk tussen de 3500 en 5000 EUR extra belasting hebben moeten betalen.
Vul voor Jan een andere naam en beroep in, en je hebt het verhaal van vele zwartwerkers.
2. Piet (ouderling) is eigenaar van een bakkerij, en neemt Jannetje (dooplid) in dienst. Jannetje is scholiere, en krijgt 3 EUR per uur. Er is weinig werk voor meisjes in de buurt, dus Jannetje is er tevreden mee (ze heeft weinig keus). Piet betaald haar zwart. Ook in de zomervakanties, waar ze gewoon 40 uur per week draait.
Vul voor Jannetje een andere naam en ander beroep (bv in de tuinderij of bij de boer) in, en je hebt genoeg verhalen van bazen die zwart laten werken.
Etc.
Nog even deze verhalen.
Ze zijn lekker sappig door de toevoeging 'belijdend lid' en 'ouderling'.
Casus 2 kan gewoon zolang Janet nog geen 23 is en minder dan 600 euro krijgt.
Casus 1 is een goed voorbeeld hoe complex te economie is geworden door het ondemocratische belastingheffen, wat een vorm van roof is.
Ga maar na: mijn huis moet geschilderd worden. Doe ik dat 'wit', dan kost dat 50 euro per uur. Laten we zeggen dat het bij elkaar 3000 euro moet kosten. Die heb ik niet, want ik houd netto niet genoeg over. Dat komt o.a. door de hoge belastingen, die ik betaal. Ik vind zijn tarief niet onredelijk, maar ik heb het niet. Die witte schilder moet wel zoveel rekenen, anders houdt hij netto te weinig over om van te leven.
Dus er zijn 2 mogelijkheden: ik ga het zelf doen, of ik laat het een ander doen, voor minder dan 3000. Zelf doen kost erg veel tijd en bovendien durf ik de ladder niet op.
Er is dus een wezenlijke markt in het schilderwerk die als volgt gedefinieerd is: het moet gebeuren, maar er is niet voldoende geld bij de opdrachtgever. Waar vraag is, ontstaat aanbod. Er komen mensen de markt op die het voor 20 euro doen, als je maar niets vraagt. Die 20 is helemaal niet onredelijk, want dat is namelijk precies wat die witte schilder van zijn 50 euro overhoudt. BTW eraf, inkomstenbelasting eraf. Maar als de 20-euro schilder ook belasting moet betalen, is het netto nog maar 10 of 12 euro. En dat is weer wel onredelijk weinig.
Als ik die 3000 mocht aftrekken van de inkomstenbelasting, dan zou het 'wit' kunnen. Dan kost het me net zoveel als wanner de 20-euroman schildert.
Nu betaal ik zoveel belasting, dat ik niet eens de schilder kan betalen, ondanks een mooi salaris. Het komt er op neer dat belastingheffen inderdaad 'roof' is. Ik moet verplicht zo ontzettend veel geld betalen, dat ik de dingen die voor mij noodzakelijk zijn niet eens kan betalen.
Daarom is de beperking van de hypotheekaftrek ook zo ontzettend dom: natuurlijk profiteren vooral 'de rijken' ervan. Dat zijn mensen die überhaupt nog belasting betálen. En door het (verder) te beperken is er weer minder geld voor noodzakelijkheden. Om over 60% IB nog maar niet te praten.
Een paar opmerkingen nog:
- Ga aub niet vanuit de huurflat-situatie uit de heup schieten met Gods geboden en 'belijdend lid' en 'ouderling'. Ik zou jou wel eens willen zien met een eigen huis met afbladderende kozijnen en geen geld voor een schilder.
- Toevallig heb ik nu eens een keer wél die 3000 euro liggen, maar de schilder komt niet: te druk.(Lees: het klusje is me te klein. ) Terwijl de 20euro schilder het wél snel wil doen. Wat ga ik nu doen?
- Ondernemers trekken het schilderwerk wel van de belastingen af. Ze zeggen gewoon dat het aan het bedrijfspand is gebeurd. Daarvoor geldt in wezen hetzelfde als de 20-50 euro problematiek.
Conclusie is dat de belastingheffing is veel te hoog is, waardoor er noodsprongen nodig zijn. Een christen kan die heel goed verantwoorden: niemand komt namelijk iets te kort.